Snabbkoll: Har du en startsida i din webbläsare?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Ömsom Torget, ömsom Passagen som portal till webben

Permalänk
Medlem

Kör med Nighttab, har en bakgrund som rör sig harmoniskt. Det mest använda finns på startsidan och man kan customiza helt hur man vill.

Bild: https://i.gyazo.com/0c4a77ee4730ac0de84deab017347027.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av Difiv3:

Kör med Nighttab, har en bakgrund som rör sig harmoniskt. Det mest använda finns på startsidan och man kan customiza helt hur man vill.

Bild: https://i.gyazo.com/0c4a77ee4730ac0de84deab017347027.png

Snyggt!

Jag använder speed dial

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

Snyggt!

Jag använder speed dial

Den såg intressant ut, har inte sett den förut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Rätt onödigt så nej. Stänger aldrig av datorn eller webbläsaren. Sen om jag stänger ner webbläsaren så sparas alla öppna föikar och öppnar sig igen vid start. Samma på laptopen så har inget behov av startsida.

gjorde inte jag heller förens elpriserna började skena lite nyligen, droppade ~150-200 kr / mån på att stänga av den, alla flikar och sidor startar ju ändå när man drar igång datorn igen

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem

I brist på intresse att ändra så har jag Edges standardsida, den med MSN-innehåll och Bing-sök. Fastän jag aldrig använder Bing.

I övrigt har jag insett att jag sedan lång tid tillbaka ersatt bokmärken/favoriter med öppna flikar, har minst ett 60-tal mer eller mindre permanenta flikar uppdelat på 3-4 fönster.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Förr, runt 2000 så såg man till att man inte hade en startsida så att webbläsaren kunde starta snabbare. Har nog sedan dess kört utan någon form av hemsida.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Är väl ganska standard egentligen. Använder någon funktion i Chrome som visar mina mest besökta sidor i ett grid.

Visa signatur

13700K & GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Ni som svarat "Nej" varför inte?

Konceptet startsida är förlegat och existerar inte längre om man uppdaterar sina vanor.
Det bygger på iden att man stänger flikar trotts att man ämnar komma tillbaka till dem senare.

Varför ska man göra det på en modern dator?
Om jag ändå tänkt öppna sidan senare igen, varför stänga den öht?
Svaret är att det bara en gammal vana jag vant mig bort med från tiden då det faktiskt var ett prestandaproblem att ha många flikar öppna.

Samma då med bokmärken.
Varför ha bokmärken om jag aldrig stänger flikarna?
Numera går det att gruppera flikar under custom namn, och det går att ge custom namn på hela fönster också, går t.o.m. att sätta olika färger på grupperna - och allt detta är ju redan inbyggt i webbläsaren utan något plugin eller annat.
Ibland behöver man starta om för en uppdatering eller något, men det gör inget heller, webbläsaren kommer ihåg allt som det var.

(Laddtider på mina besökta sidor blir också lite annorlunda perspektiv; brukar associeras med att komma in på sidan men då är "laddtiden" noll eftersom sidan alltid är öppen - så lite ordmärkeri men blir "omladdningstiden" istället.)

För någon som besöker många sidor dagligen så har jag märkt att strukturerade fönster och flikar gör att det i vissa fall går snabbare att komma till det jag vill ha än att använda bokmärken. I de fall jag faktiskt använder bokmärken är det folder-vis - det vill säga att jag högerklickar på en bokmärkes-mapp och väljer alternativet öppna alla i nytt fönster. Det är för sidor som jag går in på bara för att kontrollera vad det senaste som kommit är:
1. Öppna hela mappen,
2. scanna sidan på första fliken efter något nytt,
3. Ctrl+W om det inte var intressant - eller - Ctrl+Tab om det fanns något.
4. I båda fallen ovan kommer du till nästa flik - upprepa genom alla flikarna.
5. När du kommit till sista fliken har du bara intressanta flikar kvar - dags att läsa.
6. När jag är klar - stäng det tillfälliga fönstret / Blir jag inte klar - låt fönstret ligga kvar.

Får ursäkta att svaret blev långt.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Konceptet startsida är förlegat och existerar inte längre om man uppdaterar sina vanor.
Det bygger på iden att man stänger flikar trotts att man ämnar komma tillbaka till dem senare.

Varför ska man göra det på en modern dator?
Om jag ändå tänkt öppna sidan senare igen, varför stänga den öht?
Svaret är att det bara en gammal vana jag vant mig bort med från tiden då det faktiskt var ett prestandaproblem att ha många flikar öppna.

Samma då med bokmärken.
Varför ha bokmärken om jag aldrig stänger flikarna?
Numera går det att gruppera flikar under custom namn, och det går att ge custom namn på hela fönster också, går t.o.m. att sätta olika färger på grupperna - och allt detta är ju redan inbyggt i webbläsaren utan något plugin eller annat.
Ibland behöver man starta om för en uppdatering eller något, men det gör inget heller, webbläsaren kommer ihåg allt som det var.

(Laddtider på mina besökta sidor blir också lite annorlunda perspektiv; brukar associeras med att komma in på sidan men då är "laddtiden" noll eftersom sidan alltid är öppen - så lite ordmärkeri men blir "omladdningstiden" istället.)

För någon som besöker många sidor dagligen så har jag märkt att strukturerade fönster och flikar gör att det i vissa fall går snabbare att komma till det jag vill ha än att använda bokmärken. I de fall jag faktiskt använder bokmärken är det folder-vis - det vill säga att jag högerklickar på en bokmärkes-mapp och väljer alternativet öppna alla i nytt fönster. Det är för sidor som jag går in på bara för att kontrollera vad det senaste som kommit är:
1. Öppna hela mappen,
2. scanna sidan på första fliken efter något nytt,
3. Ctrl+W om det inte var intressant - eller - Ctrl+Tab om det fanns något.
4. I båda fallen ovan kommer du till nästa flik - upprepa genom alla flikarna.
5. När du kommit till sista fliken har du bara intressanta flikar kvar - dags att läsa.
6. När jag är klar - stäng det tillfälliga fönstret / Blir jag inte klar - låt fönstret ligga kvar.

Får ursäkta att svaret blev långt.

Har du alla program/spel dokument/kalkylark/bilder/filmer och allting annat öppet också? Annars är det väl inget att ha på datorn, om du inte ska ha det öppet i något fönster eller flik?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

gjorde inte jag heller förens elpriserna började skena lite nyligen, droppade ~150-200 kr / mån på att stänga av den, alla flikar och sidor startar ju ändå när man drar igång datorn igen

Har minskat elförbrukningen med 20% ändå sedan ett år då jag inte spelar lika mycket längre. Trodde inte det skulle göra så mycket.

Har även fast pris så påverkas inte av tillfälliga prisändringar.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk

Kör tillägget FVD speed-dial i Edge där jag lagt de sidor jag kollar mest

Visa signatur

Cpu: Amd Ryzen 7 3700x Mb: Gigabyte B550M-DS3H
Gpu: Gigabyte RTX 3060 12GB
Ram: Corsair Vengeance DDR4 3200 Mhz
Monitor: Aoc G2490vxa 144 Hz
Hörlurar: JBL Tune 510BT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sysop:

Har du alla program/spel dokument/kalkylark/bilder/filmer och allting annat öppet också? Annars är det väl inget att ha på datorn, om du inte ska ha det öppet i något fönster eller flik?

Det är ju lite skillnad ändå. Webbläsaren laddar inte in alla flikar vid uppstart, så att man har de öppna påverkar ju inget (well, mer än förmågan att navigera mellan dem förstås).

Personligen kör jag en rensning då och då när det blir för många, men det är inte så ofta. Men jag tror det handlar om användningsmönster helt enkelt. Jag öppnar mycket i egna flikar, exempelvis om jag går in på en sida med nyheter, säg Ars, så öppnar jag de artiklar jag vill läsa i bakgrundsflikar, när jag inte har några fler artiklar att öppna stänger jag huvudfliken och hamnar på den först öppnade artikeln, läser den och stänger, och så vidare. Vill jag behålla en öppen för att jag kanske vill skriva en kommentar exempelvis, så gör jag det. Flikar som lämnas öppna är alltså sådana jag inte är klar med. Jag lämnar alltså inte exempelvis Youtube öppen konstant för att jag kanske känner för att kolla på något klipp senare, däremot om jag kollar på något på Youtube men inte hinner se klart det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är ju lite skillnad ändå. Webbläsaren laddar inte in alla flikar vid uppstart, så att man har de öppna påverkar ju inget (well, mer än förmågan att navigera mellan dem förstås).

Personligen kör jag en rensning då och då när det blir för många, men det är inte så ofta. Men jag tror det handlar om användningsmönster helt enkelt. Jag öppnar mycket i egna flikar, exempelvis om jag går in på en sida med nyheter, säg Ars, så öppnar jag de artiklar jag vill läsa i bakgrundsflikar, när jag inte har några fler artiklar att öppna stänger jag huvudfliken och hamnar på den först öppnade artikeln, läser den och stänger, och så vidare. Vill jag behålla en öppen för att jag kanske vill skriva en kommentar exempelvis, så gör jag det. Flikar som lämnas öppna är alltså sådana jag inte är klar med. Jag lämnar alltså inte exempelvis Youtube öppen konstant för att jag kanske känner för att kolla på något klipp senare, däremot om jag kollar på något på Youtube men inte hinner se klart det.

Ja alla är vi olika, det är ett som är säkert! 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Konceptet startsida är förlegat och existerar inte längre om man uppdaterar sina vanor.
Det bygger på iden att man stänger flikar trotts att man ämnar komma tillbaka till dem senare.

Varför ska man göra det på en modern dator?
Om jag ändå tänkt öppna sidan senare igen, varför stänga den öht?
Svaret är att det bara en gammal vana jag vant mig bort med från tiden då det faktiskt var ett prestandaproblem att ha många flikar öppna.

Samma då med bokmärken.
Varför ha bokmärken om jag aldrig stänger flikarna?
Numera går det att gruppera flikar under custom namn, och det går att ge custom namn på hela fönster också, går t.o.m. att sätta olika färger på grupperna - och allt detta är ju redan inbyggt i webbläsaren utan något plugin eller annat.
Ibland behöver man starta om för en uppdatering eller något, men det gör inget heller, webbläsaren kommer ihåg allt som det var.

(Laddtider på mina besökta sidor blir också lite annorlunda perspektiv; brukar associeras med att komma in på sidan men då är "laddtiden" noll eftersom sidan alltid är öppen - så lite ordmärkeri men blir "omladdningstiden" istället.)

För någon som besöker många sidor dagligen så har jag märkt att strukturerade fönster och flikar gör att det i vissa fall går snabbare att komma till det jag vill ha än att använda bokmärken. I de fall jag faktiskt använder bokmärken är det folder-vis - det vill säga att jag högerklickar på en bokmärkes-mapp och väljer alternativet öppna alla i nytt fönster. Det är för sidor som jag går in på bara för att kontrollera vad det senaste som kommit är:
1. Öppna hela mappen,
2. scanna sidan på första fliken efter något nytt,
3. Ctrl+W om det inte var intressant - eller - Ctrl+Tab om det fanns något.
4. I båda fallen ovan kommer du till nästa flik - upprepa genom alla flikarna.
5. När du kommit till sista fliken har du bara intressanta flikar kvar - dags att läsa.
6. När jag är klar - stäng det tillfälliga fönstret / Blir jag inte klar - låt fönstret ligga kvar.

Får ursäkta att svaret blev långt.

Jag är old school. Kör med egen startsida, bokmärken och blir förvirrad om jag har för många flikar uppe 😁 Min favoritsida är: https://sverigesradio.se/p1 och musiksmaken är ZZ Top och Metallica.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Själv använder jag Internetstart, som jag brukat i herrans massa år...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Har du alla program/spel dokument/kalkylark/bilder/filmer och allting annat öppet också? Annars är det väl inget att ha på datorn, om du inte ska ha det öppet i något fönster eller flik?

Är du sarkastisk? Jag besöker samma sidor varje dag. Kollar du på samma filmer varje dag?

Vad gäller resten så brukar jag inte stänga ner applikationerna till mitt arbete heller faktiskt - vad menar du egentligen är konstigt med att ha dem öppna konstant? Spel stänger jag oftast ner, men det är ju mer för att spara ström för en gpu drar ju faktiskt lite och värmer upp rummet, men det händer då och då lämnar jag dem igång också. Och med bra hårdvara så går det ruskigt snabbt att hibernate'a hela burken om jag vill spara ström, och då är vi tillbaka till att det inte finns någon anledning kvar att stänga ner dem.

...När jag tänker efter så tittar jag inte på min skrivbordsbakgrund så där vansinnigt ofta heller. Om jag använder burken har jag väl något framme. Att jag ser skrivbordet insinuerar väl egentligen bara dödtid?

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Flikarna som var uppe när jag stängde webbläsaren öppnas automatiskt

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpom86:

Är du sarkastisk? Jag besöker samma sidor varje dag. Kollar du på samma filmer varje dag?

Vad gäller resten så brukar jag inte stänga ner applikationerna till mitt arbete heller faktiskt - vad menar du egentligen är konstigt med att ha dem öppna konstant? Spel stänger jag oftast ner, men det är ju mer för att spara ström för en gpu drar ju faktiskt lite och värmer upp rummet, men det händer då och då lämnar jag dem igång också. Och med bra hårdvara så går det ruskigt snabbt att hibernate'a hela burken om jag vill spara ström, och då är vi tillbaka till att det inte finns någon anledning kvar att stänga ner dem.

...När jag tänker efter så tittar jag inte på min skrivbordsbakgrund så där vansinnigt ofta heller. Om jag använder burken har jag väl något framme. Att jag ser skrivbordet insinuerar väl egentligen bara dödtid?

Nej jag kollar inte på alla mina filmer varje dag, därav frågeställningen - eftersom du inte enligt min tolkning uttryckte dig på det sättet först. Du fick det att låta som att om man någon gång ämnar återkomma till en sida, antingen idag eller om tre år - ska man lämna den i en öppen flik. Det var detta jag tyckte lät märkligt.

Samtidigt säger du att startsidor och bokmärken är förlegade, fast i samma stycke påstår du att du sparar flikar på ett sätt som just bokmärken, skillnaden är ju minimal imo. Att inte spara bokmärken betyder att allt du besöker, besöker du varje dag, eftersom du besökte alla dina flikar varje dag?

Nu är det tidigt och jag kanske är för trött för detta, så säg till om jag fått det hela om bakfoten.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sysop:

Nej jag kollar inte på alla mina filmer varje dag, därav frågeställningen - eftersom du inte enligt min tolkning uttryckte dig på det sättet först. Du fick det att låta som att om man någon gång ämnar återkomma till en sida, antingen idag eller om tre år - ska man lämna den i en öppen flik. Det var detta jag tyckte lät märkligt.

Samtidigt säger du att startsidor och bokmärken är förlegade, fast i samma stycke påstår du att du sparar flikar på ett sätt som just bokmärken, skillnaden är ju minimal imo. Att inte spara bokmärken betyder att allt du besöker, besöker du varje dag, eftersom du besökte alla dina flikar varje dag?

Nu är det tidigt och jag kanske är för trött för detta, så säg till om jag fått det hela om bakfoten.

För mig är det en stor skillnad mellan flikar och bokmärken och det är levnadstiden. En flik kan vara öppen länge, men när jag stänger den så är den väck. Ett bokmärke finns ju kvar tills jag går in och tar bort det. Så antingen får man lägga tid på att administrera dem, eller så blir det en stor mängd bokmärken som bara är röriga, alternativt så har man inte så många.

Personligen använder jag bokmärken väldigt sparsamt, det handlar nästan uteslutande om saker som jag verkligen tror jag kommer ha specifik nytta av framöver men inte nu, och som var jobbiga att hitta. Om jag exempelvis letar efter hur jag ska lösa något komplicerat problem på jobbet, kanske nätverksproblem med docker eller liknande skit, så hittar jag efter ganska extensivt googlande ganska ofta lösningar på problem som jag liksom inte har kommit fram till än, jag vet inte om jag kommer att stöta på dem men det är ju inte otroligt liksom, men jag orkar inte läsa en massa om detta problem för jag måste ju lösa mitt akuta problem först. Då blir det ofta bokmärke. En annan situation är om man försöker hitta något som det finns många av, och där man behöver dela detta med någon annan innan man bestämmer sig. Till exempel om familjen ska hyra en stuga, det finns tusentals stugor att hyra och det tar tid att leta och filtrera på alla tjänsterna som hyr ut stugor, och jag kan inte ta det beslutet själv, alltså blir det en bokmärkesmapp med "stugor 2022" exempelvis. Då kan man öppna alla på en gång när vi sitter tillsammans. Det går förstås att lösa med sessioner eller liknande också, men bokmärkena känns ändå trevliga att ha där. Och nästa år kanske en stuga som valdes bort i år av någon anledning passar bättre, och då kan man ju ta fram dem igen som utgångspunkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Nej jag kollar inte på alla mina filmer varje dag, därav frågeställningen - eftersom du inte enligt min tolkning uttryckte dig på det sättet först. Du fick det att låta som att om man någon gång ämnar återkomma till en sida, antingen idag eller om tre år - ska man lämna den i en öppen flik. Det var detta jag tyckte lät märkligt.

Samtidigt säger du att startsidor och bokmärken är förlegade, fast i samma stycke påstår du att du sparar flikar på ett sätt som just bokmärken, skillnaden är ju minimal imo. Att inte spara bokmärken betyder att allt du besöker, besöker du varje dag, eftersom du besökte alla dina flikar varje dag?

Nu är det tidigt och jag kanske är för trött för detta, så säg till om jag fått det hela om bakfoten.

Du är rätt extrem i dina tolkningar... Så mitt svar blir bara att du behöver föreställa dig ett mellanting.
Och ja, som jag sa är de flesta av mina flikar antingen sådant jag besöker varje dag, eller saker jag inte hunnit med, som jag skrev, vilket alltså är en TODO-lista om man ska uttrycka det på ett sätt som kanske är rakare.
Och ja, skillnaden är minimal, och flikarna är bättre. Tyckte jag var tydlig med att det fanns fördelar som prestanda. Annars får du väl återkomma.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Håller mig till Ny flik sidan i chrome med default inställningar.
Med det sagt så saknar jag sidan igoogle.com
Den brukade vara min startsida förr.

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av Bookmark Ninja som startsida. Smidigt när man ofta använder olika datorer / enheter för att snabbt få tillgång till sina bokmärken.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3