Alienwares QD-OLED-spelskärm får prislapp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det har varit uppe i några recensioner (inklusive den ovan) att text inte ser så bra ut. Gissar att det är PenTile eller liknande subpixelstruktur som ställer till det. Kanske inte gör något om det är en renodlad gamingskärm, men irriterande för en allroundskärm.

Mystiskt det där... Vad man läst hittills så har det hintats om någorlunda normal RGB, men den där bilden får ju en att undra!
Det ser nästan ut som det finns en "subpixelrad" med bara röd/blå/röd/blå/röd och sen en separat "subpixelrad" med bara grön/svart/grön/svart/grön/svart.
Troligen har jag fel, men så upplever jag det där fotot iallafall
Det där vill jag se mer analys av innan jag skulle våga mig på ett köp - speciellt för en monitor för skrivbordet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BritishTeaparty:

Alienware

Märket för dig som vill ha ett dyrt plast skal

vilka skärmar har ej plastskal ?

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Halldin:

En till: https://www.pcworld.com/article/624305/alienware-aw3423dw-rev...

Det har varit uppe i några recensioner (inklusive den ovan) att text inte ser så bra ut. Gissar att det är PenTile eller liknande subpixelstruktur som ställer till det. Kanske inte gör något om det är en renodlad gamingskärm, men irriterande för en allroundskärm.

Andra nackdelar som nämnts: HDMI 2.0 istället för 2.1 (på grund av dedikerad G-Sync Ultimate-modul förvisso), ej kompatibel med de senaste konsolerna i annat än 16:9-format och skalar dåligt till andra upplösningar än native.

Här går det för övrigt att se ytan på AW3423DW jämfört med LG:s kommande C2 42" (som i mjukvara har ett läge för att köra 21:9 och 32:9, oklart hur störande black bars blir men borde vara mindre känsligt med OLED): http://www.displaywars.com/42-inch-16x9-vs-34-inch-21x9

Mycket bra info, blir nog att jag inte slänger skattepengar på skärmen då

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nzt:

Finns i lager på Dells amerikanska hemsida. Undra när dessa kommer finnas tillgängliga i Sverige? Någon?

Början på april enligt dell's support.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koiden:

Början på april enligt dell's support.

Grymt. Får hålla utkik.

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

En till: https://www.pcworld.com/article/624305/alienware-aw3423dw-rev...

Det har varit uppe i några recensioner (inklusive den ovan) att text inte ser så bra ut. Gissar att det är PenTile eller liknande subpixelstruktur som ställer till det. Kanske inte gör något om det är en renodlad gamingskärm, men irriterande för en allroundskärm.

Ja tråkigt med texten, får mig faktiskt att tveka på skärmen. Displayen verkar även ha en väldig gul nyans. Föredrar en mer vitblå kall bild, än denna mer varma gula.
Hoppas att Samsung själva får till ett bättre resultat, även om jag inte har allt för höga förhoppningar, eftersom det i grund och botten är samma panel.

*Edit - Den gula nyansen verkar framträda när man slår på HDR.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Intressant video om skärmen/paneltypen Youtube Video

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502 X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 114TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB | Herman Miller X Logitech G Embody

Permalänk
Medlem

Ser verkligen fram emot en 38” eller 43” UW oled

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rismik:

Intressant video om skärmen/paneltypen Youtube Video

Tackar!
Bild på pixelstrukturen här.
Den är ungefär som jag beskrev här ovan: röd och blå på en rad och sen grön på en egen rad!

Då det inte är en standard rgb strip, så kommer cleartype inte funka som tänkt. Där har vi förklaringen till att folk har problem med text...
Hmm, försöker bestämma mig om det är en dealbreaker för mig.

...

Intressant också det han säger att blåa färgen inte hänger med i riktigt höga ljusstyrkor (600+ nits?) vilket bör göra starka HDR scener gulaktiga. Tror inte det är ett problem för egen del dock om inte alla HDR-scener håller färgbalansen (ljusa scener är ju ofta gulaktigt solljus ändå kan man tänka sig)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Bildexpert 📺

OLED generellt har olika avvikande pixelstrukturer som påverkar hur text renderas. Därför man vill nå rätt hög pixeltäthet så att strukturen inte blir påträngande. Med 8K-paneler på skrivbordsstora skärmar ligger den här problematiken på en nivå under ögats förmåga att urskilja strukturerna och artefakterna som är resultat av strukturen.

Inte där ännu, men jag tror det tyvärr det går ännu långsammare innan Cleartype och liknande anpassas för alla olika sorters PenTile-varianter.

Skrivet av Roger W:

Intressant också det han säger att blåa färgen inte hänger med i riktigt höga ljusstyrkor (600+ nits?) vilket bör göra starka HDR scener gulaktiga. Tror inte det är ett problem för egen del dock om inte alla HDR-scener håller färgbalansen (ljusa scener är ju ofta gulaktigt solljus ändå kan man tänka sig)

Ser inte var/missat detta nämns. Vad det vanligtvis syftar på är att färger inte når de luminansnivåer de förväntas ha under HDR. Panelen orkar inte producera rätt energimängd för den färgen när ljusstyrkan ökar. Typiskt då att ju mer mättad en färg är, ju mer blått du har hos blått, desto mindre spektrumenergi från andra vägländer är vad som gör att blått upplevs som starkare blåare och mer mättad.

Eller uttryckt på annat sätt. Det som gör blått upplevs som en mättad blått är att det finns så lite ljusenergi som möjligt från rött och grönt i bilden. Vitbalansen ska inte påverkas av detta så länge displayen fungerar som den ska. Panelen mycket väl kanske kan producera rätt mättad nyans av blått. Vad som inte hänger med är ljusstyrkan för just den mättade färgen. Den blir inte blekare, den blir mörkare än den borde vara.

Detta är normen för WRGB OLED eftersom den extra ljusstyrkan kommer från den vita subpixeln. Du kan inte få blått att lysa starkare genom att addera mer vitt ljus (som innehåller gröna och röda våglängder) eftersom detta endast skulle gör det starkt blåa mindre mättat starkt blå.. Därför kan en WRGB OLED inte få mättade färger att lysa så starkt som de borde lysa. De blir mörkare. Och tvärtom då förstås, ju mer neutral eller grå nyansen är, desto ljusstarkare kan en WRGB OLED bli.

Precis detta är också förklaringen bakom Samsungs till synes lite märkliga reklam om "100% color volume" där deras QLED-lösning kan återge maximalt mättade och maximalt ljusstarka färger på samma gång på ett sätt som är omöjligt med en WRGB OLED.

Har dock inte så enorm betydelse i praktiken då mycket av det som är filmat material sällan innehåller så extremt starka färger som ska lysa extremt ljusstark på samma gång. Det handlar om att de starkaste pastellfärgerna inte alls hänger med lika bra på en WRGB OLED som en välgjord LCD-lösning som kan skjuta in mer energi i alla våglängder på samma gång. Vilket demoslingorna då brukar spegla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ser inte var/missat detta nämns.

Här i samma video:
https://youtu.be/L3Y6SxpedLk?t=251

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

https://www.dell.com/sv-se/search/AW3423DW
pris; 14150

finns även i lager.

Permalänk
Medlem
Skrivet av koiden:

10892kr med kod DASAWMON23

Permalänk

Var fick du tag på den koden?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jojomondag:

Var fick du tag på den koden?

Det är en studentrabatt (glömde skriva det i detta inlägget) som är öppet publicerad på deras studentsida. Vet inte om dom gör någon kontroll av berättigande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det är en studentrabatt (glömde skriva det i detta inlägget) som är öppet publicerad på deras studentsida. Vet inte om dom gör någon kontroll av berättigande.

det är samma kod på Dell Advantage för Anställda
https://www.dell.com/sv-se/lp/employees

troligtvis inga problem om man använder koden och inte är student.

EDIT: fel av mig, det är skillnad på koden. DAEAWMON23 är rabatten på Dell Advantage för Anställda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

10892kr med kod DASAWMON23

Nu blev det riktigt svårt, köpa denna eller vänta på Acer Predator X32FP…?!

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk

Nu är den slutsåld, missade att skriva in rabatten men han beställa efter de fixa prisbuggen iaf, tre tusen i toaletten då menmen… oled datasärm äntligen!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Nu blev det riktigt svårt, köpa denna eller vänta på Acer Predator X32FP…?!

Vet inte, men 576 zoner på 32” kommer nog ge en del blooming. Själv har jag svår ångest mellan denna och LG C2 42”, TV:n kommer säkert ner i liknande pris men tidigast i slutet av året.

Permalänk

Om man trycker f5 och är snabb kan man fortfarande beställa och leverans i april då, har beställt en till med rabatten nu och får väl skicka tillbaka första beställningen, ändå värt över tretusen. Att de inte bara kan köra på ett pris å slippa krånglet…

Permalänk
Medlem
Skrivet av Loddgrimner:

Om man trycker f5 och är snabb kan man fortfarande beställa och leverans i april då, har beställt en till med rabatten nu och får väl skicka tillbaka första beställningen, ändå värt över tretusen. Att de inte bara kan köra på ett pris å slippa krånglet…

Tackar! Min beställning gick igenom.

Permalänk

Nya beställningen verkar ha bekräftats så Har annullerat den första nu, hoppas de inte cancellera den nya fulbeställda med rabattkoden… känns endå bättre att chansa på än att behöva skicka tillbaks ett sånt jättepaket.

Permalänk

Jag la en beställning nu och fick en preliminär leveransdatum i Maj istället, vet inte om det är ett riktigt datum eller bara nåt autogenererat. Återstår att se om ordern blir avbokad eller om den skickas när den nu kommer in i lager.

Permalänk
Medlem

Jag stod emot igår. Det lockade något enormt med den kraftiga rabatten! Men jag tvingade mig själv att avvakta och se hur det blir framåt hösten med fler alternativ som 42" C2, A90K med LG:s panel då jag nog hellre vill ha det formatet i 4K eller andra modeller med Denna QD-Oled-panel kanske dyker upp som erbjuder alternativ.

Dell brukar dumpa priserna på hemsidan med jämna mellanrum också.

Permalänk
Fyndjägare

Nu har Vincent testat. Det gick rätt bra.

När väl 27-32" 16:9 varianterna kommer så lär de bli väldigt populära för gamers. Jag behåller min order på denna 34", iom att det ser så lovande ut nu när proffsen börjat släppa sina tester. Riktigt bra out of the box kalibrering. Hade helst haft en lite mindre Ultrawide typ 30" men det är säkert 2 år bort. Kommer bli så sjukt skönt slippa grådaskig IPS-svärta på PC:n. Har OLED sen 5 år till konsollerna.

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Nu har Vincent testat. Det gick rätt bra.

När väl 27-32" 16:9 varianterna kommer så lär de bli väldigt populära för gamers. Jag behåller min order på denna 34", iom att det ser så lovande ut nu när proffsen börjat släppa sina tester. Riktigt bra out of the box kalibrering. Hade helst haft en lite mindre Ultrawide typ 30" men det är säkert 2 år bort. Kommer bli så sjukt skönt slippa grådaskig IPS-svärta på PC:n. Har OLED sen 5 år till konsollerna.

https://youtu.be/lNG2s0yPIDY

Fasen jag som nästan bestämt mig för att avboka för att köra lgs 42". Var ju riktigt bra. Får kolla på Vincents uppföljningsvideo där han skulle lista vad den var dålig på.

Permalänk
Fyndjägare
Skrivet av Michael1:

Fasen jag som nästan bestämt mig för att avboka för att köra lgs 42". Var ju riktigt bra. Får kolla på Vincents uppföljningsvideo där han skulle lista vad den var dålig på.

Svårt val Vilket avstånd sitter på?
Ultrawide 34" är ca 81cm bred
16:9 42" är ca 93 cm bred

Visa signatur

Front Audio porten på ditt mobo = bättre hörlursförstärkare! Bra att veta->Headphone Amp & Impedance, Apple har en 95kr DAC, Hörlursgrafer hos Squig.link, HeadphoneDatabase, In-Ear Fidelity, AudioDiscourse.
Hörlursrigg: Audeze LCD-2.2/XC/Sine, Hifiman HE-500/560/Edition X, Focal Clear, HD6XX, TH-X00 PH, AH-D2000, Ether C Flow, Fidelio X2, B&W P7, UM 30 Pro, Andromeda, Ikko OH10, EAH-AZ60, Simgot EA500 + 20 DAC/AMP - SS och rör. Och en stereo + hemmabio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mumu55:

Svårt val Vilket avstånd sitter på?
Ultrawide 34" är ca 81cm bred
16:9 42" är ca 93 cm bred

42" tänkte jag i så fall skruva upp på väggen och får ett avstånd på ungefär 90cm. Hade en 34" ultrawide innan på 60-70cm innan vilket jag tyckte var ok. Problemet är att de har så stora fötter som äter upp skrivbordet och gör att man inte kan skjuta in mot väggen så bra. Blir ju mer elegant med vägghängd Svårt det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

42" tänkte jag i så fall skruva upp på väggen och får ett avstånd på ungefär 90cm. Hade en 34" ultrawide innan på 60-70cm innan vilket jag tyckte var ok. Problemet är att de har så stora fötter som äter upp skrivbordet och gör att man inte kan skjuta in mot väggen så bra. Blir ju mer elegant med vägghängd Svårt det här.

Kör själv min 34” ultrawide (och alla andra skärmar för den delen, och min MacBook) på ergotron/amazon basics (samma modell) gasarm och det är ett väldigt trevligt sätt runt den enorma foten på vilken skärm som helst, men ultrawide skärmarnas framför allt. Tyvärr är en vettig gasarm inte gratis, men klart värt det IMO.

Permalänk
Medlem

Där var min på plats. För tidigt att komma med utlåtande.