vad har ni för matkostnader i månaden?

Permalänk
Musikälskare

1 vuxen, runt 5000kr i månaden +- 1000kr beroende på om man äter ute osv

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Katter är dyrt - Har inte räknat med det då våra två vägrar äta annat än Gourmet Gold eller skita i annan kattsand än något som kostar 300kr / 6kg

Mycket halvfabrikat?
Matlådor, käkar man mycket rester eller gör man mat för att bara äta den gången, portionsstorlekar etc.

Min beräkning ovan på ~5500kr innefattar enbart matkostnader för två personer mellan löning, och såldes har jag inte med allt annat.

Kan även tillägga att vi handlar mer eller mindre enbart på Ica Maxi, osäker på om de har högre eller lägre priser men jag lever i verkligheten att ex. Kvantum fortfarande är dyrast by far oavsett

Ica Maxi här med, men ja, kattens mat och sand kostar och mycket halvfabrikat och färdigrätter blir det. Orka laga mat när man kommer hem från jobbet liksom.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem

Du får ursäkta men hur i hela fridens namn lyckas man ens handla mat för 17 000 kr i MÅNADEN?!

Vi är en familj på 2 vuxna, 2 småbarn samt 1 katt. Vår budget för Mat och förbrukningsvaror ligger på 6500 kr/mån. Med senaste tidens prishöjningar måste vi nog höja budget till 7000-7500 kr/mån dock. Vi lagar mat varje dag.

Visa signatur

MB: Z390 Aorus Master | CPU: Intel Core i9 9900KS | CPU-Cooler: Corsair Hydro H150i PRO RGB Push/Pull | Mem: Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200MHz 14-14-14-34 | GFX: Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC 11GB | PSU: Corsair RM1000i | SSD 1: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | SSD 2: Samsung 980 Pro 2TB NVMe | Sound Card: Creative Sound BlasterX AE-5 | Case: FD Define R6 TG | OS: Win 11 Pro | Peripherals: Asus ROG Swift PG279Q | Dell U2719D | Corsair K100 RGB OPX | Corsair Scimitar Wireless | Corsair Gaming MM700 RGB Extended 3XL | Kingston HyperX Cloud Alpha S Blackout | ModMic Wireless | Logitech Z623 | DXRacer Drifting | unRAID Server: 38TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Ica Maxi här med, men ja, kattens mat och sand kostar och mycket halvfabrikat och färdigrätter blir det. Orka laga mat när man kommer hem från jobbet liksom.

Haft samma problem, men hittade en väldigt schysst och smidig lösning för att diversifiera och testa lite nytt.
Kör med samma budget, men för varje summa som blir över varje månad så lägger man det i en pott och gör något roligt för, då blir det en morot att fortsätta sträva mot att delvis käka bättre men även billigare (Mat är ju trots allt en av de stora, om inte största) fasta utgifterna varje månad.

Oavsett vad man tjänar så är det i utgifterna man tjänar dem riktiga pengarna

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

3-5000 Skulle jag tippa på.
Ej inkluderat snus.

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk

Handlar i matbutiken för runt 7000kr/mån, det för två vuxna och ett småbarn (så mat, blöjor, toapapper etc). Handlar enbart svenska råvaror om där det går samt gärna närproducerat (bor i Skåne så ofta enkelt och "billigt" att få tag på närproducerar). Har ej räknat med att äta ute (inte direkt man gör det så mycket ändå med en bebis där hemma...).

Handlar ofta om att handla smart, stora förpackningar som man fryser in samt efter säsong. Sen skiljer det mycket på vart man bor. Nu kan jag storhandla till skillnad mot när jag bodde i centrala Stockholm där man gick och småhandlade varannan dag, då var vår matkostnad mycket dyrare än nu fast på enbart två vuxna (i Stockholm var det faktiskt billigare för oss att handla på Mathem med hemkörning jämfört med att handla på Ica Nära runt hörnet).

Visa signatur

Dator: Corsair 4000D|i7 13700KF|ASRock Z790|MSI RTX4090|Seasonic Platinum 1kW|Kingston KC3000 2TB|G.SKill 32GB DDR5 @6400 cl32|Noctua D15|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beta:

Du får ursäkta men hur i hela fridens namn lyckas man ens handla mat för 17 000 kr i MÅNADEN?!

Oxfilé varje dag får man väl anta.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Oxfilé varje dag får man väl anta.

den ligger väl på 700:- kg ?
kan bli något tråkigt med oxfile varje dag får nog ta och variera med wagyu ca pris 3000:- och kobe kött runt 10 000:- i runda slängar
och där rök dom där 17000

Permalänk
Skrivet av oatp1b1:

2 vuxna och 2 småbarn (4 respektive 1 år), vi handlar för 6500 per månad inklusive allt. Försöker köpa så mycket lokalt som det går, men betalar inga ockerpriser. Har tur som bor nära två mkt bra matbutiker med acceptabel prisnivå, och gångavstånd till ett gäng andra. Jag brukar också handla lite selektivt om jag vet att en viss butik brukar ha bra priser på en viss vara eller ofta ha relativt sett dyra saker med kort datum. Betalar t.ex. aldrig fullpris för kyckling längre, utan vet var jag i princip alltid kan hitta svensk ekologisk kycklinglårfilé med kort datum för 70 kr/kg. Köper då 2-3 kg i stöten och fryser in.

Måste bara fråga, vad är poängen med att köpa färsk kyckling med kort datum för att frysa in? Är det inte bättre att köpa redan fryst kyckling av bättre kvalitet för ungefär samma kilopris?

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Spontant låter det väldigt högt om det endast innehåller råvaror eller rättare sagt sjukt högt! Vi är två vuxna med två barn 6 och 10, köper i huvudsak ekologiskt/miljö/närproducerat, bra kött och max 1-2 rätter per vecka som är vegitariska. Inkluderar frukost, lunch och middag då vi jobbar hemifrån. Bor i Stockholm där det generellt är dyrare. Handlar på ICA och COOP där vi på båda är medlemmar (ger i snitt 7% rabatt). Vår budget vilken vi mycket sällan går över är 7500 per månad och då innehåller den allt man handlar på ICA/COOP. Så 17000 låter som att ni kan pressa till 11000 utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Måste bara fråga, vad är poängen med att köpa färsk kyckling med kort datum för att frysa in? Är det inte bättre att köpa redan fryst kyckling av bättre kvalitet för ungefär samma kilopris?

Var hittar du svensk ekologisk lårfile av kyckling för 70 per kg fryst? Som också är bättre än den färska?

Permalänk
Medlem

2000-2500 de flesta månader för en person. Lagar själv och tar med matlåda för det mesta, vilket håller kostnaderna nere.

17000 delat på 4 låter väldigt dyrt i jämförelse om det är enbart vanliga matvaror och inte är mängder med krogbesök osv i budgeten.

Permalänk
Medlem

Jag tjatade med frugan om det i går, hon började inse att något är lite galet när jag visade hur ofta hon sprang i affären. jag fick dock inte handla men hon har lovat att inte passera 12000kr denna månaden.
Lyckas hon med det är det ju en trevlig minskning med 5000kr

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Beta:

Du får ursäkta men hur i hela fridens namn lyckas man ens handla mat för 17 000 kr i MÅNADEN?!

Vi är en familj på 2 vuxna, 2 småbarn samt 1 katt. Vår budget för Mat och förbrukningsvaror ligger på 6500 kr/mån. Med senaste tidens prishöjningar måste vi nog höja budget till 7000-7500 kr/mån dock. Vi lagar mat varje dag.

Äta ute istortsett varje dag, då menar jag snabbmat
Det gör jag och landar 3-k billigare

Permalänk
Medlem
Skrivet av aragon:

Hej

Jag satt och tittade på bankkontot och såg då att vi snittar strax över 17000kr i matinköp i månaden dom senaste 6 månaderna, detta är då på 4 personer dvs 2 vuxna 2 tonåringar. vi talar nu ren mat inget godis/fika läsk utan råvaror. är inte detta väldigt högt?
ingen av oss är frossare, dock tränar frugan och ungarna mycket men det är fortfarande bara frukost,middag,kvällsmat. lunch äter ungarna i skolan och frugan har alltid matlåda med sig från middagen dagen innan (jag äter inte lunch)

personligen tycker jag detta är väldigt högt medans frugan tycker att det är helt rimligt,
vad säger ni om det? vad lägger ni i månaden på matvaror?

Då äter ni för 550kr om dagen i endast matinköp. Sen vad ni nu lägger ut för resten av det ni äter.

Ja det är nog över normalnivå för en familj på fyra. Det låter som att ni köper dyra saker om ni snittar på nästan 4000kr i veckan bara i råvaruinköp. Min familj lägger en fjärdedel av det per månad, då är det inkluderat allt vi äter, även godis och färdigmat. Vi är också två vuxna och två äldre barn.

Vart handlar ni och vad räknas in här egentligen? Är det bara "vanlig" mat eller är det något som ni betalar multum för? Dyrt köttkonto? Alkohol? Ni lär ju kunna behålla kvitton och se vad ni lägger pengarna på ganska enkelt.

Ni handlar mat för 200 000 om år alltså. OMG. Ja det är mycket.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

5500 kronor sätts in på Coop Matkonto varje månad, går inte alltid åt. Därutöver småhandlingar i lokal Ica-affär, så säg maximalt 6 000 kronor per månad för en familj på 4 (barn 5 och 8 år gamla). Visst, emellanåt blir det pizza osv, men det är utöver.

Permalänk
Medlem

@aragon

Om ni vill spara sätt upp mål, typ något ni vill göra tillsammans eller införskaffa så får ni lite motivation

@blade80

Skulle de äta enligt Livsmedelsverkets matsedel skulle det bli 10000 kr/mån. Skulle däremot inte säga att det är OMG om frun och de två tonåringarna tränar. Det är typ 140 kr/dag per person. En vuxen som äter enligt Livsmedelsverkets matsedel ska ligga någonstans mellan 85-100 kr/dag beroende på ålder.

Skulle utifrån vad TS sagt gissa att det handlar om planering, när man handlar till många är det lätt att få ner kostnaden, men att det springs upp till 30 gånger i månaden i butiken är nog ett tecken på att en del planering saknas. Nu blir det inte automatiskt dyrt av att man går ofta i butiken, men här misstänker jag att det inte handlar om att komplettera för att använda resterna och sträcka på maten så mycket det går. Dricker de mjölk eller typ soja/havre/kokos/mandel/risdryck kan det ryka tusenlappar redan där.

Permalänk

Snittar 900kr i månaden sista halvåret.

Äter extremt ensidig kost. Lagar storkok 2 gånger i veckan.

Är singel och ser ärligt inte glädjen för att variera kosten. Lägger hellre pengar på att spara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmelad_burken:

Snittar 900kr i månaden sista halvåret.

Äter extremt ensidig kost. Lagar storkok 2 gånger i veckan.

Är singel och ser ärligt inte glädjen för att variera kosten. Lägger hellre pengar på att spara.

Imponerande. Du snittar alltså 29.568788501 kr per dag?

365.25 / 12 = 30.4375.

900 / 30.4375 = 29.568788501.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Imponerande. Du snittar alltså 29.568788501 kr per dag?

365.25 / 12 = 30.4375.

900 / 30.4375 = 29.568788501.

Ja exakt, har ett maxtak på 5kr på portion. (Frukost,lunch,middag,kvällsfika)

900kr är snittet för ica, räknar man med utemat blir det någon hundralapp till i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marmelad_burken:

Ja exakt, har ett maxtak på 5kr på portion. (Frukost,lunch,middag,kvällsfika)

900kr är snittet för ica, räknar man med utemat blir det någon hundralapp till i månaden.

Jösses, du borde ge 10 recept/måltidstips här så vi andra i tråden kan spara lite pengar

Visa signatur

i7-4790K - ASUS Z97-PRO GAMER - EVGA 3080 Ti- Corsair RM850w - 32GB Corsair 2133MH - Corsair Hydro H100i - Define R5 - Acer XB321HK - Logitech G402 - Roccat Aimo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Imponerande. Du snittar alltså 29.568788501 kr per dag?

365.25 / 12 = 30.4375.

900 / 30.4375 = 29.568788501.

Man kan få ner matkostnaden ganska rejält utan att drabbas av näringsbrist om man håller sig enbart mycket till råvaror som potatis. Kanske inte så spännande diet precis, men det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xealo:

Man kan få ner matkostnaden ganska rejält utan att drabbas av näringsbrist om man håller sig enbart mycket till råvaror som potatis. Kanske inte så spännande diet precis, men det går.

Du får däremot skära bort alla grönsaker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@aragon

Om ni vill spara sätt upp mål, typ något ni vill göra tillsammans eller införskaffa så får ni lite motivation

@blade80

Skulle de äta enligt Livsmedelsverkets matsedel skulle det bli 10000 kr/mån. Skulle däremot inte säga att det är OMG om frun och de två tonåringarna tränar. Det är typ 140 kr/dag per person. En vuxen som äter enligt Livsmedelsverkets matsedel ska ligga någonstans mellan 85-100 kr/dag beroende på ålder.

Skulle utifrån vad TS sagt gissa att det handlar om planering, när man handlar till många är det lätt att få ner kostnaden, men att det springs upp till 30 gånger i månaden i butiken är nog ett tecken på att en del planering saknas. Nu blir det inte automatiskt dyrt av att man går ofta i butiken, men här misstänker jag att det inte handlar om att komplettera för att använda resterna och sträcka på maten så mycket det går. Dricker de mjölk eller typ soja/havre/kokos/mandel/risdryck kan det ryka tusenlappar redan där.

Du måste räkna på synergieffekter av flera i ett hushåll. Ju fler man lagar till desto billigare blir det oftast per portion.
Att bara gå på livsmedelsverkets nivå är grovt missvisande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasStockholm:

Måste bara fråga, vad är poängen med att köpa färsk kyckling med kort datum för att frysa in? Är det inte bättre att köpa redan fryst kyckling av bättre kvalitet för ungefär samma kilopris?

Dels priset. Ekologisk svensk lårfilé fryst kostar bra mkt mer än 70 spänn kilot. Men sedan tycker jag att färsk kyckling som fryses ner hemma blir bättre än färdigfrusen dito från butiken.

Permalänk
Medlem

Två vuxna

5000-7000 mat (det inkluderar dock allt, även snacks/godis)
1000-2000 restaurang

Det blir verkligen inga enorma mängder mat, vi har bara ganska dyra vanor.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

Du måste räkna på synergieffekter av flera i ett hushåll. Ju fler man lagar till desto billigare blir det oftast per portion.
Att bara gå på livsmedelsverkets nivå är grovt missvisande.

Ser att jag skrivit fel hela tiden i denna tråd det är ju Konsumentverket och det visste jag egentligen då jag skrev rätt i tidigare trådar, matsedlarna är nog utformade för 4 portioner i grunden och det är Konsumentverket inte jag som räknat och valt att inte ha olika kostnader beroende på hur många det är i hushållet – på maten – medan de har valt det på andra saker som förbrukningsvaror, de räknar också andra saker som kläder individuellt...

Vill du ha hela underlaget från Konsumentverket får du maila dem.

Som ensamstående hade det faktiskt blivit svårt att följa matsedlarna religiöst, vem äter 100 gram falukorv när den minsta i butik är 400 gram om de är ensamma. Det går givetvis att stoppa massor falukorv i frysen – de som inte gör det kastar snart halva falukorven däremot eller låter hälften av grönsakerna vittra. Det är alltså tänkt att vara en individuell kostnad, ska du ner långt under det så är det för att du följer en helt annan matsedel och köper vissa varor långt under snittpriset. Tittar du bara på kr/kg-priset på varor spelar det ingen roll om du lagar för 10 eller för 1.

Att räkna in svinn går inte riktigt på det sättet du antyder och sen uppskatta hur det skiftar beroende på hur många det är i hushållhet, många familjer på fyra kommer ju ha mer svinn per person än en ensam person.

Givetvis kan man tänka sig att det lättare att planera om allt äts upp när det är färskt, men det går ju att äta samma rätt fyra gånger i rad eller frysa in så det är nog inte så grovt.

Andra än Konsumentverket tittar på de faktiska hushållskostnaderna. SCB visar t.ex. att ensamboende lägger mindre av hushållets kostnader på mat än de med flera i hushållet.

Redigeringen var alltså sista stycket.
Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Jag är Big Roller hos Foodora så jag spenderar lika mycket på hemkört som butiksmat. Totalkostnad ca 8000

Haha för mig betyder hemkört något helt annat

Permalänk
Medlem

Snittar 6000 - 8000 kr för 2 vuxna + 3 fåglar

Visa signatur

I changed my shape today.
Human, at the break of day.
Dropped my suit without a noise.
The sun gave me no choice.

Permalänk
Medlem

3500 kr för en