Rekommendationer för projektor för netflix samt lite mindre spelande

Permalänk

Rekommendationer för projektor för netflix samt lite mindre spelande

Hejsan!

Vill skaffa en projektor då jag har rätt lite utrymme i min lägenhet men skulle fortfarande vilja ha den där "stor skärm" upplevelsen. Tänkte använda den mestadels till att titta på netflix / youtube med och möjligtvis lite spelande. Skulle behöva lite rekommendationer då jag har ingen aning om vad som är bra eller inte i projektor världen. Nån som har bra rekommendationer? Desto billigare desto bättre...

Permalänk
Skrivet av Mr_Mattson:

Hejsan!

Vill skaffa en projektor då jag har rätt lite utrymme i min lägenhet men skulle fortfarande vilja ha den där "stor skärm" upplevelsen. Tänkte använda den mestadels till att titta på netflix / youtube med och möjligtvis lite spelande. Skulle behöva lite rekommendationer då jag har ingen aning om vad som är bra eller inte i projektor världen. Nån som har bra rekommendationer? Desto billigare desto bättre...

Är du säker på att du sparar någon som helst plats med en projektorduk jämfört med en modern, stor TV? Eller handlar det om möjligheten att rulla upp duken så den inte täcker väggyta när den inte används?

Permalänk
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Är du säker på att du sparar någon som helst plats med en projektorduk jämfört med en modern, stor TV? Eller handlar det om möjligheten att rulla upp duken så den inte täcker väggyta när den inte används?

Tänkte köra direkt på väggen. Ingen duk

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Mr_Mattson:

Tänkte köra direkt på väggen. Ingen duk

Då har du platsen att hänga en TV på samma ställe vilket är så mycket bättre och så mycket enklare än att mecka med en projektor. Projektorn måste monteras, det ska dras långa sladdar, du måste finna en lösning till ljudet, projektorn har en fläkt som surrar, lampan har en begränsad livslängd och de drar även mycket ström med effekter på flera hundra watt. Samt att projektor rakt på en vit vägg i ett vanligt rum ger en rätt så jäkla usel bildkvalitet jämfört även med enkla TV-modeller.

Permalänk
Skrivet av Mr_Mattson:

Tänkte köra direkt på väggen. Ingen duk

Min erfarenhet av det, om du inte kan måla med specialfärg av något slag är att du tappar otroligt mycket nyans i färg- och bildåtergivning. Om det inte stör dig finns det naturligtvis inget tekniskt som hindrar dig att göra så.

Jag måste dock erkänna att jag inte hållit mig uppdaterad med projektorkunskap på ett bra tag, så jag har inga konkreta köptips.

Permalänk
Bildexpert 📺

Kostnaderna för specialfärg (eller specialduk), projektorfäste, långa kablar, ljudlösning och even den mest mediokra och billiga projektorn är ofta långt högre än en enkel TV i 65 eller 70+ tum vilken dessutom kommer att leverera mycket bättre bild under typiska rumsförhållanden.