Biltemas enkla nätverksuttag är för komplicerad för mig * skäms *

Permalänk
Medlem

Biltemas enkla nätverksuttag är för komplicerad för mig * skäms *

Jag citerar Biltema:

"För infälld montering. Cat 6. RJ45-kontakt ingår. Med snabbanslutning som ej kräver kontakteringsverktyg. Färgmarkering med A och B för enklare inkoppling. Lyft av locket, placera kabelns ledare enligt färgmarkeringen och tryck tillbaka locket."

Källa: https://www.biltema.se/bygg/elinstallationer/specialuttag/rj4...

Jag måste vara onormalt seg i huvudet. För vad jag kan se stämmer färgerna inte överens med kabelns ledare. Kanske för att jag använder Cat5e till ett Cat6 uttag? (fast enligt vad jag googlat mig fram så skall det fungera)

Söker en youtube-film som visar hur jag monterar kabeln i detta uttag. Bortsett från att färgerna inte stämmer överens med kabeln så tycker jag det är otydligt hur exakt jag skall placera ledarna innan jag trycker tillbaka locket.

1. Skall ledarna tryckas ner en bit innan jag trycker ner dem med locket?

2. Behöver jag kapa de utstickande delarna av ledarna innan, eller gör jag det efter att jag tryckt tillbaka locket?

Tack för hjälpen!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Jo färgern stämmer överens. De yttre färgerna på resp. sida om färgkodningar visar en standard och de inre färgerna visar en annan standard. B är vanligast om jag inte minns fel. För de bruna och blåa ledare används samma placering som du ser på bild.

1. Du ska ha ett verktyg för att pressa ner ledare, aka slitsverktyg.
2. Det görs när du använder slitsverktyget

Edit: Det kan vara så att du inte behöver verktyg, locket/skyddet kanske gör det åt dig. Installationskabel är rekommenderat/standard här

Permalänk
Medlem

Cat 5 eller 6 kvittar så länge det är 8 ledare.

Använder du rätt sorts kabel till att börja med? Svårt att se ifall det är en "mjuk" kabel med många ledare eller en installationskabel som bara har 1 kopparledning i sig och inte många tvinnade.

Vid fast installation bör du ha en kabel med installationskabel.

Vad sitter i andra änden av den där kabeln? Om det inte är ett annat fast uttag så gör du fel

Vad gäller själva kopplingen så kan jag tyvärr inte hjälpa.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Hedersmedlem

Uttaget kräver inget slitsverktyg. Du kopplar det antingen som A eller B, och det är viktigt att du har kopplat andra änden på samma sätt. Oftast är det B. Lägg alla trådarna där de ska vara enligt färgmarkeringarna för B och tryck ner plastpluppen du har liggande bredvid. Klipp sedan av ändarna Du har skalat alldeles för mycket av kabeln. Höljet ska gå så långt upp som möjligt så det blir mycket att klippa av.

Sedan ser det ut som att du har flerkardelig ledare (många trådar). Den kabeln ska inte användas med uttag. Du kommer inte att få bra kontakt mellan kabeln och uttaget på grund av hur det är konstruerat. Köp installationskabel istället.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar. Detta är nog ingen installationskabel. Kabeln är mjuk. Jag köpte den på Biltema också eftersom den hade rätt längd. Kändes onödigt att köpa hundratals meter när jag endast behöver 13 meter. Det är denna [https://www.biltema.se/kontor---teknik/datortillbehor/natverk...] jag köpte.

Den andra sidan av kabeln (som ej syns i bild) kommer jag sätta direkt i switch i nätverksskåp. Jag skippar patchpanel tills vidare (skäms igen). Än så länge behöver jag endast ett enda nätverksuttag så det känns lite overkill med patchpanel... Även om jag vet att jag borde använda det ändå.

Jag är inte så bra på att skala - så jag håller på och övar lite. Har ca 2 meter att labba med.

Det som är lite oroande är att ni säger att denna kabel inte går att använda med uttaget. Fast jag läste i en annan tråd att det är flera som använder Biltemas kabel för fast installation: #17326885. Vad jag kan se har Biltema inte någon annan typ av kabel, så det måste ju vara den jag använder som avses.

Edit: Kanske bäst att jag sätter en RJ45-kontakt direkt på kabeln, istället för att fixa med uttag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniska:

Det som är lite oroande är att ni säger att denna kabel inte går att använda med uttaget. Fast jag läste i en annan tråd att det är flera som använder Biltemas kabel för fast installation: #17326885. Vad jag kan se har Biltema inte någon annan typ av kabel, så det måste ju vara den jag använder som avses.

Med risk för att detta skall låta som reklam, men de gånger jag haft problem med denna typen av jobb brukar jag snacka med folk från ett annat blått företag som mer eller mindre alltid har någon som gjort det innan och du går därifrån med allt som krävs plus lite "Det står såhär, men gör såhär det är smidigare".

Bara för att andra har gjort det innebär det inte att det är rätt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniska:

Tack för alla snabba svar. Detta är nog ingen installationskabel. Kabeln är mjuk. Jag köpte den på Biltema också eftersom den hade rätt längd. Kändes onödigt att köpa hundratals meter när jag endast behöver 13 meter. Det är denna [https://www.biltema.se/kontor---teknik/datortillbehor/natverk...] jag köpte.

Den andra sidan av kabeln (som ej syns i bild) kommer jag sätta direkt i switch i nätverksskåp. Jag skippar patchpanel tills vidare (skäms igen). Än så länge behöver jag endast ett enda nätverksuttag så det känns lite overkill med patchpanel... Även om jag vet att jag borde använda det ändå.

Jag är inte så bra på att skala - så jag håller på och övar lite. Har ca 2 meter att labba med.

Det som är lite oroande är att ni säger att denna kabel inte går att använda med uttaget. Fast jag läste i en annan tråd att det är flera som använder Biltemas kabel för fast installation: #17326885. Vad jag kan se har Biltema inte någon annan typ av kabel, så det måste ju vara den jag använder som avses.

Edit: Kanske bäst att jag sätter en RJ45-kontakt direkt på kabeln, istället för att fixa med uttag?

Du behöver en installationskabel, som exempelvis denna https://www.biltema.se/kontor---teknik/datortillbehor/natverk...

Bauhaus har på löpmeter, så behöver du inte köpa mer än nödvändigt. Dock så var den grön i det varuhus jag var i senast, så om du ska dra den synligt så blir det inte bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kniska:

Tack för alla snabba svar. Detta är nog ingen installationskabel. Kabeln är mjuk. Jag köpte den på Biltema också eftersom den hade rätt längd. Kändes onödigt att köpa hundratals meter när jag endast behöver 13 meter. Det är denna [https://www.biltema.se/kontor---teknik/datortillbehor/natverk...] jag köpte.

Den andra sidan av kabeln (som ej syns i bild) kommer jag sätta direkt i switch i nätverksskåp. Jag skippar patchpanel tills vidare (skäms igen). Än så länge behöver jag endast ett enda nätverksuttag så det känns lite overkill med patchpanel... Även om jag vet att jag borde använda det ändå.

Jag är inte så bra på att skala - så jag håller på och övar lite. Har ca 2 meter att labba med.

Det som är lite oroande är att ni säger att denna kabel inte går att använda med uttaget. Fast jag läste i en annan tråd att det är flera som använder Biltemas kabel för fast installation: #17326885. Vad jag kan se har Biltema inte någon annan typ av kabel, så det måste ju vara den jag använder som avses.

Edit: Kanske bäst att jag sätter en RJ45-kontakt direkt på kabeln, istället för att fixa med uttag?

Det finns uttag som tar en så kallad Keystone-modul. Finns bland annat hos Kjell. Det finns keystonemoduler som har två RJ45-honor. Dvs du kan skapa ett uttag från en vanlig färdig patchkabel utan att skapa dig onödigt mycket jobb.

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Vill du inte sätta uttag i båda ändarna så är det kanske bättre att köra med en färdig kabel och Keystone-uttag. Jag kör själv med en patchpanel med Keystonemoduler. Annars är alternativet att koppla uttag till uttag med installationskabel. Att blanda är inget jag rekommenderar eftersom det är ganska olika egenskaper hos de olika kablarna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Det finns uttag som tar en så kallad Keystone-modul. Finns bland annat hos Kjell. Det finns keystonemoduler som har två RJ45-honor. Dvs du kan skapa ett uttag från en vanlig färdig patchkabel utan att skapa dig onödigt mycket jobb.

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...
https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/...

Vill du inte sätta uttag i båda ändarna så är det kanske bättre att köra med en färdig kabel och Keystone-uttag. Jag kör själv med en patchpanel med Keystonemoduler. Annars är alternativet att koppla uttag till uttag med installationskabel. Att blanda är inget jag rekommenderar eftersom det är ganska olika egenskaper hos de olika kablarna.

Om jag förstår dig rätt så börjar jag då med att kapa nätverkskaben till exakt rätt längd. Jag sätter sedan en RJ45-hanekontakt på nätverkskabeln. Och sedan öppnar jag keystonemodulen och ansluter hanen till honan. Stänger keystonemodulen igen. Och sätter fast keystonemodulen på väggen. Rätt?

Då jag endast behöver ett uttag så använder jag då denna? https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kniska:

Om jag förstår dig rätt så börjar jag då med att kapa nätverkskaben till exakt rätt längd. Jag sätter sedan en RJ45-hanekontakt på nätverkskabeln. Och sedan öppnar jag keystonemodulen och ansluter hanen till honan. Stänger keystonemodulen igen. Och sätter fast keystonemodulen på väggen. Rätt?

Då jag endast behöver ett uttag så använder jag då denna? https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Ja, typ. Det är två nätverksuttag, så inget behöver öppnas i Keystonemodulen jag länkade till.
Skruva fast uttaget, öppna det, fäst modulen innuti och koppla in kabeln, stäng locket.
Du kanske kan rulla upp överbliven kabel i någon ände också så slipper du även korta av kabeln och slipper felkällor helt och hållet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ja, typ. Det är två nätverksuttag, så inget behöver öppnas i Keystonemodulen jag länkade till.
Skruva fast uttaget, öppna det, fäst modulen innuti och koppla in kabeln, stäng locket.
Du kanske kan rulla upp överbliven kabel i någon ände också så slipper du även korta av kabeln och slipper felkällor helt och hållet.

Tack - då är jag med. Jag har redan kapat den på ena sidan - för att kunna få den igenom hålet i väggen. Så jag behöver sätta på en RJ45-kontakt. Så en ny möjligt felkälla, haha. Men jag skall nog fixa det.

ännu en dum fråga kanske, men finns det keystonemoduler som man kan skruva fast i väggen? Tejp känns sisådär. Gissar att det är tejp för att det inte skall räknas som en fast installation..?

Edit. Vänta lite. Kanske missförstod ändå. Behöver jag alltså köpa "Keystone-panelskarvdon" (som du länkade till först) och stoppa in den inuti "Keystone-uttagsbox"?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kniska:

Tack - då är jag med. Jag har redan kapat den på ena sidan - för att kunna få den igenom hålet i väggen. Så jag behöver sätta på en RJ45-kontakt. Så en ny möjligt felkälla, haha. Men jag skall nog fixa det.

ännu en dum fråga kanske, men finns det keystonemoduler som man kan skruva fast i väggen? Tejp känns sisådär. Gissar att det är tejp för att det inte skall räknas som en fast installation..?

Edit. Vänta lite. Kanske missförstod ändå. Behöver jag alltså köpa "Keystone-panelskarvdon" (som du länkade till först) och stoppa in den inuti "Keystone-uttagsbox"?

Precis, du behöver båda delarna.
Det spelar ingen roll om det är en fast installation eftersom det är så låg spänning. Det går säkert att sätta en skruv genom den där burken också. Det hade jag gjort.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kniska:

Tack för alla snabba svar. Detta är nog ingen installationskabel. Kabeln är mjuk. Jag köpte den på Biltema också eftersom den hade rätt längd. Kändes onödigt att köpa hundratals meter när jag endast behöver 13 meter. Det är denna [https://www.biltema.se/kontor---teknik/datortillbehor/natverk...] jag köpte.

Den andra sidan av kabeln (som ej syns i bild) kommer jag sätta direkt i switch i nätverksskåp. Jag skippar patchpanel tills vidare (skäms igen). Än så länge behöver jag endast ett enda nätverksuttag så det känns lite overkill med patchpanel... Även om jag vet att jag borde använda det ändå.

Jag är inte så bra på att skala - så jag håller på och övar lite. Har ca 2 meter att labba med.

Det som är lite oroande är att ni säger att denna kabel inte går att använda med uttaget. Fast jag läste i en annan tråd att det är flera som använder Biltemas kabel för fast installation: #17326885. Vad jag kan se har Biltema inte någon annan typ av kabel, så det måste ju vara den jag använder som avses.

Edit: Kanske bäst att jag sätter en RJ45-kontakt direkt på kabeln, istället för att fixa med uttag?

Enkeltrådig eller flertrådig fungerar båda i slitskontaktering, däremot skall man inte pressa modulärkontakt (RJ45-plugg) på enkeltrådig kabel. Det är ett recept för konstiga problem.

Men min erfarenhet är att "verktygslösa" nätverksuttag sällan blir bra. Bättre med kontakter där du använder ett krone-verktyg, finns billiga på Kjell&Co som är OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ehsnils:

Enkeltrådig eller flertrådig fungerar båda i slitskontaktering, däremot skall man inte pressa modulärkontakt (RJ45-plugg) på enkeltrådig kabel. Det är ett recept för konstiga problem.

Men min erfarenhet är att "verktygslösa" nätverksuttag sällan blir bra. Bättre med kontakter där du använder ett krone-verktyg, finns billiga på Kjell&Co som är OK.

Men du menar alltså att jag kan använda min befintliga kabel med befintliga uttaget? Isåfall testar jag det. Den lilla genomskinliga plastbiten på bilden motsvarar ett kroneverktyg. Men jag köper ett riktigt om det behövs. Tack!

Permalänk
Medlem

@kniska, inte alls något att skämmas över. En del uttag är jobbiga att arbeta med och definitivt mindre bra pedagogiskt vad gäller kabelfärg för slitsarna och utförande.

Är du osäker på färgkoden kan du alltid ta en multimeter och pipa så du vet vilken slits som går till vilken pinne där du stoppar in nätverkakabeln. Jag slaktade en kabel för att få en stump att plugga in så jag kunde använda för att kontrollera. En del uttag kan vara riktigt förvirrande när man försöker tyda färgerna och hur det är tänkt att man ska montera installationskabeln.

Det brukar vara T568B som används i Sverige eller antagligen är vanligast. Det går att använda två små skruvmejslar på varje sida av kabeln när man ska få ner den i slitsen men det är pilligt, är man van så är det inte några problem. Verktyget underlättar dock men funkar inte på alla uttag, kina grejer är kina grejer om man säger så

Undvik grejer som är verktygslösa, uttag med slitsar är bäst där kabeln trycks fast och får en bra kontakt med den solida ledningen. Då är det säkert, funkar och lossnar inte även om du drar i den. Jag föredrar faktiskt att ha löst hängande uttag som monterats fast på löst hängande kablar istället för att klämma på kontakter eftersom dessa oftast inte har någon dragavlastning och rycker man i kabeln kan kontakter man klämmer på kablar lossna. Det gör inte ett uttag som nyper fast kabeln med slitsmontering.

Kabeln ska vara rak, dvs följ samma standard och gärna samma standard i hela anläggningen eller den sektion man installerar. Det är inte bra blanda om man kan undvika det. Utrustning har ju iofs Auto MDI/MDX men det är mer för att man ska kunna koppla ihop switchar och annat utan att använda sig av en fysiskt korsad kabel. Tror det var så om jag inte minns fel.

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/internet/kabe...

Permalänk
Medlem

Litet sido-info.
Kopplar man T568A i ena änden och T568B i andra får man en korsad kabel.

Idag med Auto-MDI/MDI-X så spelar det ingen roll, men i en del fall så kan det ha betydelse.

Permalänk
Medlem

Jag satte biltemauttag i alla rum. Efter ca en månad märkte jag av att jag tappade länk ibland. Trodde detta berodde på dålig kontaktering på baksidan. Det visade sig dock senare att alla uttag hade samma sak och om man bara drog nätverkskabeln mot en av sidorna så tappade enheten länk. Efter detta så bytte jag ut alla uttag mot schenider istället. Har inte haft några problem sedan dess.

Permalänk
Medlem

@N3ktar, där ser man. Kina prylar är kina prylar och aktar man sig inte så kan man stöta på problem.

Schenider är fina grejer, bra att du upptäckte vad som var fel och sedan bara byta rubb och stubb för att slippa framtida problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

@N3ktar, där ser man. Kina prylar är kina prylar och aktar man sig inte så kan man stöta på problem.

Schenider är fina grejer, bra att du upptäckte vad som var fel och sedan bara byta rubb och stubb för att slippa framtida problem.

Schneider har fabriker och tillverkning i Kina handlar mer om ifall man köper billiga prylar så kan man inte förvänta sig högsta QC och kvailtet.

Myten att Kina bara tillverkar skit är ganska seglivad. Sanningen är att Kina tillverkar vad man betalar för ifall företagen är villig att betala mer så får de bättre kvailtet.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB