Är det naturligt att man slutar spela när man är över 50?

Permalänk
Medlem

Vi som spelat sen länge, kommer nog aldrig glömma Unreal och passagen ut från skeppet, med den musiken och grafikupplevelsen.
Det är det knepiga med upplevelser, det är svårt att återskapa en känsla och upplevelse. Många av oss, har med oss många såna stunder, HalfLife, Diablo Dugeon master, och kanske inte minst Baldurs Gate mm, och klart att vi med spel, tid och mognad som människa, blir att mer svårflirtande.
Det gäller att sortera agnarna från vetet och finna guldkornen. Jag kan göra en direkt jämnförelse med musik och film, det produceras enorma mängder av det numer, mycket är ointressant för mig, men under main stream kommersiella massa, finns det mängder med begåvade människor, med både budskap, livslust och spännande ideer.

Permalänk
Medlem

En stor anledning till att jag trappat ner mitt spelande är snarare avsaknaden av "wow" faktorn, spel är inte lika banbrytande längre, de har sällan sin egen prägel utan stöps i samma form om och om igen, t ex så som alla spel från Ubisoft är byggda på samma grund och innehåll. Battlefield 3 imponerar än idag, det känns fortfarande nytt trots att det är 11 år gammalt. Tycker inte att det hänt speciellt mycket i serien sedan dess, mer än eventuell grafisk förbättring, men tycker de saknar "den" känslan. Red dead redemption är nog ett av få spel på senare år som jag faktiskt njutit ordentligt av att spela OCH spela om, de flesta andra spelar jag bara av rena vana och programmering.

Permalänk
Medlem

Jag är 58 år och har inte slutat spela, ungarna har flyttat hemifrån så vi har mycket fritid frugan och jag. Men då jag spelat i 20 år så krävs det nåt alldeles speciellt för att dra igång ett nytt spel då man sett/spelat det mesta i genren. gav death stranding 70 h av mitt liv sen tog lusten slut, köpte Doom eternal men reflexerna hänger nog inte med .Metro Exodus och Mass Effect triologin var dom senaste jag slutförde. Vad som passar mig bra är att köra simulator; Assetto Corsa och Competizione samt Automobilista, dessa kan man ratta ett par timmar när lusten faller på, sen kan man plocka bort ratten tills nästa gång det lockar. RDR2 ligger i steambiblioteket och väntar , kanske jag startar upp det nån gång.

Permalänk
Medlem

Tror det har med reaktionsförmågan och synen att göra. Inte lika kul som då tidigare. Jag går mer och mer över till turn basareade spel eller lätta spel. Jag har inte en chans i HC BF4 längre.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Jag är 47 år gammal och lirat sedan 19 års ålder då första datorn en p120 inköptes (polaren hade p75 som de bryggade upp till 90 så jag vann)

LAN möte etc har alltid legat mig varmt om hjärtat genom åren och idag, då man har barn o massa annat blir det svårare att få ihop och det saknar jag. Samma med spel över nätet o tjöta är det mindre med nu. Så HLL Hell let loose är mitt spel nu för där kör man med mic i en grupp och där är det oftast mogna o intelligenta människor så man kan ha mkt skoj! Klart jag inte hänger med som då man var 20, men skoj är det och framförallt ett svårt spel, inte bara hoppa runt ala COD o headshota.

Så jag ser fram emot framtiden med mer spel och då jag nu har två lite äldre barn så spelar vi ihop nu, allt från roblocks till Apex och farcry. Haft ett par LAN-party för dem här vilket förstås är enastående skoj.

Spelade mkt battlefield förut men efter fyra dog det av rejält, sen kom förra årets dumpsterfire 2042.. Dont get me started.

Så game on kids

Visa signatur

Just because u aint paranoid it dosent mean they aint after you...

Permalänk
Medlem

Nu orkar jag inte tröska igenom 15 forumsidor och det är garanterat någon som har fört den här punkten på tal, men att man ledsnar på spel i ju äldre man blir, det har ju inte ett dugg att göra med att spel var otvivelaktigt bättre förr. Sen kan man vrida och vända på subjektiviteten kring ordet bra medan man drar mikrotransaktioner och likriktighet i långbänk, det är inget fel med det, men det går inte gärna att påstå att spelmediet var som bäst samtidigt som svenska folket började få internet hemma.

Jag är övertygad om att det handlar om sensation och kontext. Få saker klår nog att åka fultrimmad moped hem till snus-Jocke, dricka avslagen folköl i källaren och sen spela tv-spel i hans trötta soffgrupp i sprucket läder första dagen på sommarlovet. Om man sen spelar Pong, Super Mario på NES, Quake, Left 4 Dead eller Minecraft, det är lite skitsamma. Om du, om 30 år, frågar dagens tonåringar om bra spel, då lär de svara att spelmediet pekade med Fortnite. Du kan ju kliva ut från kloakerna i Elder Scrolls: Oblivion, sadla på Links häst eller sno en bil i GTA för första gången en enda gång, och det lär vara svårslaget bara just därför.

Jag vet vad jag vill ha ut av spel idag, runt 30 år gammal. Tyvärr har jag lärt mig att det är oerhört få spel som kan ge mig det, men jag orkar i alla fall fortfarande jaga dem. Det är just det, tror jag -- att veta vad och orka jaga det man vill spela. Idag kommer mina favoritspel från indieutvecklare och inte från Ubisoft eller EA. De dyker inte alltid upp på skrikiga hemsidebanners eller Youtubereklam. Den dagen jag inte längre har tid och ork att flänga runt efter sånt som intresserar mig, då springer nog marknaden ifrån mig och då lär jag tappa suget.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog att det är roligare när barnen spelar än när jag själv gör det. Har inget tålamod (eller tid) längre att grotta ner mig i och leva mig in i spel känns det som. Föredrar enklare spel, typ Deluxe Galaga.

Tror att jag är äldre och som skrivits ovan - nyhetens behag är lite grand borta när det gäller de flesta speltyper/plattformar.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Nä, jag tror det är industrins överexploatering/monetarisering av spelen som gör att intresset svalnar. Det, och den falnande originaliteten som (likt filmindustrin) gör "nya" spel mer ointressanta. Naturligtvis finns det undantag men generellt tycker jag spelglädjen inte är lika relevant idag som jag upplevde den fram till typ -90 ish.

Permalänk
Medlem

Blir spelen bättre ??

Både ja å nej, spelen är snygga, häftiga funktioner osv. men det är inte allt. ett spel kan vara super kul utan Raytracing tex.
och de där enklare spelen som verkligen suger tag i en kommer inte lika ofta längre. Nu kommer det 1000tals ungdomar som hävdar motsatsen säkerligen, men jag som har spelat spel sen jag var 6-7 år, är 40 idag ser det så här.

Det är är ett exempel. ta det inte orda grant, försök se "mönstret / den röda tråden" istället

Ex1. WoW Vanilla, även om det var nytt stort osv. så var de ganska simpelt, men en stor del som gjorde spelet var att det var socialt, ingen var hjälten från början, alla kunde bli hjälten i spelet så att säga genom att spela sig fram i "community:t" på servern, guilden osv.

Sen när Blizzard ändra från att man som spelare var en "no-body" till "The Champion" så började de gå ut för, samma lika med att man efter Wrath of the Lich King lättare kunde få Epic´s, man behövde inte lika stora guilds längre för Raiding, LFR sabba jävligt mycket osv. WoW skar ned på antalet sociala kontakter som tidigare mer eller mindre krävdes av spelaren och fokuserade mer på att skämma bort den enskilde spelaren bara för att gäng P12:or med noll socials skills hade gnällt och krävde "Epix".
Blizzard sabba rätt mycket från och med The Burning Crusade genom att implementera Daily Quest´s. Man band spelaren till att
"bränna" en massa tid, Blizzard började "maska" så att säga för att vi skulle ha saker att göra och ursäkten att "har du gjort alla DQ´s i 100 dagar så kan du köpa 1 item" som vid nästa patch eller expansion var mer eller mindre värdelös.

på så sätt så hade man grind:at en massa tid helt i onödan. det är sådana saker som gör att spel är sämre idag.

Hade Expansions varit tillägg till WoW istället för uppgradering så att all tid i en Expansion inte kändes bortkastad, ja då hade de nog sett annorlunda ut idag för WoW, och spelvärlden i sig.

Detta tycker jag mig se ske i många spel kategorier och inte bara MMO. Spelen blir till utseendet jävligt snygga, men det finns inget "bakom" det.

Ex2. BF och CoD som tidigare krävde att man kunde spela i lag har försvunnit mer å mer. visst Squad´s finns, men inget krav.
Dock blir en Squad i BF som spelar bra ihop de spelarna som kan vända hela matchen. Men fortfarande inget krav.

Det är därför jag fastnade för "nya" DayZ, med modden DayZUnderground som är en "Organic RP" server. De påminner väldigt mycket om Vanilla WoW där sociala kontakterna är viktiga i spelet. Organic RP är absolut inte som en WoW RP server. Organic RP är mer eller mindre som WoW Vanilla PVP / PVE server. Spelet är i sig uppdaterat ja, Modden uppdaterar många funktioner också, men det är absolut inte så att DayZUnderground har den senaste tekniken, lösningarna, eller in-game funktioner / lösningar.
Men det är bra, de får en att tappa bort timmar per kväll väldigt snabbt. Man vet aldrig om man springer på fredliga spelare eller "task mörtar".

Jag blev så tagen på spel upplevelsen förra året när jag spelade och blev totalt hooked på DayZUnderground i 3 månader att jag gjort lite video´s på det, det blev 7 Episoder för den som vill se. Så vad jag vill säga är att det kommer massor med spel, men det är inte lika många som har det där lilla extra för att man skall fastna av rätt anledningar längre. Pure *Blizz Grind* råkar måånga spel ut för idag.

Ep-01 -> https://youtu.be/-D5AmoVwXEQ

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Mitt intresse har knappast svalnat det minsta, men min tid att spela har det. Tidsbristen ihop med det ökande ansvaret som många föräldrar erfar är i mina ögon antagligen det som får färre vuxna att spela. Nu börjar jag bara närma mig 50 (det kändes inte konstigt att skriva...alls!) och frågan kanske var riktad till de lite äldre än så?

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Växte upp med nes, och snes. Men förälskelsen kom med Nintendo 64 & Zelda Ocarina of time. Har aldrig sen dess fått den känslan som jag fick av det spelet när man var i 10 års åldern.

Därefter var ju såklart Halflife ett spel som också sitter etsat i minnet. Även CS(1.0 - 1.6), bf1942 och WOW ett tag.

Därefter är det enda spel som jag orkat spela igenom The Witcher 3.

Nu finner jag ingen njutning av spel längre
Avtrubbad.
Behöver starkare dos.

Mitt största intresse var för 10-17 år sedan att bygga datore, överklocka osv. Det intresset är också dött.
Gick över till programmering & började utveckla spel så småningom under eget företag. Det intresset dog efter 6 år.

Nu har jag svårt att hitta hobbys som ersätter allt.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

Nu har jag svårt att hitta hobbys som ersätter allt.

Viktig poäng. Man blir avtrubbad, eller blasé, kanske. Been there, done that. Kan jämföra med sport, musik, etc, intresset har svalnat där för mig (som konsument, har aldrig sportat). Första fotbolls-VM man såg var ju skitkul. Andra också. Men åttonde? Tionde? Njäh. Samma med vinteridrott. Satt bänkad framför TVn och såg alpint, skidor och skidskytte, varje helg. Lärde känna till åkarna, kommentatorerna. Jobb, partner och barn, då har man så lite tid (eller lust) att man tappar kontakten. Så när man väl ser något känner man inte till de tävlande och kommentatorerna är några tjommar som nyss slutat gymnasiet. Musik? Har väl inte hänt något kul de senaste 20 åren. Eller mer. Lyssnade på musik mycket förut, nu kan det gå veckor mellan lyssningarna - och då mest gammalt jag känner igen.

Kunde lägga en semestervecka på OS förr. Nyligen såg jag typ ingenting.

Jag minns hur fängslad jag var av Gunship, Pirates, Civilization, och en del andra spel, som tonåring. Skulle vilja uppleva den känslan igen. Tror dock inte att jag är helt förslammad i inlevelsecentrat i hjärnan, vann jag 100 miljoner och kunde ta semester 1-2 år skulle jag nog kunna hitta lust till både spelande och att göra musik igen. Om än inte som förr.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

För mig är tjusningen att bygga en välpolerad Gaming dator med grym kabel dragning mer roligare än spela. Spelar såklart ett par månader efter det innan jag beslutar sälja och sen fortsätter jag bygga bra datorer.

Skulle kunna öppna ett företag som bygger grymma datorer gärna med äldre cpu er såsom legendariska 2500k ocad till 4.7ghz sen para det med rtx 2070 eller varför inte R9 290x med 8gb vram (sällsynt men grym prestanda) och få en grym 1440p upplevelse.

Så kommer aldrig tröttna på bygga men själva spelandet är inte tjusningen

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Skrivet av Wiggin:

Mitt intresse har knappast svalnat det minsta, men min tid att spela har det. Tidsbristen ihop med det ökande ansvaret som många föräldrar erfar är i mina ögon antagligen det som får färre vuxna att spela. Nu börjar jag bara närma mig 50 (det kändes inte konstigt att skriva...alls!) och frågan kanske var riktad till de lite äldre än så?

Inte konstigt alls. Ålder är bara en siffra. Min kollega jag samåker med är 20år och jag är 40 hans intresse för Gaming har svalnat av så detta med åldern har nog inget med det att göra.

Men måste göras mer annorlunda spel för intresset ska vakna hos folk tror jag mer på

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juggernawt:

(förra årets Valheim var dock en frisk fläkt som jag spenderat alldeles för mycket tid på).

Detta gav mig glöden tillbaka också, men när innehållet tog slut så tröttnade mina vänner och även jag. Satt väl typ en helg efter dom andra la ner o sprang runt men det är inte kul längre när man inte har ett mål kvar i spelet.

Hoppas det kommer nytt snart

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem

Samband mellan ålder och ett avsmalnande spelintresse i sig är enligt min erfarenhet begränsade. Då mängden tid som finns att disponera förändras, medför det att mer omsorgsfulla val görs i hur tiden spenderas.

Samt att de allra flesta tenderar till att ingå i någon form av parrelation eller familjesituation.

För egen del handlar det enkom om avslappning och gemenskap i goda vänners lag.

Tidigare har det handlat mycket om tomma ideal där hjärnan har lurats till att jaga virtuella företeelser som saknar värde för det egna välmåendet och således blir kontraproduktivt till anledningen att spel utövades som hobby.

Investeringar från mitt håll görs enbart i passionsdrivna projekt, både vad det gäller tid och monetära medel.

Den rovgiriga monetiseringen av spelbranschen måste upphöra, särskilt den som är riktad mot yngre individer. En form av måttstock för hur illa monetisering är i ett spel vore välkommet.

Något @SweClockers vill ta sig an? Bygg det på blockedjan som en decentraliserad lösning och tillåt medlemmar bidra kraft för att säkerställa integritet i denna, sen går det skala upp till att täcka andra områden, hade gärna sett ett gräsrotsuppror inom recensionsvärlden med där det går att skapa olika incitament mellan de olika aktörerna i ett transaktionellt cirkulärt förlopp. Tryck in en token när ni ändå är där för att kunna erbjuda en öppen marknad.

Bidra till infrastrukturen, bidra med innehåll, eller enkom som konsument för att få det i rullning.

Nu har jag släppt ett tanke-embryo och potentiellt experiment, nu får ni med skarpare hjärnor ta över!

God morgon och ha en fantastisk dag!

Permalänk
Medlem

34 år singel så skulle ha gott om tid men har nog tappat spelsuget litegrann om jag jämför säg 10 år bakåt eller förut. Som barn var ju att spela den värsta drogen typ, fanns inget bättre och när man lånade spel på ställen där de lånade ut spel för en liten slant och man satt och spelade typ 6 timmar i sträck eller tills föräldrarna jagade ut en.

Sen med dagens priser på grafikkort inverkar också en hel del när man summerar det minskade spelsuget samt priset så blir det andra hobbier som tar över, såsom musik mixning och promotande på YouTube.

Sen hör jag till kategorin som gillar att spel ska vara lite utmanande men tyvärr är ju de allra flesta spel så enkla nuförtiden. Pröva t.ex. spela Super Mario Bros 3 eller något sånt spel idagsläget, på den tiden tyckte man ju det var lätt som en plätt men blev förvånad när jag testade det pånytt här för en stund sen hur ofta man dog och fick börja om. xD

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

55 bast och spelar fortfarande. Barnen och jobbet tar mycket tid dock så det blir sporadiskt, men dock. Har just spelat klart Tomb Raider-serien som legat och dammat nåt år för länge. VR är helcoolt och där närmar jag mig slutkapitlen nu i Half Life:Alyx.
Witcher 3 och Mass Effect är nog de spel jag lagt mest tid på senaste åren och andra spel som kan nämnas är Jedi Outcast och Control där jag har en del kvar. Mest single player m.a.o, men tidigare även en del FPS i Battlefield-serien, men då jag mest agerar cannon fodder där så har jag lagt ner det... Med barnen har det blivit en massa Lego-spel genom åren och nu senast It Takes Two som var suveränt bra.

I min ungdom var det mer spelande helt klart, C64 och Amiga. Men efter Amigan så höll jag helt upp några år innan PC kom ikapp och blev bra igen. Då var det Quake och alla dess kloner som drog tillbaka. Och Colin McRae-spelen! För övrigt lirar jag fortfarande racing/rally-sim också

Permalänk
Medlem

För 35 år sedan fick jag ett Nintendo och blev gamer. Igår spelade jag 14 timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Det är därför jag fastnade för "nya" DayZ, med modden DayZUnderground som är en "Organic RP" server. De påminner väldigt mycket om Vanilla WoW där sociala kontakterna är viktiga i spelet. Organic RP är absolut inte som en WoW RP server. Organic RP är mer eller mindre som WoW Vanilla PVP / PVE server. Spelet är i sig uppdaterat ja, Modden uppdaterar många funktioner också, men det är absolut inte så att DayZUnderground har den senaste tekniken, lösningarna, eller in-game funktioner / lösningar.
Men det är bra, de får en att tappa bort timmar per kväll väldigt snabbt. Man vet aldrig om man springer på fredliga spelare eller "task mörtar".

Jag blev så tagen på spel upplevelsen förra året när jag spelade och blev totalt hooked på DayZUnderground i 3 månader att jag gjort lite video´s på det, det blev 7 Episoder för den som vill se. Så vad jag vill säga är att det kommer massor med spel, men det är inte lika många som har det där lilla extra för att man skall fastna av rätt anledningar längre. Pure *Blizz Grind* råkar måånga spel ut för idag.

Ep-01 -> https://youtu.be/-D5AmoVwXEQ

Det här lät intressant, måste jag kolla upp.

Själv närmare 50 än 40 och jag spelar 3-4 kvällar i veckan och en del på helgen. Har familj med två barn, varav jag brukar spela ibland med grabben(16år) och hans vänner. Men oftast spelar jag med mina vänner, vi är en liten grupp på 3-5st spelare som just nu är inne på Dayz och lite Scum.

Dayz, så skaffade vi en egen server bara för att leka runt, hänga och snacka skit medans vi spelar avslappnat.

Permalänk
Medlem

Känner igen det. Tycker väl att många spel idag bara inte är kul nog att slösa tid på. Spelar inte online, så det är inte en social grej för min del.

Spel är mer en paus för min del och inte en hobby längre. Så de skall gripa en direkt.

Ser för övrigt knappt på film längre heller.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av dansun:

Nä, jag tror det är industrins överexploatering/monetarisering av spelen som gör att intresset svalnar. Det, och den falnande originaliteten som (likt filmindustrin) gör "nya" spel mer ointressanta. Naturligtvis finns det undantag men generellt tycker jag spelglädjen inte är lika relevant idag som jag upplevde den fram till typ -90 ish.

Ja, tycker samma sak men samtidigt har det med åldern att göra. Någon 15 årig idag som spelar typ Far Cry 6 för första gången tycker kanske att den här hur bra som helst men nån som varit med från början är nog inte lika imponerad.

Man blir mer kräsen när man är äldre, svårare att lära sig/sätta sig in i nya spel och kortare "attention span". Förr kunde man sitta 4-6 timmar i streck, inte nu längre.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Skrivet av najdorf:

Jag är 58 år och har inte slutat spela, ungarna har flyttat hemifrån så vi har mycket fritid frugan och jag. Men då jag spelat i 20 år så krävs det nåt alldeles speciellt för att dra igång ett nytt spel då man sett/spelat det mesta i genren. gav death stranding 70 h av mitt liv sen tog lusten slut, köpte Doom eternal men reflexerna hänger nog inte med .Metro Exodus och Mass Effect triologin var dom senaste jag slutförde. Vad som passar mig bra är att köra simulator; Assetto Corsa och Competizione samt Automobilista, dessa kan man ratta ett par timmar när lusten faller på, sen kan man plocka bort ratten tills nästa gång det lockar. RDR2 ligger i steambiblioteket och väntar , kanske jag startar upp det nån gång.

Tycker absolut du ska testa RDR2, ett av mina topp 3 spel ever, och jag har lirat massor av story-drivna spel under mina 46 år. Story, karaktärer, miljöer, ljud, allt är fasen top-notch i det anser jag. Sen,om man som jag växte upp o kollade en massa wild-west filmer/serier så gör det ju spelet ännu bättre tycker jag. Är på min andra playthrough nu och hittar fortfarande massor av saker jag missat första gången. Ibland roamar jag bara runt med min häst o utforskar ställen jag inte varit på, jagar, fiskar, hittar random events. Underbart spel helt enkelt

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem

Fyller 70 i år och är inne på andra rundan av Cyberpunk 2077 och kommer inte att dra ner på spelandet men det blir färre och endast de spel som jag verkligen gillar ex tidigare Metro Exodus. Jag väntar hellre på att spel skal mogna och alla stora fel borta som ex började jag spela Cyberpunk i December.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Jag är inte 50 men jag upplever att spelen mer och mer inte riktar sig mot min målgrupp. Jag är ingen Single-player gamer (och har aldrig direkt varit). Absolut de släpps en del remakes av våra gamla online-favoriter men de nya spel som kommer är förstört av Pay2win (åtminstone inom min genre). Jag förstår verkligen varför företagen utgår från micro-transaction då det genererar så ofantligt mycket mer vinst. Kapitalism kanske är det bästa för våra vanliga samhällen men i gaming-världen har det fan förstört allt. #30årigboomer

Permalänk
Medlem

Jag mer och mer gått över till Indie spel, små spel.
Inga stora AAA spel.
De stora "A" spel som går varmt nu är Hearthstone (sen det släpptes) och World Of Tanks.

Inscryption
Slipway
The Last Spell

Är några av de små spel jag har spelat. Som är helt underbara.
Inte en massa jävla text i 15min innan man får göra något.
Orkar, ingen lust helt enkelt att läsa en jävla roman på datorn när jag vill spela ett spel.

Har märkt det nu när man blivit äldre (39) så har mitt tålamod för spel drastiskt förändrats.
Tycker jag det inte är kul inom 60 min så blir det alt+f4 och avinstallerar..
Ibland räcker det med 10min för jag ska sluta spela ett spel.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Vill tillägga att jag sannerligen inte ställer mig till skaran som tycker spel blivit sämre. Utbudet idag är helt makalöst, det som inte finns i AAA-utbudet kommer från mindre AA-spel och Indie. Det finns något för ALLA, inklusive de som tyckte det var bättre förr eftersom de gör mängder av sådana spel nu också, har aldrig varit bättre att vara gamer.

Permalänk
Skrivet av Pauls711:

Fyller 70 i år och är inne på andra rundan av Cyberpunk 2077 och kommer inte att dra ner på spelandet men det blir färre och endast de spel som jag verkligen gillar ex tidigare Metro Exodus. Jag väntar hellre på att spel skal mogna och alla stora fel borta som ex började jag spela Cyberpunk i December.

Coolt som fasen med "äldre" gamers tycker jag. Har tom fått farsan som är 71 att testa senaste Microsoft flight simulator o han tycker det är skit-skoj och är så imponerad av hur snyggt det är 😋

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Medlem

Spelar lite då och då. Gillar Anno serien. När man var yngre så var det Doom, och alla de "skjuta spelen". Nu när man är närmare 60 så är det bara Bygga spel på tapeten. Man förändras med åren.....

Visa signatur

Dator : Gigabyte Z690 - Intel Core i5-12600K - 16GB 3200Mhz DDR4 Crucial ballistix - Samsung 860 Evo Basic 1 TB - Gainward Ghost 3060TI - Corsair RM 650W - Corsair Obsidian Series 550D

Permalänk
Medlem

Fyller 45 i höst men har fortfarande intresse av spel som underhållningsform. Tyvärr finns det inte tid för mer än kanske två rundor Battlefield i veckan längre. Men nu har det fått konkurrens av Flight sim 2020, hinner inte sätta mig in i simulering längre utan kör de upplevelseflygningar som finns i spelet med gamepad, härligt att susa runt och se landmärken man besökt som turist. Visar knattarna intresse när de blivit äldre köper jag nog en konsol så att vi kan spela tillsammans.
Vid det laget hoppas jag att ha lite mer tid också så att jag kan utforska lite fler spelserier, nu blir det säkra kort där jag vet vad jag får.