Äldre Asus-routrar måltavla för virus

Permalänk
Melding Plague

Äldre Asus-routrar måltavla för virus

Minst 14 olika modeller löper risk att infekteras. I dagsläget har Asus ingen uppdatering som kan skydda modellerna från internetmasken Cyclops Blink.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fuuuuuuuuuuu.... Har 87U... Och Merlin har inte support för den modellen längre så det är rätt kört. Men har i alla fall remote management avstängt, adminkontot heter inte "admin", och har ett starkt lösenord så får hoppas det räcker för att klara sig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

"Därtill har Asus några råd som kan reducera risken att bli infekterad, som att stänga av fjärrstyrning av routern samt att byta användarnamn och lösenord."

Hmmm.

Det står ju inte rakt ut, men har Asus fjärrstyrning påslagen från fabrik?

Och vidare, har de samma inloggningsnamn och lösen på alla från fabrik?

Hoppas inget av dessa två stämmer.

Permalänk
Medlem

Tur att min gamla AC68 router dog förra året

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Skrivet av BMac:

"Därtill har Asus några råd som kan reducera risken att bli infekterad, som att stänga av fjärrstyrning av routern samt att byta användarnamn och lösenord."

Hmmm.

Det står ju inte rakt ut, men har Asus fjärrstyrning påslagen från fabrik?

Och vidare, har de samma inloggningsnamn och lösen på alla från fabrik?

Hoppas inget av dessa två stämmer.

I checklistan ovanför står det: "(4) Disable Remote Management (disabled by default, can only be enabled via Advanced Settings)."

Permalänk
Medlem

Nån som vet om det är dags att slänga i Merlin mjukvara igen?

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Har en RT-N65U som inte står med på listan trots att den är gammal och ingen firmwareuppdatering på många år. Är den ok ändå?

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Har en RT-N65U som inte står med på listan trots att den är gammal och ingen firmwareuppdatering på många år. Är den ok ändå?

Tveksamt då den borde ha ännu sämre skydd.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jaha, är det dags nu igen Sitter på en AC66U B1 men hade redan hyfsat färsk Merlin baserad på 384.xxx, remote access avstängt och naturligtvis ändrat från default lösenord. Körde in senaste Merlin nu bara för att.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Har en RT-N65U som inte står med på listan trots att den är gammal och ingen firmwareuppdatering på många år. Är den ok ändå?

Mina föräldrar har en sådan, kanske dags att köpa en ny till dem!
Min AC86U kör jag redan en variant av den firmwaren som nämns och jag har kört med alla typer av WAN-accesser avstängda och använder inte någon av ASUS funktioner heller. Så jag tror att jag borde vara rätt säker iaf.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Mina föräldrar har en sådan, kanske dags att köpa en ny till dem!

Drygt om det ska behövas. Funkar ju bra fortfarande och wifi kör jag ju externt ändå.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fuuuuuuuuuuu.... Har 87U... Och Merlin har inte support för den modellen längre så det är rätt kört. Men har i alla fall remote management avstängt, adminkontot heter inte "admin", och har ett starkt lösenord så får hoppas det räcker för att klara sig.

Jag pensionerade min 87u för något år sedan, och redan då kändes den ju inte superfräsch ur ett mjukvaruperspektiv. Dock tråkigt, för hårdvarumässigt var den fortfarande rikttigt bra! På vissa sätt fungerade den bättre än den unifi jag ersatte den med.

Permalänk
Skrivet av nevada:

Drygt om det ska behövas. Funkar ju bra fortfarande och wifi kör jag ju externt ändå.

Kan vara värt någon tusenlapp för ny router för att slippa oroa sig för att få hela dator krypterad av utpressare.

Permalänk
Skrivet av warh0g:

Mina föräldrar har en sådan, kanske dags att köpa en ny till dem!
Min AC86U kör jag redan en variant av den firmwaren som nämns och jag har kört med alla typer av WAN-accesser avstängda och använder inte någon av ASUS funktioner heller. Så jag tror att jag borde vara rätt säker iaf.

"kanske"?

Undvik Asus och Mikrotik routrar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backspaze:

I checklistan ovanför står det: "(4) Disable Remote Management (disabled by default, can only be enabled via Advanced Settings)."

Du försöker antyda lite lätt att om jag läst ordentligt så skulle jag sett detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

"kanske"?

Undvik Asus och Mikrotik routrar.

Utveckla gärna och om du har några rekommendationer

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Asus har bevisligen inte lärt sig något från alla andra gånger det upptäckts säkerhetsproblem med deras routrar senaste årtiondet.

Exempelvis 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av warh0g:

Utveckla gärna och om du har några rekommendationer

pfSense/OPNsense på egen hårdvara.

Permalänk

Vad gör masken? Jag tycker inte routrarna är så jättegamla och det är skit de ska kasseras innan det egentligen behövs för bättre funktionalitet. Jag själv ägde en såda och hade alltid stora problem med den och fick byta ut.

Permalänk
Medlem

AC86U fast jag har 3.0.0.4.386.44470 så borde vara safe.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Om jag fattat det rätt betyder denna nyhet:

Om du har mot förmodan i din dumhet satt igång Remote Management i asus routern så kan man bli smittad av en mask? Om man inte har den igång så blir man inte smittad från internet, men kanske om man får in den lokalt?

Syrran har en AC66U och har säkert inte uppdaterat den på länge, är nog dags att byta ut den snart men de har noll intresse.
Jag har lagt in FreshTomato på min AC3200 så är ju skyddad för denna mask för stunden.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Har RT-AC87U med Merlin 384.13_1.
Användarnam/lösen bytt från början och ingen fjärråtkomst.

Hur bråttom är det att byta router? Vad exakt händer om man blir infekterad? Finns det nått sätt att se om man redan är infekterad?

Permalänk
Moderator
Forumledare

Kollade mina men det känns som att man ska haft dessa ”rätt” exponerade från början för att det ska finnas någon reell risk.

Mina var ok, uppdaterade och säkra

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Jag har kvar min dödsgamla RT-N56U. Den har senaste firmware och personligt lösenord. Det får vara bra så!

Permalänk
Inaktiv

Asus -Vi måste sälja fler produkter!
Anställda -Men alla som har våra produkter är nöjda som det är och vill inte köpa nytt.
Asus -Release the hounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Fuuuuuuuuuuu.... Har 87U... Och Merlin har inte support för den modellen längre så det är rätt kört.

Det tycks finnas OpenWrt-stöd, senaste versionen. Installation via TFTP verkar det som, UART-access krävs. Men eftersom det sitter ett Broadcom-chip för WiFi kommer den delen inte fungera. Gör dig själv och världen en tjänst och sluta köp Broadcom. Som ren router verkar man dock kunna köra vidare, med fräsch mjukvara.

Här är listan över Asus-routrar som har mer eller mindre OpenWrt-stöd.

Permalänk
Sötast

Har lääääääääänge velat köpa en mini pfsense box just pga att jag inte litar på att hårdvarutillverkarna håller sina routrar säkra.

Dock rätt dyrt och priset som fått mig att skjuta upp det alla dessa år.

Permalänk
Avstängd

Nyheter som dessa är varför jag älskar Sweclockers! <3

Hade varit helt bakom flötet annars och ens internetbaserade verksamhet hade kunna förstörts i ett nafs!

Jag har:
Router: "RT-AC55U"
Firmware: "3.0.0.4.382_51812-gfc187f1"

När jag klickar på firmware-ikonen och även går till Firmware Upgrade och klickar på "Check får jag:
"The router cannot connect to ASUS server to check for the firmware update. After reconnecting to the Internet, go back to this page and click Check to check for the latest firmware updates."

Här hittar jag: https://www.asus.com/SupportOnly/RTAC55U/HelpDesk_BIOS/

Den senaste jag kan plocka hem är: "Version 3.0.0.4.382.52236" från "2020/06/04" men den är ju nästan 2 år gammal snart.

ASUS lär väl ha slutat tagit fram nya firmwares-versioner åt AC55U?

EDIT: Nu har jag senaste versionen.

För övrigt ser jag följande inställningar:
Basic config
Enable WAN - Yes
Enable NAT - Yes
Enable UPnP - Yes

Remote Access Config
Enable Web Access from WAN - No
Enable Access Restrictions - No"

Och så har det varit hela tiden.

Men jag fattar inte riktigt: om jag inaktiverar WAN helt så innebär det att jag inte kan få internet öht? Eller blir det bara via WiFi och inte via vanliga nätkablar?

Kan jag som Bahnhofbrukare också inaktivera NAT om man inte behöver kunna köra någon server från sin dator eller vad dess syfte nu är?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

När jag klickar på länken http://router.asus.com/ så får jag bara upp

"Webbplatsen kan inte nåsKontrollera om det finns ett stavfel i router.asus.com.
Om stavningen är rätt testar du att köra nätverksdiagnostik för Windows.
DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN"

Hur gör jag?

Permalänk
Medlem

Som N56U-ägare blev jag först rädd och sen lättad när jag inser att min router inte längre klassas som gammal utan snarare uråldrig och irrelevant

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980