Grafikkort i Sverige fortfarande långt från riktpriser

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Ibland undrar jag om det var ödet som gjorde att jag slutade med PC 2017 så jag slapp allt detta….

Hur som helst så gör dagens priser att jag inte kommer gå tillbaka på ett bra tag.

Skrivet av Vangen:

När ett xx80 Ti kostar 10-12K
När ett xx80 kostar 7-8K
När ett xx70 kostar 5-6
När ett xx60 kostar 2-3K

Då är jag intresserad.

Alltså aldrig 😛

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Hcz:

Så MSRP som sägs från Nvidia/AMD/Intel m.m är inget vi ska titta på i Sverige?

Intels brukar stämma bra och likaså AMD:s MSRP-priser för processorer. Men för GPU:er har både AMD:s och Nvidias riktpriser varit rena fantasier sedan introduktionen av RX 6000 och RTX 3000, åtminstone utanför riktade kampanjer i samband med lanseringarna då respektive tillverkare har gått in och subventionerat specifika modeller hos återförsäljare.

Permalänk
Medlem

Hade planerat att köpa ett 3080 vid release, flera spel som jag väntat med att spela tills jag hade det kortet, little did I know att det inte skulle gå att få tag på.
Känns lite ovärt att köpa ett kort som är så pass gammalt nu till ett mycket dyrare pris än vid release. Tyckte 10k var smärtgränsen, nu är det mer en principsak.
Får hoppas att 4080 inte blir alltför dyrt eller svårt att få tag på.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Skrämmande dålig mängd ATI kort på topplistan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Och kemikalieskatt?

Läggs inte på grafikkort eftersom den är bara är riktad mot färdigbyggda system.

Skrivet av Hcz:

Galet missvisande detta SweC!
MSRP är utan moms + andra skatter så att säga att 6800XT ska säljas för 6990:- tex är ju galet.
649USD ~ 6362:- +25% moms ~7952:- + kemiskatt vad det nu kan bli så låt oss säga ~8000:-
12999/8000~1.625 = 62.5% ökning inte 86% som ni skriver.

Visst är det höga priser men om ni ska skriva om det gör då rätt iaf.

Det är ingen kemikalieskatt på grafikkort.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Inte nödvändigtvis, chiplets borde vara mer kostnadseffektivt än stora monoliter som vi har idag p.g.a att man får potentiellt högre yield.

Dock inte enbart GPU-kretsarna i sig som gjort att grafikkort är dyrare. Typ alla komponenter som krävs för att bygga ett grafikkort har varit/är bristvara, minnen, strömregulatorer, kondensator etc.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Köpte 3070 Nov 2020 för 6599kr för att det var svårt att få tag på 3080, även om det rymdes i budgeten. Ångrar jag inte ansträngde mig mer för att få tag i 3080 så min rigg hade hållt nåt år till! Men är nu i efterhand ändå nöjd att jag ens fick tag i något och inte väntade längre..

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Clasito:

Intressant artikel Ni får gärna göra detta en gång i kvartalet iaf, sålänge priserna är åt skogen.

Tack för feedback! Vågar inte lova på rak arm att det blir kvartalsrapporter, men ska absolut fortsätta följa upp det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vendin:

Skrämmande dålig mängd ATI kort på topplistan.

Låter logiskt då de inte funnits på ett tag

Skämt åsido så har Nvidia lyckats väl med att flytta målstolparna- ren spelprestanda spelar inte like mycket roll PR-mässigt som prestanda i RTX titlar och huruvida man kan köra DLSS eller "knockoff" FSR.

Jag har testat nog för att känna mig säker på att jag inte bryr mig särskilt mycket så som det ser ut just nu, men FOMO är garanterat en faktor - tänk om man missar en hel värld av modern grafik med AMD?

Eller som sades på tomshardware vid 2000-seriens launch:

"When your whole life flashes before your eyes, how much of it do you want to not have ray tracing?"

Och

"If you can possibly afford one of the RTX cards -- even if it's not the most expensive model -- there's plenty of reasons to pull the trigger, either right now or after reading independent reviews. The time you spend waiting and complaining about it being overpriced is time you could be gaming with the most realistic user experience available."

Samt

"Just Buy It"

Förstår varför det är för som bryr sig om AMD då man behöver ha lite erfarenhet för att se igenom sådan marknadsföring.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem

Det där med att komponenter blivit dyrare för GPU och därför är priset högt håller fasen inte längre. Moderkort har inte alls drabbats i samma grad, inte heller annan elektronik. Gissa vilka man ska skylla på för senaste årens GPU-brist...

Min bedömning är att återförsäljarna köpt in GPU:er för dyra priser av grossisterna och behöver tömma lagren. Eventuella prissänkningar har ätits upp av en fallande krona jämfört mot alla andra valuter i världen utom rubeln.

Med tanke på energipriserna i hela Europa så lär det vara ohållbart att gräva efter krypto snart så håll i hatten, snart kommer vi svämma över i GPU:er! Fast priserna på metaller skjuter i höjden och så gör allt annat så jag skulle inte räkna med några kap.

Vi kan stå på tröskeln till en recession som riskerar få 2008 att se ut som en högkonjunktur så spara på krafterna och slantarna är mitt råd. Några GPU-kap lär vi inte se än på ett tag.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Det där med att komponenter blivit dyrare för GPU och därför är priset högt håller fasen inte längre. Moderkort har inte alls drabbats i samma grad, inte heller annan elektronik. Gissa vilka man ska skylla på för senaste årens GPU-brist...

Min bedömning är att återförsäljarna köpt in GPU:er för dyra priser av grossisterna och behöver tömma lagren. Eventuella prissänkningar har ätits upp av en fallande krona jämfört mot alla andra valuter i världen utom rubeln.

Med tanke på energipriserna i hela Europa så lär det vara ohållbart att gräva efter krypto snart så håll i hatten, snart kommer vi svämma över i GPU:er! Fast priserna på metaller skjuter i höjden och så gör allt annat så jag skulle inte räkna med några kap.

Vi kan stå på tröskeln till en recession som riskerar få 2008 att se ut som en högkonjunktur så spara på krafterna och slantarna är mitt råd. Några GPU-kap lär vi inte se än på ett tag.

Sannolikt en korrekt analys.

Permalänk
Medlem

Jag klarar mig fortfarande bra på GTX 1080, får 60FPS även i max på dem flesta nya spel.
Jag förstår inte varför man skulle behöva ett bättre kort för gaming?

Man spelar ju ändå inte på högsta grafiken i competitive, det är bara dumt.
Det är väl isåfall något enstaka dåligt optimerat single-player spel som skulle kräva det.

När jag märker att det laggar eller att jag får FPS-drop då kanske jag överväger att köpa nytt, men hoppas att klara mig minst 3 år till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av marukusu:

Köpte 3070 Nov 2020 för 6599kr för att det var svårt att få tag på 3080, även om det rymdes i budgeten. Ångrar jag inte ansträngde mig mer för att få tag i 3080 så min rigg hade hållt nåt år till! Men är nu i efterhand ändå nöjd att jag ens fick tag i något och inte väntade längre..

Vad är felet på ditt kort om det inte håller änu? 🙄Sitter på ett 1060 o spelar fortfarande pga rådande omständigheter som varit/är...

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Skrivet av heatm:

Det där med att komponenter blivit dyrare för GPU och därför är priset högt håller fasen inte längre. Moderkort har inte alls drabbats i samma grad, inte heller annan elektronik. Gissa vilka man ska skylla på för senaste årens GPU-brist...

Min bedömning är att återförsäljarna köpt in GPU:er för dyra priser av grossisterna och behöver tömma lagren. Eventuella prissänkningar har ätits upp av en fallande krona jämfört mot alla andra valuter i världen utom rubeln.

Med tanke på energipriserna i hela Europa så lär det vara ohållbart att gräva efter krypto snart så håll i hatten, snart kommer vi svämma över i GPU:er! Fast priserna på metaller skjuter i höjden och så gör allt annat så jag skulle inte räkna med några kap.

Vi kan stå på tröskeln till en recession som riskerar få 2008 att se ut som en högkonjunktur så spara på krafterna och slantarna är mitt råd. Några GPU-kap lär vi inte se än på ett tag.

Har du en tidsmaskin?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Låter logiskt då de inte funnits på ett tag

Skämt åsido så har Nvidia lyckats väl med att flytta målstolparna- ren spelprestanda spelar inte like mycket roll PR-mässigt som prestanda i RTX titlar och huruvida man kan köra DLSS eller "knockoff" FSR.

Jag har testat nog för att känna mig säker på att jag inte bryr mig särskilt mycket så som det ser ut just nu, men FOMO är garanterat en faktor - tänk om man missar en hel värld av modern grafik med AMD?

Eller som sades på tomshardware vid 2000-seriens launch:

"When your whole life flashes before your eyes, how much of it do you want to not have ray tracing?"

Och

"If you can possibly afford one of the RTX cards -- even if it's not the most expensive model -- there's plenty of reasons to pull the trigger, either right now or after reading independent reviews. The time you spend waiting and complaining about it being overpriced is time you could be gaming with the most realistic user experience available."

Samt

"Just Buy It"

Förstår varför det är för som bryr sig om AMD då man behöver ha lite erfarenhet för att se igenom sådan marknadsföring.

Lite så är det ju. Det var "coolt" att se Cyberpunk med DLSS och RTX för första gången på mitt 3060 Ti, men egentligen är det mest marknadsföring. Spelet är nästan lika snyggt utan ray tracing och det ändrar inte att det bara är ett skitigare GTA 5 i futuristisk miljö.
Finns typ 3 spel som jag spelar som stödjer DLSS varav bara ett (Cyberpunk) egentligen behöver det för att hålla bra prestanda.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Köpt en Powercolor 6600 på release dagen hos proshop för 3700kr. Tyckte då - sämsta kort i denna generation. Men när det komm 6500... som kostade mer.... Då känns det inte som helt bortkastade pengar länge. Man får vänta på 5xxx (8xxx amd) generation, ty det är för många som sitter och väntar på att köpa just 4xxx, pga dåligt tillgång och höga priser på 3xxx.
Det bör börja plana ut sig i världens ekonomi om ca 2-2,5 år. Sitt lugn i båten.

Permalänk
Medlem

Jag uppgraderade från min 2600x till en 5600x och vann prestanda som gjort att datorn känns som ny, den klart bästa uppgraderingenjag någonsin gjort. Väl värda 2500kr (fyndvara). GPUer i dagsläget är inte en ekonomiskt försvarbar uppgradering vad gäller pris/prestanda.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Samtidigt har alla ungdomar som klagade på pris för några år sen växt upp o förhoppningsvis skaffat jobb. Så de flesta har mer pengar idag än för några år sen. Och vi äldre har inte tid med skiten ändå pga barn eller karriär.

Så fantastiskt egentligen, när man tänker efter
/solskensemoji

"Så de flesta har mer pengar idag"

Glömt bort att när en 18 åring blir 19 så blir en annan 17 åring 18?

Det är inte så att bara för att vissa fått jobb så finns det inte andra som tar deras plats och har samma bekymmer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

"Så de flesta har mer pengar idag"

Glömt bort att när en 18 åring blir 19 så blir en annan 17 åring 18?

Det är inte så att bara för att vissa fått jobb så finns det inte andra som tar deras plats och har samma bekymmer.

Tsk, de har växt in i den dyra generationen och vet inte bättre!

Och glöm inte! Högre pris ger högre moms ger mer pengar till Svea rike. Pengarna bara rullar in nu på vår lyxkonsumtion. Fantastiskt igen!
/Solskensemoji

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Skumma tider, lyckades i princip byta sambons Vega 64 mot ett begagnat 3060Ti, hade tänkt att hon skulle få något fint ändå. Väntar fortfarande på kortet då det är på väg men visste inte att det skulle bli så smidigt.

Hoppas verkligen att vi ser stabilisering i marknaden snart. Men det är många rörande delar.

Sen har vi stor politisk oro direkt efter en rejäl halvledarbrist vilket är det sista PC DIY behöver nu…

Visa signatur

R7 3700X IF CLK 1800 | 16GB 3466MHz CL16 | PALIT DUAL RTX 3060Ti

Open Image Denoiser > Optix Denoiser ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har du en tidsmaskin?

Vet inte... Kanske har jag, eller så är det någon utav jagen som kommit tillbaka ifrån framtiden. .

...det är komplicerat... 😉

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

Sannolikt en korrekt analys.

Hoppas inte dock.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyah:

Vad är felet på ditt kort om det inte håller änu? 🙄Sitter på ett 1060 o spelar fortfarande pga rådande omständigheter som varit/är...

Jodå det funkar fint och prestandan är bra! Men med tanke på hur långvarigt det här kommer bli, så kanske det kommer ta flera år innan det kommer grafikkort till lika prestanda för det priset. Därav tror jag att jag kommer sitta på mitt nuvarande länge.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Inte nödvändigtvis, chiplets borde vara mer kostnadseffektivt än stora monoliter som vi har idag p.g.a att man får potentiellt högre yield.

AMD kommer sannolikt ta betalt i paritet med vad motsvarande prestanda kostar hos Nvidia, och då eventuellt tjäna mer pengar per krets istället p.g.a. sagda högre yield. Sen är ju inte chiplet-tekniken någon Golden Bullet för prestanda än åtminstone, vilket vi sett exempel på med latensproblem för vissa CPUer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Förstår varför det är för som bryr sig om AMD då man behöver ha lite erfarenhet för att se igenom sådan marknadsföring.

Vilket bolag har drivit och levererat innovationerna på GPU-marknaden i över tio år, och kontinuerligt släppt dem i god tid före det andra bolaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Läggs inte på grafikkort eftersom den är bara är riktad mot färdigbyggda system.

Inte ens det. Kemikalieskatt utgår på färdigbyggda system som har en in och en utenhet, dvs tex ett tangentbord och en bildskärm.

Däremot så skall det utgå kemikalieskatt på dedikerade nätverkskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vendin:

Skrämmande dålig mängd ATI kort på topplistan.

Dåligt med Matrox kort också.

Permalänk
Medlem

Intel är väl på gång snart med sina pixelsprutare Borde ju få ner priserna när det finns ytterligare en aktör.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Intel är väl på gång snart med sina pixelsprutare Borde ju få ner priserna när det finns ytterligare en aktör.

Här är min vision om GPU-marknaden vid årsskiftet 2022/2023:

AMD: "Här ser ni vårt nya skallösa diagram där vi gjort den röda stapeln 1,75x större än en odefinierad modell från förra årets presentation. Vi lovar att vi har världens snabbaste grafikkort den här gången!"

Intel: "Era klagomål på våra drivrutiner är grundlösa! HL2 presterar väl i nivå med förväntningarna på OpenVMS, och våra egna interna benchmarks visar att vi nu revolutionerat GPU-marknaden."

Nvidia: Jensen: "GeForce. Ni vet vad ni ska göra..." *avtäcker en basketkorg för plånböcker*

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Inte nödvändigtvis, chiplets borde vara mer kostnadseffektivt än stora monoliter som vi har idag p.g.a att man får potentiellt högre yield.

Det sägs varje gång en ny generation är på väg, mig veterligen har den fina tanken aldrig förverkligats.