Tyskt cybersäkerhetsföretag varnar för Kaspersky.... (Tips på andra program tack)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Personligen tycker jag att Windows Defender räcker om man är vaken som användare, men annars finns det lite matnyttig info här:
https://www.av-comparatives.org/tests/summary-report-2021/

Hmm, hur vet vi att det inte är en rysk site ... hmmmm!!?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av frong:

Windows inbyggda

Både Ericsson och Atlas Copco (och andra jag inte får nämna vid namn) godkänner det skyddet för sina externa konsulter. Däremot envisas man fortfarande med 3 månaders lösenbyte trots att t.ex. NIST rekommenderar annat.

Permalänk
Medlem

Använder själv F-Secure och har varit mycket nöjd.
Jag gillar att det är relativt lättdrivet och fungerar bra med game mode, den stör mig aldrig med notifikationer.
Ingen brandvägg vilket för mig är ett plus.
Dessutom tycker jag att deras "browsing protection" tillägg är användbar, den hjälper mig att sortera bort skräplänkar som dessvärre har blivit allt vanligare i sökmotorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Det var då ett väldigt underligt sätt att stava Malmö på.

Ja, om man bara hade fått tillhöra Danmark i stället så man kunde ha lite vettigare ekonomi...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

De som fick rycka ut och serva maskinerna hos COOP förra året gör tummen upp!

Var ju Kaseya VSA som exploitades, s.k supply-chain attack. Kaseya > Visma > COOP. Känns inte som att Windows Defender ha så mycket med saken att göra.

Permalänk
Medlem

Använder Kaspersky och har gjort det i flera år. Kommer förmodligen även fortsätta att använda det. Visst kan det finnas en marginell risk att ryska staten åtminstone försöker pressa Kaspersky att göra något, men tror inte de skulle vinna mycket på det. Efter att kriget startade (och efter den här nyheten, kanske redan efter Krim) så är nog deras mjukvara under luppen hos flera andra säkerhetsföretag, vilket gör det till ett ganska dåligt sätt att sätta upp en backdörr eller sprida malware då det skulle nog upptäckas väldigt fort.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Gaming Plus Carbon AC | Adata XPG Spectrix D41 32GB 3600MHz CL17 | RX 6800 XT | SoundBlaster Z | Corsair 4000D + Seasonic FOCUS GX 750W | Samsung Odyssey G7
Hörlurar: Sennheiser HD650 + Millett Hybrid MiniMAX | Sony WF/WH-1000XM4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av CazeW:

Använder Kaspersky och har gjort det i flera år. Kommer förmodligen även fortsätta att använda det. Visst kan det finnas en marginell risk att ryska staten åtminstone försöker pressa Kaspersky att göra något, men tror inte de skulle vinna mycket på det. Efter att kriget startade (och efter den här nyheten, kanske redan efter Krim) så är nog deras mjukvara under luppen hos flera andra säkerhetsföretag, vilket gör det till ett ganska dåligt sätt att sätta upp en backdörr eller sprida malware då det skulle nog upptäckas väldigt fort.

Hälsa Vlidimir!

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CazeW:

Använder Kaspersky och har gjort det i flera år. Kommer förmodligen även fortsätta att använda det. Visst kan det finnas en marginell risk att ryska staten åtminstone försöker pressa Kaspersky att göra något, men tror inte de skulle vinna mycket på det. Efter att kriget startade (och efter den här nyheten, kanske redan efter Krim) så är nog deras mjukvara under luppen hos flera andra säkerhetsföretag, vilket gör det till ett ganska dåligt sätt att sätta upp en backdörr eller sprida malware då det skulle nog upptäckas väldigt fort.

Bra där! Ingen kommer ihåg en fegis

Mycket rätt tänkt och så tror jag inte att de är/blir så värst intresserade av dig.

Finns redan andra mjukvaror som redan har koll på oss alla och har backdörrar host..win..host..dows..

Permalänk
Medlem
Skrivet av monoleg:

Var ju Kaseya VSA som exploitades, s.k supply-chain attack. Kaseya > Visma > COOP. Känns inte som att Windows Defender ha så mycket med saken att göra.

Att ransomware kom in genom en tredjepart gör ingen skillnad. Det var ju inte så att det stannade inom det systemet.

Permalänk
Medlem

MS eller Crowdstrike, the way to go

https://www.microsoft.com/security/blog/2021/05/11/gartner-na...

pratar man bara enskilda endpoints (typ hemma) så är crowdstrike strået vassare, pratar vi XDR så är nog MS det bästa idag.

här kan ni signa upp för att ta del av rapporten: https://www.gartner.com/en/documents/4001307

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Hela antivirusbranschen känns väldigt skum. Allt bygger på skrämselpropaganda ("scareware"). Man ska känna att om man inte betalar dyra prenumerationsavgifter så utsätter man sig för enorma risker. Antivirusprogrammet vill hela tiden göra dig påmind om hur mycket det "skyddar" dig så det ligger i företagets intresse att det kommer mycket popups som informerar dig om hur "bra" programmet är och att du snart borde betala mer pengar om du inte vill förlora detta fantastiska skydd.

Det är också ett av få program från tredjepart som konstant kör med fullständiga rättigheter. Inte bara vanliga "admin" rättigheter utan fullständiga rättigheter rakt in i kerneln där de kan göra i princip vad som helst.

Så jag är väldigt tacksam att Microsoft numera har ett fullt fungerande skydd inbyggt direkt i operativsystemet. Inte för att jag litar på Microsoft heller, men det blir en färre aktör som har fullständig behörighet till datorn.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Vill bara vara med i kören kring Windows defender (inbyggda i windows). De verkar lägga sig bra i gartners kvadrant över antivirus de senaste åren.

Allt annat är pengar i sjön, meeeen ska jag eller om jag MÅSTE betala för antivirus så blir det TrendMicro - det baserar jag på den genomgång jag fått på produkten och kunskaper förvärvade genom konsultande inom klientdrift på tidigare arbetsplatser. De verkar ha en bra filosofi och tänk kring antivirus.

Men kommer nog aldrig köpa ett antivirusprogram själv någonsin. Ens med oändlig IT-budget hos kunder i framtiden så kommer jag byta. Då får de bli Windows Defender med extra flådigheter med licens i så fall.

Visa signatur

Laptop | Legion 7 32GB 3080 RTX Ryzen 9
Desktop | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Intel Core i7 8700K | Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | Palit GeForce GTX 1080 Ti Jetstream 11GB | Samsung 970 Evo | Samsung 850 pro 256 GB | WD Green 2 TB | Corsair RM750 750W | LG 27GL850-B | ASUS VG248QE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HoboCop:

Dom talar lika obegripligt iallafall

Säger han från Linköping?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Både Ericsson och Atlas Copco (och andra jag inte får nämna vid namn) godkänner det skyddet för sina externa konsulter. Däremot envisas man fortfarande med 3 månaders lösenbyte trots att t.ex. NIST rekommenderar annat.

Samma här. Jag jobbar på ett av de största företagen i världen, med emellanåt rätt extrema krav på säkerhet, vi kör MS företagslösning rakt av, dock med lite andra tredjepartsprodukter (RedCloak exempelvis, känns mer som spionprogram än skydd dock). Och vi måste också byta lösenord var tredje månad. Ja pluggade IT-säkerhet 2008 tror jag, redan då hade MS med flera gått ut och sagt att det var kontraproduktivt för säkerheten att tvinga användarna att hela tiden byta så att de glömde lösenorden och skrev ner dem på osäkra ställen eller använde lätt igenkännliga mönster. Men storföretag är ju inte så lättrörliga direkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kelthar:

Ja, om man bara hade fått tillhöra Danmark i stället så man kunde ha lite vettigare ekonomi...

Jo, att flyta från ett högskatteland till landet med högst skatter i världen borde hjälpa ekonomin.

Permalänk
Medlem

Kaspersky bevakas och har säkert bevakats av Microsoft sedan Krim-krisen, och har inget att vinna på Putin. Har numera Kaspersky och Pro prenumerationen och det fungerar bra. Fungerar lika bra som Norton Premium men ser gränssnittet ser ålderdomligt ut . Meeen smaken är som baken - kluven. Med Kaspersky sparar man flera hundra Mb. Bra om man har ett 4G abonnemang

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Håller med: USA har robotar (en potentiell möjlighet) att bomba och förstöra hela Sverige. De har till och med redan gjort det med Jugoslavien, Afghanistan, Irak, Libanon och Syrien. Bara inom 25 års tid. Det är väldigt konstigt att just USA inte befinner sig i den svenska "hypotetiska-hot-lista"...
A men just det! Det finns ju ingen olja eller råvaror i Sverige. Då så... Då kan man sova lugnt.

Norge borde känna sig hotade av USA då menar du? Och senast jag kollade så var varken Jugoslavien, Afghanistan eller Syrien stora på oljeexport.

Permalänk
Medlem

Synd för Kaspersky den har jag använt i många år bakåt sen win98se sluta med den när jag gick över till win 10.. Kör nu med Windows egna antivirus

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, att flyta från ett högskatteland till landet med högst skatter i världen borde hjälpa ekonomin.

Eller för den delen flytta till ett land där staten måste pumpa in enorma mängder pengar för att marknaden inte skall stagnera samtidigt som är helt beroende på import eftersom landet annars skulle gå under. Danska ekonomin är på toppen just nu men sjunker kraftigt och ekonomiskt tillväxt beräknas hamna under Sveriges 2023. Så visst Danmark har en aning bättre ekonomi än Sverige just nu men detta kommer att skifta till slutet av året och början av nästa. Som det brukar.

Skrivet av friArsenik:

Business är business och politik är politik.
Varför ska FSB krångla med ett stort företag om man kan bara betala 40$ och inte ens bli misstänkta för skiten?

https://www.sweclockers.com/nyhet/33132-gotland-plagades-av-o...

Håller med: USA har robotar (en potentiell möjlighet) att bomba och förstöra hela Sverige. De har till och med redan gjort det med Jugoslavien, Afghanistan, Irak, Libanon och Syrien. Bara inom 25 års tid. Det är väldigt konstigt att just USA inte befinner sig i den svenska "hypotetiska-hot-lista"...
A men just det! Det finns ju ingen olja eller råvaror i Sverige. Då så... Då kan man sova lugnt.

Eller.. och försök hänga med här.. så beror det på att USA inte aktivt och kontinuerligt hotat Sverige i snart 60 år? USA är dessutom en demokrati och jobbar inte aktivt att invadera andra länder för att ockupera dem. Visst man invaderar eller hjälper till att invadera för att hindra en utveckling eller sprida influenser men i slutändan brukar man låta landet sköta sig själv. Vilket hände både i Afghanistan och Irak. Och det gick åt helvete i Afghanistan eftersom landet inte klarade av att sköta sig själv.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mkk:

Jodå det kostade en bra slant att städa upp efter att ransomware valsat rakt förbi Defender.

Skrivet av mkk:

Att ransomware kom in genom en tredjepart gör ingen skillnad. Det var ju inte så att det stannade inom det systemet.

Har fortfarande inget med defender att göra. Alla system blev infekterade oavsett operativsystem.

Permalänk

Kör bitdefender + Windows defender + Malwarebytes (endast manuell scan eller om jag googlar open source lösningar / spelmoddar).

är nöjd hittills och inget som på verkar något öht mer än att de blockar något nån gång när man googlar utan att man märker det.

den som brukar generellt va snabbast att blockera en infekterad sida brukar vara Malwarebytes.

den enda som delvis är problem är windows defender då den har dille på att stänga av saker av sig själv imellanåt av outgrundlig anledning och varnar att X funktion är avstängd när man startar datorn så man få gå in manuellt och starta den...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Säger han från Linköping?

Förstår inte vad du menar

Men för att hålla mig till ämnet; Jag håller mig till Windows Defender. Fungerar utmärkt. Håll dig ifrån skumma sidor. Går du in på random site för att du har googlat "Super Duper Game+Hacks" så får du skylla dig själv. Ladda inte heller hem skumma filer du inte vet är direkt ifrån officiella sidor och lite annat smått och gott så har du redan där ett stort skydd.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Hur det än ligger till med "detta" - så är det väl rätt att bojkotta produkter från Ryssland.

Samtidigt som EU i skrivande stund köpt olja, gas och kol av Putin för 14,600,000,000€ sedan 24 feb.

Permalänk
Medlem

Har kört Defender + Malwarebytes men tyckte inte om det.
Har också kört Defender + Bitdefender, men Bitdefender är så sjukt jobbigt men popups "intern blablabla blockerades" som ständigt kommer upp på vad du än söker på i tex google images.
Kör numera Defender + Norton 360 (den billigaste) Tränger sig på mindre och har mer minimalistika popups.

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem

Finns ingen anledning att köra något annat än Microsofts inbyggda och nångång då och då installera Malwarebytes.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem

Skummat igenom tråden.

Samordnar eventuellt köp av ny produkt med en bekant. Köper fler nycklar.

Han lutar åt Eset utan att egentligen veta varför, mest på grund av att det finns svensk support att ringa om det är något.

Vad skiljer Eset "Ultimat skydd" mot "Avancerat skydd", mest "skydd mot nya hot" jag tänker på? Begriper inte riktigt vad som menas inte ens om jag hovrar på frågetecknet där. (Höll på att glömma bort länk https://www.eset.com/se/#compare-table )

Finns ju uppsjöar med olika fabrikat att välja mellan. Gillar Kaspersky, fungerat smidigt och bra för mig. Vill egentligen inte byta bort det. Tror nog inte att det är någon fara men det är ju det där med att "man vet ju aldrig" vad som kan hända med företaget. Är hellre aktiv innan något eventuellt händer än att sen sitta och "ojoj" efter. Kommer återvända till Kaspersky den dagen Putte sitter i Haag.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Skummat igenom tråden.

Samordnar eventuellt köp av ny produkt med en bekant. Köper fler nycklar.

Han lutar åt Eset utan att egentligen veta varför, mest på grund av att det finns svensk support att ringa om det är något.

Vad skiljer Eset "Ultimat skydd" mot "Avancerat skydd", mest "skydd mot nya hot" jag tänker på? Begriper inte riktigt vad som menas inte ens om jag hovrar på frågetecknet där. (Höll på att glömma bort länk https://www.eset.com/se/#compare-table )

Finns ju uppsjöar med olika fabrikat att välja mellan. Gillar Kaspersky, fungerat smidigt och bra för mig. Vill egentligen inte byta bort det. Tror nog inte att det är någon fara men det är ju det där med att "man vet ju aldrig" vad som kan hända med företaget. Är hellre aktiv innan något eventuellt händer än att sen sitta och "ojoj" efter. Kommer återvända till Kaspersky den dagen Putte sitter i Haag.

Det är väl att LiveGuard ingår? https://help.eset.com/essp/15/sv-SE/idh_config_liveguard.html

Permalänk
Inaktiv

Windows Defender + DNS filter klarar man sig på.
Har brandvägg med SSL inspection på hemma men ublock origins blockerar näst intill allting som brandväggen hade tagit.

Hade Malwarebytes premium i 2 år och den fångade så mycket som NOLL malware & virus (minus ett par false poisitives som även Windows Defender tog).

För vanliga svenssons som inte vill sätta upp en pihole / adguard kommer man långt med cloudflare eller annan leverantörs dns filter direkt i routern.

Skrivet av furis:

Allt annat är pengar i sjön, meeeen ska jag eller om jag MÅSTE betala för antivirus så blir det TrendMicro - det baserar jag på den genomgång jag fått på produkten och kunskaper förvärvade genom konsultande inom klientdrift på tidigare arbetsplatser. De verkar ha en bra filosofi och tänk kring antivirus.

Har använt en annan leverantör på jobbet och deras tekniska säljteam fick nästan över mig på deras sida. Men så fort man börjar ställa frågor utanför deras preppade mallar så faller det snabbt. De har nästan aldrig några relevanta jämförelser med andra bolag heller, just för att de läser manus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jepp. Ser det men fattar inte vad det innebär. Om det klickas in på suspekt sida, stoppar inte den avancerade versionen utan den ultimata att fortsätta in på den t.ex.

Just fan. Ingen fråga till dig just. Kom bara på nu om det är brandvägg i Eset?

Skrivet av anon291473:

Windows Defender + DNS filter klarar man sig på.
Har brandvägg med SSL inspection på hemma men ublock origins blockerar näst intill allting som brandväggen hade tagit.

Hade Malwarebytes premium i 2 år och den fångade så mycket som NOLL malware & virus (minus ett par false poisitives som även Windows Defender tog).

För vanliga svenssons som inte vill sätta upp en pihole / adguard kommer man långt med cloudflare eller annan leverantörs dns filter direkt i routern.

Jag är amatör på allt du nämnde. Fattar just ingenting och bekantingen kan om möjligt än mindre.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Beginner:

Jag är amatör på allt du nämnde. Fattar just ingenting och bekantingen kan om möjligt än mindre.

Windows Defender +

Webbläsarplugins:
https://chrome.google.com/webstore/detail/ublock-origin/cjpal...
https://chrome.google.com/webstore/detail/privacy-badger/pkeh...

Installera pihole / adguard på en egen server eller använt en publik DNS med filter inbyggt, som man lägger i sin router.
Lista på några alternativ: https://kb.adguard.com/en/general/dns-providers

Info: https://kb.adguard.com/en/general/dns-filtering#:~:text=AdGua....

Det viktigaste 2022 är helt enkelt att inte gå in på sidor med skit på. DNS Filter stoppar problemet innan det nått din dator, och är gratis.

Vi har 400 hanterade enheter på jobbet. Om jag kollar statistiken ett helt år tillbaka så har vi haft totalt 4 scannade misstänkta malware. Varav 2 är garanterade false positives (spotify).