Permalänk
Medlem

DHCP och default gateway

Har haft problem 1 vecka nu med att det står ingen internetuppkoppling offentligt nätverk. Nörnjag felsöker det så får jag fram att DHCP är inte aktiverat för ethernet och att standard gateway inte är tillgänglig.

Har testat ipconfig flera gånger, har testat byta kablarna och har testat koppla direkt från väggen till datorn.

Har uppdaterat dirvrutinerna på nätverkskortet, installerat om hela kortet.

Kopplade telefonen med usb för att kunna dela internet till datorn så jag kunde uppdatera windows utifall det skulle vara problemet men hjälpte inte.

Jag har inge problem på den andra datorn eller wifi till telefonerna eller chromecasten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zniipy:

Har haft problem 1 vecka nu med att det står ingen internetuppkoppling offentligt nätverk. Nörnjag felsöker det så får jag fram att DHCP är inte aktiverat för ethernet och att standard gateway inte är tillgänglig.

Har testat ipconfig flera gånger, har testat byta kablarna och har testat koppla direkt från väggen till datorn.

Har uppdaterat dirvrutinerna på nätverkskortet, installerat om hela kortet.

Kopplade telefonen med usb för att kunna dela internet till datorn så jag kunde uppdatera windows utifall det skulle vara problemet men hjälpte inte.

Jag har inge problem på den andra datorn eller wifi till telefonerna eller chromecasten.

Jag skulle föreslå en kontroll av inställningarna på nätverkskortet. Där kan man ju välja om DHCP ska vara aktiverat eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Jag skulle föreslå en kontroll av inställningarna på nätverkskortet. Där kan man ju välja om DHCP ska vara aktiverat eller inte.

Står där att den ska vara på men får fortfarande samma problem

Permalänk
Avstängd

Kolla så "DHCP Client" är igång i tjänstehanteraren (Run -> services.msc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Kolla så "DHCP Client" är igång i tjänstehanteraren (Run -> services.msc)

Dhcp klienten är igång står det

Permalänk
Medlem

Nu har jag bara problemet "standardgateway är inte tillgänglig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zniipy:

Nu har jag bara problemet "standardgateway är inte tillgänglig"

Du kör automatisk DHCP på nätverksinställningarna i windows?

Permalänk
Medlem

Att standardgateway inte är tillgängligt innebär kort sagt att din dator inte har kontakt med någon enhet som kan visa vägen ut till internet, dvs typiskt sett din router. Vanligt förekommande är t.ex. att man kopplat direkt in på en port i fibermodemet och ISP inte delar ut fler än en address.

Har du andra enheter, hur är det kopplat, vilken router och vad är routern kopplad till? Svaret finner vi i detaljerna.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Rekordmedlem

Kan du köra "ipconfig /all" i en kommandotolk och posta svaret ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Att standardgateway inte är tillgängligt innebär kort sagt att din dator inte har kontakt med någon enhet som kan visa vägen ut till internet, dvs typiskt sett din router. Vanligt förekommande är t.ex. att man kopplat direkt in på en port i fibermodemet och ISP inte delar ut fler än en address.

Har du andra enheter, hur är det kopplat, vilken router och vad är routern kopplad till? Svaret finner vi i detaljerna.

Den andra datorn går genom samma router och fungera som den ska, har testa köra direkt från väggen, bor i en hyreslägenhet aom har stadsnät så det är deras dosa som sitter i väggen.

Pratade med min leverantör igår och dom såg inga problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Du kör automatisk DHCP på nätverksinställningarna i windows?

Ja

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Zniipy:

Den andra datorn går genom samma router och fungera som den ska, har testa köra direkt från väggen, bor i en hyreslägenhet aom har stadsnät så det är deras dosa som sitter i väggen.

Pratade med min leverantör igår och dom såg inga problem.

Vad är det för router och är det en router? En "dosa" säger noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Vad är det för router och är det en router? En "dosa" säger noll.

Den heter raycore, hittar inga siffror eller mer text på den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zniipy:

Den heter raycore, hittar inga siffror eller mer text på den

Mycket troligt så är dosan du hänvisar till en fiberomvandlare. Ser dosan möjligen ut såhär?

En fiberomvandlare är ingen router. Den omvandlar bara en fiberoptisk kabel till nätverkskabel.

Då kan orsaken vara det som FakeNinja skrev i ett tidigare inlägg:

Skrivet av FakeNinja:

Att standardgateway inte är tillgängligt innebär kort sagt att din dator inte har kontakt med någon enhet som kan visa vägen ut till internet, dvs typiskt sett din router. Vanligt förekommande är t.ex. att man kopplat direkt in på en port i fibermodemet och ISP inte delar ut fler än en address.

Har du andra enheter, hur är det kopplat, vilken router och vad är routern kopplad till? Svaret finner vi i detaljerna.

Prova gärna det som mrqaffe skrev, så kan vi se vilka uppgifter du får från DHCP-servern.

Skrivet av mrqaffe:

Kan du köra "ipconfig /all" i en kommandotolk och posta svaret ?

Visa signatur

Sometimes you can't pay it back, so you just have to pay it forward.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Zniipy:

Den heter raycore, hittar inga siffror eller mer text på den

Då är det som Baloo skriver, högst troligen en omvandlare dvs ingen router! Därför funkar inte heller andra enheter.

Permalänk
Medlem

TS säger ju att det inte är något problem med andra enheter både via kabel och wifi, då måste det ju finnas ytterligare enheter efter raycore dosan, något måste ju skicka wifi signalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

TS säger ju att det inte är något problem med andra enheter både via kabel och wifi, då måste det ju finnas ytterligare enheter efter raycore dosan, något måste ju skicka wifi signalen.

Har en wifi router som har en egen sladd, alltså datorn går inte igenom den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zniipy:

Har en wifi router som har en egen sladd, alltså datorn går inte igenom den.

Koppla det i den här ordningen

Raycore (fibermodem) -> Wifi Router (vilken sorts router som helst med nätverksportar!) -> Dator 1, Dator 2, ... osv

Då kommer du att få en IP därför att Routern då agerar gateway åt samtliga enheter, något Fibermodemet inte är kapabel att göra.

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Koppla det i den här ordningen

Raycore (fibermodem) -> Wifi Router (vilken sorts router som helst med nätverksportar!) -> Dator 1, Dator 2, ... osv

Då kommer du att få en IP därför att Routern då agerar gateway åt samtliga enheter, något Fibermodemet inte är kapabel att göra.

I tillägg till vad FakeNinja skrev så adderar man i de flesta fall en del säkerhet genom att ansluta via en hemmarouter (som exempelvis har inbyggd brandvägg, döljer dina enheter från nätet etc.) jämfört med att ansluta direkt.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zniipy:

Har en wifi router som har en egen sladd, alltså datorn går inte igenom den.

Då har du sannolikt problemet där. Gissningsvis delar ISP:ns DHCP ut en IP-adress till den trådlösa routern, den kör NAT och DHCP och delar ut ytterligare (privata, RFC1918) IP-adresser till enheter som är anslutna till den.

Datorn som inte fungerar får antagligen ingen routbar IP-adress och därmed ingen default gateway. IP-stacken har antagligen tilldelat sig själv en "link local" IP-adress i serien 169.254.0.0/16.

Om det har fungerat förr så är det ISP:n som har ändrat på sin sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zniipy:

Har en wifi router som har en egen sladd, alltså datorn går inte igenom den.

Då är ju frågan varför den inte gör det?
Troligen har du endast tillgång till 1 ip-adress från isp vilken då tas av routern, när du sedan försöker koppla in datorn i raycore boxen är din ip-adress redan upptagen och därför tilldelas datorn ingen korrekt ip.
Kommer troligen inte heller funka direkt att dra ut routerns sladd och ersätta med datorns eftersom ip-adressen troligen är reserverad av routerns MAC-adress.

Rätt sätt att ansluta dina enheter är via routern som är kopplad till raycore boxen och inte direkt mot raycore.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FakeNinja:

Koppla det i den här ordningen

Raycore (fibermodem) -> Wifi Router (vilken sorts router som helst med nätverksportar!) -> Dator 1, Dator 2, ... osv

Då kommer du att få en IP därför att Routern då agerar gateway åt samtliga enheter, något Fibermodemet inte är kapabel att göra.

Det fungerad! Tack för hjälpen alla,det är en jäkla jungel för mig det här med nätverk.