Permalänk
Skrivet av FlyingFinn:

Ja den butiken hade inte fått återbesök av mej. Tillverkarens instruktioner anger ju att fästet ska sitta på framsidan gaffelkronan, inte bakom som pellejönsen i butiken monterat det. Detta är för övrigt den normala ordningen.

Enkelt att fixa iofs, lossa och fästa en bult bara.

Nu har jag kollat på det, metallfästet vars ena del sitter fastnitad i skärmen och vars andra del sitter fastskruvad i gaffeln är formad med en böj som gör att jag inte förstår hur den skulle kunna monteras på framsidan av gaffeln då böjen då skulle gå åt fel håll. Om jag inte totalt missar något så går det ju inte att bara skjuta efter skärmen en liten bit utan i så fall så skulle man behöva vända på hela skärmen vilket inte är ett alternativ med tanke på måtten. Som jag tolkar det så är den korrekt monterad. Jag hittade en manual på SKS hemsida och den sitter nu som på bild C1, men brickan har som sagt en böj som gör det omöjligt att skruva fast fästet på andra sidan gaffeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenzhendev:

Nu har jag kollat på det, metallfästet vars ena del sitter fastnitad i skärmen och vars andra del sitter fastskruvad i gaffeln är formad med en böj som gör att jag inte förstår hur den skulle kunna monteras på framsidan av gaffeln då böjen då skulle gå åt fel håll. Om jag inte totalt missar något så går det ju inte att bara skjuta efter skärmen en liten bit utan i så fall så skulle man behöva vända på hela skärmen vilket inte är ett alternativ med tanke på måtten. Som jag tolkar det så är den korrekt monterad. Jag hittade en manual på SKS hemsida och den sitter nu som på bild C1, men brickan har som sagt en böj som gör det omöjligt att skruva fast fästet på andra sidan gaffeln.

Helskumt. Fästena brukar vara platta. Kikade nyss på ett par sprillans Bluemels jag inte fått för mej att montera än och dom är iaf platta. Nån, kanske Berthoud-skärmarna var det, har kommit med en bricka med ett urtag som passar gaffelkronan men den borde ju i såfall bara vara att svänga på.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Skrivet av FlyingFinn:

Helskumt. Fästena brukar vara platta. Kikade nyss på ett par sprillans Bluemels jag inte fått för mej att montera än och dom är iaf platta. Nån, kanske Berthoud-skärmarna var det, har kommit med en bricka med ett urtag som passar gaffelkronan men den borde ju i såfall bara vara att svänga på.

Den sitter fastnitad i skärmen så det går tyvärr inte att bara svänga på den. Skärmen verkar helt enkelt vara väldigt lång med fördelarna och nackdelarna det skapar. Jag testar att cykla ett tag till med skärmen och ser om jag kan leva med det tills vidare, annars får jag titta på ersättningsskärmar. Tack för all hjälp, den uppskattas verkligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenzhendev:

Den sitter fastnitad i skärmen så det går tyvärr inte att bara svänga på den. Skärmen verkar helt enkelt vara väldigt lång med fördelarna och nackdelarna det skapar. Jag testar att cykla ett tag till med dem och ser hur jag upplever det, annars får jag väl titta på ersättningsskärmar. Tack för all hjälp, den uppskattas verkligen.

Tja det är ju bara tunn plåt så "böjningen" lär ju ge med sej enkelt, eller ännu bättre fungera som fjäderbricka och hålla spänning på en mutter och suga upp vibration

tyrkfelsnisse
Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Skrivet av FlyingFinn:

Tja det är ju bara tunn plåt så "böjningen" lär ju ge med sej enkelt, eller ännu bättre fungera som fjäderbricka och hålla spänning på en mutter och suga upp vibration

Att få till en exakt spegelvänd form är nog ingenting jag ger mig på att försöka med tanke på ram och skärm osv, det andra tipset lät som en genial idé för någon kreativ själ därute att förverkliga.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av shenzhendev:

Nu har jag kollat på det, metallfästet vars ena del sitter fastnitad i skärmen och vars andra del sitter fastskruvad i gaffeln är formad med en böj som gör att jag inte förstår hur den skulle kunna monteras på framsidan av gaffeln då böjen då skulle gå åt fel håll. Om jag inte totalt missar något så går det ju inte att bara skjuta efter skärmen en liten bit utan i så fall så skulle man behöva vända på hela skärmen vilket inte är ett alternativ med tanke på måtten. Som jag tolkar det så är den korrekt monterad. Jag hittade en manual på SKS hemsida och den sitter nu som på bild C1, men brickan har som sagt en böj som gör det omöjligt att skruva fast fästet på andra sidan gaffeln.

Jag antar det är bilden nedan du hittat ?Är det inte så att fästet böjts efter gaffeln när det skruvades fast ?

https://www.sks-germany.com/en/download/15529/
Men om fästet hamnar på framsidan skulle det då bli bra eller är skärmen ändå för lång ? Du ska som sagt kanske inte ha en så lång skärm från början utan en mer normal och om du vill så förlänger du den med ett löst stänkskydd i änden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Jag antar det är bilden nedan du hittat ?Är det inte så att fästet böjts efter gaffeln när det skruvades fast ?
https://i.imgur.com/eX5r1bX.png
https://www.sks-germany.com/en/download/15529/
Men om fästet hamnar på framsidan skulle det då bli bra eller är skärmen ändå för lång ? Du ska som sagt kanske inte ha en så lång skärm från början utan en mer normal och om du vill så förlänger du den med ett löst stänkskydd i änden.

Ja, den bilden. Angående huruvida fästet har böjts när det skruvades fast eller ej så försökte jag titta på lacken (som för övrigt verkar vara väldigt lättrepad så det blir intressant att se hur väl ramen klarar rostangrepp över tid) och jag tyckte inte att det såg ut så, inte på formen heller. Men jag vet alltså inte detta med någon slags säkerhet, det är bara min okvalificerade gissning. Om det hade gått att flytta fram den (vilket jag just nu nu bedömer inte går på ett lämpligt sätt) så hade det helt klart varit bättre. Jag tror att det då hade fungerat ok, men jag är inte helt säker utan hade behövt testcykla. Tack för svaret. Jag röstade förresten på dig som årets medlem.

Permalänk
Medlem

Hallå gänget.
Jag tog årets premiärtur idag, jag bor i mellansverige. Det är lite kallt i luften fortfarande, och is på vissa ställen.

MEN: Vad härligt det var att komma igång igen efter vintern

Är det någon som har kört Cykelvasan tidigare, och är sugen i år?
Jag har kört det fem gånger, men jag vette tusan... jag blir ju inte bättre eller yngre. Hehe.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av shenzhendev:

Ja, den bilden. Angående huruvida fästet har böjts när det skruvades fast eller ej så försökte jag titta på lacken (som för övrigt verkar vara väldigt lättrepad så det blir intressant att se hur väl ramen klarar rostangrepp över tid) och jag tyckte inte att det såg ut så, inte på formen heller. Men jag vet alltså inte detta med någon slags säkerhet, det är bara min okvalificerade gissning. Om det hade gått att flytta fram den (vilket jag just nu nu bedömer inte går på ett lämpligt sätt) så hade det helt klart varit bättre. Jag tror att det då hade fungerat ok, men jag är inte helt säker utan hade behövt testcykla. Tack för svaret. Jag röstade förresten på dig som årets medlem.

Ramen lär inte rosta för den är gjord i aluminium men det har ju sina egna problem men inte rost. Skaffa ett lackstift så kan du täcka hål i lacken innan de blir nått större problem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Fråga till erfarna SweCyklers som gått igenom flera "cykler" av cyklar: Jag har en Kross Hexagon från Cykelkraft (inköpspris cirka 4 lax) som har några år på nacken nu. Ett problem jag alltid fått med alla cyklar jag haft i mitt liv är att handbromsarna blivit sämre och då har jag aldrig bytt ut bromsklossar eller justerat dem.

Ett annat problem, och det mest irriterande som då fått mig att byta cykel efter ett par år, är att kuggarna börjat hacka och cykelkedjan fastnat och då haft problem att växla upp och ned. Cykeln brukar stå ute så länge det inte är snö. Så det brukar stå i regn vilket jag antar är en bidragande faktor till dess snabba försämring med tiden?

Frågan är då om det ens går att "återställa" en cykelkedja (i en cykel för endast 4 lax) med hjälp av cykelsmörjolja, antirostbehandlingsmedel(?) eller om det bör klassas så låg kvalité att det inte går att återställa utan det måste underhållas redan från början regelbundet eller så blir det bortom all räddning?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Fråga till erfarna SweCyklers som gått igenom flera "cykler" av cyklar: Jag har en Kross Hexagon från Cykelkraft (inköpspris cirka 4 lax) som har några år på nacken nu. Ett problem jag alltid fått med alla cyklar jag haft i mitt liv är att handbromsarna blivit sämre och då har jag aldrig bytt ut bromsklossar eller justerat dem.

Ett annat problem, och det mest irriterande som då fått mig att byta cykel efter ett par år, är att kuggarna börjat hacka och cykelkedjan fastnat och då haft problem att växla upp och ned. Cykeln brukar stå ute så länge det inte är snö. Så det brukar stå i regn vilket jag antar är en bidragande faktor till dess snabba försämring med tiden?

Frågan är då om det ens går att "återställa" en cykelkedja (i en cykel för endast 4 lax) med hjälp av cykelsmörjolja, antirostbehandlingsmedel(?) eller om det bör klassas så låg kvalité att det inte går att återställa utan det måste underhållas redan från början regelbundet eller så blir det bortom all räddning?

Är kedjan bara torr/rostig så kan du nog smörja upp den med skapligt resultat men är den sliten och uttöjd bör den bytas, Man kan försöka lyfta kedjan på framdrevet och se om den lättar lika högt som en kugg för då är den för sliten eller ännu hellre har man en mätsticka man trycker ner i kedjan för att kolla om den blivit längre mellan länkarna.

https://www.bikester.se/red-cycling-products-chain-wear-indic...

Men det kan ju även vara så att du har en sliten kassett, har du delar som är några år gamla är det kanske utslitna och det kan gå fort om du har en dåligt smord kedja, att smörja upp kedjan fixar du nog lätt själv men att byta kassett kräver specialverktyg för cykel, typ med nån sån här sats kan du göra det mesta om du redan har vanliga handverktyg.

https://www.bikester.se/red-cycling-products-home-toolbox-ver...

Det är inte svårt att göra det men du måste skaffa verktygen. Om du är osäker så besök en verkstad men det finns många guider på Youtube.

Att byta bromsbelägg är enkelt, billigt och det kräver inga specialverktyg så det borde du nog enkelt kunna fixa själv om de är slitna och tänk på att kolla att fälgen inte är utsliten, det brukar finnas spår i den som visar slitaget, när spåren är borta är fälgen så "tunnbromsad" att den bör bytas för att inte riskera att gå sönder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Är kedjan bara torr/rostig så kan du nog smörja upp den med skapligt resultat men är den sliten och uttöjd bör den bytas, Man kan försöka lyfta kedjan på framdrevet och se om den lättar lika högt som en kugg för då är den för sliten eller ännu hellre har man en mätsticka man trycker ner i kedjan för att kolla om den blivit längre mellan länkarna.
https://images.internetstores.de/products/528142/02/fa3e64/red-cycling-products-chain-wear-indicator-kettenmesslehre-1.jpg?forceSize=true
https://www.bikester.se/red-cycling-products-chain-wear-indicator-verktyg-M445189.html?&_cid=21_1_-1_9_1175_528142_472521998386_pla&ef_id=CjwKCAjwloCSBhAeEiwA3hVo_bd7ByqHdjTd1T7Z0Kt_hn1zEIGAfR8SufZxipM9SPDSuG7pFj8cThoClowQAvD_BwE&ev_chn=shop&campaign_detail=shopping&gclid=CjwKCAjwloCSBhAeEiwA3hVo_bd7ByqHdjTd1T7Z0Kt_hn1zEIGAfR8SufZxipM9SPDSuG7pFj8cThoClowQAvD_BwE&forceAspectRatio=true&useTrim=true&size=2400x2400

https://www.bikester.se/red-cycling-products-chain-wear-indic...

Men det kan ju även vara så att du har en sliten kassett, har du delar som är några år gamla är det kanske utslitna och det kan gå fort om du har en dåligt smord kedja, att smörja upp kedjan fixar du nog lätt själv men att byta kassett kräver specialverktyg för cykel, typ med nån sån här sats kan du göra det mesta om du redan har vanliga handverktyg.
https://images.internetstores.de/products/405495/02/60a4c2/red-cycling-products-home-toolbox-werkzeugkoffer-22-tlg-1.jpg?forceSize=true&forceAspectRatio=true&useTrim=true&size=2400x2400
https://www.bikester.se/red-cycling-products-home-toolbox-ver...

Det är inte svårt att göra det men du måste skaffa verktygen. Om du är osäker så besök en verkstad men det finns många guider på Youtube.

Att byta bromsbelägg är enkelt, billigt och det kräver inga specialverktyg så det borde du nog enkelt kunna fixa själv om de är slitna och tänk på att kolla att fälgen inte är utsliten, det brukar finnas spår i den som visar slitaget, när spåren är borta är fälgen så "tunnbromsad" att den bör bytas för att inte riskera att gå sönder.

Aha, hade ingen aning om vad kassett var för något på cykeln. Jag kallar den för "piggarna där kedjan går över"!

Ja, kedjan hoppar längs kassetten när det blir motstånd (t.e.x trampa på hög växel från start, eller i uppförsbackar) - är det klassiska tecken på att det är främst kassetten som börjar slitas ut eller kedjan? Troligen har icke-underhållen kedja bidragit till att kassetten slitits ut fortare?

Brukar båda kassetterna (fram och bak) slitas ut lika fort om man antar att inget underhåll av kedjan har förekommit?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AplAy:

Aha, hade ingen aning om vad kassett var för något på cykeln. Jag kallar den för "piggarna där kedjan går över"!

Ja, kedjan hoppar längs kassetten när det blir motstånd (t.e.x trampa på hög växel från start, eller i uppförsbackar) - är det klassiska tecken på att det är främst kassetten som börjar slitas ut eller kedjan? Troligen har icke-underhållen kedja bidragit till att kassetten slitits ut fortare?

Brukar båda kassetterna (fram och bak) slitas ut lika fort om man antar att inget underhåll av kedjan har förekommit?

Svårt att säga varför det kuggar över utan att ha kollat skicket på delarna för kedja och statusen på kuggar och växelmekanik spelar alla roll så vilken del som helst kan egentligen strula och har du haft en dåligt smord kedja som grundproblem så ökar den slitaget på de andra delarna. Så fort kedjan börjar låta mera eller gnissla har du kört för långt och skulle redan ha behöver rengjort och smort drivlinan.

Kassetten bak slits normalt sett mycket snabbare än dreven fram men hela drivlinan slits och behöver ibland bytas, det gäller även vevlager, pedaler och wirear. Det enda som man inte brukar slitas ut är reglagen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av AplAy:

Fråga till erfarna SweCyklers som gått igenom flera "cykler" av cyklar: Jag har en Kross Hexagon från Cykelkraft (inköpspris cirka 4 lax) som har några år på nacken nu. Ett problem jag alltid fått med alla cyklar jag haft i mitt liv är att handbromsarna blivit sämre och då har jag aldrig bytt ut bromsklossar eller justerat dem.

Ett annat problem, och det mest irriterande som då fått mig att byta cykel efter ett par år, är att kuggarna börjat hacka och cykelkedjan fastnat och då haft problem att växla upp och ned. Cykeln brukar stå ute så länge det inte är snö. Så det brukar stå i regn vilket jag antar är en bidragande faktor till dess snabba försämring med tiden?

Frågan är då om det ens går att "återställa" en cykelkedja (i en cykel för endast 4 lax) med hjälp av cykelsmörjolja, antirostbehandlingsmedel(?) eller om det bör klassas så låg kvalité att det inte går att återställa utan det måste underhållas redan från början regelbundet eller så blir det bortom all räddning?

Att serva cykeln är en självklarhet.
Nya belägg till bromsen är en hundring.
Att byta kedja, 150-200 kr om du gör det själv.

Smörja kedja är inte orimligt att göra var 20 mil eller varannan-tredje vecka om cykeln står ute i väta. Helst ska du tvätta av kedjan och smörja nytt.

Skrivet av AplAy:

Aha, hade ingen aning om vad kassett var för något på cykeln. Jag kallar den för "piggarna där kedjan går över"!

Ja, kedjan hoppar längs kassetten när det blir motstånd (t.e.x trampa på hög växel från start, eller i uppförsbackar) - är det klassiska tecken på att det är främst kassetten som börjar slitas ut eller kedjan? Troligen har icke-underhållen kedja bidragit till att kassetten slitits ut fortare?

Brukar båda kassetterna (fram och bak) slitas ut lika fort om man antar att inget underhåll av kedjan har förekommit?

Det du beskriver i tidigare inlägg tyder på att kedja är körd, köp en ny och byt. Risken är att du har kört på en sliten kedja så pass länge att även kassett är paj och behövs byta. Det är fortfarande värt att göra på cykeln trots att "den bara kostar 3-4k".

Generellt är det:
3 eller fler kedjor per kassett
2-3 kassetter per framdrev

Prisklasserna är oftast:
Kedja 150-400 kr
Kassett: 200-700 kr
Framdrev: 1000-3000 kr.

Kör man slut på en kedja helt och fortsätter att köra så kör man slut på både kassett och framdrev rätt snabbt.

Jag skulle säga! Tuta och kör, underhåll måste man ändå göra men att köpa en ny cykel för kommande säsong är både dyrare och krångligare men du kommer fortsatt behöva underhålla cykeln trots det.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Mitt växelreglage pajade i veckan. Shimano Sora, kanske 5år gammalt.

Det gick att växla med spaken i rätt läge, vilket kräver för mycket fokus. Det brukar vara vajern som gått av eller är på väg att gå av, men det här upplevdes inte så. Det finns begränsat med sprängskisser. Men vi valde att plocka sönder det, för jag kan inte ha det så.

Mekanik som så påminner om ett urverk med spända fjädrar och kugghjul.

En fjäder hade gått av. Vi valde att bocka en ny tapp på fjädern och försöka få ihop det. Inte det lättaste men till slut fick vi ihop det. Till en början fungerade det, men det slutade fungera. Någon (annan/samma) fjäder som gick sönder eller lossnade är teorin, vi undersökte inte. Jag beställde nya grejor istället. Det var värt ett försök.

Permalänk
Medlem

Gällande längd på framskärm:
Pros: Skonar inte bara cyklistens fötter utan också drivlinan. Mindre grus och vatten som förkortar livslängden på prylarna.
Cons: Kan "skopa" upp pinnar/grenar som ligger på vägen vilket kan göra livet som cyklist mer spännande. Vintertid är det snö som skopas upp. Om man bara rullar nerför trottoarkanter och liknande så slår man i med skärmen. Den kan bli skev och i värsta fall knäckas.
Ur en ekonomisk synvinkel så uppväger fördelarna alla nackdelar. Själv föredrar jag en längre skärm om jag får välja. Korta skärmar kan man förlänga med "kompislapp", men då kan man också välja en som är lite mer följsam och inte riskerar att skada skärmen om man trycker till den med en trottoarkant.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Ramen lär inte rosta för den är gjord i aluminium men det har ju sina egna problem men inte rost. Skaffa ett lackstift så kan du täcka hål i lacken innan de blir nått större problem.

Det är ju skönt, att ramen är i aluminium tänkte jag inte på. Tidigare hade jag en stålram på en kona-mountainbike osv. Jag ska kolla på ett lackstift. På lacken och sadeln så känns det faktiskt att det här är en budget-cykel. Sadeln är redan lite uppriven och den är inte direkt misshandlad. Jag har beställt ett överdrag men någon gång så lär det också bli en ny sadel.

Permalänk
Skrivet av whisky:

Gällande längd på framskärm:
Pros: Skonar inte bara cyklistens fötter utan också drivlinan. Mindre grus och vatten som förkortar livslängden på prylarna.
Cons: Kan "skopa" upp pinnar/grenar som ligger på vägen vilket kan göra livet som cyklist mer spännande. Vintertid är det snö som skopas upp. Om man bara rullar nerför trottoarkanter och liknande så slår man i med skärmen. Den kan bli skev och i värsta fall knäckas.
Ur en ekonomisk synvinkel så uppväger fördelarna alla nackdelar. Själv föredrar jag en längre skärm om jag får välja. Korta skärmar kan man förlänga med "kompislapp", men då kan man också välja en som är lite mer följsam och inte riskerar att skada skärmen om man trycker till den med en trottoarkant.

Tack för inlägget, jag ska försöka behålla skärmen och se om jag kan vara lite mer försiktig när jag cyklar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av shenzhendev:

Det är ju skönt, att ramen är i aluminium tänkte jag inte på. Tidigare hade jag en stålram på en kona-mountainbike osv. Jag ska kolla på ett lackstift. På lacken och sadeln så känns det faktiskt att det här är en budget-cykel. Sadeln är redan lite uppriven och den är inte direkt misshandlad. Jag har beställt ett överdrag men någon gång så lär det också bli en ny sadel.

Överdrag brukar vara rätt obekvämt så slit ut sadeln och byt den när den är slut förutsatt att den passar dig för annars bör du byta den omedelbart.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Överdrag brukar vara rätt obekvämt så slit ut sadeln och byt den när den är slut förutsatt att den passar dig för annars bör du byta den omedelbart.

Ok, tack för tipset. Jag gör så.

Permalänk
Medlem

En aluminiumram rostar inte men den korroderar ändå. Alu är inte lika segt som stål och med tiden kan man få sprickbildning som kan i sällsynta fall leda till totalhaveri på materialet (pga utmattning vid underdimensionerade rör eller dåliga svetsfogar). Ett tyskt märke hade för ett antal år sedan en baksving på en heldämpad MTB som var felkonstruerad och ledde till många haverier, en del med personskador som följd.

Oavsett material så måste man underhålla sin cykel. Byta slitdelar, smörja rörliga delar och även inspektera cykeln så att man inte drabbas av otrevliga överraskningar.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

En aluminiumram rostar inte men den korroderar ändå. Alu är inte lika segt som stål och med tiden kan man få sprickbildning som kan i sällsynta fall leda till totalhaveri på materialet (pga utmattning vid underdimensionerade rör eller dåliga svetsfogar). Ett tyskt märke hade för ett antal år sedan en baksving på en heldämpad MTB som var felkonstruerad och ledde till många haverier, en del med personskador som följd.

Oavsett material så måste man underhålla sin cykel. Byta slitdelar, smörja rörliga delar och även inspektera cykeln så att man inte drabbas av otrevliga överraskningar.

Om vi pratar om samma tyska märke så har de haft problem på samma ställe med sina kolfiberramar också, och under lång tid dessutom. De borde hålla sig till stål kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Om vi pratar om samma tyska märke så har de haft problem på samma ställe med sina kolfiberramar också, och under lång tid dessutom. De borde hålla sig till stål kanske.

Vore kul att veta vilket märke det är ni pratar om

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Vore kul att veta vilket märke det är ni pratar om

Canyon (jag i alla fall)!

Permalänk
Medlem

Någon som har erfarenhet av att sälja cyklar? Har en gammal racer (10 år) och en fulldämpad MTB jag vill bli av med men vet inte ens om det är värt besväret att försöka sälja dem och i så fall var/hur? Tips mottages tacksamt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av M4rvin:

Någon som har erfarenhet av att sälja cyklar? Har en gammal racer (10 år) och en fulldämpad MTB jag vill bli av med men vet inte ens om det är värt besväret att försöka sälja dem och i så fall var/hur? Tips mottages tacksamt!

Jag har sålt två cyklar senaste tre åren. En Crescent Boge som var i ganska bra skick, och en Crescent Atto+ som var i behov av en rejäl service. Tror jag begärde 3 000 SEK för Bogen och 3 500 SEK för Atton. Båda var sålda inom 24h.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av M4rvin:

Någon som har erfarenhet av att sälja cyklar? Har en gammal racer (10 år) och en fulldämpad MTB jag vill bli av med men vet inte ens om det är värt besväret att försöka sälja dem och i så fall var/hur? Tips mottages tacksamt!

Det är väl bara att annonsera ut dem, finns ju specialgrupper på Facebook typ
Cyklar / Cykeldelar Köpes säljes bytes skänkes
Och så finns det nog lokala allmänna grupper där du kan prova och så Blocket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Jag köpte en Merida Big Trail 600 förra sommaren för att lätt och smidigt kunna ta mig (gratis) mellan jobb och bostad på landet. Är supernöjd med den.

Visa signatur

Jag besöker SWECLOCKERS för att lära mig mer om datorer och även om mina nära vänner inte tror mig så kan jag mer om datorer idag än vad jag kunde igår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EU-Maggan:

Jag köpte en Merida Big Trail 600 förra sommaren för att lätt och smidigt kunna ta mig (gratis) mellan jobb och bostad på landet. Är supernöjd med den.

https://d2lljesbicak00.cloudfront.net/merida-v2/crud-zoom-img//master/bikes/2022_Mockups_Assemblings/BIG_TRAIL_600_grnred_MOC22_1.tif

Härligt

Men blir ju inte riktigt gratis när du räknar in service, mat och reservdelar

Du får nog räkna med 1000-2000:- om året på cykeln plus extra maten.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EU-Maggan:

Jag köpte en Merida Big Trail 600 förra sommaren för att lätt och smidigt kunna ta mig (gratis) mellan jobb och bostad på landet. Är supernöjd med den.

https://d2lljesbicak00.cloudfront.net/merida-v2/crud-zoom-img//master/bikes/2022_Mockups_Assemblings/BIG_TRAIL_600_grnred_MOC22_1.tif

Jäklar vilka dämpare

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.