Netflix testar betald kontodelning

Permalänk
Melding Plague

Netflix testar betald kontodelning

Netflix utvärderar att ta extra betalt för kontodelning utanför hushållet. Testet inleds inom några veckor i Chile, Costa Rica och Peru.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Samma dag de höjer priset igen / testar detta så säger jag upp. Har redan tagit ett par höjningar mer o mer tveksamt om det är värt.
Delar med ett par vänner och morsan. Betalar ju för 4 streams samtidigt så varför inte nyttja. Hade 4K funnits med 2 streams hade jag kört det istället om priset är lägre.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Mycket vill ha mer. Jag tycker att det fungerar bra som det är nu. Men jag antar att de vill ha mer pengar på ett eller annat sätt.

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem

Ingen kommer använda sig av det här.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Så de tycker inte drygt dubbla priset jämfört med konkurrenterna skulle mer än väl uppfylla den eventuella kostnaden kontodelningen medför idag?
Med tanke på att konkurrenterna även kan kontodelas utan att ta extra betalt gör ju suget att behålla Netflix börjar bli obefintligt.
Har de ens någon frivillig som vill testa att få samma funktioner men till högre pris?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Ingen kommer använda sig av det här.

Hur menar du? Du menar att ingen använder Spotifys familjekonto?

Så länge man inte behöver är det väl få som kommer använda det, men det kommer såklart bli ett krav, och säkerligen ganska populärt då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Hur menar du? Du menar att ingen använder Spotifys familjekonto?

Så länge man inte behöver är det väl få som kommer använda det, men det kommer såklart bli ett krav, och säkerligen ganska populärt då.

Lättare att ha ett gemensamt konto med flera profiler på.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk

Jag delar allt även mitt bankkonto med främmande personer. Först var jag rädd att alla bara skulle ta ut, men helt främmande folk sätter faktisk in pengar på kontot.

Jag gillar annars inte konceptet med att det är de lagliga som får betala mest. Jag vet många som delar netflex och annat med runt 4 personer. Frågan är hur de praktisk ska lösa det? Om de får bort dessa som lånar ut så finns det marginaler för att sänka priserna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Är du en av de "förvirrade" användare som delar ditt Netflix-konto med andra utanför hemmet?

Det låter såklart rätt så löjligt att någon skulle bli förvirrad över nåt så simpelt. Men efter att ha jobbat med mjukvaruutveckling i 10 år så är jag inte förvånad.

Permalänk

Netflix har haft sin glans, nu är dom bara girig. 129kr för standard abonnemang och VÄLDIGT många subpar serier med dålig kvalité. HBO max, disney och paramount har nu hunnit ikapp och att fortsätta betala för Netflix känns väldigt meningslöst. Sa upp för 2 år sen inte kollat tillbaka sedan dess.

Permalänk
Medlem

Chile, Costa Rica och Peru... dom väljer verkligen dom rikaste länderna att lägga extra kostnad på.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

hejdå

Permalänk
Medlem

Det är ju fullt rimligt att man som bolag vill komma åt revenue man går miste om - och om det handlar om så mycket som en tredjedel av sina användare som olovligen delar konton är det ju vansinnigt mycket pengar, även fast många skulle falla bort vid en eventuell ny lösning.
Sen är det ju bara positivt om man kan göra det enklare att dela. Speciellt om man samtidigt kan ge mer värde åt dessa användare som vill kunna dela konto. T.ex multiple 4k streams on different locations.
Tänker t.ex. på Spotify family som fungerar mycket bättre än om man delar på ett konto olovligen.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz DDR4 - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE - 1 st Samsung 870 QVO 1TB - 1 st Samsung 850 EVO 500GB - 2 st Samsung 850 EVO 256GB - Arctic Liquid Freezer II 360 - Corsair RM850 Watt - Phanteks Enthoo PRO M Window - Skärm 1 : Asus MG278Q - Skärm 2 : Benq Zowie XL2546

Permalänk
Medlem

179:- för att få 4k... och sen inte kunna dela kostnaden med någon annan stackare som också vill ha 4k...

Disney plus 89:- för 4k utbud
Amazon Prime 59:- för 4k utbud.
HBO 89 :- för 4k utbud.
alla dessa tjänster har jag utan att dela, bara netflix jag delar med någon. Undrar varför.

Permalänk
Medlem

En lösning skulle kunna vara att sänka priset på orginal singel abonnemang mot vad det kostar idag, och sen ha ett share account för 179 eller liknande.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz DDR4 - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE - 1 st Samsung 870 QVO 1TB - 1 st Samsung 850 EVO 500GB - 2 st Samsung 850 EVO 256GB - Arctic Liquid Freezer II 360 - Corsair RM850 Watt - Phanteks Enthoo PRO M Window - Skärm 1 : Asus MG278Q - Skärm 2 : Benq Zowie XL2546

Permalänk
Avstängd
Skrivet av samuelll:

En lösning skulle kunna vara att sänka priset på orginal singel abonnemang mot vad det kostar idag, och sen ha ett share account för 179 eller liknande.

Det sjuka med netflix är ju att deras singelabonemang endast ger 480p..... vem fan vill titta i 480 år 2022????
Detta för 99:- i månaden för en användare.
Sen med 2 användare får man tillgång till 720/1080p (beroende på film) och abonemanget med 4 användare ger även 4k.

Om 4 användare med 4K kostar 179:-, vem fan betalar då 99:-/månad för en användare i 480p??

Till att börja med så borde de göra alla sina abonemang 4K direkt, som det är nu är ju singelabonemanget oanvändbart även om de skulle sänka priset, är ju helt sjukt att de ändrar kvalite efter hur många användare man betalar för

Permalänk
Medlem

tur att man hostar vpn på föräldrarnas router då Git bypassed suckers

Permalänk
Medlem

Jag sade upp Netflix efter senaste höjningen. Helt sjukt vad de producerar skitfilmer med deras eget signum.
De tar med en populär skådis men sedan fallerar filmerna fullständigt ändå.

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Xeonist:

Hur menar du? Du menar att ingen använder Spotifys familjekonto?

Så länge man inte behöver är det väl få som kommer använda det, men det kommer såklart bli ett krav, och säkerligen ganska populärt då.

Spotify har väl lite tightare begränsningar än Netflix, som ändå går att spela upp på flera skärmar samtidigt. Det finns lite mer incitament till att koppla samman flera konton i ett Spotify Family-abonnemang tänker jag, jämfört med ett inlogg och flera profiler på Netflix.

Med Netflix lokala profiler "slipper" man ju redan förstöra varandras rekommendationer eller orsaka stopp i uppspelningen, så det kan nog bli lite svårare att sälja in konceptet. Blir intressant och se om de tar bort det på sikt och gör det till ett krav. Gissar på att Netflix kommer möta större motstånd om de tar bort lokala profiler som alltid funnits där, jämfört med Spotify som snarare gjorde det möjligt att länka huvudsakligen individuella konton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GlidZ:

tur att man hostar vpn på föräldrarnas router då Git bypassed suckers

Ja, hur ska det fnula ut om du är en eller fler personer?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Använder ett Netflix konto i 4 olika hushåll just nu. Betalar 29kr i månaden för 4k.
Blir det för dyrt så finns det ju iptv som fungerar väldigt bra.

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Grejen med Netflix är ju att de parar ihop kvalitet med antal samtidiga strömmar av någon anledning som ingen begriper. Om de hade haft "ensamanvändare" med bara en ström och "familjeanvändare" med 5 strömmar samtidigt och så hög kvalitet som de kan tillhandahålla hade det känts mer rimligt (och mer som andra familjeabbonemang fungerar, typ Spotify och Apple).

Skrivet av saammii9000:

Netflix har haft sin glans, nu är dom bara girig. 129kr för standard abonnemang och VÄLDIGT många subpar serier med dålig kvalité. HBO max, disney och paramount har nu hunnit ikapp och att fortsätta betala för Netflix känns väldigt meningslöst. Sa upp för 2 år sen inte kollat tillbaka sedan dess.

Netflix hade en kris när "alla" slutade sälja serier till dem, varför de måste investera i serier själva. Det gjorde de, och det gick bra, men resultatet blev att alla andra började slåss om samma TV-skapare och betalade bättre. Mycket riskkapital som försöker köpa sig en del av kakan. Netflix hade samtidigt retat upp skapare genom att hela tiden lägga ner serier efter tre säsonger, så många serieskapare drog sig för att jobba med dem. Då blir Netflix enda alternativ att kasta pengar på de mer oerfarna som jobbar med vem som helst för en chans och hoppas att något blir bra. Det är väldigt få av de idéerna som har blivit något bra - Stranger Things och Witcher är väl de enda som verkligen slagit, samt att de haft snackisar med grejer som Squid Game.

Jag sa upp Netflix i höstas men slog på det igen till jul för att man hade tid att titta då. Sen fick det vara på för att morsan kollar mycket TV efter en operation, men det åker snart ut igen.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Gissar att man använder IP-adress för att bestämma vilka som är familjemedlemmar? Jag har två lägenheter pga. jobbet och 30-40 resdagar om året, undrar hur de ska bestämma vilken IP-adress som är "min". Netflix är ju som många här påpekar värt mindre för varje år som går då konkurrenterna flyttar sina serier och filmer till sina egna plattformar.

Permalänk
Medlem

Frågan är om detta kommer leda till nytt piratbegrepp. Stream-pirate. Och så börjar hela piratjakten om igen nu från filmbolagen.
Just wait and see…

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Spotify har väl lite tightare begränsningar än Netflix, som ändå går att spela upp på flera skärmar samtidigt. Det finns lite mer incitament till att koppla samman flera konton i ett Spotify Family-abonnemang tänker jag, jämfört med ett inlogg och flera profiler på Netflix.

Med Netflix lokala profiler "slipper" man ju redan förstöra varandras rekommendationer eller orsaka stopp i uppspelningen, så det kan nog bli lite svårare att sälja in konceptet. Blir intressant och se om de tar bort det på sikt och gör det till ett krav. Gissar på att Netflix kommer möta större motstånd om de tar bort lokala profiler som alltid funnits där, jämfört med Spotify som snarare gjorde det möjligt att länka huvudsakligen individuella konton.

Jag har dålig koll exakt på vad man får (kan) och inte får göra, Spotify har jag sagt upp, men på mitt Netflix-konto så kollar vi på 3-4 enheter hemma, och någon släkting kollar också, det är ju rätt absurt.

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Det sjuka med netflix är ju att deras singelabonemang endast ger 480p..... vem fan vill titta i 480 år 2022????
Detta för 99:- i månaden för en användare.
Sen med 2 användare får man tillgång till 720/1080p (beroende på film) och abonemanget med 4 användare ger även 4k.

Om 4 användare med 4K kostar 179:-, vem fan betalar då 99:-/månad för en användare i 480p??

Till att börja med så borde de göra alla sina abonemang 4K direkt, som det är nu är ju singelabonemanget oanvändbart även om de skulle sänka priset, är ju helt sjukt att de ändrar kvalite efter hur många användare man betalar för

Detta är ju det sjukaste, fattar inte att det inte lyfts mera i olika diskussioner. Är ju helt fair att dem vill förhindra olovlig kontodelning, men att diskriminera mot folk som bor ensamma, det kan bara ett jäkla u-land som USA komma på där folk bor 5 pers på 50 kvadrat i en skolåda från 60-talet.

Är ju lite som att gå på bio och salongen bestämmer att är man ensam får man endast köpa biljett längst fram på första raden, annars får man gott betala för 3 extra tomma stolar. Absurt.

Permalänk
Medlem

På diskussionen här låter det som att folk väljer tjänst efter månadsavgift och inte innehåll...

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem

Känns ju som att detta redan finns eftersom man betalar mer för fler samtidiga strömmar (även om användaravtalet säger endast inom hushållet). Sen är det korkat att dom vävt ihop det med kvalitén. Vem vill titta på 480p?
Bättre att dom har ett pris för 1080p och eventuellt ett för 4k, och sen X per extra användare oavsett om det är inom hushållet eller inte. Totalen för 4 separata hushåll borde kanske landa på 200 tycker jag, och ett "singelabonnemang" på kanske 100. Men så kommer det ju inte bli, kommer garanterat bli dyrare.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Lämnat Netflix för andra.

Skrivet av HenrikM:

179:- för att få 4k... och sen inte kunna dela kostnaden med någon annan stackare som också vill ha 4k...

Disney plus 89:- för 4k utbud
Amazon Prime 59:- för 4k utbud.
HBO 89 :- för 4k utbud.
alla dessa tjänster har jag utan att dela, bara netflix jag delar med någon. Undrar varför.

Jo, lite liknande för mig.
Hade Netflix fram till i höst men såg mindre och mindre men hade sagt upp för länge sedan om jag inte hade kunnat dela med min mor och två döttrar (som inte bor i samma hushåll).

Har:
YouTube Premium
Amazon Prime
Disney+

Haft:
Netflix med 4K
HBO
Spotify

Disney+ är julklapp till mina unga vuxna döttrar (ser bara på Mandalorian och Book of Boba Fett själv). Så skulle nog bara ha YouTube Premium om jag inte kunde dela med mina döttrar och kanske Amazon Prime då man får mycket på köpet.

Byter mellan de olika utbuden för variation.

Kan jag dela med mina döttrar så känns saker mer prisvärt, 179:- för fyra är hyggligt ok kan jag inte dela blir det 0 kr från mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klubba:

Det sjuka med netflix är ju att deras singelabonemang endast ger 480p..... vem fan vill titta i 480 år 2022????
Detta för 99:- i månaden för en användare.
Sen med 2 användare får man tillgång till 720/1080p (beroende på film) och abonemanget med 4 användare ger även 4k.

Om 4 användare med 4K kostar 179:-, vem fan betalar då 99:-/månad för en användare i 480p??

Till att börja med så borde de göra alla sina abonemang 4K direkt, som det är nu är ju singelabonemanget oanvändbart även om de skulle sänka priset, är ju helt sjukt att de ändrar kvalite efter hur många användare man betalar för

Håller med bra ide

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X - GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz DDR4 - Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB EAGLE - 1 st Samsung 870 QVO 1TB - 1 st Samsung 850 EVO 500GB - 2 st Samsung 850 EVO 256GB - Arctic Liquid Freezer II 360 - Corsair RM850 Watt - Phanteks Enthoo PRO M Window - Skärm 1 : Asus MG278Q - Skärm 2 : Benq Zowie XL2546