Ingen uppkoppling efter att ha fått publikt IP-nummer

Permalänk
Medlem

Ingen uppkoppling efter att ha fått publikt IP-nummer

Tjena!

Bytte bredbandsleverantör (via fiber/stadsnätet) i månadsskiftet jan/feb. Blev lovad att få ett publikt IP-nummer inom "några dagar", men detta tog fem veckor och blev fixat först i slutet av förra veckan. Jag var då bortrest och hade kopplat ur all elektronik inkl. fiberdosan hemma. Kom hem igår kväll och då visar det sig att det inte fungerar med den nya konfigurationen.

Routern får ett IP-nummer, men DNS och gateway visar 0.0.0.0. Har provat att koppla in dator direkt i fiberdosan (efter att haft dosan avstängd en timme), men den får inget IP-nummer ens en gång.

Har också ändrat om lite i routerns konfiguration. Tidigare körde jag kloning på mac-adressen och det låg kvar när jag startade upp första gången igår. Med det kvar fick jag ingen som helst kontakt med omvärlden, men när mac-fältet är tomt eller har LAN-macadressen så blir det som tidigare beskrivet, jag får IP men inget annat. Provat att ha allt avstängt en stund mellan de olika konfigurationerna också.

Har pratat ett par vändor med leverantören, men de verkar varken särskilt kunniga eller snabba. En felanmälan är lagd, men jag misstänker att det här kan komma att ta tid. Så jag tänkte höra med er om det finns nåt jag kan göra, typ om det är någon inställning i routern som är problemet, eller om det finns något jag kan "tipsa" leverantören om?

Tack på förhand!

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem

Nvm, läste fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardell:

Tjena!

Bytte bredbandsleverantör (via fiber/stadsnätet) i månadsskiftet jan/feb. Blev lovad att få ett publikt IP-nummer inom "några dagar", men detta tog fem veckor och blev fixat först i slutet av förra veckan. Jag var då bortrest och hade kopplat ur all elektronik inkl. fiberdosan hemma. Kom hem igår kväll och då visar det sig att det inte fungerar med den nya konfigurationen.

Routern får ett IP-nummer, men DNS och gateway visar 0.0.0.0. Har provat att koppla in dator direkt i fiberdosan (efter att haft dosan avstängd en timme), men den får inget IP-nummer ens en gång.

Har också ändrat om lite i routerns konfiguration. Tidigare körde jag kloning på mac-adressen och det låg kvar när jag startade upp första gången igår. Med det kvar fick jag ingen som helst kontakt med omvärlden, men när mac-fältet är tomt eller har LAN-macadressen så blir det som tidigare beskrivet, jag får IP men inget annat. Provat att ha allt avstängt en stund mellan de olika konfigurationerna också.

Har pratat ett par vändor med leverantören, men de verkar varken särskilt kunniga eller snabba. En felanmälan är lagd, men jag misstänker att det här kan komma att ta tid. Så jag tänkte höra med er om det finns nåt jag kan göra, typ om det är någon inställning i routern som är problemet, eller om det finns något jag kan "tipsa" leverantören om?

Tack på förhand!

Har du provat göra en återställning av routern?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Har du provat göra en återställning av routern?

Nej, det återstår att göra. Men då jag anpassat många inställningar, portar och annat så vill jag ogärna göra det i första hand. Men kommer vi till den punkten att det är bara det som återstår att prova vs. att vänta på leverantören så absolut, men där är vi inte än hoppas jag.

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardell:

Nej, det återstår att göra. Men då jag anpassat många inställningar, portar och annat så vill jag ogärna göra det i första hand. Men kommer vi till den punkten att det är bara det som återstår att prova vs. att vänta på leverantören så absolut, men där är vi inte än hoppas jag.

Kan du inte exportera (göra backup) alla settings? Många routrar stödjer det. Då kan du åtminstone eventuellt utesluta fel hos leverantör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardell:

Nej, det återstår att göra. Men då jag anpassat många inställningar, portar och annat så vill jag ogärna göra det i första hand. Men kommer vi till den punkten att det är bara det som återstår att prova vs. att vänta på leverantören så absolut, men där är vi inte än hoppas jag.

Tänker bara var/hur du tittar när ser ip men inte övriga saker?
Vad är det för router?

Brukar ju även gå att göra backup på inställningar, men då är det viktigt att du testar innan du återställer denna för att se om det är något i dina inställningar som är problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Kan du inte exportera (göra backup) alla settings? Många routrar stödjer det. Då kan du åtminstone eventuellt utesluta fel hos leverantör.

Det kan jag göra. Tänkte dock som nedan, att eventuellt fel också skulle backupas i så fall. Men då skulle jag ju förstås få veta det.

Skrivet av MacAllan:

Tänker bara var/hur du tittar när ser ip men inte övriga saker?
Vad är det för router?

Brukar ju även gå att göra backup på inställningar, men då är det viktigt att du testar innan du återställer denna för att se om det är något i dina inställningar som är problemet.

Det finns ju allmän överblick för WAN där man kan se IP-nummer, DNS och gateway. Jag ser ju alla fortfarande men allt utom IP är ju 0.0.0.0.
Det är en Asus, kommer inte ihåg modellen nu och jag är inte hemma. Den har något år på nacken men var inte den billigaste modellen iaf.

Kommer göra en återställning och testa om inget annat förslag inkommer, men det blir som sagt sista utvägen.

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem

Hur har du IPv4 confat på ditt nätverkskort? Satt som DHCP eller har du statiskt confat din IP även där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BigJ:

Hur har du IPv4 confat på ditt nätverkskort? Satt som DHCP eller har du statiskt confat din IP även där?

Har inte ändrat om någonting sådant, så allt det är satt som automatiskt/DHCP. Har funderat över det också nu när jag fått ett publikt IP som bör vara statiskt/fast. Men har inte fått någon info från leverantören huruvida jag ska ändra eller konfigurera något sådant, vilket jag borde fått om det var så.. Eller?

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardell:

Har inte ändrat om någonting sådant, så allt det är satt som automatiskt/DHCP. Har funderat över det också nu när jag fått ett publikt IP som bör vara statiskt/fast. Men har inte fått någon info från leverantören huruvida jag ska ändra eller konfigurera något sådant, vilket jag borde fått om det var så.. Eller?

Du bör kunna ha DHCP enablat, din router ska ju bli tilldelad din publika IP sen så ska ju den dela ut en IP till dina enheter bakom routern. Det skulle ju kunna vara aktuellt att testa koppla din dator direkt till Fiberjacket och ställa in ditt nätverkskort till statisk med den IP du blivit tilldelad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardell:

Har inte ändrat om någonting sådant, så allt det är satt som automatiskt/DHCP. Har funderat över det också nu när jag fått ett publikt IP som bör vara statiskt/fast. Men har inte fått någon info från leverantören huruvida jag ska ändra eller konfigurera något sådant, vilket jag borde fått om det var så.. Eller?

Idag är det väldigt ovanligt med fasta ip och kan man få det så brukar det kosta extra.
Det vanligaste är dynamisk tilldelning men i praktiken har man ofta kvar samma ip under lång tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gardell:

Tjena!

Bytte bredbandsleverantör (via fiber/stadsnätet) i månadsskiftet jan/feb. Blev lovad att få ett publikt IP-nummer inom "några dagar", men detta tog fem veckor och blev fixat först i slutet av förra veckan. Jag var då bortrest och hade kopplat ur all elektronik inkl. fiberdosan hemma. Kom hem igår kväll och då visar det sig att det inte fungerar med den nya konfigurationen.

Routern får ett IP-nummer, men DNS och gateway visar 0.0.0.0. Har provat att koppla in dator direkt i fiberdosan (efter att haft dosan avstängd en timme), men den får inget IP-nummer ens en gång.

Har också ändrat om lite i routerns konfiguration. Tidigare körde jag kloning på mac-adressen och det låg kvar när jag startade upp första gången igår. Med det kvar fick jag ingen som helst kontakt med omvärlden, men när mac-fältet är tomt eller har LAN-macadressen så blir det som tidigare beskrivet, jag får IP men inget annat. Provat att ha allt avstängt en stund mellan de olika konfigurationerna också.

Har pratat ett par vändor med leverantören, men de verkar varken särskilt kunniga eller snabba. En felanmälan är lagd, men jag misstänker att det här kan komma att ta tid. Så jag tänkte höra med er om det finns nåt jag kan göra, typ om det är någon inställning i routern som är problemet, eller om det finns något jag kan "tipsa" leverantören om?

Tack på förhand!

Om det nu är rätt IP som visas efter att du fått Statiskt IP så kan en temporär lösning provas.
IP: <Det dom visas nu>

DNS1: 8.8.8.8
DNS2: 8.8.4.4
MTU: 1500
Subnet mask: 255.255.255.0

DNS1 och 2 är Googles publika DNS

En temporär lösning, tills du får leverantörens riktiga.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Om det nu är rätt IP som visas efter att du fått Statiskt IP så kan en temporär lösning provas.
IP: <Det dom visas nu>

DNS1: 8.8.8.8
DNS2: 8.8.4.4
MTU: 1500
Subnet mask: 255.255.255.0

DNS1 och 2 är Googles publika DNS

En temporär lösning, tills du får leverantörens riktiga.

Gateway?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Kan vara vad som helst men prova samma IP som din router blivit tilldelad över DHCP men med en etta som sista siffra.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Har du gjort fiberconverten strömlös ett tag ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Kan vara vad som helst men prova samma IP som din router blivit tilldelad över DHCP men med en etta som sista siffra.

Nu var det inte jag som behövde ställa in det men TS läser förhoppningsvis svaret

Permalänk
Medlem

Pratat med leverantören igen nu och den tekniska supporten erkänner att det här är över deras kunskapsnivå. Efter lite tjat igår kväll gjorde de ärendet till prioriterat och en åtgärd har kommit idag. Stadsnätet har startat om en switch i natt, men det har ju föga förvånande inte gjort någon skillnad. De har ju hela tiden sett att uppkopplingen hem till mig fungerar, och kan se min router och/eller laptopen när den är inkopplad.

Efter att haft laptopen inkopplad en lite längre stund i fiberdosan så fick den också till slut ett IP-nummer (efter ca 15 minuter). Men precis som med routern så stannar det där. DNS och Gateway är blanka. Vet inte hur det brukar se ut eller fungera förvisso, men oavsett så fungerar det ju inte som det är nu.

Lite döläge nu. Ska få prata med en annan på supporten ikväll som tydligen ska kunna lite mer. Men annars lär det behöva komma hit någon från stadsnätet som jag förstår det. Men det känns ju inte som att det är hos mig felet ligger eftersom det blir lika på både laptop och router. Skulle vara fiberdosan då, men hur sannolikt är det att den pajar samtidigt som leverantören gör en ändring hos sig?

Skrivet av BigJ:

Du bör kunna ha DHCP enablat, din router ska ju bli tilldelad din publika IP sen så ska ju den dela ut en IP till dina enheter bakom routern. Det skulle ju kunna vara aktuellt att testa koppla din dator direkt till Fiberjacket och ställa in ditt nätverkskort till statisk med den IP du blivit tilldelad

Enligt leverantören har jag inte fått ett statiskt/fast IP, bara bytt från privat/cg-nat till publikt som ändå tilldelas via DHCP.

Skrivet av MacAllan:

Idag är det väldigt ovanligt med fasta ip och kan man få det så brukar det kosta extra.
Det vanligaste är dynamisk tilldelning men i praktiken har man ofta kvar samma ip under lång tid.

Det känner jag till. Hade bara förstått det som att jag skulle få ett fast IP men så var ju inte fallet. Det spelar egentligen ingen roll för mig, huvudsaken är att det är publikt.

Skrivet av Bengt-Arne:

Om det nu är rätt IP som visas efter att du fått Statiskt IP så kan en temporär lösning provas.
IP: <Det dom visas nu>

DNS1: 8.8.8.8
DNS2: 8.8.4.4
MTU: 1500
Subnet mask: 255.255.255.0

DNS1 och 2 är Googles publika DNS

En temporär lösning, tills du får leverantörens riktiga.

Hade faktiskt provat detta redan blandat med det som Mayhem skrev nedan, men det gör ingen skillnad.

Skrivet av Mayhem SWE:

Kan vara vad som helst men prova samma IP som din router blivit tilldelad över DHCP men med en etta som sista siffra.

Skrivet av anton studs:

Har du gjort fiberconverten strömlös ett tag ?

Ja, har haft den avstängd/strömlös mellan varje konfigurationsändring. Allt från en kvart till över natten till igår.

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem

Verkar svårlöst detta. Pratade en vända till med supporten igår, fick höra på eftermiddagen att det var någon kunnig som skulle jobba kväll. Men det visade sig inte riktigt stämma. Hon förlitade sig främst på Windows felsökare för nätverket och ville också veta vilket felmeddelande jag fick i webbläsaren så hon kunde Googla på det.. Är ju lite som att Googla på "varför startar inte min bil" när man vet att tändstiften är urplockade.

Aldrig varit med om att få "halvkontakt" med omvärlden såhär. Jag får IP och länken hit från leverantören fungerar ju uppenbarligen fint. Men sen då? Som att de missat att koppla in "min" tråd från deras nät till internetet.. Är väl bara att vänta antar jag.

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Rekordmedlem

Om du vill experimentera lite för att kanske tillfälligt gå runt problemen skulle du kunna prova att räkna fram nätadressen utifrån ip och nätmask och prova om gatewayen har högsta, lägsta eller adressen mitt i nätet och så anger du manuellt en dnsserver typ 8.8.8.8, det är möjligt att det kan gå att få igång så utifall det är nått problem med dhcpservern men det är ju ingen metod man bör använda "för evigt" utan grundproblemet bör ju lösas korrekt i stället för att man försöker gå förbi det med fulhack men det kanske är roligt att prova om det är "så simpelt"

Grundproblemet kan kanske ha att göra med att du klonat macadress och dhcpservenr "låser" mot mac eller att det är nått portlås i switchen du ansluter mot, vem vet ? Jo den som kan logga in i systemet och läsa av alla uppgifter, dvs operatörens tekniker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

De "standarder" som används på internet är enkelt tillgängliga via IETFs RFC:er. För DHCPv4 är det RFC 2131 och några tillägg, bland annat RFC 2132 som beskriver tilldelning av nätmask (option 1 i avsnitt 3.3), router/gateway (option 3 i avsnitt 3.5) och DNS-server (option 5 i avsnitt 3.7). Om man är intresserad och tar sig tiden går det alltså att förstå protokollen i detalj.

Att omsätta den kunskapen till praktisk felsökning är ett ytterligare steg, men även för det finns verktyg tillgängliga. Eftersom DHCPv4 är ett klartextprotokoll kan man titta på de utbytta meddelandena med till exempel Wireshark. Om man kan ge supporten en dump på meddelandeutbytet och peka på var det går fel är förstås chansen större att nå fram till någon som verkligen kan lösa problemet.

Nätverksverktygen på Linux är ofta betydligt mer kompetenta än de på Windows. Jag skulle därför aldrig ge mig på att felsöka ett problem av den här typen på en Windows-maskin. Linux-kommandot dhclient(8) kommer antagligen ge betydligt bättre utdata/felmeddelanden än ipconfig på Windows.

Nedan är ett exempel på hur jag släpper mitt IP-nummer och efterfrågar det igen, vilket alltså är en operation som jag kan sniffa i Wireshark (starta programmet som root, "sudo wireshark", och välj rätt interface under Capture/Options). Notera att detta är ett WiFI-interface inne på mitt LAN, inte ett interface mot ISP:n. Det kan man se på att det min router delar ut RFC 1918-adresser (privata IP). Du ska så klart göra motsvarande inkopplad direkt mot ISP:n, om du ska ge dig på den här typen av felsökning. "ifconfig -a" ger dig en lista på dina interface.

Adressrymden för CG-NAT-IP-adresser (shared IP) beskrivs i RFC 6598. Du behöver ha koll på dessa så att du kan kontrollera att du faktiskt får en publik IP.

kad@localhost:/$ sudo dhclient -v -r enp0s25 Killed old client process Internet Systems Consortium DHCP Client 4.3.3 Copyright 2004-2015 Internet Systems Consortium. All rights reserved. For info, please visit https://www.isc.org/software/dhcp/ Listening on LPF/enp0s25/3c:97:0e:d9:16:17 Sending on LPF/enp0s25/3c:97:0e:d9:16:17 Sending on Socket/fallback DHCPRELEASE on enp0s25 to 192.168.1.1 port 67 (xid=0x4e7a6d2c)

kad@localhost:/$ sudo dhclient -v enp0s25 Internet Systems Consortium DHCP Client 4.3.3 Copyright 2004-2015 Internet Systems Consortium. All rights reserved. For info, please visit https://www.isc.org/software/dhcp/ Listening on LPF/enp0s25/3c:97:0e:d9:16:17 Sending on LPF/enp0s25/3c:97:0e:d9:16:17 Sending on Socket/fallback DHCPDISCOVER on enp0s25 to 255.255.255.255 port 67 interval 3 (xid=0x6b18f16b) DHCPREQUEST of 192.168.1.163 on enp0s25 to 255.255.255.255 port 67 (xid=0x6bf1186b) DHCPOFFER of 192.168.1.163 from 192.168.1.1 DHCPACK of 192.168.1.163 from 192.168.1.1 bound to 192.168.1.163 -- renewal in 18090 seconds.

Om du postar lite paketdumpar eller skärmdumpar från Wireshark så kanske det finns någon som kan titta på det och säga vad som är fel. Rimligen bör din DHCP-klient efterfråga nätmask och router, samt få det tillbaka i svaret om allt fungerar (vilket det uppenbarligen inte gör).

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om du vill experimentera lite för att kanske tillfälligt gå runt problemen skulle du kunna prova att räkna fram nätadressen utifrån ip och nätmask och prova om gatewayen har högsta, lägsta eller adressen mitt i nätet och så anger du manuellt en dnsserver typ 8.8.8.8, det är möjligt att det kan gå att få igång så utifall det är nått problem med dhcpservern men det är ju ingen metod man bör använda "för evigt" utan grundproblemet bör ju lösas korrekt i stället för att man försöker gå förbi det med fulhack men det kanske är roligt att prova om det är "så simpelt"

Grundproblemet kan kanske ha att göra med att du klonat macadress och dhcpservenr "låser" mot mac eller att det är nått portlås i switchen du ansluter mot, vem vet ? Jo den som kan logga in i systemet och läsa av alla uppgifter, dvs operatörens tekniker.

Tack för tipset. Jag provade detta fram och tillbaka igår men utan minsta framgång, varken på laptopen eller i routern. Men jag får trots omstarter och långa perioder strömlöst ändå samma IP på båda maskinerna så det borde vara relativt statiskt för stunden (dock är det inte fast enligt operatören), men gatewayen känns ju som att försöka hitta en nål i en höstack.

Jag har lyft just denna fundering kring macadressen med operatören flera gånger. Har pratat med tre olika personer, varav två inte ens förstår frågan och den tredje menar att de inte ska ha någon begränsning för hur många macadresser man får/kan koppla upp med. Har varit med om just detta problem hos en annan operatör och då var symptomen något liknande mot nu, men det är ju ett antal år sedan.

De menar förövrigt att de inte har några egna tekniker utan anlitar då stadsnätet (Open Universe) för detta. En förklaring till varför det tog fem veckor att koppla om mig från cg-nat till publikt IP kanske. Hoppas det inte ska ta lika lång tid att lösa det här bara...

Skrivet av KAD:

De "standarder" som används på internet är enkelt tillgängliga via IETFs RFC:er. För DHCPv4 är det RFC 2131 och några tillägg, bland annat RFC 2132 som beskriver tilldelning av nätmask (option 1 i avsnitt 3.3), router/gateway (option 3 i avsnitt 3.5) och DNS-server (option 5 i avsnitt 3.7). Om man är intresserad och tar sig tiden går det alltså att förstå protokollen i detalj.

Att omsätta den kunskapen till praktisk felsökning är ett ytterligare steg, men även för det finns verktyg tillgängliga. Eftersom DHCPv4 är ett klartextprotokoll kan man titta på de utbytta meddelandena med till exempel Wireshark. Om man kan ge supporten en dump på meddelandeutbytet och peka på var det går fel är förstås chansen större att nå fram till någon som verkligen kan lösa problemet.

Nätverksverktygen på Linux är ofta betydligt mer kompetenta än de på Windows. Jag skulle därför aldrig ge mig på att felsöka ett problem av den här typen på en Windows-maskin. Linux-kommandot dhclient(8) kommer antagligen ge betydligt bättre utdata/felmeddelanden än ipconfig på Windows.

Nedan är ett exempel på hur jag släpper mitt IP-nummer och efterfrågar det igen, vilket alltså är en operation som jag kan sniffa i Wireshark (starta programmet som root, "sudo wireshark", och välj rätt interface under Capture/Options). Notera att detta är ett WiFI-interface inne på mitt LAN, inte ett interface mot ISP:n. Det kan man se på att det min router delar ut RFC 1918-adresser (privata IP). Du ska så klart göra motsvarande inkopplad direkt mot ISP:n, om du ska ge dig på den här typen av felsökning. "ifconfig -a" ger dig en lista på dina interface.

Adressrymden för CG-NAT-IP-adresser (shared IP) beskrivs i RFC 6598. Du behöver ha koll på dessa så att du kan kontrollera att du faktiskt får en publik IP.

kad@localhost:/$ sudo dhclient -v -r enp0s25 Killed old client process Internet Systems Consortium DHCP Client 4.3.3 Copyright 2004-2015 Internet Systems Consortium. All rights reserved. For info, please visit https://www.isc.org/software/dhcp/ Listening on LPF/enp0s25/3c:97:0e:d9:16:17 Sending on LPF/enp0s25/3c:97:0e:d9:16:17 Sending on Socket/fallback DHCPRELEASE on enp0s25 to 192.168.1.1 port 67 (xid=0x4e7a6d2c)

kad@localhost:/$ sudo dhclient -v enp0s25 Internet Systems Consortium DHCP Client 4.3.3 Copyright 2004-2015 Internet Systems Consortium. All rights reserved. For info, please visit https://www.isc.org/software/dhcp/ Listening on LPF/enp0s25/3c:97:0e:d9:16:17 Sending on LPF/enp0s25/3c:97:0e:d9:16:17 Sending on Socket/fallback DHCPDISCOVER on enp0s25 to 255.255.255.255 port 67 interval 3 (xid=0x6b18f16b) DHCPREQUEST of 192.168.1.163 on enp0s25 to 255.255.255.255 port 67 (xid=0x6bf1186b) DHCPOFFER of 192.168.1.163 from 192.168.1.1 DHCPACK of 192.168.1.163 from 192.168.1.1 bound to 192.168.1.163 -- renewal in 18090 seconds.

Om du postar lite paketdumpar eller skärmdumpar från Wireshark så kanske det finns någon som kan titta på det och säga vad som är fel. Rimligen bör din DHCP-klient efterfråga nätmask och router, samt få det tillbaka i svaret om allt fungerar (vilket det uppenbarligen inte gör).

Tack för det förslaget! Tyvärr har jag inte tillgång till någon Linuxmaskin och i dagsläget känns det som en lite för stor insats att ställa i ordning någon sådan bara för att prova detta. Men kommer det ta flera veckor att lösa för operatören så finns ju alltid alternativet..

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX

Permalänk
Medlem

För att avsluta tråden så kan jag meddela att jag fått uppkopplingen tillbaka.

Efter att ha satt lite krav (och "hot" om uppsägning) på supporten idag så blev det till slut lite fart. Påpekade återigen, som alla andra gångerna jag ringt, att jag inte fått DNS och Gateway-adresser tilldelat. Och det var som att de inte förstått vad jag snackat om förut, trots att de påstått att de noterat det. Reaktionen jag fick idag var som att det gick upp ett ljus för dem.

Någon timme senare ringde en snubbe och berättade att "jag hade varit något på spåren" och att teknikerna löst det utifrån mitt "tips". Och plötsligt fungerade det. Yey.. Sent ska syndaren vakna.

Härmed utfärdas en varning för Internetbolaget. Jag har provat många olika operatörer genom åren, och stött på dålig support tidigare. Men de här står i särklass sett till inkompetens.

Visa signatur

Nostalgi från 2004 (liksom hela min profil):
Antec SLK-3700BQE | Abit IC7-MAX3 | P4 Northwood 3.0GHz | Zalman CNPS7000A-Cu | Corsair TwinMX 2x256 MB PC4000 DC | Seagate 200 GB SATA | 3 x Seagate 200 GB PATA | GF FX5700VE 256MB | Logitech Cordless Desktop MX