Permalänk
Medlem

Inriktning ingenjör

Hej!
Nu börjar det bli dags att söka in för studier. Har denna och förra terminen studerat tekniskt basår. Hade innan basåret siktet inställt på högskoleingenjör inom maskin men lutar mer åt civilingenjör inom maskin just nu. Detta då jag trivts mycket bra med studier hittills samt att möjligheterna för framtida karriär kan förbättras. Har ett väldigt stort motor/teknikintresse och är mekaniker i grunden så maskinteknik känns som det mest självklara, alt farkostteknik på KTH men med bostadssituationen i Stockholm just nu går detta bort..

Just nu är min vision att jobba som konstruktör men dock absolut inte att sitta med CAD dagarna i ända. Vill ha lite variation och själv vara delaktig till nya idér. Detta kan självklart ändra sig under tidens gång.

Hur hade ni tänkt? Studera två år till med högre CSN lån och mindre arbetslivserfarenhet men förmodligen bättre chans till intressantare jobb i framtiden. Alternativt börja jobba direkt efter hing och eventuellt läsa till en master senare? Tilläggas bör att jag i nuläget är 22år så kommer vara klar med studier tidigast vid 25 resp 27år.

Permalänk
Medlem

Ta en titt redan nu på jobb du kan tänka dig vara intresserad av och vad de kräver av nyexaminerade. Även om master sällan är ett krav för folk som har arbetslivserfarenhet kan det vara en fördel om man är helt grön. Jag är själv civilingenjör och i min bransch var master listat som meriterande i nästan alla annonser jag sökte som ny.

EDIT: ytterligare en fördel med master är att man nästan alltid kan göra det långa examensarbetet hos företag, vilket brukar vara den lättaste vägen att få jobb. Man gör färdigt sina studier samtidigt som man blir upptränad på en arbetsplats.

Permalänk
Medlem

Hing + master över civ.ing. alla dar i veckan.

Folk utomlands fattar vad du är
Du har en examen efter tre år och kan göra ett uppdaterat val då.
Finns fler inriktningar på än Master än att bli ännu mera generalist.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Hing + master över civ.ing. alla dar i veckan.

Folk utomlands fattar vad du är
Du har en examen efter tre år och kan göra ett uppdaterat val då.
Finns fler inriktningar på än Master än att bli ännu mera generalist.

Såvitt jag vet ger alla civilingenjörsprogram sedan 2007 tre examina:
Civilingenjörsexamen (yrkesexamen specifik för sverige)
Kandidatexamen (B.Sc, internationellt jämförbar)
Masterexamen (M.Sc , internationellt jämförbar)

Det är alltså ingen skillnad om man ska utomlands.

Permalänk
Medlem

Brasklapp: Jag har en civilingenjörsexamen.

När jag rekryterat (främst utvecklare eller andra mjukvarurelaterade tjänster) har jag inte brytt mig om examensnivån personen nått upp till. Jag har så många personliga erfarenheter av personer med civ.ing-examina som är rent ut sagt dåliga på sina jobb; samtidigt som jag har många exempel på personer som "kodat sig uppåt i karriären" utan mer än gymnasieutbildning.

Detta sagt är det många bolag som använder sig av externa rekryteringsfirmor, eller har stora HR-avdelningar, där man inte ens öppnar en ansökan om utbildningsnivån inte är tillräckligt hög. Jag jobbade på HiQ ett tag och där sa de rakt ut: "Har ni några kompisar med civilingenjörsexamen? Be dem söka tjänst X hos oss!" Det var uttalat att det krävdes en högre högskoleutbildning för att få en tjänst. Visst, om jag hade rekommenderat en person med lägre utbildning och gått i god för denne, hade vederbörande säkert fått en intervju; men ska du söka en tjänst väger en högre utbildningstitel tungt.

Edit: Jag tycker det är för lätt att klara av en civilingenjörsutbildning för att man ska kunna använda det som ett kvitto på hög kompetens. Av egen erfarenhet tycker jag att en person bör snitta absolut lägst 4.0 i betyg för att kunna flagga med sin utbildning som något speciellt. Kommer de upp på 4.5 kan man börja anta att personen i fråga är något extra.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Jag har precis tagit examen inom maskinteknik, en civilingenjörsexamen.

Skrivet av talonmas:

Hing + master över civ.ing. alla dar i veckan.

Folk utomlands fattar vad du är
Du har en examen efter tre år och kan göra ett uppdaterat val då.
Finns fler inriktningar på än Master än att bli ännu mera generalist.

Jag säger exakt tvärt emot ditt påstående. Det är bättre att bli civilingenjör än högskoleingenjör. Enligt mina erfarenheter klingar 5 år civilingenjör bättre än 3 år högskoleingenjör + 2 år master.

Skrivet av Julle177:

Hej!
Nu börjar det bli dags att söka in för studier. Har denna och förra terminen studerat tekniskt basår. Hade innan basåret siktet inställt på högskoleingenjör inom maskin men lutar mer åt civilingenjör inom maskin just nu. Detta då jag trivts mycket bra med studier hittills samt att möjligheterna för framtida karriär kan förbättras. Har ett väldigt stort motor/teknikintresse och är mekaniker i grunden så maskinteknik känns som det mest självklara, alt farkostteknik på KTH men med bostadssituationen i Stockholm just nu går detta bort..

Just nu är min vision att jobba som konstruktör men dock absolut inte att sitta med CAD dagarna i ända. Vill ha lite variation och själv vara delaktig till nya idér. Detta kan självklart ändra sig under tidens gång.

Hur hade ni tänkt? Studera två år till med högre CSN lån och mindre arbetslivserfarenhet men förmodligen bättre chans till intressantare jobb i framtiden. Alternativt börja jobba direkt efter hing och eventuellt läsa till en master senare? Tilläggas bör att jag i nuläget är 22år så kommer vara klar med studier tidigast vid 25 resp 27år.

Jag hade gett mig an på 5 års utbildning, i slutändan är det i min mening det bättre valet. Du får lättare med framtida jobb, du behöver inte hävda dig på samma sätt som andra med kortare utbildningar.

Gällande själva maskinprogrammet så är det olika brett på olika skolor. Pluggar du i exempelvis Luleå, Lund eller Linköping får du det vanliga "maskinprogrammet", med inriktningar mot konstruktion, produktion och beräkning. Väljer du istället Chalmers eller KTH, får du istället bredare valmöjlighet inför år fyra och fem att välja vad du vill hålla på med.

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk

Det är väl inget av tjafsa om att generellt är Civilingenjör -> Doktor -> Docent är den utbildningsväg duktiga svenska akademiker bör gå. Men bara för att vägen är den bästa så betyder den inte att den är bäst för alla. Det finns olika vägar som kan vara mer enklare för vissa personer.
Jag påstår att det stora problemet med att klara Civilingenjör är just att klara av matematiken. Känner man att D/E matten eller vad de nu har döpt den till idag är lite svår så kan man ta en annan väg.

När man sedan blir lite äldre så är diskussion kring vad för vanligt högskoleprogram man har gått, lite som högskolestudenter känner när ungdomar diskuterar vilket gymnasieprogram de läste.
Men visst de mer extrema som teknisk fysik/matematik etc kommer alltid ha varit en bragd.

*edit*
Min poäng är det finns olika val och det bästa valet är för vem? Jag känner folk som genom 2 årigt YH idag drar in långt över 2 miljoner per år som egenkonsult.

Permalänk

Jag läser just nu 4e året på Lunds Tekniska Högskola vid Lund Universitet, Civilingenjör inom Elektroteknik. Vårt upplägg som tidigare i tråden har nämnts är att en civ examen ger dig civ ingenjör, BSc och MSc examen. Vi har även möjligheten och de flesta andra utbildningarna på LTH att ta ut en BSc efter 3 års studier alltså en högskoleexamen.

Vad är då skillnaden? Jo högskoleingenjörerna som jag nu mött under min master hade inte alla de kurser de behövde för att direkt kunna påbörja sina master studier och få ut en 300 (5år) hp Civ examen, de flesta får läsa till ytterligare 30 hp (ett halvår) då de haft vissa kurser under sin högskoleingenjörs utbildning som inte går att tillgodo räkna för civ examen.

TLDR: Ifall du inte orkar 5 år -> ta ut en BSc och börja jobba. Ifall du kommer in på civ ser jag ingen anledning att påbörja en högskoleingenjörs utbildning ifall du redan nu tror du har tänkt att läsa 5 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Jag säger exakt tvärt emot ditt påstående. Det är bättre att bli civilingenjör än högskoleingenjör. Enligt mina erfarenheter klingar 5 år civilingenjör bättre än 3 år högskoleingenjör + 2 år master.

Till att börja med så säger man bara en 5årig Master.
När jag har rekryterat så har det inte spelat nån roll om det är 5 år master eller civ.ing. Är ju i praktiken samma. Och mina rekryterande kollegor anser också att det är samma (tog upp det på tre-fikat för blev nyfiken).

Kommer det till globala samarbeten så kallas det master ändå i alla möten jag haft (IT-relaterade, kan ju skilja sig inom Maskin o Automatik. Lämnar jag osagt). Rekryterar en del mellan oss och Polen samt Nanjing, Kina.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julle177:

Hej!
Nu börjar det bli dags att söka in för studier. Har denna och förra terminen studerat tekniskt basår. Hade innan basåret siktet inställt på högskoleingenjör inom maskin men lutar mer åt civilingenjör inom maskin just nu. Detta då jag trivts mycket bra med studier hittills samt att möjligheterna för framtida karriär kan förbättras. Har ett väldigt stort motor/teknikintresse och är mekaniker i grunden så maskinteknik känns som det mest självklara, alt farkostteknik på KTH men med bostadssituationen i Stockholm just nu går detta bort..

Just nu är min vision att jobba som konstruktör men dock absolut inte att sitta med CAD dagarna i ända. Vill ha lite variation och själv vara delaktig till nya idér. Detta kan självklart ändra sig under tidens gång.

Hur hade ni tänkt? Studera två år till med högre CSN lån och mindre arbetslivserfarenhet men förmodligen bättre chans till intressantare jobb i framtiden. Alternativt börja jobba direkt efter hing och eventuellt läsa till en master senare? Tilläggas bör att jag i nuläget är 22år så kommer vara klar med studier tidigast vid 25 resp 27år.

Vill du plugga maskin så gör det! Programmet är brett och man kan få jobb lite varstans som maskinare. Enda nackdelen är att lönen i snitt ligger lite lägre än de flesta andra ingenjörsutbildningarna. Har för mig att byggingenjör och maskin ligger i botten. Med det sagt tycker jag inte det är dålig lön, men man kan inte förvänta sig 45-50k i månaden efter några år som vissa skryter med i "vad har du i lön"-tråden här på forumet.

Har du mekanik- och fordonsintresse är maskinteknik rätt program, då blir du nog inte mer nöjd som mjukvaruutvecklare trots bättre lön.

Konstruktörsyrket är så mycket mer än CAD, speciellt på mindre företag. Jag jobbar på ett relativt stort företag (ca. 1500 anställda) och har redan från dag ett fått möjligheten att klura på koncept, rita upp det i CAD, beställa prototyp och skruva ihop den för att se om det passar och funkar. Just nu sitter jag i ett större projekt med lite längre tidsplan, då blir det rätt många månader vid datorn och på möten vilket inte är lika varierande. Innan dess jobbade jag med att fixa problem på befintliga produkter, då är det lite mer snabba puckar och omväxling.

Om du vill ha varierande arbetsuppgifter är det de riktigt stora företagen du ska se upp för, har kollegor som varit ansvariga för tre axlar i en växellåda under flera års tid utan att arbeta med nåt annat. De riktigt små företagen med ett fåtal konstruktörer erbjuder mest variation, men också mest ansvar när man får agera både konstruktör, projektledare, beredare och produktionstekniker på en gång.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Till att börja med så säger man bara en 5årig Master.
När jag har rekryterat så har det inte spelat nån roll om det är 5 år master eller civ.ing. Är ju i praktiken samma. Och mina rekryterande kollegor anser också att det är samma (tog upp det på tre-fikat för blev nyfiken).

Kommer det till globala samarbeten så kallas det master ändå i alla möten jag haft (IT-relaterade, kan ju skilja sig inom Maskin o Automatik. Lämnar jag osagt). Rekryterar en del mellan oss och Polen samt Nanjing, Kina.

Mycket möjligt att det skiljer, de chefer och rekryterare jag pratat med tycker motsatsen. Generella uppfattningen jag fått har varit att högskoleingenjörer kan ångra att de enbart pluggade tre år för sin examen, oavsett om de läst på master eller inte, då detta inte sett lika "bra" ut som en femårig civilingenjörsexamen.

Mycket möjligt att det påverkar mycket mindre på den internationella marknaden, där har jag ingen uppfattning.

Visa signatur

GPU: Sapphire 5700 XT CPU: i9 10850K @ 5 GHz med NH-D15 RAM: 32 GB Vengeance @ 3600 MHz PSU: eVGA Supernova 750 G3 Chassi: Define R5 Moderkort: Asus Strix Z490-F Lagring: 970 EVO 500 GB och 840 EVO 250 GB Skärm: Asus TUF VG259Q, PHILIPS Brilliance 230C, Samsung U28E590
Äldre grejer: 4790K, i7 920, Athlon 3800+ X2, 290X Crossfire, 560 Ti Sli, 560 Ti 448 cores, 8800 GT Sli.
Laptop:  MacBook Pro 13" mid 2014 

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

Vill du plugga maskin så gör det! Programmet är brett och man kan få jobb lite varstans som maskinare. Enda nackdelen är att lönen i snitt ligger lite lägre än de flesta andra ingenjörsutbildningarna. Har för mig att byggingenjör och maskin ligger i botten. Med det sagt tycker jag inte det är dålig lön, men man kan inte förvänta sig 45-50k i månaden efter några år som vissa skryter med i "vad har du i lön"-tråden här på forumet.

Har du mekanik- och fordonsintresse är maskinteknik rätt program, då blir du nog inte mer nöjd som mjukvaruutvecklare trots bättre lön.

Konstruktörsyrket är så mycket mer än CAD, speciellt på mindre företag. Jag jobbar på ett relativt stort företag (ca. 1500 anställda) och har redan från dag ett fått möjligheten att klura på koncept, rita upp det i CAD, beställa prototyp och skruva ihop den för att se om det passar och funkar. Just nu sitter jag i ett större projekt med lite längre tidsplan, då blir det rätt många månader vid datorn och på möten vilket inte är lika varierande. Innan dess jobbade jag med att fixa problem på befintliga produkter, då är det lite mer snabba puckar och omväxling.

Om du vill ha varierande arbetsuppgifter är det de riktigt stora företagen du ska se upp för, har kollegor som varit ansvariga för tre axlar i en växellåda under flera års tid utan att arbeta med nåt annat. De riktigt små företagen med ett fåtal konstruktörer erbjuder mest variation, men också mest ansvar när man får agera både konstruktör, projektledare, beredare och produktionstekniker på en gång.

Tack för alla svar! Har bestämt mig för att söka som förstahandsval till Linköping och då maskinteknik, tyckte deras master inom mekatronik hade en väldigt intressant kursplan. Precis som du säger tror jag att lönen snarare kan bli högre i mitt fall än om jag skulle välja något jag inte har lika stort intresse för. Läste du maskin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Julle177:

Tack för alla svar! Har bestämt mig för att söka som förstahandsval till Linköping och då maskinteknik, tyckte deras master inom mekatronik hade en väldigt intressant kursplan. Precis som du säger tror jag att lönen snarare kan bli högre i mitt fall än om jag skulle välja något jag inte har lika stort intresse för. Läste du maskin?

Japp, läst maskin i Lund, kändes som rätt utbildning. Resonerade ungefär som du, bättre att ge sig på det som verkar intressant eftersom det är lättare att slutföra då. Det enda jag kan ångra i efterhand var att jag inte sökte relevanta sommarjobb, de är så klart svåra att hitta men en sommar eller två på en konstruktionsavdelning hade motiverat mig ännu mer

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av CyberSpace:

Mycket möjligt att det skiljer, de chefer och rekryterare jag pratat med tycker motsatsen. Generella uppfattningen jag fått har varit att högskoleingenjörer kan ångra att de enbart pluggade tre år för sin examen, oavsett om de läst på master eller inte, då detta inte sett lika "bra" ut som en femårig civilingenjörsexamen.

Mycket möjligt att det påverkar mycket mindre på den internationella marknaden, där har jag ingen uppfattning.

Det är ändå bara till juniora tjänster det spelar nån roll över huvud taget. Seniora tjänsterna så kollar jag ärligt knappt vad de pluggade i sin ungdom. Är ju helt ointressant hur mycket diff.ekvationer de löste för 20 år sen

Sen tar jag hellre en med "rätt" Master än vad n civ. Men hellre en civ. än "fel" Master. Är ju lite mer nischad inriktning oftast.

Men som sagt, till juniora tjänsterna är jag mer intresserad av personen i sig ändå för de måste ändå läras om

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3