Apple släpper skärmen Studio Display med inkluderat ställ

Permalänk
Melding Plague

Apple släpper skärmen Studio Display med inkluderat ställ

Apple kompletterar proffsskärmen Pro Display XDR med 5K-upplöst konsumentinriktad modell. Den här gången ingår stativet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

En skärm? Med ställ?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

äpplet är generöst

Permalänk
Medlem

Halva priset är väl stället?

Nej men verkar ju vara en trevlig skärm, men tråkigt med 60Hz år 2022, men troligen kan väl inte en ensam kabel driva så mycket mer i 5K-upplösning?

Permalänk
Entusiast

Nej tack, går inte tillbaka till 60 Hz. Skäms Apple, min skrotiga Poco F3 kör 120 Hz Amoled och kostar 3000 kr. Den har dessutom lite mer än skärm, kamera och systemkrets.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Verkar som standardstativet ingår men vill en kunna höja/sänka det kostar det extra.

Permalänk
Bildexpert

Nu säger visserligen specsen att kontrastförhållandet är 1,000,000:1 (vilket jag gissar är mätt on/off och inte speglar ett realistiskt scenario), men i övrigt verkar den väldigt snarlik de bildegenskaper som finns på befintliga 27" iMacs sedan 2014. Antar att den då har dynamisk bakbelysning?

Om jag inte missminner mig helt så nyttjas FRC på iMaccen för att efterlikna 10-bitar på en 8-bitars panel* och åtminstone de jag har stött på verkar max kunna ge ca 500 nits. Detta verkar skilja sig om man bara utgår ifrån vad siffrorna säger, vilket i många scenarion bara kommer ge en marginell skillnad. Kommer ihåg när jag köpte en 27" iMac med 5K-skärm år 2018 för 19,000 kr inkl moms på Media Markt. Upplevde det som dyrt men i det långa loppet har det visat sig vara ett mycket bra köp som jag är nöjd med. Att idag bli erbjuden endast skärmen typ för samma peng känns däremot inte så imponerande och att dessutom bli bunden till att endast använda Apple-produkter som bildkällor gör det hela ännu mindre lockande. En axelryckning, enligt mig.

EDIT: * Läste igenom specsen igen, det står inget om att skärmen har 10 bitars färgdjup så det kanske blir FRC även här. Inget konstigt i sak iofs.

Permalänk
Medlem

Ser ju helt ok ut.

Har själv inga problem med 60 Hz, är ju ganska tydligt inte en gamingskärm utan snarare gjord med för skapande. 60 Hz räcker gott och väl IMHO för grafisk design, foto/videoredigering och dylikt, är ju färgåtergivningen och kalibrering som räknas här.

Trevligt att VESA-adapter är ett alternativ men förstår inte riktigt varför de inte kunde bara ha inbyggt VESA-stöd utan att man behöver en extra adapter. Finns väl något argument att "fyra små skruvhål är fula" eller nåt skit som bara deras designers ens bryr sig om.

Permalänk
Medlem

Vem är den "egentliga tillverkaren"?
Är det Samsung eller LG? -Torde vara antingen eller om själva "skärmen" är bra..

Torde finnas snarlik skärm under "tillverkarens namn" som är billigare att köpa.

Enligt en av mina YT-favoriter, "Adrians Digital Basement", han byter ofta bildrör på Apple-datorer, så är bildrören "Samsung", men ibland Hitachi eller SONY.

Nåja, det är retro så det ibland "ryker om det" bokstavligt talat, men Apple så vitt jag vet tillverkar inget själva. Så det kunde vara kul om Sweclockers gör en "Gamers Nexus" eller en "Adrian" då och då, dvs. en "tear-down", och kollar varifrån skärmen egentligen kommer ifrån.. Så man kan "köpa samma skärm för halva priset" alltså..

Kunde vara matnyttig information för läsarna såhär i "dyrtider".. Kanske.
Adrian byter/fixar skärmar på Mac etc.
https://www.youtube.com/watch?v=YikOY8WTnLU&list=PL4tFqFVNf5L...

Edit: Fixade länk så den blev rätt.

Länk fixad
Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Networker:

Vem är den "egentliga tillverkaren"?
Är det Samsung eller LG? -Torde vara antingen eller om själva "skärmen" är bra..

LG har varit leverantör av paneler åt Apple i många år och mig veterligen gäller det 5K iMacsen också. Hur tillverkningsprocessen ser ut i övrigt och vilka som gör vad däremot vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Ser ju helt ok ut.

Har själv inga problem med 60 Hz, är ju ganska tydligt inte en gamingskärm utan snarare gjord med för skapande. 60 Hz räcker gott och väl IMHO för grafisk design, foto/videoredigering och dylikt, är ju färgåtergivningen och kalibrering som räknas här.

Trevligt att VESA-adapter är ett alternativ men förstår inte riktigt varför de inte kunde bara ha inbyggt VESA-stöd utan att man behöver en extra adapter. Finns väl något argument att "fyra små skruvhål är fula" eller nåt skit som bara deras designers ens bryr sig om.

Nja, jag gillar Apples produkter men det argumentet faller för att macbook pro 14/16 har numera ”120 hz”. De här är lite som de aldrig kan bestämma sig med laddkablar, ibland är de USB C, magsafe och lightning. 120 hz borde vara lika självklart som stolvärmare i bilar nuförtiden.

Permalänk
Hedersmedlem

5000 spänn extra för att kunna höja/sänka skärmen...

Jag har svårt att se någon rimlighet i det prispåslaget för en sådan funktion. Att en skärm för 20.000 kommer utan den möjligheten är inte nå vidare snyggt heller.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Nja, jag gillar Apples produkter men det argumentet faller för att macbook pro 14/16 har numera ”120 hz”. De här är lite som de aldrig kan bestämma sig med laddkablar, ibland är de USB C, magsafe och lightning. 120 hz borde vara lika självklart som stolvärmare i bilar nuförtiden.

Självklart är det en fördel med högre Hz eller mer. Inget fel att ha mer Hz.

Dock det jag menar är att med en 5k-upplösning och med tanke på vad skärmen är ämnad för så känns uppdateringsfrekvens inte som en väldigt stor prioritet gentemot många av de andra specs som helt klart är bra mycket mer intressanta för den tänkta målgruppen.

Permalänk
Medlem

Personligen skiter jag fullständigt i Hz, bryr mig bara om att skärmen är färgkorrekt och har minst 4k upplösning. Ska ändå inte spela spel på mina Mac:ar...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Självklart är det en fördel med högre Hz eller mer. Inget fel att ha mer Hz.

Dock det jag menar är att med en 5k-upplösning och med tanke på vad skärmen är ämnad för så känns uppdateringsfrekvens inte som en väldigt stor prioritet gentemot många av de andra specs som helt klart är bra mycket mer intressanta för den tänkta målgruppen.

Sant. Själv har jag aldrig fattat det där med "5K".
Verkar vara "utanför standard". Å andra sidan så är det väl inget konstigt för Apple att vara "utanför standard"?
4K och nästa steg är 8K, enligt mig och många andra.. MEN 5K??

Min "medelålders-syn" ser nästan ingen skillnad på 4K och 8K. Ärligt talat ser en interpolerad video (1080P) i princip lika bra ut på min 4K-skärm som en "riktig" 4K-video.

Men har någon av oss/någon av er fattat grejen med 5K?
-Är det bara marknadsföring kanske?

"5K är bättre än 4K"? -Som när stereotillverkarna på 80-talet ljög om 500W "PMPO" på bergssprängarna.. ("ghettoblasters"). -När det på baksidan stod "Effektförbrukning 15W, 230V".. Kan det vara "samma" grej Apple håller på med, dvs. marknadsföring?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Sant. Själv har jag aldrig fattat det där med "5K".
Verkar vara "utanför standard". Å andra sidan så är det väl inget konstigt för Apple att vara "utanför standard"?
4K och nästa steg är 8K, enligt mig och många andra.. MEN 5K??

Min "medelålders-syn" ser nästan ingen skillnad på 4K och 8K. Ärligt talat ser en interpolerad video (1080P) i princip lika bra ut på min 4K-skärm som en "riktig" 4K-video.

Men har någon av oss/någon av er fattat grejen med 5K?
-Är det bara marknadsföring kanske?

"5K är bättre än 4K"? -Som när stereotillverkarna på 80-talet ljög om 500W "PMPO" på bergssprängarna.. ("ghettoblasters"). -När det på baksidan stod "Effektförbrukning 15W, 230V".. Kan det vara "samma" grej Apple håller på med, dvs. marknadsföring?

Ska du bara konsumera media, typ se på film, spela spel eller liknande, så gör det egentligen ingen riktig skillnad alls, framför allt inte med en storlek på 27".

Men jobbar du med t.ex. filmredigering eller grafisk design så kan det göra nytta på andra vis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Verkar vara "utanför standard". Å andra sidan så är det väl inget konstigt för Apple att vara "utanför standard"?
4K och nästa steg är 8K, enligt mig och många andra.. MEN 5K??

Eftersom det inte är en TV så är det inte "utanför standard". Datorskärmar har aldrig varit direktkopplade till videoupplösningsstandarder.

Skrivet av Networker:

"5K är bättre än 4K"? -Som när stereotillverkarna på 80-talet ljög om 500W "PMPO" på bergssprängarna.. ("ghettoblasters"). -När det på baksidan stod "Effektförbrukning 15W, 230V".. Kan det vara "samma" grej Apple håller på med, dvs. marknadsföring?

Det är inte "bättre", det är fler pixlar, om man behöver det. Det är inte marknadsföring, det är information om antal pixlar, dvs ca 5-tusen linjer i sidled. Marknadsföring är buzzword-namn på tekniker, som QLED t.ex.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Networker:

Sant. Själv har jag aldrig fattat det där med "5K".
Verkar vara "utanför standard". Å andra sidan så är det väl inget konstigt för Apple att vara "utanför standard"?
4K och nästa steg är 8K, enligt mig och många andra.. MEN 5K??

Uniformitet är svaret och det framhävs tydligt om man kikar närmre på skärmarna i artikeln.

4480 x 2520 på 24" motsvarar 214.1 ppi
5120 x 2880 på 27" motsvarar 217.5 ppi
6061 x 3385 på 32" motsvarar 216.9 ppi

Med dessa egenskaper kan man låta ikoner och text vara exakt lika stora på alla skärmarna samtidigt som alla ger en likvärdig skärpa. Det har varit en central del i macOS sedan urminnes tider och är egentligen inte så konstigt då ekosystemet är slutet. Självklart går det alldeles utmärkt att använda andra skärmar för Mac, men så gott som alla Apple själva erbjuder uppfyller ändå kravet på enhetlighet.

Permalänk
Sötast

Vad blir det nu för memes?

Ingen osthyvel och ingen skärmfot som kostar lika mycket som en workstation pc??

Permalänk
Medlem

Svindyrt. Men snyggt.

Inget man behöver men det är lite som med bilar.

Har alltid kört japanska bilar och tycker dom är sjukt pålitliga och praktiska. Men nu har jag en Mercedes från firman.

För vad den kostar kan man få två bilar av annat märke med lika fin utrustning.

Men man fattar när man kör den varför folk betalar. Sunt förnuft och plånbok har inget med saken att göra. Det är bara hjärtat som talar här.

Apple är samma. Det finns annat som gör det lika bra eller bättre, men upplever att man har något extra fint när man använder deras produkter.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Networker:

Sant. Själv har jag aldrig fattat det där med "5K".
Verkar vara "utanför standard". Å andra sidan så är det väl inget konstigt för Apple att vara "utanför standard"?
4K och nästa steg är 8K, enligt mig och många andra.. MEN 5K??

Min "medelålders-syn" ser nästan ingen skillnad på 4K och 8K. Ärligt talat ser en interpolerad video (1080P) i princip lika bra ut på min 4K-skärm som en "riktig" 4K-video.

Men har någon av oss/någon av er fattat grejen med 5K?
-Är det bara marknadsföring kanske?

"5K är bättre än 4K"? -Som när stereotillverkarna på 80-talet ljög om 500W "PMPO" på bergssprängarna.. ("ghettoblasters"). -När det på baksidan stod "Effektförbrukning 15W, 230V".. Kan det vara "samma" grej Apple håller på med, dvs. marknadsföring?

Har med retina att göra därför 5k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Ska du bara konsumera media, typ se på film, spela spel eller liknande, så gör det egentligen ingen riktig skillnad alls, framför allt inte med en storlek på 27".

Men jobbar du med t.ex. filmredigering eller grafisk design så kan det göra nytta på andra vis.

Ja exakt, t ex kan man redigera i 4k och ändå ha plats för meny och verktyg på sidan om.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av serverfel:

Svindyrt. Men snyggt.

Inget man behöver men det är lite som med bilar.

Har alltid kört japanska bilar och tycker dom är sjukt pålitliga och praktiska. Men nu har jag en Mercedes från firman.

För vad den kostar kan man få två bilar av annat märke med lika fin utrustning.

Men man fattar när man kör den varför folk betalar. Sunt förnuft och plånbok har inget med saken att göra. Det är bara hjärtat som talar här.

Apple är samma. Det finns annat som gör det lika bra eller bättre, men upplever att man har något extra fint när man använder deras produkter.

Väl formulerat!
Kunde inte sagt det bättre själv, för precis så det.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Folk i tråden klagar på att Apple är dyrt.

SHOCKER

Permalänk
Entusiast
Skrivet av DaBone:

Personligen skiter jag fullständigt i Hz, bryr mig bara om att skärmen är färgkorrekt och har minst 4k upplösning. Ska ändå inte spela spel på mina Mac:ar...

Men du ska väl använda mus på skärmen? Tycker det räcker med att dra musen över skärmen och se den hacka fram med 16 ms mellan varje bild för att få kalla kårar längsmed hela ryggraden.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Men du ska väl använda mus på skärmen? Tycker det räcker med att dra musen över skärmen och se den hacka fram med 16ms mellan varje bild för att få kalla kårar längsmed hela ryggraden.

Haha exakt! Håller med.
Jag antar om man aldrig haft en 120hz+ monitor som arbetsskärm så är man förskonad från att uppleva det du beskriver.
För mig är det helt obegripligt att betala dessa pengar för en 60hz panel, oavsett användningsområdet.
Jag får sura uppstötningar när jag suttit vid min PC för att sedan fortsätta arbete på min MB pro (M1).

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Networker:

Men har någon av oss/någon av er fattat grejen med 5K?

5K är 14,7 megapixel
4K/UHD är 8,3 megapixel

Tätare pixelstruktur tillåter mer precis rendering med mindre aliasing. Detta påverkar tydligt hur text och grafik renderas. I praktiken som hur Mac OS fungerar (och har fungerat sedan 2014 på deras iMac 5K) kan du därför i hög grad själv finna din personliga balans mellan informationstäthet och storleken på gränssnittet. Direkt ur kartong renderar Mac OS grafik i samma storleksskala som 27-tum 2560x1440 fast då förstås med mycket högre kvalitet. Aliasing är på en nivå som med 5K är svår för blotta ögat att upptäcka. 4K på 27 tum är fortfarande synligare aliasing för fler personers ögon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Men du ska väl använda mus på skärmen? Tycker det räcker med att dra musen över skärmen och se den hacka fram med 16 ms mellan varje bild för att få kalla kårar längsmed hela ryggraden.

Självklart, men, jag prioriterar rätt färger och upplösning mer. Då det är två saker som är viktigt i mitt jobb.
Det är också två saker som brukar få stå tillbaka, vid en snabbare uppdatering på skärmarna.
Hade jag velat ha en snabb uppdatering, så hade jag köpt gamingskärmar, men fått en totalt värdelösa skärmar för vad jag använder dem till.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Men du ska väl använda mus på skärmen? Tycker det räcker med att dra musen över skärmen och se den hacka fram med 16 ms mellan varje bild för att få kalla kårar längsmed hela ryggraden.

Tur att du inte jobbar inom content creation. Få, om ens några, färgäkta skärmar (på riktigt, inte bara 99% av aRGB på pappret) stödjer över 60Hz. Det är helt enkelt inget man bryr sig om.

Visa signatur

Citera -> större chans till svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Nej tack, går inte tillbaka till 60 Hz. Skäms Apple, min skrotiga Poco F3 kör 120 Hz Amoled och kostar 3000 kr. Den har dessutom lite mer än skärm, kamera och systemkrets.

Din Poco F3 har dock mindre än en femtedel så många pixlar som Studio Display har.