Är det naturligt att man slutar spela när man är över 50?

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Inte konstigt alls. Ålder är bara en siffra. Min kollega jag samåker med är 20år och jag är 40 hans intresse för Gaming har svalnat av så detta med åldern har nog inget med det att göra.

Men måste göras mer annorlunda spel för intresset ska vakna hos folk tror jag mer på

Ny grepp är aldrig fel, men man bör inte heller vara rädd att prova nya genres. Valheims "Aaaaah" övergick senare i Conan Exiles "OOooooh" när jag upptäckte survival-spelens tjusning. Jag är inte orolig, min backlogg är monumental

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dansun:

Nä, jag tror det är industrins överexploatering/monetarisering av spelen som gör att intresset svalnar. Det, och den falnande originaliteten som (likt filmindustrin) gör "nya" spel mer ointressanta. Naturligtvis finns det undantag men generellt tycker jag spelglädjen inte är lika relevant idag som jag upplevde den fram till typ -90 ish.

Nu ska jag inte jag skjuta ner ditt resonemang här, du tycker ju som du tycker. Men jag är rätt säker på att den där ensidiga överexploateringen du ser inte bara råkar sammanfalla med att du är 30 år äldre idag. För den medelålders människa som gick förbi ett Super Nintendo 1991 lär ju ha tyckt att allting såg ut som sidescrollers-pangande i olika färger, vilket ju också är sant.

Med det sagt, vi är ju inne i en väldigt trött malpåse just nu som känns nästan övermäktig. De här tredjepersons-actionspelen med lätt till medellätt RPG-mekanik verkar aldrig ta slut - alltifrån Assassin's Creed till Elden Ring är i princip samma spel. Om andravärldskrigsshooters dominerande marknaden en gång i tiden, så känns det i backspegeln inte ens nästan lika tröttsamt som det här.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av FarbrorBarbr0:

De här tredjepersons-actionspelen med lätt till medellätt RPG-mekanik verkar aldrig ta slut - alltifrån Assassin's Creed till Elden Ring är i princip samma spel. Om andravärldskrigsshooters dominerande marknaden en gång i tiden, så känns det i backspegeln inte ens nästan lika tröttsamt som det här.

Något säger mig att detta inte kommer att åldras bra

Skämt åsido så ska man ju komma ihåg att ens minnen ofta är kraftigt färgade av nostalgi vilket gör att allt var bättre förr

Med det sagt så är jag helt med på grundargumentet och jag tror att många söker spel som inte faller i de olika mallar om hur ett spel ”ska” se ut (ja, jag tittar på dig ubisoft ).

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det är rätt naturligt iom man har så lite tid över för det (beroende på ens livssituation förstås).

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

"tid över" det är nått man säger för att man inte prioriterar det.
Inte att man inte har tid, tid är prioriteringar, det lärde man sig snabbt när man skaffa sig barn.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Skrivet av basn:

"tid över" det är nått man säger för att man inte prioriterar det.
Inte att man inte har tid, tid är prioriteringar, det lärde man sig snabbt när man skaffa sig barn.

Visst, fast då blir det väl ändå "tid över" (när ungarna lägger sig o så)

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Något säger mig att detta inte kommer att åldras bra

Skämt åsido så ska man ju komma ihåg att ens minnen ofta är kraftigt färgade av nostalgi vilket gör att allt var bättre förr

Med det sagt så är jag helt med på grundargumentet och jag tror att många söker spel som inte faller i de olika mallar om hur ett spel ”ska” se ut (ja, jag tittar på dig ubisoft ).

Jag är övertygad om att du, tyvärr, har helt rätt. Ge det ett par år, så kommer nästa storserie att drömma till med en öppen spelvärld, sidequests och annat som drygar ut speltiden. Att man känner sig leds på det tror jag är ett hälsotecken. Man får trösta sig med att Ubisoft ännu inte har patent på att göra spel - tack och lov.

Just det där med mallar är farligt. Jag ser fram emot det spel som inte bara finslipar det format vi ser nu, utan gör någonting som får allt annat att kännas hopplöst daterat på en gång. Det känns som att VR och/eller AR kan slunga in oss i en ny tidsålder av datorspelande, och i samma veva locka tillbaka de människor i den här tråden som inte längre orkar mejsla fram tiden att spela.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Skrev i tråden när jag var 55år, blir 62 i år och ja det spelas på precis som vanligt så jag lär fortsätta så länge det går.
Har definitivt inte tappat intresset.

Permalänk
Medlem

Det där att spelen var bättre förr eller inte är väl ganska subjektivt. Mycket av spelen som kommer idag intresserar mig inte det minsta med några få undantag. Sitter dock fortfarande och spelar spel från sent 80- och tidigt 90-tal, just för att de var och fortfarande är grymt roliga spela. Ur mitt sätt att se det så var de bättre än i princip allt som kommer idag. Att snurra igång original-Settlers, original-Civ och Deluxe Galaga på Amigan t.ex. De gamla Cinemawarespelen är andra exempel, det finns inget som påminner om dem idag alls. Det är några av de spel jag ständigt återgår till och nog aldrig kommer sluta spela. Sedan spelar jag fortfarande WWIIOnline som nu är över 20 år gammalt, just för att det ger mig fasen så mycket mer än alla FPS som är exakt likadana allihopa, bara med flashigare grafik genom åren. Spelet i sig självt har i mångt och mycket usel grafik men spelkänslan är fantastiskt. Jag hoppas de lyckas bibehålla spelkänslan när de portat över till Unreal Engine.

Ur mitt perspektiv så var faktiskt många av spelen bättre förr, jag skulle knappast gå tillbaka och spela dem igen och igen annars. Har spelat TV- eller datorspel sedan 1978 (Philips G7000) men har inte ens börjat tröttna på det.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Närmar mig de 30 och det har definitivt blivit mindre och mindre med åren. Till stor del beror det på jobbet skulle jag säga. Jobbar som utvecklare vilket betyder hela dagar i kontorsstol framför en skärm och då gör jag helst något annat när jag är ledig. Blir heller inte lika uppslukad av spel längre utan tröttnar mycket snabbare.

Visa signatur

ASUS TUF Gaming B550M-PLUS ~ AMD Ryzen 5600 XT ~ ASUS TUF Gaming AMD Radeon RX 6800
Corsair Vengeance LPX Red 16GB (2x8GB) 2400MHz DDR4 ~ Samsung SSD 860 EVO M.2 1TB
Corsair RM750 750W 80+ Gold

Permalänk
Medlem

Har nog skrivit i tråden tidigare men vill ge motvikt till "allt var bättre förr". Jag kör All In på Assetto Corsa Competitione. Kör racing som om det var en riktig bil (ungefär) så jag försöker alltså förbättra min racing och bilhantering. Det gör att det inte blir "spelande" för när jag tar på VR brillorna i riggen så är jag i bilen "på riktigt". Batteriet till HTC Viven gör att det blir naturlg paus för batteribyte och vila efter ca 2 timmar. Då får man ta tag i hushållsgrejerna.

Sen har jag andra spel inom simulationsgrenen också...

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Skrivet av chksix:

Har nog skrivit i tråden tidigare men vill ge motvikt till "allt var bättre förr". Jag kör All In på Assetto Corsa Competitione. Kör racing som om det var en riktig bil (ungefär) så jag försöker alltså förbättra min racing och bilhantering. Det gör att det inte blir "spelande" för när jag tar på VR brillorna i riggen så är jag i bilen "på riktigt". Batteriet till HTC Viven gör att det blir naturlg paus för batteribyte och vila efter ca 2 timmar. Då får man ta tag i hushållsgrejerna.

Sen har jag andra spel inom simulationsgrenen också...

Lite off topic här men funkar Assetto corsa att köra med en xbox gamepad eller blir det för knepigt? Gillar simulations o vill se ett GTR 3 också, lirat gtr2 som bara den förut

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem
Skrivet av erazerswe:

Lite off topic här men funkar Assetto corsa att köra med en xbox gamepad eller blir det för knepigt? Gillar simulations o vill se ett GTR 3 också, lirat gtr2 som bara den förut

Vill du köra bilsimulator köp en ratt med pedaler. Även om det går köra med handkontroll så är känslan och realismen så mycket bättre med ratt. Behöver inte köpa värstingratt, undvik bara de billigaste.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Är 32år och mitt spelintresse har sjunkigt genom åren, när jag var barn och tonåring så spenderade jag sjukt mycket tid framför tvn och datorn och spelade. När jag vid 24års ålder flyttade utomlands så började jag tappa intresset mer eftersom jag också sen dess alltid jobbar vid en dator så vill man gärna göra annat när jobbpasset är över och pga diverse hälsoproblem jag börjat få så måste jag prioritera andra saker i livet nu (plus att man har en tjej att spendera tid med).

Spelandet fick en liten comeback under corona pandemin eftersom det var total lockdown i Tjeckien där jag bor, så det gick ju inte och göra så mycket annat än att jobba och spela men nu är ju allting öppet igen.

Sen har det inte och göra bara med allt det personliga, det är också det som säkert andra har påpekat i den här tråden, man vill inte spendera 599SEK (2000Czk ungefär i Tjeckien) på ett spel som man antingen spelar ut snabbt eller lessnar på efter 30minuter, tycker alla spel verkar vara Open World och alla spel ser fan likadana ut, lite olika grafik bara.

Just nu har jag tagit en stor/långvarig break från gaming, har inte ens en PC eller konsol kvar (kör bara Mac nu), möjligtvis köper jag en Nintendo Switch2 (om nu Nintendo gör en sådan) i framtiden om den får 4K stöd i dockan och kanske 1080p när man är on the go.

Lustigt det där hur saker ändras, jag hade allt från PC riggar, Gameboy, NES, SNES, N64, PS1, Gameboy Color, Dreamcast, PS2, Gameboy Advance, Gamecube, Xbox, PSP, Wii, xbox360, PS3, PS Vita, PS4, Nintendo Switch.

Visa signatur

Mac Mini: Apple M1 3.2GHz, 16GB LPDDR4X, 4.2TB SSD, MacOS12
Jobb laptop: Ryzen7 Pro 4750U 1.7GHz, 16GB DDR4, 512GB SSD, Win10 Enterprise
34"iiyama 3440x1440 + Logitech MX Keys + MX Master 3 + Logitech Z-207
65"LG NANO75P 4K | 16TB QNAP NAS
OnePlus 7T 128GB | DJi Mini2 drone

Permalänk
Medlem

Jag följer industrins utveckling med stort intresse och håller mig ajour med spelen som lanseras, men tycker ärligt talat att det är rätt trist att lira själv (snart 32 år). Intresset började svalna redan vid ~25 års åldern och har bara gått nedför sedan dess.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Tycker att det går upp och ned genom livet. Det var ett tag kring 30 som jag inte spelade någonting alls till rätt så mycket nu. Jag har dock helt lagt av med strategi och simuleringsspel då dessa kräver så ofantligt mycket tid. Det är lite synd då det är dessa spel jag gillar mest. Insåg 20-30 timmar in i Stellaris att jag hade lika långt kvar till att börja förstå hur det fungerade och då var det enklare att helt lägga ned, men suget efter rymden finns fortfarande kvar. En dag... kanske?

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Jag har alltid gillat storyn i spel, i takt med att allt mer och mer gått över till online så har intresset svalnat. Assassins creed som var ett av de bättre spelen har förstörts. GTA V har mjölkat sista spelet i 11 år nu med online.
Så ja det var längesen jag spelade, sista spelet jag spelade var Red Dead Redemption på pc, grymt bra spel.

Permalänk
Medlem

Man spelar väl inte lika mycket idag som man gjorde under tonåren, men intresset är fortfarande lika starkt.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

Nördade lite för mycket, tidigt i livet, men har tagit igen en stor dos av det häftiga MMORPG'et "Real Life" senaste 8 åren. Egentligen redan långt innan, men det tog tid att gå upp i level o kunna entra vissa delar av spelet som kändes ganska låsta innan.

Var länge blind och trodde att tiden framför datorn var typ den mest kvalitativa, tills jag insåg att det är allt runt omkring, IRL, som ger liv till det man gör framför tangentbordet och skärmen - oavsett spelande eller produktivitet. Med det sagt har jag inte alltför mycket ro till spelande längre.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Vill du köra bilsimulator köp en ratt med pedaler. Även om det går köra med handkontroll så är känslan och realismen så mycket bättre med ratt. Behöver inte köpa värstingratt, undvik bara de billigaste.

Jodå, jag vet, hade en logitech Momo tidigare men den gav upp tyvärr så sen har det blivit med dosa.

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Skrivet av pokerproffset:

Jag har alltid gillat storyn i spel, i takt med att allt mer och mer gått över till online så har intresset svalnat. Assassins creed som var ett av de bättre spelen har förstörts. GTA V har mjölkat sista spelet i 11 år nu med online.
Så ja det var längesen jag spelade, sista spelet jag spelade var Red Dead Redemption på pc, grymt bra spel.

Yes red dead redemption (2) antar jag du menar, grymt spel, inte många story-drivna spel som fått mig så tagen som det, skulle vara första The last of us då

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem

Är 35 år - Spelar just nu Apex legends, Quake Live, Quake Champions, Diabotical och Halo Infinite.
Har lirat FPS/Arena sen jag var kanske 10 år och tycker det fortsatt är lika kul! Har väl cirka 1500 timmar på Apex.
Har Flickvän som tycker att gameandet är kul och ett bra tidsfördriv då vi ibland tar och spelar lite med xbox kontroll på single player spel i soffan ibland.

Tror inte det har alls med åldern att göra, det är kul och kan vara väldigt socialt - Finns nog massa positiva aspekter i spelandet som kan gynna både gamla som unga.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av frankof:

Det är inte åldern som sätter stopp, är själv 50+ och spelar fortfarande några timmar dagligen, mina barn spelar numera väldigt lite.

Samma här, 51 nu och några timmar om dagen blir det. Barnen (8 och 11) spelar också en del så klart

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

När jag var 7 år ville jag bara hem från skolan så jag kunde spela. Nu är jag 43 och vill bara hem från jobbet så jag kan spela.
Har aldrig haft svackor eller liknande som folk skriver om, jag har alltid velat spela, hela tiden.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av erazerswe:

Lite off topic här men funkar Assetto corsa att köra med en xbox gamepad eller blir det för knepigt? Gillar simulations o vill se ett GTR 3 också, lirat gtr2 som bara den förut

Det ska fungera. Har för mig att de har rätt bra profiler och assists för kontrollers.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Vadå naturligt? Det är inte onaturligt.

Permalänk
Medlem

Jag slutade i 30-årsåldern. Hade inte tid när jag fick barn och sedan när jag spelade mot barnen insåg jag att jag suger och förlorar stort mot barnen. Är inte roligt när man aldrig vinner så därför spelar jag inget mera. Är nu 54 år, inget intresse av spel. Så för mig var det naturligt.

Permalänk
Medlem

Spelar nog lika mycket nu när jag är 31 som när jag var 21.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem

Tror knappast åldern i sig har så mycket med saken att göra. En kan ju bli lite trött av samma gamla trender som en känner igen kanske, men spelmarknaden ebjuder nog med kreativitet för att hålla intresset uppe. Det handlar väl mer om växande tidskrav från andra saker som de andra har nämt.

Det kan också då bli lite svårare att komma in i och slappna av med spel på samma sätt som när man kunde slänga sig in i en värld och inte behöva titta på klockan. Men tror det är viktigt att sätta undan tid och göra det vare sig det nu är spel man använder eller hittar andra nöjen som bara är för nöje och återhämtande.

Permalänk
Medlem

Har ni märkt med åldern att ni lätt går tillbaka till gamla klassiker som ni spelade som yngre?
Jag gör iaf...

Command & Conquer Generals
CS:GO (ny-gammalt ni fattar)
SimCity 2013
BF4

Man känner sig rätt bekväm där och vet spelupplägget och behöver knappt tänka.

Senaste "nya" spelet jag lirade var Valheim med polare, riktigt trevligt spel. Men annars tycker jag nya spel är ganska content-less. Med vissa undantag som Elden Ring kanske

Men det kanske är en ålders-grej eller personligt drag, vet inte Men man blir ALDRIG för gammal för något enligt mig.

Visa signatur

Baaahh