Permalänk
Medlem

Problem med skärm!

Hej!

Jag har ett problem som jag, trots mycket letande på allas vårat google, inte lyckats hitta lösning på!

Det är nämligen så att jag har en LG 32GP850 skärm kopplad via DP kabel till dator i sign.
När skärmen är i viloläge hörs ett "inkopplad enhet" ljud följt av "urkopplad enhet" ljud. två gånger.
Detta upprepas ungefär en gång varannan minut eller så.
Det verkar som om skärmen alternativt datorn försöker kolla ifall där fortfarande är "någon på linjen" vilket efter ett tag blir mycket störigt och jag lyckas inte hitta vad som skulle kunna orsaka detta!

Lösningen hittils har varit att manuellt stänga ner skärmen varje gång jag lämnar datorn igång men det är inte en optimal lösning.

Hittils har jag provat:

Ändra "powerschedule" i windows
Ändra "auto input switch" on och off i skärmens mjukvara med samma resultat.
Letat efter någon annan typ av "autoscan" som någon på reddit snackat om utan framgång.
Bytat DP och strömkablar.

Hoppas någon har varit med om detta och kan peka mig åt rätt håll!

Väl mött!

Visa signatur

Leksakerna: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING | AMD Ryzen 7 5800X | Corsair 4x8GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX | Sapphire Radeon RX 6800 16GB Pulse OC | Fractal Design ION Gold 850W | Phanteks Eclipse P300 Tempered Glass Svart | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem

Har du senaste drivrutinerna för din bildskärm från LG'? Kanske är något med drivrutinen som orsakar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Har du uteslutit att det inte är något annat som spökar, dvs kopplat ur alla USB-enheter?

Permalänk
Moderator
Moderator

Inget inkopplat i skärmens USB-hubb antar jag?
Förmodar att AMD har några motsvarigheter till sådana här ljudenheter som nedan, kan vara värt att testa att stänga av.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem med en skärm som vägrade gå i viloläge ordentligt. Det var högtalarna som spökade och att stänga av Nvidia HD audio i enhetshanteraren fungerade för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Har du senaste drivrutinerna för din bildskärm från LG'? Kanske är något med drivrutinen som orsakar.

Ska kolla imorgon när jag hittar USB kabeln, den kom jag inte på själv faktiskt (känner sig dum)

Skrivet av Xcorp:

Har du uteslutit att det inte är något annat som spökar, dvs kopplat ur alla USB-enheter?

Det har jag däremot gjort. Kopplat bort allt förutom skärm men den pysslar ändå med konstigheter!

Skrivet av Daemon:

Inget inkopplat i skärmens USB-hubb antar jag?
Förmodar att AMD har några motsvarigheter till sådana här ljudenheter som nedan, kan vara värt att testa att stänga av.

https://i.imgur.com/igQ4rDL.png

Nope, inget inkopplat samt ljudenheter deaktiverade.

Skrivet av Toarulle:

Jag hade ett liknande problem med en skärm som vägrade gå i viloläge ordentligt. Det var högtalarna som spökade och att stänga av Nvidia HD audio i enhetshanteraren fungerade för mig.

Alla ljudenheter från skärmen deaktiverade :/

Visa signatur

Leksakerna: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING | AMD Ryzen 7 5800X | Corsair 4x8GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX | Sapphire Radeon RX 6800 16GB Pulse OC | Fractal Design ION Gold 850W | Phanteks Eclipse P300 Tempered Glass Svart | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Har du senaste drivrutinerna för din bildskärm från LG'? Kanske är något med drivrutinen som orsakar.

Även provat att uppdatera drivrutinen nu men utan framgång.
Tack för tipset iallafall!

Visa signatur

Leksakerna: ASUS ROG STRIX B550-F GAMING | AMD Ryzen 7 5800X | Corsair 4x8GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX | Sapphire Radeon RX 6800 16GB Pulse OC | Fractal Design ION Gold 850W | Phanteks Eclipse P300 Tempered Glass Svart | Kingston A2000 1TB M.2 NVMe