Permalänk
Medlem

Ubiquiti Edgerouter X och Telia IPTV

Jag hade för några år sedan denna router konfigurerad till Telias IPTV. Vill minnas att det inte var så svårt att få det att fungera.

Nu har jag återigen IPTV från Telia, på prov iallafall. Skulle då vilja köra med min egna router igen, då jag upplever den som lite rappare. Trots att hårdvaran som Telia tillhandahåller numera är uppgraderad.

Problemet nu är bara att jag inte hade sparat inställningarna. Och det går inte att söka fram någon pedagogisk lathund för konfigureringen heller. Har sett flertalet trådar här på forumet... men de verkar tyvärr ganska så fragmenterade och oklara.

Någon vänlig själ som kan dela med sig av sin konfiguration, för jag antar att det är några här som fortfarande kör denna setup?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Jag hade för några år sedan denna router konfigurerad till Telias IPTV. Vill minnas att det inte var så svårt att få det att fungera.

Nu har jag återigen IPTV från Telia, på prov iallafall. Skulle då vilja köra med min egna router igen, då jag upplever den som lite rappare. Trots att hårdvaran som Telia tillhandahåller numera är uppgraderad.

Problemet nu är bara att jag inte hade sparat inställningarna. Och det går inte att söka fram någon pedagogisk lathund för konfigureringen heller. Har sett flertalet trådar här på forumet... men de verkar tyvärr ganska så fragmenterade och oklara.

Någon vänlig själ som kan dela med sig av sin konfiguration, för jag antar att det är några här som fortfarande kör denna setup?

Jag har pmat dig. Jag kör samma lösning själv fast med en ER4.

Visa signatur

.

Permalänk
Skrivet av fragwolf:

Jag har pmat dig. Jag kör samma lösning själv fast med en ER4.

Hej fragwolf, har du lust att skicka samma instruktioner till mig också?

Visa signatur

8RDA+,1.8ghz,480gb, Corsair 1gb,Hansol 19" tft Vattenkylning..|Gentoo| Abit IS7-M, 2.4 ghz, Corsair 512mb, Sony DRU510A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larry-mannen:

Hej fragwolf, har du lust att skicka samma instruktioner till mig också?

Hej, sorry har inte läst här på länge. jag skickar när jag kommit hem från jobbet.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Hej, sorry har inte läst här på länge. jag skickar när jag kommit hem från jobbet.

Eller har du lust att skriva lösningen här i tråden så andra kan ta del av den utan att PM:a?

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Eller har du lust att skriva lösningen här i tråden så andra kan ta del av den utan att PM:a?

Jo det är väl kanske en bättre lösning Fixar det när jag kommit hem från jobbet.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Jo det är väl kanske en bättre lösning Fixar det när jag kommit hem från jobbet.

Toppen, generöst av dig

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wizbro:

Toppen, generöst av dig

Hade en guide på nätet jag gjorde för par år sedan Utgångsläget: https://www.hitservice.se/?p=314
Kolla om du förstår den annars får du återkomma så får vi se om jag kan förklara lite bättre Den är gjord så jag själv skulle kunna göra det igen vid behov.

Visa signatur

.

Permalänk

Kör Telia fortfarande på VLAN ID 845?
Enklast är och skapa ett nytt VLAN-Interface på ditt wan-interface t.ex. eth0.845 och så bryggar du det med den tilltänkta porten du ska ha IPTVn på.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Jag har samma konfig. Telia ip-tv och ubiquiti er-x.
Men jag har arris-boxen kopplad direkt i media-routern och det fungerar bra. Hade den även kopplad rätt in i routern utan problem.
Vad är anledningen till att öppna 845?

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Jag har samma konfig. Telia ip-tv och ubiquiti er-x.
Men jag har arris-boxen kopplad direkt i media-routern och det fungerar bra. Hade den även kopplad rätt in i routern utan problem.
Vad är anledningen till att öppna 845?

Om man vill ha boxen innanför sin Edge Router måste man ställa in rätt VLAN. Men gör man som du så funkar det automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunvald Larsson:

Kör Telia fortfarande på VLAN ID 845?
Enklast är och skapa ett nytt VLAN-Interface på ditt wan-interface t.ex. eth0.845 och så bryggar du det med den tilltänkta porten du ska ha IPTVn på.

Det är precis så man ska göra Här kör de vlan 845 iaf. Jag ringde till supporten och fick vlan-infon av dem. Jag har gjort så till eth2 på min ER4. Sen har jag skapat ett vlan 800 i switchen på 3 portar. Sen kopplar jag in eth2 till en av de 3 portarna i switchen och kopplat in mina 2 boxar till de andra 2 portarna. Det ska vara taggat 845 på dem, default lan är väl valfritt.

Skrivet av moonblase:

Jag har samma konfig. Telia ip-tv och ubiquiti er-x.
Men jag har arris-boxen kopplad direkt i media-routern och det fungerar bra. Hade den även kopplad rätt in i routern utan problem.
Vad är anledningen till att öppna 845?

Det är enbart för att slippa ha telias switch innan. Så man får 1 box istället för 2.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Det är enbart för att slippa ha telias switch innan. Så man får 1 box istället för 2.

Hmm, nu råkade jag skriva media-router, menade självklart mediaconverter, dvs. Mojängen som konverterar fiber-signalen till användbar signal Går denne att skippa? Technicolor-routern ligger självklart kvar i lådan, redo att skickas tillbaks till Telia.

Förlåt för kapning av tråden

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem
Skrivet av moonblase:

Hmm, nu råkade jag skriva media-router, menade självklart mediaconverter, dvs. Mojängen som konverterar fiber-signalen till användbar signal Går denne att skippa? Technicolor-routern ligger självklart kvar i lådan, redo att skickas tillbaks till Telia.

Förlåt för kapning av tråden

Mediaconvertern ska du väl i teorin kunna byta ut, men det kräver ju dock att routern du har SFP och du kör samma settings som mediaconvertern. Den där emot skulle iaf inte jag bry mig om att byta ut. Den påverkar ju inget mer än att byter kontakt åt dig.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Telia routern mixar in IPTV på de vanliga lanet.
Detta gör att man inte behöver en dedikerad kabel till IPTV burken.
Det skall gå att åstadkomma detta med en icke Telia router, här är en tråd om detta:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1365629-guide-telia-ip...

Detta är naturligtvis mycket krångligare än att skicka ut ett VLAN på en port.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Är det någon som skulle kunna hjälpa mig att konfa en Edgerouter X så den fungerar med Telias IPTV?

Så här är det kopplat idag:

Och så här vill jag att det ska vara:

Jag ber om ursäkt för de dåliga bilderna men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

Switchen är en TP-Link TL-SG105E om det har betydelse.

Tidigare körde Telia IPTV på VLAN 845, men för en tid sen ändrade dom till otaggat och jag förstår ingenting

Går det på något sätt att "vidarebefodra" signalen till tv-boxen efter routern? Och helst genom en switch också... så att tv-boxen får en ip-adress från telia och inte från routern d.v.s.

Fråga gärna om det är något ni inte förstår, jag känner att det blev ganska rörigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Jag installerade detta hos pappa för ett tag sedan. Förvisso inte med telia utan viaplay. Men lösning är inte leverantörsspecifik.

#16936254

Permalänk
Medlem

@Flexbert Ja det där verkar ju som en smart lösning! Jag ska se om jag kan få till det med min switch!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem

Det borde gå att göra med Edgerouter och en switch:
Sätt ett VLAN, t.ex. 30, på en av portarna i Edgeroutern och koppla in den porten till Fiber konvertern.
Kör ut LAN + VLAN på porten till switchen.
Plocka ut VLAN 30 på en port i switchen och koppla till IPTV burken.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

@Prelatur Det låter lätt men själva genomförandet är svårare haha Ska ta en kväll och kolla lite youtube videos på hur man konfar en ERX med VLAN och se om jag blir klokare

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D • ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi • Noctua NH-D15
XFX Radeon RX 6950 XT Speedster MERC 319 • MSI Optix MAG271CQR • Dell UltraSharp U2515H
G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 • WD Black SN750 NVMe SSD 1 TB • Crucial P3 Plus NVMe SSD 1 TB
Phanteks P600S • ASUS TUF Gaming 850W Gold • Logitech Craft Keyboard • Logitech MX Master 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av immutable:

Är det någon som skulle kunna hjälpa mig att konfa en Edgerouter X så den fungerar med Telias IPTV?

Så här är det kopplat idag:
<Uppladdad bildlänk>

Och så här vill jag att det ska vara:
<Uppladdad bildlänk>

Jag ber om ursäkt för de dåliga bilderna men jag hoppas ni förstår hur jag menar.

Switchen är en TP-Link TL-SG105E om det har betydelse.

Tidigare körde Telia IPTV på VLAN 845, men för en tid sen ändrade dom till otaggat och jag förstår ingenting

Går det på något sätt att "vidarebefodra" signalen till tv-boxen efter routern? Och helst genom en switch också... så att tv-boxen får en ip-adress från telia och inte från routern d.v.s.

Fråga gärna om det är något ni inte förstår, jag känner att det blev ganska rörigt.

Hej,

Kul projekt du tagit dig an!

Jag antar att det är en multicast STB du har och således behöver boxen tillgång till multicast från uppströms källor. Då finns det två alternativ: 1) switcha WAN:et, eller 2) routa multicast.
Båda har sina för och nackdelar, men TL;DR är att alternativ 1, alltså att switcha WAN:et är det lättaste att implementera, medan alternativ 2) att routa multicast-trafiken är den lösning som ger mest kontroll.

Personligen så routar jag multicasten. I dagsläget är jag i processen av att byta router från en ER4 till en FortiGate, så sitter mitt i smeten med IPTV routingen nu.

Om du vill switcha WAN:et så behöver du skapa ett separat VLAN och sedan släppa in det igenom switchen. Nu råker en EdgeRouter-X ha en inbyggd switching ASIC, vilket innebär att du kan switcha VLAN, utan större problem. En ER4 saknar dedikerat switch-chip och bör således endast användas som en L3 enhet. Sedan släpper du bara på din WAN-VLAN (förslagsvis VLAN-ID 666 för att indikera WAN:et) på den port som TV-boxen sitter inkopplad i.

Om du däremot vill routa trafiken (vilket är mycket mer BASED, om du frågar mig), så måste du konfigurera något som heter IGMP-proxy. Beroende på vilken kommunikationsoperatör som ditt fibernät tillhör så kommer du kanske behöva göra lite Pseudo-ethernet/EMAC-VLAN, med lite magisk DHCP-konf, för att få det att lira.
Routar du så får du även möjligheten att använda brandväggsfiltrering för att reglera vilken typ av trafik som får nå din TV-box. Det finns en massa coola grejer man kan göra om man sätter upp multicast routingen rätt. Jag har ex. ett WLAN som låter trådlösa ARRIS TV-boxar ansluta till IPTV-nätet, utan att öppna upp ett WLAN till WAN:et. Så trådlös IPTV, genom mina befintliga accesspunkter.

Men börja med att svara på frågan om du vill routa eller switcha din IPTV-trafik.

Visa signatur