Behöver hjälp med högtalare till datorn, max 8000kr

Permalänk

Behöver hjälp med högtalare till datorn, max 8000kr

Halloj allihopa, letar just nu efter högtalare till datorn och håller på att förlora livslusten tack vare alla olika val, tänkte ni kanske kunde hjälpa mig. Jag vill helst köpa inom Sverige.

Max pris för allting är 8000kr, men jag kan sträcka mig någon tusenlapp till om det är värt det. Kommer användas vid datorn (duh) i ett rum som är cirka 4x3m. Det jag tänkte använda dem mest till är spel, men även musik och lite film. Vid spel så är det en mix av fps såsom Battlefield och strategi som Europa Universalis. Vid musik är det mest en blandning av rock, Metallica, Slipknot, Sabaton, Tool etc.

Storlek är inte något som är viktigt att tänka på, har ett ganska brett bord. Bryr mig inte heller om de är passiva elr aktiva, men om de nu är passiva så behöver ampen räknas med i maxpriset. Subwoofer är inte heller något som är ett krav just nu, men skulle vara skönt att kunna addera senare. Jag har kollat på flera olika märken och när det gäller just högtalare ser de här mest attraktiva ut:

Focal Alpha 65 Evo.
Elac Debut B5.2
Elac Debut B6.2
Ruark Audio MR1 Mk2
Wharfedale 12.2
Adam T8V
Yamaha HS8
JBL 305P

Som ni ser är det några stycken. Sedan när det gäller amp och möjligtvis en dac är jag helt lost. Osäker på vilka som är bra och passar bra ihop med högtalarna jag till slut väljer. Från det jag har sett verkar det vara ganska dålig mängd tillverkare som säljer i Sverige. Men hittade några Topping på Audiophonics.fr.

Håller på att dra ut håret i paranoian att jag skulle välja ett par dåliga högtalare, hoppas ni som är kunnigare än mig kan hjälpa till!

Permalänk
Avstängd

Du behöver inte vara orolig.
Oberoende av vad du väljer kan du hitta ett bättre val och någon eller några kommer kritisera ditt val och se ett annat val som bättre. Så köp lite medicin för det kommer du behöva.

Så här är det. Alla högtalare, oberoende av prisklass är kompromisser. Det går inte bygga en högtalare utan kompromisser helt enkelt, det strider mot naturlagar. Så beroende på vad du prioriterar kommer olika konstruktioner vara "bäst".

Nu har du ett litet rum och det fyller du med ljud även med relativt små lådor. Med små menar jag bas 5-6.5 tum.
Större 8 tum ger mer bas.. men det du vinner i bas förlorar du i mellanregistret, röster osv. pratar vi återge röster, gitarr, ljud i spel som återger riktningar mm så 'är lådor med bas 4-5 tum "bäst" .. men dom blir bas svaga. Är det basen i explosioner och djup bas så är större = bättre men till priset av mellan registret blir sämre.

Ska du skaffa sub så en mindre, inte över 6,6 tum i basen och helst sluten.
Personligen ser jag nog valet som en par med bas runt 5 tum sluten (eller med pluggad basport) + sub.
Eller ett par 5,5 -7 med basreflexport.
Sedan är ju frågan hur långt i från högtalaren du kommer sitta. Sitta nära en "stor" högtalare är aldrig njutbart. Sitter du nära är i stort alltid mindre format att föredra.

Titta på denna länk. En bit ner finns hur dom används som "dator högtalare"
http://archimago.blogspot.com/2021/02/measurements-emotiva-ai...

Dom låter för priset bra och klarar sig rätt bra själva utan sub som datorhögtalare i ett litet rum.
Med sub så plugga basreflexporten och det blir ett helt ok system.
Priset för det blir med en liten sub ca 8 - 10 000. Högtalare, stärkare, sub.

Dom du nämnt.. Jag säger inget om dom då jag inte "orkat" googla fram serösa test på dom och det jag hört är i "butiksmiljö" på en par modeller ELAC. Där var dom helt ok för priset.
Säger inte dom jag länkat till är bättre men dom har många positiva test på nätet och jag har lyssnat på dom en del i olika miljöer
Prisvärda onekligen.

Dac.. Varför det? Vad ska du spela via den?
Dac som sitter i dator, förstärkare mm är inte dåliga och är "bättre" än lådor till en bra mycket högre pris.
Kör du spotify eller film finns ju ingen bra signal i vilket fall.

Så frågan är vad signal källor du har. Strömmade tjänster, vilka?, CD eller vad?

Permalänk
Medlem

Som i alla dessa trådar om högtalare till datorn rekommenderar jag Audio Pro T14.
Aktiva så varken dac eller receiver behövs, mängd olika "kopplingar" och behöver ingen separat sub MEN går lätt att lägga till en sub om man så skulle önska. Man kan välja vilken aktiv sub som helst och är inte bunden till Audio Pro's egna.

Eller om man är intresserade av lite uppdaterade "kopplingar" så kan man kolla in deras efterföljare Autio Pro A26. Dock har de ett litet sämre mellanregister, men uppdaterad BT, Hdmi Arc etc.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

För det priset kan du få ett par iloud MTM https://www.thomann.de/se/ik_multimedia_iloud_mtm.htm för små rum och nearfield blir det svårt att hitta bättre. De är ju dock studiomonitorer så de är ju kaliberade mot att vara mer platta, vilket kan upplevas som tråkigt beroende på hur det du lyssnar på är mixat / dina preferenser.

Hursomhelst, för små rum där DU vill lyssna på musik så är dessa ett väldigt najs val.

Utöver dessa kanske vill du ha någon volymkontroller/dac. Inte 100% nödvändigt, du skulle kunna sköta allt genom windows, dock kan leda till strul.

Man kan ju i framtiden slänga dit en Subwoofer och en minidsp för mer bas.

Permalänk
Avstängd

Jag kör med dessa till min dator, tycker ljudet är bra. Dock väldigt lite bas
https://www.hifiklubben.se/argon-audio-forte-a5-traadlos-hogt...

Permalänk
Medlem

Om du ska ha dom nära väggen så borde du tänka på att ha stängd eller framportad.
Sedan för nearfield så är jag partisk till coaxial som Kef, annars kan du höra att ljudet kommer från 2 ställen per högtalare.

Permalänk
Skrivet av Razermind:

Halloj allihopa, letar just nu efter högtalare till datorn och håller på att förlora livslusten tack vare alla olika val, tänkte ni kanske kunde hjälpa mig. Jag vill helst köpa inom Sverige.

Max pris för allting är 8000kr, men jag kan sträcka mig någon tusenlapp till om det är värt det. Kommer användas vid datorn (duh) i ett rum som är cirka 4x3m. Det jag tänkte använda dem mest till är spel, men även musik och lite film. Vid spel så är det en mix av fps såsom Battlefield och strategi som Europa Universalis. Vid musik är det mest en blandning av rock, Metallica, Slipknot, Sabaton, Tool etc.

Storlek är inte något som är viktigt att tänka på, har ett ganska brett bord. Bryr mig inte heller om de är passiva elr aktiva, men om de nu är passiva så behöver ampen räknas med i maxpriset. Subwoofer är inte heller något som är ett krav just nu, men skulle vara skönt att kunna addera senare. Jag har kollat på flera olika märken och när det gäller just högtalare ser de här mest attraktiva ut:

Focal Alpha 65 Evo.
Elac Debut B5.2
Elac Debut B6.2
Ruark Audio MR1 Mk2
Wharfedale 12.2
Adam T8V
Yamaha HS8
JBL 305P

Som ni ser är det några stycken. Sedan när det gäller amp och möjligtvis en dac är jag helt lost. Osäker på vilka som är bra och passar bra ihop med högtalarna jag till slut väljer. Från det jag har sett verkar det vara ganska dålig mängd tillverkare som säljer i Sverige. Men hittade några Topping på Audiophonics.fr.

Håller på att dra ut håret i paranoian att jag skulle välja ett par dåliga högtalare, hoppas ni som är kunnigare än mig kan hjälpa till!

För du köper så ut och lyssna.
I mina öron så är Focal sådär, varken dålig eller bra. Elac har jag aldrig hört. Om deras AMT diskant uppför sig på samma vis som Audiovector så kan det bli jobbigt om man avskyr höga toner.

Det finns bra DAC också det är bara att din budget är så smal.

Ett alternativ är System Audio Air 9
Kostar lite mer. Har allt du behöver. I den prisklassen är aktiva ett smartare val.
Hembioconsult.se
Säljer modellen för 10300SEK