Amazon's packning...

Permalänk
Medlem

Amazon's packning...

Brukar hålla mig till svenska åf i dom flesta fall, men i detta fall skiljde det flertalet hundralappar. Men det är en annan diskussion.
Beställde hur som helst ett väggfäste till nya lägenheten, och den kom förpackad i denna groteskt stora kartong. Hade man lagt packmaterialet ovan och under produkten hade man ju av bilden att döma kunnat få in 4st istället som för här 1 förpackning:

Hur är eran upplevelse av Amazon's packningsrutiner? Själva butiken i sig är inte det jag undrar över, varan kom fram mindre än 1 dygn efter beställning så.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Det gäller ju att ha kartonger i den storleken och formen som varan är. Det där ser ut som en ovanlig form.

Permalänk
Medlem

Standardstorlek på förpackningarna helt enkelt .. rätt värdelöst men inte heller unikt för Amazon. Komplett skickade en liknande storlek på sin förpackning som innehöll en HDMI-sladd

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Som gammal paketerings mästare kan jag säga att jag hade gjort på ett annat sätt. ofta har man högar med gamla kartong bitar och det brukar fungera till att lösa lite ovanlig storlek på paket, man gör en custom kartong helt enkelt byggd runt paketet. fast o andra sidan kanske det är hastighet som gäller hos amazon mer än superb kvalitet på packningen. kanske tänkte personen att du kastar den på återvinningen sen också

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Ser ut som du fått ett välpaketerat paket. Var glad.

Permalänk
Medlem

Själva produkten i sig var inte skadar på nåt sätt, så uppenbarligen välpackat. Om än onödigt stort kan jag tycka.
@nicklidstrom jag är glad 🥸

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Minns att jag beställde ett mobilskal från inet med hemleverans här om året och fick den levererades i en kartong som rymde en 27" monitor med kartong. Trodde knappt mina ögon. Aldrig beställt hemleverans efter det 😬

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RevolutionBruce:

Minns att jag beställde ett mobilskal från inet med hemleverans här om året och fick den levererades i en kartong som rymde en 27" monitor med kartong. Trodde knappt mina ögon. Aldrig beställt hemleverans efter det 😬

De kanske försökte köra lite illa dold kritik mot hur galet det är med hemleverans på ett mobilskal?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

De kanske försökte köra lite illa dold kritik mot hur galet det är med hemleverans på ett mobilskal?

Varför skulle det vara galet med hemleverans av ett mobilskal? Det skulle gå utmärkt att skicka i ett vadderat kuvert

Permalänk
Avstängd

Förstår inte kritiken. Huvudsaken är att varan är paketerad bra och det var den här. I princip noll extra vikt och det är vad som är intressant.

Permalänk
Moderator
Moderator

Förstår att det känns luftigt men ändå rätt rimligt med tanke på att de sällan har specialgjorda avlånga paket.
Har fått liknande lådor innehållande riktiga småsaker som t.ex. minneskort eller usb-minnen från svenska leverantörer.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Som gammal paketerings mästare kan jag säga att jag hade gjort på ett annat sätt. ofta har man högar med gamla kartong bitar och det brukar fungera till att lösa lite ovanlig storlek på paket, man gör en custom kartong helt enkelt byggd runt paketet. fast o andra sidan kanske det är hastighet som gäller hos amazon mer än superb kvalitet på packningen. kanske tänkte personen att du kastar den på återvinningen sen också

Eller som IKEA.. en egen "custom"-låda utanpå en annan låda... som i sin tur har alla andra lådor 10/10

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Förstår inte kritiken. Huvudsaken är att varan är paketerad bra och det var den här. I princip noll extra vikt och det är vad som är intressant.

Du får nog skilja på kritik och frågeställning. Jag har inte kritiserat packning i sig, men är nyfiken då jag uppfattade den som onödigt stor.
Får man inte fråga vilka erfarenheter andra har utan att det uppfattas som kritik? Hade varan kommit fram skadad hade det varit en annan sak.
Tror du läser in för mycket i vad jag skrev.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Komplett har skickat mig ett flertal micro SD kort i lådor stora som skokartonger

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Problemet med amazon är att alla varor som dem får in går igenom nåt så kallat cubiscan där man ger mått på alla varorna är dem fel och inte stämmer så kommer systemet att välja en för stor eller för liten kartong till den, Men du som packare kan välja annan kartong om så önskas

Visa signatur

#Stinkeye

AKA Richardreferenskylare

Permalänk
Medlem
Skrivet av RVX:

Brukar hålla mig till svenska åf i dom flesta fall, men i detta fall skiljde det flertalet hundralappar. Men det är en annan diskussion.
Beställde hur som helst ett väggfäste till nya lägenheten, och den kom förpackad i denna groteskt stora kartong. Hade man lagt packmaterialet ovan och under produkten hade man ju av bilden att döma kunnat få in 4st istället som för här 1 förpackning:

https://i.imgur.com/PfXvdhf.jpg
Hur är eran upplevelse av Amazon's packningsrutiner? Själva butiken i sig är inte det jag undrar över, varan kom fram mindre än 1 dygn efter beställning så.

Ganska kasst faktiskt.
Beställer jag en grej kommer det i stor kartong.
Beställer jag flera grejer kommer det i varsin kartong. Trots att man väljer saker som säljs av amazon själva bara.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Ganska kasst faktiskt.
Beställer jag en grej kommer det i stor kartong.
Beställer jag flera grejer kommer det i varsin kartong. Trots att man väljer saker som säljs av amazon själva bara.

Hmm, konstigt. Har beställt några gånger innan av dom och det har varit betydligt mer "anpassade" kartonger än detta innan.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Custom kartonger fungerar om du är en svensk återförsäljare med max några hundra leveranser om dagen. Amazon skickar... ...300 per sekund!!! Tror ni att man har tid att fundera på om kartongen man har passar eller ej? Bara att fylla uto tejpa igen. Nästa!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Det är för att posten har massa maskiner för att sortera paket. Är paket försmå så kan det problem. Paket kan hamna utanför eller fastna

Permalänk
Medlem
Skrivet av muki91:

Det är för att posten har massa maskiner för att sortera paket. Är paket försmå så kan det problem. Paket kan hamna utanför eller fastna

Nej, vart ar du fått detta ifrån? Inte alls sant.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Detta har mycket med att de har olika standarder i olika volymspann för att enkelt kunna beräkna volym och hantering av frakt. Har du 56 paket som alla har olika dimensioner blir det svårt. Har du ett fåtal standardiserade kartonger istället och fyller ut tomrummen om produkterna är små som i detta fall så kan man enklare beräkna hur många bilar/containrar/vagnar och så vidare som krävs för att hantera frakten.

Det blir även mycket enklare för företaget att specificera dimensionerna när man bokar frakten av produkten.
Detta är dock mycket vanligare bland storföretag som Amazon. Särskilt miljövänligt är det inte. Men det blir vanligare bland mindre företag med.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Inget ovanligt som en del redan sagt.
Har fått ett usbminne (heller om det var ett sdkort) i en liknade kartong storlek som i denna tråd.
Har även fått en 20cm usb kabel i en betydligt större kartong och båda från välkända svenska butiker.

Sen frågar du ju om specifikt Amazons förpackning!
Då kommer ju frågan var det Amazon som packade och skickade dvs "Dispatches from Amazon" heller var det ett annat företag som tex "Dispatches from buffell o båg".
För det är ganska vanligt att amazon inte packar/skickar sakerna.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Inget ovanligt som en del redan sagt.
Har fått ett usbminne (heller om det var ett sdkort) i en liknade kartong storlek som i denna tråd.
Har även fått en 20cm usb kabel i en betydligt större kartong och båda från välkända svenska butiker.

Sen frågar du ju om specifikt Amazons förpackning!
Då kommer ju frågan var det Amazon som packade och skickade dvs "Dispatches from Amazon" heller var det ett annat företag som tex "Dispatches from buffell o båg".
För det är ganska vanligt att amazon inte packar/skickar sakerna.

I det här fallet:
Skickas från: Amazon
Säljs av: Amazon

Hela anledningen att jag frågade om just amazon var för att jag fått andra varor, i olika storlekar, packade mer....hur ska man säga, mer anpassat och inte lika mycket döutrymme som här.
Varan kom ju fram snabbt och säkert, så ingenting att klaga på på den punkten. Nyfiken över andras erfarenheter 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Jag har bara goda erfarenheter av Amazon sedan de öppnade i Sverige.

Synpunkterna på paketeringen är ett I-lands problem i god ordning.

Var tacksam att varan kom fram oskadd och välförpackad, för 100 år sedan var konsumtion som detta få förunnat, endast de rikaste kunde fantisera om något liknande.

Det miljövänligaste vore ju om TS inte beställde något fäste ÖHT.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag har bara goda erfarenheter av Amazon sedan de öppnade i Sverige.

Synpunkterna på paketeringen är ett I-lands problem i god ordning.

Var tacksam att varan kom fram oskadd och välförpackad, för 100 år sedan var konsumtion som detta få förunnat, endast de rikaste kunde fantisera om något liknande.

Det miljövänligaste vore ju om TS inte beställde något fäste ÖHT.

Mvh

Jo lite så.
Ven sa att jag inte var tacksam? Förstår inte riktigt...
Det miljövänligaste vore nog om ingen beställde nånting egentligen. But hey.
Men hur tycker du annars jag ska få upp tvn på väggen då?
Mvh

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Nej, vart ar du fått detta ifrån? Inte alls sant.

Vet inte var han fick postens uppgifter från men har personligen jobbat med både DHLs och Schenkers paketbanor. Platta paket kan inte sorteras utan måste hanteras manuellt.

Finns en anledning att det finns minimimått på paketen.

Han pratar cargo scan/sorter, inte brevsortering. Två olika maskiner.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Ingen här vet ju hur det funkar, som jag skrev tidigare det beror på hur måtten är på produkten du beställt är det nån "ny" som gjort cubiscan på den så kanske den kommer i ett för stort paket. inget vi kan fixa direkt. men den som fixar paketet kan om dem vill.

ps: jag jobbar som problem lösare på amazon i Kjula

Visa signatur

#Stinkeye

AKA Richardreferenskylare

Permalänk
Medlem

Har fått iPhone 12 levererad inklämd i ett tunt wellpappkuvert en gång och små grejer i större kartonger. Allt har dock alltid varit helt och rent. Amazon.se är bra med prime. Jag gillar dom skarpt.

Permalänk
Medlem

De kan helt enkelt inte ha 1 miljon olika storlekar på wellpapplådorna, jobbar med det och vi tillverkar enorma mängder till wellpapplådgrossister t.ex. boxon som lagerför massa olika storlekar och former, det är helt enkelt totalt ohållbart att producera obskyrt små volymer av en specifik låda för ett väggfäste t.ex.

Ganska säker på att en gigant som Amazon köper in kanske 5 olika storlekar på lådor i miljontals upplagor (tror de tillverkas på vår anläggning i Polen) så deras kostnad att skicka den i en stor låda kanske är högst någon krona mer än en mindre låda.

Wellpapp är färskvara och håller inte hur länge som helst, speciellt inte dessa fraktlådor som görs av returfiber av sämsta kvalitet

Vi mottar inte ordrar under 1000 wellpapplådor per beställning och att lagerföra 1000+ lådor för ett väggfäste är ohållbart även för en jätte som Amazon.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Farsan är lageransvarig på ett stort lager som täcker ett par länder. Där finns en maskin som automatiskt anpassar lådor till innehållet. Fungerar inte på väldigt skrymmande saker, men vad jag sätt så är det otroligt hur bra den är.

Så frågan är, varför har inte amazon liknande maskin som anpassar boxar till innerboxen?

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.