Snabbaste m.2 för pcie 3.0

Permalänk
Medlem

Snabbaste m.2 för pcie 3.0

Tjo. Planerar inför en uppgradering nu när Amd släpper lite nya prollar. Tänkte då -även fixa en större och snabbare systemdisk. Nuvarande är på en Samsung 960 Evo på 256 GB vilket är i snålaste laget ligger i nuläget på ca 75%. Tänkte iom detta fixa en så snabb disk som möjligt. Har ett x470 som kommer få kämpa på tills Zen4 kommer så en enhet med pcie 3.0 är vad som gäller. Nuvarande har en läs/skriv-hastighet på 3200/1400 enligt Crystal Disk Mark. Skulle man märka någon större skillnad om man skaffade tex en Samsung 970 EVO Plus som klarar 3500/3200? Hittade en disk från Team Groupe som klarar 5000/4400. Den är dock dubbelt så dyr. Skulle det vara värt den extra kostnaden? Och klarar verkligen pcie 3.0 så höga hastigheter. Hittade någon wikipediasida som sa att 3.0 klarar max 4 GB/s. Isf känns ju denna enhet lite konstig.

Ös på med förslag och åsikter om detta.

Visa signatur
Permalänk
Vila i frid

Överföringshasntigheten är inte det som upplevs slött för en m.2, det är låg latens på random r/w som upplevs som snabbt.

https://www.gamingpcbuilder.com/best-m-2-nvme-ssd/

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/4305285/wd-blue-sn570-1tb
Enda du lär märka skillnad på är utrymmet...

Och då kanske 2TB vore något?
Lika bra att köpa gen4 då så du har för framtiden/PS5 t.ex
https://www.inet.se/produkt/4305269/kingston-kc3000-m-2-nvme-...

Har du HDD idag så kan du köpa ännu större för att skippa HDD.. ev att en vanlig SSD vore en bra ersättning. Men med NVME:
https://www.inet.se/produkt/4305249/seagate-firecuda-530-nvme...

Visa signatur

Dator: 10900KF, RTX 3080, Torrent Compact
Skärm: LG 42C2 + Dell S2721DGF
Tillbehör: iQunix F97 med vita pudding, Taurus GM1-W, PS5 gamepad
Ljud: EPOS H3Pro, GSP 670, Corsair Virtuoso, Fidelio X2HR, DT770 pro, Eris E5, Airpods Pro 2022, GoXLR, Fiio E10
Övrigt: iQunix ZX75, Varmilo va109m, Keychron K8(Glorious Panda)

Permalänk
Medlem

Jag kan tillägga att en disk med stöd för PCIe 4 är bakåtkompatibel med PCIe 3, så om du ändå hade tänkt uppgradera moderkort i höst (zen4) och vill ta med dig disken så går det bra att skaffa en med PCIe 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag kan tillägga att en disk med stöd för PCIe 4 är bakåtkompatibel med PCIe 3, så om du ändå hade tänkt uppgradera moderkort i höst (zen4) och vill ta med dig disken så går det bra att skaffa en med PCIe 4.

Det är en bra tanke. Så långt räckte inte min näsa Då borde den ju maxa vad porten klarar.

Vilket enhet hade ni rekommenderat då? Har redan en m.2 på 2 TB samt en 2,5" ssd för lagring av bilder/filmer så behöver inte en superstor disk. Tänker att 1 TB borde räcka.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förvisso två år gammal så de gen4 som säljs idag är på pappret betydligt snabbare. Men i videon vinner en sata-ssd över både gen3 och gen4. Så kommer man verkligen märka så stor skillnad i praktiken?

Visa signatur
Permalänk

du kommer märka väldigt minimal skillnad mellan olika SSD enheter just för OS miljö.

det är främst accesstid som är det som avgör hur rappt saker käns och det skiljer inte många nS mellan sata SSD och en pci-e 4.0 x4 disk så kommer i princip inte märkas alls mer än att du kommer få mer utrymme.

om du där emot flyttar runt filer fram och tillbaka till/från den och en annan m.2 enhet som klarar minst lika hög hastighet så kommer du märka ganska stor skillnad framförallt mellan sata och m.2.

men i verkliga världen så är skillnaden mellan olika SSDer relativt obefintlig för spel/os mer än att det kommer gå fortare att installera spel från steam eller installera windows uppdateringar (om inte nätverket är flaskhalsen dvs 25 600+Mbit/s för en 3200MByte/s SSD).

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Perrablerra:

Förvisso två år gammal så de gen4 som säljs idag är på pappret betydligt snabbare. Men i videon vinner en sata-ssd över både gen3 och gen4. Så kommer man verkligen märka så stor skillnad i praktiken?

https://www.youtube.com/watch?v=4DKLA7w9eeA

Men värt förmodligen att påpeka att direct storage spel kanske kommer ändra på hur viktigt det är med snabb lagring. Vi vet inte än.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

du kommer märka väldigt minimal skillnad mellan olika SSD enheter just för OS miljö.

det är främst accesstid som är det som avgör hur rappt saker käns och det skiljer inte många nS mellan sata SSD och en pci-e 4.0 x4 disk så kommer i princip inte märkas alls mer än att du kommer få mer utrymme.

om du där emot flyttar runt filer fram och tillbaka till/från den och en annan m.2 enhet som klarar minst lika hög hastighet så kommer du märka ganska stor skillnad framförallt mellan sata och m.2.

men i verkliga världen så är skillnaden mellan olika SSDer relativt obefintlig för spel/os mer än att det kommer gå fortare att installera spel från steam eller installera windows uppdateringar (om inte nätverket är flaskhalsen dvs 25 600+Mbit/s för en 3200MByte/s SSD).

Då kanske det är bättre att gå på vad enheten kostar. Och i nuläget känns gen4 onödigt dyra mot gen3. 970 evo är nästan 500 kronor billigare mot 980 pro.

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Perrablerra:

Då kanske det är bättre att gå på vad enheten kostar. Och i nuläget känns gen4 onödigt dyra mot gen3. 970 evo är nästan 500 kronor billigare mot 980 pro.

jag har personligen 4 SSD enheter

3st Sata diskar en med os och div spel 540/540MB/s.
Två andra bara för spel 1 st 250/250MB/s och 1st 520/520Mb/s.
samt en m.2 jag köpte då jag kom över den billigt och tänkte testa m.2 diskar om det är värt att uppgradera tror det är en typ 1400/1400MB/s eller nått disk.

och märker absolut 0 skillnad mellan diskarna i spel kanske nån fps hit eller dit eller nån sek laddtid på sin höjd men så lite att det är innom feltoleranserna för andra variablar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag kan instämma med föregående inlägg.

Jag har två st SATA 2,5' SSD enheter, 1 st PCIe 4.0 m.2 disk samt en 3,5' HDD.

Det är ingen märkbar skillnad mellan spel som är installerade på PCIe 4.0 disken och SATA SSD, jag hade aldrig kunnat avgöra vilken som är vilken i ett blindtest.

Köp en enhet med bra garantitid och så mycket utrymme som möjligt per krona.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Perrablerra:

Förvisso två år gammal så de gen4 som säljs idag är på pappret betydligt snabbare. Men i videon vinner en sata-ssd över både gen3 och gen4. Så kommer man verkligen märka så stor skillnad i praktiken?

https://www.youtube.com/watch?v=4DKLA7w9eeA

TVshop.
Röstläge, kunskaper och upplägg är kopierat därifrån.

Permalänk
Medlem

TL:DR
För att ladda spel/program spelar det ingen roll vilken typ av SSD du väljer, typ. Rekommenderas att fokusera på TBW samt "GB per krona" istället.

Ursäkta Wall of Text
/edit

Jag kör med en 2,5" Samsung 860 EVO på 512GB som systemdisk, och sedan har jag installerade spel och program uppdelat på dels en Kingston NV1 (2TB 2,100/1,700MB R/W) och på en 2,5" Samsung 870 QVO SSD, med "masslagring" på dels HDD samt två ytterligare NVMe av budgettyp (2x WD SN550 1TB).

Jag skulle inte säga att jag märker någon skillnad i laddning av spel och program beroende på vilken typ av SSD jag använder, och datorn bootar på ~10s med Fast Boot aktiverat. Den skillnaden jag har noterat är snarast att de billigare typerna av NVMe inte har ordentligt med cacheminne eller RAM, så vid överföring mellan diskarna kan hastigheterna sjunka drastiskt efter några tiotal GB överfört (jag flyttar ibland halvfärdiga bibliotek och dylikt på uppemot 1TB mellan diskarna), ibland märks det inte ens att det är SSD jag överför till utan det kan ligga på runt 150-200MB/s, vilket jag kommer upp i med mina HDD (ibland).

Jag ledsnade till den grad att jag sedan ett tag tillbaka använder ena SN550 som extern SSD-lagring till TVn, och beställde i dagarna en Samsung 970 Evo Plus 2TB NVMe för att ersätta med i datorn. Precis som du gick jag i tankarna vilken disk som skulle bli snabbast, men jag landade i att prioritera konstant skriv/läshastighet över maxhastighet, samt att "GB per krona" fick fälla avgörandet därefter. Med billigare PCIe Gen 4 blir det ändå bara knas om man ska föra över större mängder data, och då spelar det ju ingen roll om det går i 5000MB/s eller 3500MB/s i början, utan det är genomsnittshastigheten över hela processen som är intressant. Detta trots att jag har X570 mobo och därmed kan nyttja PCIe Gen 4 redan idag, om jag velat.

Jag vet inte riktigt vad du har för "pet peeves" i ditt handhavande, men om det är långsamma hastigheter med stora filöverföringar (som jag) så hade jag kikat på vad disken du tänker köpa har för kapacitet när det kommer till "sustained read/write" framför den angivna maxhastigheten, om du också anlägger kostnadsperspektiv på det hela upplever jag att PCIe Gen 4 inte är värt prispremium som tillkommer.

Om du bara ska spela och ladda program från disken hade jag nog inte bekymrat mig över vilken typ av SSD du väljer, utan gått på någonting med rimlig TBW (livslängd), och från ett välrenommerat företag. Exempelvis har min NV1 angivet 480 TBW (eller 3 år garanti), medan 970 EVO Plus har 1200 TBW (eller 5 år garanti) med 2TB kapacitet på båda.

När jag jämförde med vad jag hade fått för några hundralappar extra om jag velat ha PCIe Gen 4 istället upptäckte jag att det vore just det jag stör mig på (cache-/ram-brist) som fått stryka på foten, trots runt en femhundring extra i inköpspris. Priset på just 970 Evo Plus tyckte jag var riktigt bra för den kvalitet som erbjuds, men hade det inte varit för att jag vill kunna flytta saker mellan mina diskar i högre hastighet, så hade jag lika gärna kunnat köpa en till 870 QVO eller behållt båda mina SN550 och sparat några kronor.

Jämförelse mellan några av de diskar jag redan har, samt tittat på, varav Corsair Force MP600 Core var den Gen 4-disk som jag till slut ratade till fördel för 970 EVO Plus: https://www.prisjakt.nu/jamfor/produkter/5761329,5035394,5419...

Men det känns som att det är lite av en djungel med diskar just nu, och man får prioritera någon/några funktioner beroende på användningsområde, eller hosta upp rejält med flis för att få allt man skulle kunna önska.

Lade till TL:DR
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Förvisso två år gammal så de gen4 som säljs idag är på pappret betydligt snabbare. Men i videon vinner en sata-ssd över både gen3 och gen4. Så kommer man verkligen märka så stor skillnad i praktiken?

Du märker knappt skillnad på 600mb/s och 5000mb/s, det beror dock helt på vad du gör på datorn, det bästa du kan göra är att googla och sätta dig djupare in i M.2 diskar och ta reda på vart hastigheten gör skillnad mot vart latens gör skillnad eller vart iops gör skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jag har personligen 4 SSD enheter

3st Sata diskar en med os och div spel 540/540MB/s.
Två andra bara för spel 1 st 250/250MB/s och 1st 520/520Mb/s.
samt en m.2 jag köpte då jag kom över den billigt och tänkte testa m.2 diskar om det är värt att uppgradera tror det är en typ 1400/1400MB/s eller nått disk.

och märker absolut 0 skillnad mellan diskarna i spel kanske nån fps hit eller dit eller nån sek laddtid på sin höjd men så lite att det är innom feltoleranserna för andra variablar.

Kunde inte sagt det bättre själv! Vid vanligt "casual" användning + spel så märker jag knappt någon skillnad mellan min Samsung 850 TB SATA vs en hyggligt bra NVMe 3.0 x4-SSD. Enda gången det kan vara märkbart är när man tex "verifyar" ett större spel på Steam, laddar ner från Steam om man sitter på 1 Gbit+ fiber osv. Men det gör man inte så ofta liksom.

Om man jobbar med tex stora film-filer kan det dock vara lite skillnad. Men de flesta spelar nog mest här, och då skulle jag föreslå en mid-range 500-1000 GB NVMe (på kampanj, kollar man runt dagligen hittar man garanterat någon fin deal) för OS + annat, men även en större SATA-SSD för majoriteten av spel, program och eventuell lagring om man inte använder någon vanlig HDD i datorn.

Dock skulle jag kolla runt ordentligt, senast jag kollade var det inte så stor prisskillnad mellan 1TB NVMe och 1TB SATA. Skiljer inte priset alltför mycket skulle jag nog gått på en NVMe så länge det känns som en bra deal.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Kunde inte sagt det bättre själv! Vid vanligt "casual" användning + spel så märker jag knappt någon skillnad mellan min Samsung 850 TB SATA vs en hyggligt bra NVMe 3.0 x4-SSD. Enda gången det kan vara märkbart är när man tex "verifyar" ett större spel på Steam, laddar ner från Steam om man sitter på 1 Gbit+ fiber osv. Men det gör man inte så ofta liksom.

Om man jobbar med tex stora film-filer kan det dock vara lite skillnad. Men de flesta spelar nog mest här, och då skulle jag föreslå en mid-range 500-1000 GB NVMe (på kampanj, kollar man runt dagligen hittar man garanterat någon fin deal) för OS + annat, men även en större SATA-SSD för majoriteten av spel, program och eventuell lagring om man inte använder någon vanlig HDD i datorn.

Dock skulle jag kolla runt ordentligt, senast jag kollade var det inte så stor prisskillnad mellan 1TB NVMe och 1TB SATA. Skiljer inte priset alltför mycket skulle jag nog gått på en NVMe så länge det känns som en bra deal.

Jobbar en del i photoshop/Lightroom men dessa filer är sällan större än några hundra MB så har aldrig märkt någon skillnad. Har nu systemdisken Samsung 960 evo kopplad till en m.2 pcie 3.0, en Intel 660p kopplad till en m.2 med pcie gen 2 där alla bilder ligger, en 2,5" Samsung 850 evo samt en extern mekanisk hårddisk som mest går som backup. Ända gången jag märker någon skillnad är om jag inte orkat kopiera bilden från mekaniska till en ssd.

Nu är ju varken systemdisken eller Intel 660p några fartmonster så hade en liten förhoppning att det skulle vara lite skillnad. Men chi fick jag Då behåller jag nog systemdisken ett tag till. Enheter med stöd för pcie 4.o är ju ganska mycket dyrare så känna just nu som pengar i sjön. Till hösten kanske priserna har gått ner lite.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perpetratorn:

Men det känns som att det är lite av en djungel med diskar just nu, och man får prioritera någon/några funktioner beroende på användningsområde, eller hosta upp rejält med flis för att få allt man skulle kunna önska.

Det kan jag hålla med om. Har slaktat två Asus Vivobook datorer senaste året och båda skryter med att de har pcie gen 3 m.2 diskar. Satt in den enna 128GB disken som download mapp i denna dator. Då såg jag att det bara var ett chipp på hella kretskortet.
Lägger jag på lite större laster går den lånsammare än minna gamla Sandforce 2 budgetdiskar. Mycket bättre än gamla snurdiskar för IO i alla fall. Pcie gen 3 vs 4 känns lite som då USB 3.0 kom. Kingston släpte snabbt några USB minnen som man såg på rea lite var stans. Köpte en och benchmarkade den och kom up till den ofantligt snabba hastigheten av 8MB/s. Minna gamla USB låg på 15-16mB och Teamdatas billiga som jag också skaffade låg på de utlåvade 80MB/s R och 30MB/s W. Så den maxade mer eller mindre USB2 på write. Vilket var målet jag var ute efter.
Det är en djungel. Fick googla en massa för att hitta skillnaden mellan WD blå och den svarta m2 disken som jag har. Skillnaden är att den svarta har DRAM. Men det står inte i produktbladet på WD's hemsida men i pressmaterialet jag hittade då jag kollade på recensioner.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

TBW och garantitid är det som är mest spännande skulle jag säga. Säger mycket om kvalité.

Ett trick är att blåsa en trött disk i bios, brukar kännas som ny. En ominstallation av OS är också en bra metod.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon