Alienwares bildskärm med QD-OLED-panel får svenskt pris

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Betalade fullt pris utan rabatter så tror inte folk är så intresserade efter 10k galenskapen.

Tack för all input, men skulle du behållt skärmen om du gav 10k istället? Hur som är det tråkigt att den inte levde upp till dina förväntningar.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av jiimpan:

Tack för all input, men skulle du behållt skärmen om du gav 10k istället? Hur som är det tråkigt att den inte levde upp till dina förväntningar.

Nope, men om vi säger så här. Om jag kom direkt från en av mina 1440p LCD-skärmar och hade ingen tidigare 4K LG OLED exponering så är nog chansen mycket större att jag skulle svälja alla små problem och behålla skärmen. 175Hz och OLED är riktigt fränt. Min 270Hz IPS har inte en chans med samma motion clarity.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om värmeutvecklingen på G-Sync-modulen hänger ihop med uppdateringsfrekvensen? Funderade på om 175Hz överklockat får den att gå mycket varmare än till exempel 120Hz. @Laxpudding kanske?

För mig som sitter på en 60Hz-skärm idag hade jag kunnat nöja mig med att låsa vid en lägre frekvens, det hade varit en uppgradering ändå.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Halldin:

Är det någon som vet om värmeutvecklingen på G-Sync-modulen hänger ihop med uppdateringsfrekvensen? Funderade på om 175Hz överklockat får den att gå mycket varmare än till exempel 120Hz. @Laxpudding kanske?

För mig som sitter på en 60Hz-skärm idag hade jag kunnat nöja mig med att låsa vid en lägre frekvens, det hade varit en uppgradering ändå.

Kylningen är till för den FPGA-modulen som utgör G-syncmodulen. Den fläkten surrar lika mycket oavsett och dessa kyllösningar lyder (tyvärr) inte lika självklart under samma tumregler som gäller för exempelvis kylning med olika fläktkurvor etc. av CPU:er och GPU:er efter deras belastning.

Permalänk
Medlem

Rimligtvis är det väl Samsung-panelen och inte något som Alienware gjort som ligger bakom problemen med "fringing". Då bör det väl vara en logisk slutsats att detta kommer gälla för alla TV-apparater/skärmar som baseras på QD-OLED och att den som retade sig på problemet på denna skärm lär göra det även på apparater med samma panel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Rimligtvis är det väl Samsung-panelen och inte något som Alienware gjort som ligger bakom problemen med "fringing". Då bör det väl vara en logisk slutsats att detta kommer gälla för alla TV-apparater/skärmar som baseras på QD-OLED och att den som retade sig på problemet på denna skärm lär göra det även på apparater med samma panel?

Det som kan skilja är ju upplösning, PPI, och avstånd till skärmen. Skulle också gissa att de större panelerna gör som LGs TV-avdelning med ’dubbelmönster’, dvs varje pixel är:

RWBGRWBG
RWBGRWBG

Det vill säga att alla pixlar består av 2x2 uppsättningar av varje subpixel. Det minskar markant synligheten av effekterna som diskuteras

#19534566

Så det är inte alls säkert att upplevelsen av dessa effekter är lika stor på alla produkter med QD-OLED, speciellt eftersom TV-apparater inte lika ofta visar skarpa pixelmönster eller extrema kontraster mellan angränsande pixlar

Permalänk
Medlem

Då jag ej har skickat tillbaka skärmen ännu så packade jag upp den en sista gång nu under helgen bara för att. Och hade samma upplevelse som snubben på reddit med att "fringing"-effekten var plötsligt mycket mindre påtagligt vid senare tillfälle? Effekten är självklart fortfarande där, men inte alls lika jobbig som den var förut. Copium? Panelen behöver brännas in? Vad är det som händer? haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Då jag ej har skickat tillbaka skärmen ännu så packade jag upp den en sista gång nu under helgen bara för att. Och hade samma upplevelse som snubben på reddit med att "fringing"-effekten var plötsligt mycket mindre påtagligt vid senare tillfälle? Effekten är självklart fortfarande där, men inte alls lika jobbig som den var förut. Copium? Panelen behöver brännas in? Vad är det som händer? haha

Intressant. Testa packa ner den ett par gånger till så är problemet nog borta

Permalänk
Medlem

Den tyska artikeln som väl delvis startade diskussionen om "fringing", förutom de användare som rapporterat om det

https://www-heise-de.translate.goog/hintergrund/Analyse-Warum...

(Länken är via Google Translate)

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Då jag ej har skickat tillbaka skärmen ännu så packade jag upp den en sista gång nu under helgen bara för att. Och hade samma upplevelse som snubben på reddit med att "fringing"-effekten var plötsligt mycket mindre påtagligt vid senare tillfälle? Effekten är självklart fortfarande där, men inte alls lika jobbig som den var förut. Copium? Panelen behöver brännas in? Vad är det som händer? haha

Den kände nog av dina onda blickar

Kanske har det kommit en firmware-uppdatering eller något?

Låter mysko att den skulle ändras av sig själv, men bra om det blir bättre såklart

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Då jag ej har skickat tillbaka skärmen ännu så packade jag upp den en sista gång nu under helgen bara för att. Och hade samma upplevelse som snubben på reddit med att "fringing"-effekten var plötsligt mycket mindre påtagligt vid senare tillfälle? Effekten är självklart fortfarande där, men inte alls lika jobbig som den var förut. Copium? Panelen behöver brännas in? Vad är det som händer? haha

kan det ha med brightness inställning att göra?

Permalänk
Medlem

Prisad av Vincent på HDTVTest som den bästa gamingskärm som går att köpa just nu. Han har även testat (eller börjat testa, i alla fall) LG C2 42" i en annan video så det ingår ju i hans referensramar:

Permalänk
Medlem

@Halldin HDTVTest är definitivt den kanal vars åsikt jag värderar högst för tillfället. Blir intressant med nästa video att höra vilka dessa 5 användningsscenarion är, där han anser att AW3423DW inte är ett bra köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emyxia:

@Halldin HDTVTest är definitivt den kanal vars åsikt jag värderar högst för tillfället. Blir intressant med nästa video att höra vilka dessa 5 användningsscenarion är, där han anser att AW3423DW inte är ett bra köp.

Tippar på att det blir ungefär: konsolspelande, krav på textskärpa, 16:9-material och ljusa rum.

Permalänk
Medlem

Samlade på mig några kommentarer från Vincent på HDTVTest på YouTube då det är hopplöst att filtrera.

Separat: läste att 34", 55" och 65" är de enda QD-OLED-formaten som Samsung gör i år på grund av hur det passar med moderglaset. Så vill man ha bättre rött och gult (eller hur det nu är) specifikt för QD-OLED-tekniken och skrivbordsvänligt så är det denna som gäller inom överskådlig tid.

Citat:

Q: which one would you recommend between this and the new lg c2 42” for gaming?!?

A: For PC gaming if you have a high-end graphics card, the Alienware. For console gaming, the LG 42C2.

Citat:

Q: Can you maybe go into the VRR flicker a bit more in that future follow up video Vincent? I've had this panel for ~2 weeks myself, and outside of extremely low fps / variable fps loading screens, I haven't seen any VRR flicker, much less the raised black look that I saw on the CX I used previously, even at ~50fps in dark scenes.

Clearly you managed to capture some in game, but I am curious if that was more of an issue in the 175hz mode vs 144 (I've been using 144 almost exclusively), and how it directly compares to LG sets for you, since I personally have been having a massively better experience, even at lower framerates vs the CX.

A: Yes, the VRR flicker cropped up more often at 175Hz refresh rate, due to greater deviation from optimised gamma vs 144Hz.

Citat:

Q: is the coating used on this monitor inheren t to Samsung display's QDoled in general or is that what Alienware opted to use? would Sony's upcoming qd oled behave the same way? (blacks showing as gray in bright room scenario)

A: It's inherent to QD-OLED.

Citat:

Q: I’m surprised you didn’t mention the constantly running fan even when the monitor is turned off or the chromatic aberration effect especially during office work due to the pixel structure.

A: Fan noise was inaudible on our review sample in our test room.

As stated at 10:16 in this video, we'll address the subpixel structure in the follow-up video. However, if you're buying this monitor primarily for office work, then you're doing it wrong.

Citat:

Q: No word regarding the absolutely unacceptable and poor subpixel arrangement, which leads to distorted colors at the edges, especially on high contrast pictures? This is very bad and I can not believe that you have not seen this

A: As stated as 10:16 in this video, we will address the unusual subpixel structure in the follow-up video.

Citat:

Q: This monitor may dominate in many categories for gaming, but there is definitely one that doesn't even come close.

Refresh rate. With the competitive scene growing, refresh rate and frames win games. Most competitive gamers will opt for 240hz+ over near perfect blacks or image quality.

Asserting it is the best gaming monitor isn't an honest assessment.

A: If you've been following this channel, then you'll know we place a very high importance on picture quality. Please name us another PC gaming monitor with better picture quality... we'll wait.

Also, due to OLED's near-instantaneous pixel response time, a 120Hz OLED could actually outperform any 240Hz LCD monitor in terms of motion clarity, and the Alienware QD-OLED goes up to 175Hz with a 2ms rise time (not achievable on any LCD). Please see one of our previous videos for a more detailed demonstration:

https://www.youtube.com/watch?v=Oy3cKwq6vEw

Citat:

Q: no one will ask, how long your review took, but how accurate it is. This display-technique has some outstanding problems caused by pixel placement. When you think, splitting review content makes sense, next time better start with some negatives.

A: So? It's still the best monitor for PC gaming, which is what this video is about. We didn't say anything about using it primarily for typing Word documents... you can use any trash LCD monitor for that.

Citat:

Thanks for the review AKA sponsored advertisement lol

As stated in the Youtube description, the "Includes Paid Promotion" message in this video refers to the sponsorship by Opera browser.

This video is not sponsored by Dell/ Alienware. If it was, we are obligated to declare it, otherwise it's illegal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Tippar på att det blir ungefär: konsolspelande, krav på textskärpa, 16:9-material och ljusa rum.

Ja, det verkar rimligt. Kul ändå att LG äntligen fått lite konkurrens när det gäller bästa bilden, för det känns som dom annars blivit lite väl bekväna och slagit sig till ro, med minimala förbättringar från år till år senaste åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Då jag ej har skickat tillbaka skärmen ännu så packade jag upp den en sista gång nu under helgen bara för att. Och hade samma upplevelse som snubben på reddit med att "fringing"-effekten var plötsligt mycket mindre påtagligt vid senare tillfälle? Effekten är självklart fortfarande där, men inte alls lika jobbig som den var förut. Copium? Panelen behöver brännas in? Vad är det som händer? haha

Jag såg detta fenomen ganska tydligt när jag först satte igång skärmen men någon gång under genomgång av inställningar så försvann det mer eller mindre helt.

Permalänk
Medlem

Ni som har fått skärmen, hur upplever ni att fläkten är? I synnerhet när man använder Gsync då.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Ni som har fått skärmen, hur upplever ni att fläkten är? I synnerhet när man använder Gsync då.

Hör den när systemet är i idle, g-sync på/av spelar ingen roll den snurrar konstant ändå. I spel så överröstas den av coilwhine från mitt 3090 så vet inte ens om den låter mer under spelande. Den andra fläkten som blåser ut allt ska/kan dra igång lite extra under HDR, men jag kör exklusivt SDR, så kan inte uttala mig om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Hör den när systemet är i idle, g-sync på/av spelar ingen roll den snurrar konstant ändå. I spel så överröstas den av coilwhine från mitt 3090 så vet inte ens om den låter mer under spelande. Den andra fläkten som blåser ut allt ska/kan dra igång lite extra under HDR, men jag kör exklusivt SDR, så kan inte uttala mig om det.

Har du haft eco mode på?

Också: missar du inte en av skärmens styrkor om du inte testar HDR1000?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Ni som har fått skärmen, hur upplever ni att fläkten är? I synnerhet när man använder Gsync då.

Knappt hörbar. Gsync igång hela tiden och blandat hdr400 och sdr i 144 Hz

Hade nog aldrig tänkt på den om jag inte vetat om den. Men detta är efter bara några timmars användning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Ni som har fått skärmen, hur upplever ni att fläkten är? I synnerhet när man använder Gsync då.

Har bara testat kort, men än så länge märks den inte.

Permalänk
Medlem

Det är mycket att ta in (25" 16:9 till 34" 21:9, 60Hz till 144Hz, IPS till QD-OLED) men lite spontant:

1) Den ser enorm ut jämte min gamla Dell 2515H, har svårt att tänka mig att jag skulle sätta något större på skrivbordet
2) Text upplever jag inte som något problem på normalt avstånd och har än så länge inte lidit av fringing. Sitter man med nosen mot skärmen under rätt förutsättningar går det att se, men jag känner inte att det påverkar normalt användande.
3) Eventuellt fläktljud överröstas av annat än så länge
4) Färgskiftningar är för mina (kanske dåliga) ögon obefintliga när man tittar från olika vinklar
5) Jag har nu under dagtid inte fått den omgwtfbbq-effekten som jag förväntade mig av HDR. Funderar på om det kan vara att rummet är för ljust, har fönster i norrläge bakom mig men trots persienner nere kan jag se reflektioner av rummet i skärmen. Får testa på kvällen om det är någon skillnad

Edit: Med Win+Alt+B går det att snabbt växla mellan HDR av/på i Windows, det är ju partier som blir helt överexponerade om man har HDR av i alla fall.

Edit 2: OK, även i dagsljus kan man i vissa spel se ganska stor skillnad när man håller på och slår av/på HDR. Divinity: Original Sin 2 funkar bra då det har HDR-stöd och går att panorera fritt, blir ganska stor skillnad i hur ljuset träffar vattnet till exempel. Men ska bli spännande att testa när rummet är mörkt.

Edit 3: Hörde fläkten tydligt några gånger när den gjorde pixel refresh, shift eller vad det nu heter (det steget som tar 7 minuter) med jobblaptop inkopplad. Oklart om det skulle höras så värst över gaming-PC:n/hörlurar.

Edit 4: Det är slående hur mycket bättre det ser ut i AC: Odyssey med HDR påslaget och stjärnan verkar vara HDR1000-läget. Misstänker att det är kritiskt att man har möjlighet att mörklägga rummet eller i alla fall inte ha fönster direkt bakom sig som jag.

Edit 5: Tillfälligt eller ej, men inaktiverade G-Sync och hörde därefter fläkten gå upp och ner kanske 5-6 gånger i följd. Lät ungefär som om någon flåsade lite bakom skärmen. Satt utan hörlurar på mig men med gaming-PC:n på jämte.

Edit 6: Har haft HDR1000 påslaget i max en timme och utan hörlurar kan man ibland höra en fläkt lite dovt gå upp i varv. Inget ihållande utan bara upp i en kort stund och sen ner igen. Sitter utan hörlurar så vet inte om det hade märkts annars.

Edit 7: Ori and the Will of the Wisps ser riktigt bra ut i HDR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Har du haft eco mode på?

Också: missar du inte en av skärmens styrkor om du inte testar HDR1000?

Japp eco är på.

HDR har alltid varit lika värdelöst som 3DTV för mig, varför man vill ha 1000 nits rakt i facet har jag aldrig förstått. Wide color gamut och 100 nits så är jag glad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av headphoneninja:

Japp eco är på.

HDR har alltid varit lika värdelöst som 3DTV för mig, varför man vill ha 1000 nits rakt i facet har jag aldrig förstått. Wide color gamut och 100 nits så är jag glad.

Det är bara ett par procent av bilden som når den ljusstyrkan, så det är mest för att ge lite mer ”livlika” highlights här och var. Håller med om att det hade varit ganska oanvändbart om det var hela bilden som höll den ljusstyrkan.

Permalänk
Medlem

Någon annan som fått tillbaka pengarna som betalades för skärmen? Beställde min 2022-03-22 kl16:19. Va in på internetbanken på lunchen och såg att det va "för mycket" pengar på kontot, såg att kortbetalningen till Dell inte längre fanns i listan över transaktioner. Har inte fått något mail, loggar jag in på Dell och tittar på mina beställningar så ligger skärmen kvar med lev datum 2022-07-12.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drivknuten:

Någon annan som fått tillbaka pengarna som betalades för skärmen? Beställde min 2022-03-22 kl16:19. Va in på internetbanken på lunchen och såg att det va "för mycket" pengar på kontot, såg att kortbetalningen till Dell inte längre fanns i listan över transaktioner. Har inte fått något mail, loggar jag in på Dell och tittar på mina beställningar så ligger skärmen kvar med lev datum 2022-07-12.

Mitt belopp är fortfarande bara reserverat, beställde också samma dag men lite tidigare. Efter en viss tid släpper reserveringen automatiskt, oavsett om inte handlaren drar beloppet eller ej. Vet att det var en vecka hos Swedbank förr i tiden. Och det är ju en vecka sen idag.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem

Herregud som jag vill ha denna panel i 38" 1600p. Det blir den ultimata uppgraderingen från 27" 1440p, och ungarna kan smälla in konsoller och allt möjligt. 34" i superduper ultrawide blir för låg vertikalt för mig då jag gör lite nytta då och då också. Är säkert en smaksak.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drivknuten:

Någon annan som fått tillbaka pengarna som betalades för skärmen? Beställde min 2022-03-22 kl16:19. Va in på internetbanken på lunchen och såg att det va "för mycket" pengar på kontot, såg att kortbetalningen till Dell inte längre fanns i listan över transaktioner. Har inte fått något mail, loggar jag in på Dell och tittar på mina beställningar så ligger skärmen kvar med lev datum 2022-07-12.

Samma här, upptäckte att det var för myclet och undrade vad som hänt men ser att reservationen till dell inte ligger kvar hos mig heller. Inte fått något mail om att något är ändrat och jag fick två mail vid beställning som verifierade köp. Man blir lite orolig nu:(

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Herregud som jag vill ha denna panel i 38" 1600p. Det blir den ultimata uppgraderingen från 27" 1440p, och ungarna kan smälla in konsoller och allt möjligt. 34" i superduper ultrawide blir för låg vertikalt för mig då jag gör lite nytta då och då också. Är säkert en smaksak.

5120x2160 skulle jag säga Problemet är ju dagens grafikkort inte orkar det troligen