Helgsnack: Vad är ditt första minne av internet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspaze:

Det låter som MER Climbing men det kanske fanns versioner av det med andra varumärken?

Jaaaa så hette det! Tack! Vilken nostalgi! 🙂

Visa signatur

AMD 3800X|ASUS ROG STRIX B550-F GAMING (WIFI)| Corsair 16 GB 3600MHz|Palit RTX2060 Dual|Seasonic Focus GX 550 W|Kingston A2000 1 TB M.2|Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

1994 hittade jag en uppringd BBS som hade "BadNet" - en koppling mellan FidoNet och Internet. På den skickade jag mina första mail, och läste på "comp.sys.amiga.advocacy" (Usenet News) om Commodore's fall.
Det var i ett mail som jag först hörde talas om "World Wide Web", men det tog ett tag innan jag kunde använda det: vilket jag gjorde i textläge med programmet Lynx på en uppringd Unix-maskin något år senare.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Haha precis vad jag tänkte skriva med

Permalänk
Medlem

93 Netscape och skapa hotbrevskontot. Tror jag gick in på nasa.gov nästan direkt
Chalmers hade rätt bra utrustning på den tiden så surfen gick rätt snabbt trots allt. Hemma i studentlyan var det värre med som bäst ADSL efter att man gått igenom massa modem.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem

Satt på nyårsdagen 2000 tillsammans med familjen runt den enda datorn i huset med internetåtkomst och väntade medans ett digitalt jul/nyårs kort från en äldre kusin sakta och plågsamt långsamt laddades ner.
Efter många om och men, några tappade uppkopplingar och diverse andra problem så hade videon som fanns länkad i kortet buffrat färdigt.

https://www.youtube.com/watch?v=_73I5RuJCAk

Nostalgin.... den värmer...

Permalänk
Medlem

Någon chatt på en kvällstidnings hemsida (Aftonbladet?), AltaVista och Funplanet är några tidiga minnen. Vilket som kom först vet jag inte riktigt. Inte supertidigt så efter 95 var det iallafall.

Permalänk

Jag minns att det var mycket billigare att använda internet efter 18:00.

Permalänk
Medlem

Ljudet från uppkopplingen och all väntan samt de datorer från Landstinget som hämtades tillsammans med ca 100 andra datornördar.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem

Som flera andra sökmotorn AltaVista, hur modemet lät och att det var billigare att surfa efter 18:00. Var inte så intressant för min del fram tills bredbandet kom och man började pirata allt man kom åt på DC++

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Trumpet winsock, us robotics modem, isdn samt webcrawler och att det knappt fanns någon säkerhet kring handel på Internet via kreditkort.

Permalänk
Medlem

Altavista. Svenska browsern IBrowse till Amigan, och ladda ner trackermusik.

Permalänk
Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060

Permalänk
Medlem

Minns modemets ljud, Alta Vista, Netscape Navigator.. Gjorde hemsidor som jag publicerade på Anglefire och Geocities. Fanns nån chatt också jag brukade använda, tror det hette FreeTel om jag minns rätt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 18 Core i9 32GB 1024GB SSD RTX 4080 250Hz 18"

Permalänk
Medlem

ulf.com var en udda porrsida man såg för tok för tidigt i ålder... xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nicklidstrom:

Detta är två grejer jag aldrig glömt i alla fall!

https://youtu.be/WEH2fk0ONag

https://youtu.be/fgdfcKtRQW8

Fyller på med dessa klassiker också.

Dold text
Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Första gången jag såg internet var hos min äldre kusin cirka 1994-1995, tror det var aftonbladet och Altavista som jag såg (jag var en liten grabb).
Men det dröjde tills 1996 innan man hade internet hemma, jag tror det var 33k hastighet (1998 uppgraderades hastigheten till 56k).
Det var först 2001 som man fick första bredbandsanslutningen och det var på 0.6mbit, men det var ju rena rama drömmen i hastighet jämfört med vad man hade innan
Den största uppgraderingen var nog att man kunde surfa medans morsan ville ringa samtal på landline telefonen.

Visa signatur

Mac Mini: Apple M1 3.2GHz, 16GB LPDDR4X, 4.2TB SSD, MacOS12
Jobb laptop: Ryzen7 Pro 4750U 1.7GHz, 16GB DDR4, 512GB SSD, Win10 Enterprise
34"iiyama 3440x1440 + Logitech MX Keys + MX Master 3 + Logitech Z-207
65"LG NANO75P 4K | 16TB QNAP NAS
OnePlus 7T 128GB | DJi Mini2 drone

Permalänk

När kan de ha varit, 95-96 US robotics 27k. De var spännande tider
Skriv in vad du vill så får du ett svar. Tröga härliga minnen!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Altavista.box.sk eller vad det nu var.. o sen med darrande pekfinger så skrev man p a m e l a. A n d e r....... Sen var de bara o vänta...å vänta. . Åååh vänta... Sen kom datorläraren in och då var de bara o stänga ner fönstret illa kvickt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xish:

Altavista.box.sk eller vad det nu var..

Om det är den vanliga sökmotorn du menar så var det altavista.digital.com

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Fyller på med dessa klassiker också.

https://www.youtube.com/watch?v=eL2PigXzQhI

https://www.youtube.com/watch?v=an_8U-GDgwc

Då tänker jag utsökt på apelsin.nu och albinoblacksheep, fanns mycket kul på de sidorna

Din lite mer dolda video får mig att tänka på napster/kazaa/dc/... och nedladdning av diverse Onkel Kånkel och allt annat från den tiden

Permalänk
Medlem

@medbor
Kommer också och tänka på massa flashspel och animationer, hamsterpaj och allt vad de nu hette som fanns på diverse sidor, eller vem minns inte TV4 Blip.se där man kunde spela bordtennis mot bla Peppe Eng.

Skrivet av ELF:

Helt klart uppkopplingsljudet. Det uppstod magi i luften varje gång man hörde det.

Minns ju hur skogstokig man blev när nån lyfter telefonluren och internet bröts.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Första minnet är från 1982 när KOM-systemet på KTH kopplades ihop med Arpanet, som ju var föregångaren till Internet (en sanning med modifikation, det riktiga Internet är väl snarare en utveckling av NFSNET som kördes parallellt med Arpanet från 1986 och sen tog över helt tills Arpanet stängdes ner runt -90), och vi plötsligt kunde kommunicera med universitet och myndigheter lite överallt, mest var det folk på svenska universitet (tror det från början bara var KTH, Linköpings tekniska högskola, Chalmers och Lunds tekniska högskola men kan ha grovt fel här) och FOA som gjorde inlägg i KOM-systemet. Minns särskilt Eskil Block (framtidsforskare på FOA) som skrev all möjlig skit om allt och alla och hade åsikter om allt och alla men 1985 stängdes han av och åtalades för förtal när han i ett KOM-inlägg påstod att Maj Wechselmann var sovjetisk spion. Har för mig att det var 1985. Tror mig veta vem det var som tipsade Maj Wechselmann om saken men det skulle bara vara antaganden, om än välgrundade, så det får förbli osagt. Hemifrån körde jag en dum terminal som kontaktade KTH via ett hembyggt 110-baud-modem men det var nog fr.o.m. 1986. *Suck*, det var tider det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morhaxvith:

Någon skum sida där man kunde ange fakta om sig och så sätt få reda på när man skulle dö, ca 1996

Den finns kvar och ser nog ungefär likadan ut fortfarande.
http://www.deathclock.com/

Permalänk

Första minnet är nog Webcrawler på LTH:s SUN datorer när jag började plugga där -93.

edit: Hmm.. ser nu att det lanserades först i april -94.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Startade med att använda Internet direkt (hade använt Fidonet innan, med kopplingar till mail) första gången med Mail, Telnet, FTP och Archie runt skiftet 89-90.

Började använda Usenet News och Gopher -91, WWW första gången våren -93, och IRC -94. Från 1994 och framåt så var det främst WWW som jag hängde på, men även mycket på Usenet News.

Hösten -94 var också då jag bytte från tidigare NCSA Mosaic till en tidig alphaversion (.84 något) av Netscape från Mosaic Communications.

Hemifrån så kopplade jag upp via Tele2s Swipnet och ett US Robotics Courier Modem.

https://www.usr.com/products/56k-dialup-modem/usr3453c/

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/a/a2/Modem_US_Robotics_Courier_Dual_Standard.jpg/900px-Modem_US_Robotics_Courier_Dual_Standard.jpg

Ansökte om och fick första egna domännamnet -95 (fick ringa och maila en snubbe på KTH som hette Björn som skötte hela toppdomänen .se alldeles själv).

Första egna servern jag satte upp permanent på Internet var en webserver 95-96 någon gång (hostade min egna webbsida på min egna domän).

Har man inte kört Gopher via The Internet Adapter så har man inte levt

Permalänk
Medlem

Haha såg att några skrev om att varumärket "MER" gjorde spel. Minns ej klättringsspelet men jag hade MER Innebandy.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

Passagen... Nån annan som minns? Jag tror att jag och mina kompisar trodde att passagen var internet. Och jag tror inte altavista hade släppts ännu. Inte helt säker däremot. Har för mig att jag för första gången såg dacing baby var inne i stan under vattenfestivalen.

Hos en annan kompis hade dom skaffat "sting net" och vi bråkade om vilket som var bäst... internet eller "sting net". 😆

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Första minnet är från 1982 när KOM-systemet på KTH kopplades ihop med Arpanet, som ju var föregångaren till Internet (en sanning med modifikation, det riktiga Internet är väl snarare en utveckling av NFSNET som kördes parallellt med Arpanet från 1986 och sen tog över helt tills Arpanet stängdes ner runt -90), och vi plötsligt kunde kommunicera med universitet och myndigheter lite överallt, mest var det folk på svenska universitet (tror det från början bara var KTH, Linköpings tekniska högskola, Chalmers och Lunds tekniska högskola men kan ha grovt fel här) och FOA som gjorde inlägg i KOM-systemet. Minns särskilt Eskil Block (framtidsforskare på FOA) som skrev all möjlig skit om allt och alla och hade åsikter om allt och alla men 1985 stängdes han av och åtalades för förtal när han i ett KOM-inlägg påstod att Maj Wechselmann var sovjetisk spion. Har för mig att det var 1985. Tror mig veta vem det var som tipsade Maj Wechselmann om saken men det skulle bara vara antaganden, om än välgrundade, så det får förbli osagt. Hemifrån körde jag en dum terminal som kontaktade KTH via ett hembyggt 110-baud-modem men det var nog fr.o.m. 1986. *Suck*, det var tider det.

Vilken härlig historia! Stort tack!

Hitintills så tror jag att du leder att varit tidigast på Internet av alla här i tråden.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vilken härlig historia! Stort tack!

Hitintills så tror jag att du leder att varit tidigast på Internet av alla här i tråden.

Haha, snubben var ju på internet innan internet, det är nog svårslaget

Permalänk

Doom

Hitta koder till Doom, doom2

idkfa, iddqd, idclip osv