Permalänk
Medlem

Vi väntar på våren 😁

Graveln är trött på att sitta fast på smart trainern och cykla i zwift 😂

Visa signatur

CPU: i9-10900k @ stock MB: ASUS ROG STRIX Z490-F GAMING GPU:3090 Gigabyte gaming OC RAM: 32GB DDR4 @ 3600mhz HDD: Samsung 970 evo plus

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av LaoLao:

Det låter kort? Nu började jag cykla i typ september men med en ny cykel har jag avverkat 60 km i veckan fram till dags dato och inte noterat något störande slitage. Dock på östkusten och i torrare väder men samtidigt har jag bara tvättat den ett par gånger.

Det är jättekort, varför jag är så besviken!

Imorgon så är årets första utefincykeltur bokad med en kompis! 😁

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Skrivet av LaoLao:

Det låter kort? Nu började jag cykla i typ september men med en ny cykel har jag avverkat 60 km i veckan fram till dags dato och inte noterat något störande slitage. Dock på östkusten och i torrare väder men samtidigt har jag bara tvättat den ett par gånger.

Budget glömde jag också. 🙂

Efter att ha själv ha börjat pendla med utanpåliggande växlar kan jag se charmen med navväxlar även om jag verkligen inte ångrar mitt val och tycker att det har fungerat bra den här första vintern. Beroende på tillgång till tvättplats för cykeln (som jag saknar) är det dock inte särskilt svårt eller jobbigt att tvätta vid behov. Om du riskerar mycket slask och frysgrader omvartannat kan växlingen trilskas något om cykeln står ute om dagarna men har bara irriterat mig vid något enstaka tillfälle.

Kör du navväxlat är det ännu enklare att rengöra kedjan. Därför är remdrift förvisso säkert trevligt men kanske också en budgetfråga?

Vilken typ av navväxel (om du går för det) du ska välja beror också på budget. Prova gärna och var inte rädd för att cykla långt när du provar.

Jag skulle gissa att en sporthybrid passar dig bäst. Med det menar jag rakt styre, stel framgaffel, lite bredare däck än landsväg men inte lika breda som mtb. Samtidigt lite mer framåtlutad än på en stadscykel. De har också bra möjligheter till skärmar och pakethållare.

Gravelbike kan vara ett ännu sportigare alternativ men de brukar vara rätt dyra.

Gällande budget är det dumt att vara dumsnål då 10-15 km fem dagar i veckan, oavsett väder, är krävande både för utrustningen och för dig. Räkna in bra kläder, hjälm, handskar och skor i budgeten.
.
.
.
.
För kännedom valde jag en mtb med 1x utanpåliggande växlar för cirka 6 km enkel väg, mestadels cykelvägar eller trottoarer med mycket grus. Då jag har en sträcka grusväg och stig också är det skönt med en lite grövre cykel men egentligen inte nödvändigt.

Jag valde mtb eftersom jag fick en sportigare sittställning än cityhybrid och kan välja smalare däck när det är dags att byta. Jag kan också ta med den ut på sämre vägar i sommar, om jag vill cykla på landet.
Jag valde också utanpåliggande 1x eftersom det är en bra kompromiss mellan underhåll, pris och rullmotstånd.

Tack för all bra information. Jag är något tveksam vad gäller remdrift, både på grund av budget, eventuell energiförlust och "gummisnöre-effekt" och vad vissa skrivit om problem vid snö, och det faktum att det nästan verkar vara ovanligare med remdrift nu än för ett antal år sedan. Detta är endast vad jag läst på olika forum osv och inte alls baserat på egen kunskap eller erfarenhet så jag kanske har helt fel vad gäller en eller flera av dessa punkter, men att en hel del skrivit så gör mig oavsett detta tveksam. Jag tror på din tanke om sporthybrid, stel gaffel osv. Dämpning kan vara skönt men jag gillar inte effekt-förlusten.

Permalänk
Medlem

Kan någon i tråden tipsa om olika kläder när man cyklar under den kallare årstiden.
Har ni vår/höst kläder och vinterkläder? Eller har ni "vinterkläder" som ni har hela tiden? (och kanske olika mycket lager under?)

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenzhendev:

Tack för all bra information. Jag är något tveksam vad gäller remdrift, både på grund av budget, eventuell energiförlust och "gummisnöre-effekt" och vad vissa skrivit om problem vid snö, och det faktum att det nästan verkar vara ovanligare med remdrift nu än för ett antal år sedan. Detta är endast vad jag läst på olika forum osv och inte alls baserat på egen kunskap eller erfarenhet så jag kanske har helt fel vad gäller en eller flera av dessa punkter, men att en hel del skrivit så gör mig oavsett detta tveksam. Jag tror på din tanke om sporthybrid, stel gaffel osv. Dämpning kan vara skönt men jag gillar inte effekt-förlusten.

Jag har läst på en hel del under några år och remdrift verkar helt överlägsen kedja, för pendling och liknande. Den stora nackdelen är inköpspriset samt att en befintlig ram inte fungerar med rem, då den behöver vara öppningsbar.

Anledningen till att det är så pass ovanligt, och inte verkar öka i popularitet, tror jag framförallt beror på det höga priset och i förlängning den låga efterfrågan. Medelsvensson vill inte betala flera tusen mer för en cykel med rem än med kedja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Den stora nackdelen är inköpspriset samt att en befintlig ram inte fungerar med rem, då den behöver vara öppningsbar.

Det finns åtminstone en tillverkare som har löst det problemet: https://www.veercycle.com/

Permalänk
Skrivet av twk:

Jag har läst på en hel del under några år och remdrift verkar helt överlägsen kedja, för pendling och liknande. Den stora nackdelen är inköpspriset samt att en befintlig ram inte fungerar med rem, då den behöver vara öppningsbar.

Anledningen till att det är så pass ovanligt, och inte verkar öka i popularitet, tror jag framförallt beror på det höga priset och i förlängning den låga efterfrågan. Medelsvensson vill inte betala flera tusen mer för en cykel med rem än med kedja.

Intressant, har du någon egen erfarenhet av remdrift?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenzhendev:

Intressant, har du någon egen erfarenhet av remdrift?

Nej, det har jag inte. Däremot med kedja och allt meck det innebär 😅

Det som lockar mest för mig när det gäller remdrift, och navväxlar, är just mindre underhåll. För mig som cyklar året runt, på saltade och slaskiga vägar, så vore det skönt med rem. Skölj med vatten, sen klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Det finns åtminstone en tillverkare som har löst det problemet: https://www.veercycle.com/

Cool, visste inte att det fanns. Denna rem och drev plus navväxel skulle dock bli väldigt dyrt. Då skulle jag nog hellre bita i det sura äpplet och köpa en cykel med remdrift. Men bra att det finns alternativ!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DavidtheDoom:

Det är jättekort, varför jag är så besviken!

Imorgon så är årets första utefincykeltur bokad med en kompis! 😁

Årets första tur var toppen, latex slang och fina däck gjorde det lätt att cykla!

Skrivet av Herr Kantarell:

Kan någon i tråden tipsa om olika kläder när man cyklar under den kallare årstiden.
Har ni vår/höst kläder och vinterkläder? Eller har ni "vinterkläder" som ni har hela tiden? (och kanske olika mycket lager under?)

Lager, på lager, på lager. Hänger även såklart lite på vad man vill cykla i.
En riktigt bra vinterjacka är svår att ersätta med många lager. Jag har en Shimano-vinterjacka som tillsammans med underställ + fleece:ad jersey klarar -15 till -20°C eller så.

För varmare väder så åker vinterjackan av och ersätts med en vindtät jacka, blir det än varmare så ryker den vindtäta jackan och ersätts med en väst osv.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Kan någon i tråden tipsa om olika kläder när man cyklar under den kallare årstiden.
Har ni vår/höst kläder och vinterkläder? Eller har ni "vinterkläder" som ni har hela tiden? (och kanske olika mycket lager under?)

Jag använder flera lager men det finns ju lite som är vinterspecifikt, på cyklar med rakt styre brukar jag använda styrmuffar.
Nån typ av skydd för ansiktet bör man ju ha typ balaklava eller nån glasögon/hjälm/ansiktsmask kombination men en dedikerad vinterhjälm är inte dumt även om man inte är ute när det är som allra kallast för hjälmar med mycket ventilationshål är inte bra när det regnar och snöar, hjälmhuvan blir blötare och hjälmhuvan är heller inget jag brukar ha förutom vid cykling i kyla.
Det kan också vara så att sommarhjälmen inte sitter bra om man har på sig nått som värmer huvudet så man bör överväga en ganska tät vinterhjälm, ev en mtb downhillhjälm och glasögon/mask efter behov men det är kallt om ansiktet både vid nederbörd kring noll och när man cyklar när det är lite kallare säg under -10 börjar det bita i kinderna.

Har man en luftig sommarhjälm som man tvunget vill använda så går det att anpassa den lite genom att dra på en reflexhuva, de stoppar ju även draget lite.

https://vardagen.se/shop/reflekterande-omslag-373702p.html?gm...

Sedan är det ju det med att välja bra skor och "vinterpedaler" som vi diskuterade om tidgare i tråden man vill hålla fötterna torra och varma.

Denna årstiden när det är stora variationer i väder och temp brukar jag klä mig för dagstempen och när solen går ner så använder jag regnkläderna ytters nästan oavsett för endera är det nederbörd eller så är det klart och då blir det kallt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Cool, visste inte att det fanns. Denna rem och drev plus navväxel skulle dock bli väldigt dyrt. Då skulle jag nog hellre bita i det sura äpplet och köpa en cykel med remdrift. Men bra att det finns alternativ!

Att köpa samma uppsättning av Gates system ligger på liknande prisnivå. Men som du sa innan, det krävs ju en specialram eller att man modifierar den man har för att det skall fungera.
Så har man en ram man verkligen gillar och vill byta till bältdrift, så är ju detta enklare än att få den modifierad för att använda Gates system. Annars är det ju lättare att skaffa en cykel med det från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenzhendev:

Tack för all bra information. Jag är något tveksam vad gäller remdrift, både på grund av budget, eventuell energiförlust och "gummisnöre-effekt" och vad vissa skrivit om problem vid snö, och det faktum att det nästan verkar vara ovanligare med remdrift nu än för ett antal år sedan. Detta är endast vad jag läst på olika forum osv och inte alls baserat på egen kunskap eller erfarenhet så jag kanske har helt fel vad gäller en eller flera av dessa punkter, men att en hel del skrivit så gör mig oavsett detta tveksam. Jag tror på din tanke om sporthybrid, stel gaffel osv. Dämpning kan vara skönt men jag gillar inte effekt-förlusten.

Jag har själv ingen erfarenhet av remdrift, så det ska jag inte uttala mig mer om.
Du har ju också möjligheten att köpa något billigt begagnat och se vad du är bekväm med. Eller köpa något ”dyrt” begagnat för att få en uppfattning om hur det är att cykla med bra grejer. Det går ju alltid att sälja cykeln om den inte passar.

.
.
.
.
.

Skrivet av Herr Kantarell:

Kan någon i tråden tipsa om olika kläder när man cyklar under den kallare årstiden.
Har ni vår/höst kläder och vinterkläder? Eller har ni "vinterkläder" som ni har hela tiden? (och kanske olika mycket lager under?)

Det beror på vilken vinter vi talar om. Där jag cyklar har det nog varit max -10 som kallast (men kanske inte ens det). Jag cyklar med ett par vandrarbyxor med ventilationsmöjlighet från september till och med maj (gissningsvis). Den här vintern har jag kompletterat med vanliga långkalsonger under. Skulle det ha blivit ännu kallare hade jag tagit på mig ett par regnbyxor också. På överkroppen har jag haft en sommarjacka, en ofodrad vind- och vattentät friluftsjacka och ytterst en vindtät(?) reflexväst. På huvudet har jag haft ett pannband och en rätt välventilerad hjälm.

Jag är för idén att testa sig fram när det gäller rätt klädsel, eftersom det är så olika vad folk tycker är kallt, var de cyklar och hur de cyklar.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk

Om man väljer en cykel med shimano-växlar, hur ska man tänka kring vilket växelpaket man ska sikta på till en hybridcykel för jobbpendling? Tiagra, Deore, 105 (eller något annat, kanske till och med något annat märke?). Det är bitvis väldigt backigt och brant på sträckan som ska cyklas. Det ska cyklas året runt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av shenzhendev:

Om man väljer en cykel med shimano-växlar, hur ska man tänka kring vilket växelpaket man ska sikta på till en hybridcykel för jobbpendling? Tiagra, Deore, 105 (eller något annat, kanske till och med något annat märke?). Det är bitvis väldigt backigt och brant på sträckan som ska cyklas. Det ska cyklas året runt.

Fler växlar betyder tunnare kedja, som i sin tur betyder att grejerna är ömtåligare och slits snabbare. Det kan alltså vara fördelaktigt att ha färre växlar. Speciellt vintertid med salt och skit.

Om man ska cykla backigt så är ett XTR-(gravelbike) växelsystem eller mountainbike system rätt bra då de stödjer väldigt stora kassetter. Dvs ett väldigt brett intervall på växlar. Bra om man ska cykla i kuperad terräng och inte platt landsväg.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenzhendev:

Om man väljer en cykel med shimano-växlar, hur ska man tänka kring vilket växelpaket man ska sikta på till en hybridcykel för jobbpendling? Tiagra, Deore, 105 (eller något annat, kanske till och med något annat märke?). Det är bitvis väldigt backigt och brant på sträckan som ska cyklas. Det ska cyklas året runt.

Helt ärligt så tycker jag att alla Shimanos växlar fungerar bra till en pendlarcykel. Då handlar det mer om utväxling, så som föregående talare skriver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenzhendev:

Om man väljer en cykel med shimano-växlar, hur ska man tänka kring vilket växelpaket man ska sikta på till en hybridcykel för jobbpendling? Tiagra, Deore, 105 (eller något annat, kanske till och med något annat märke?). Det är bitvis väldigt backigt och brant på sträckan som ska cyklas. Det ska cyklas året runt.

Alla duger till pendling så länge du har bra utväxling. Viktigare vilka typ av däck man har imho. Slicks på sommaren och grövre på vintern så klarar man det mesta. Hydrauliska skivbromsar är ett plus också om du tänker cykla även i snö och regn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Kan någon i tråden tipsa om olika kläder när man cyklar under den kallare årstiden.
Har ni vår/höst kläder och vinterkläder? Eller har ni "vinterkläder" som ni har hela tiden? (och kanske olika mycket lager under?)

Lager och få bort fukten från kroppen är hemligheten.

Jag har samma jacka 9 månader om året. https://se.tobeouterwear.com/collections/jackets/products/viv... fungerar bra även om det är -40.

Handskar kör jag sånt här nu nere i söder https://www.pocsports.com/collections/mountain-biking-accesso...

Om det är kallare än -10 hade jag bytt till https://www.hestragloves.se/army-leather-heli-ski-3-finger-bl...

Om det är varmare än +5 så har jag tunna handskar, upp till omkring 15c.

Underställ (Devold expedition), vanliga skor med yllesockar (eller mtb skorna). Byxor varierar jag just nu mellan ett par Haglöfs vandrarbyxor och vanliga mjukisbyxor. Haglöfs för regn. Vid kallare väder eller högre fart hade jag fixat något vindtätt. Men jag kommer sällan över 35km/h och ligger främst kring 20km/h.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Jag funderar på denna 21 växlad från Biltema för 3500kr
https://www.biltema.se/cykel-elcykel/herrcyklar/herrcykel-28-...

Är den farlig för tyngre personer?

Jag skulle lugnt kunna lägga väldigt mycket på cykel. Men jag är ointresserad av en som blir stulen direkt. Även om man har försäkring, så är det roligt om man fick ha kvar cykeln i en vecka.
Jag tänker tillbaka 10år. Jag köpte en 6000kr cykel, fick ha den någon månad. Den blev stulen, jag fick en ny cykel, hade kätting och annat. Men vad hjälpte det, den fick jag typ ha i en vecka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag funderar på denna 21 växlad från Biltema för 3500kr
https://www.biltema.se/cykel-elcykel/herrcyklar/herrcykel-28-...

Är den farlig för tyngre personer?

Jag skulle lugnt kunna lägga väldigt mycket på cykel. Men jag är ointresserad av en som blir stulen direkt. Även om man har försäkring, så är det roligt om man fick ha kvar cykeln i en vecka.
Jag tänker tillbaka 10år. Jag köpte en 6000kr cykel, fick ha den någon månad. Den blev stulen, jag fick en ny cykel, hade kätting och annat. Men vad hjälpte det, den fick jag typ ha i en vecka.

Maxlast 120kg och fälgbroms, ska du mycket över det kan det bli intressant att bromsa (om vi inte pratar om att bara cykla väldigt sakta). Men den lär ju inte vika sig om du cyklar på jämna vägar, smäller du in i trottoarer lär fälgarna klaga. Cushcore eller liknande kanske är värt att titta på.

Var lämnar du cykeln när den blir stulen? Jag hade inte lämnat min i delade cykelrum eller utomhus (längre än att gå in i en butik) oavsett prisklass. Eget förråd utan insyn eller i lägenhet/garage gäller för min del.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Maxlast 120kg och fälgbroms, ska du mycket över det kan det bli intressant att bromsa (om vi inte pratar om att bara cykla väldigt sakta). Men den lär ju inte vika sig om du cyklar på jämna vägar,

Var lämnar du cykeln när den blir stulen? Jag hade inte lämnat min i delade cykelrum eller utomhus (längre än att gå in i en butik) oavsett prisklass. Eget förråd utan insyn eller i lägenhet/garage gäller för min del.

Cykelförråd utomhus med ganska höga grindar. Jag hade ett riktigt bra godkänt bygellås, första cykeln även vajer, andra cykeln kätting med lås runt stolpe förutom bygellåset. Inget hjälpte. Och jag gav upp.

Jag har ingen annanstans att ha cykel.
För 20år sedan hade jag 2st nästan 10 000kr cyklar på exakt samma ställe och de båda fick jag ha kvar tills jag körde slut på dem.

Vikten är inget problem med den handlar om hur man kör. Som jag slet sönder cyklar när jag var liten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Cykelförråd utomhus med ganska höga grindar. Jag hade ett riktigt bra godkänt bygellås, första cykeln även vajer, andra cykeln kätting med lås runt stolpe förutom bygellåset. Inget hjälpte. Och jag gav upp.

Jag har ingen annanstans att ha cykel.
För 20år sedan hade jag 2st nästan 10 000kr cyklar på exakt samma ställe och de båda fick jag ha kvar tills jag körde slut på dem.

Vikten är inget problem med den handlar om hur man kör. Som jag slet sönder cyklar när jag var liten.

Grindar osv spelar ju ingen roll om tjuvarna har nyckel in.

Blir dina lås/kedjor förstörda eller plockar någon låsen? Vajer klipper man ju på någon sekund, går så fort att folk inte ens märker något mitt på dagen.

Är ju tyvärr kämpigt då, jag har cykeln i vardagsrummet eller på balkongen. Tyvärr får man inte ha saker för sig själv annars.

Ja ska du köra downhill eller enduro så är det ju fel cykel.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Grindar osv spelar ju ingen roll om tjuvarna har nyckel in.

Blir dina lås/kedjor förstörda eller plockar någon låsen? Vajer klipper man ju på någon sekund, går så fort att folk inte ens märker något mitt på dagen.

Är ju tyvärr kämpigt då, jag har cykeln i vardagsrummet eller på balkongen. Tyvärr får man inte ha saker för sig själv annars.

Ja ska du köra downhill eller enduro så är det ju fel cykel.

Jag har haft dyrkning som en hobby sedan jag är liten. Jag har aldrig varit bra, men plockar hur lätt som helst billiga hänglås för under 100kr. Nå alla tjuvar här kör brutalt våld med kraftiga avbrytare. Jag ser nere i förrådet. Lås som jag hade plockat så lätt med hemmagjord dyrk, så är det bryta söder allt och förstöra som gäller. De gick sig för på att bryta sönder grindarna istället bara för att knipsa låsen med avbrytare.
Min plan är cykeln ovanför och måla den skitful. Sedan rejält lås. Man gör cykeln oattraktiv och de tar en annan istället.

*edit*
Hade jag varit tjuv så hade jag dyrkat upp ett 50kr lås på enstaka minut, sedan ta det jag vill ha och hänga tillbaka låset. Ägaren innan hade funderat på saken tagit vägen. Men mina tjuvar. Ja ett 50kr hänglås det är tufft, vi tar och bryter sönder hela grinddörren till förrådet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av shenzhendev:

Om man väljer en cykel med shimano-växlar, hur ska man tänka kring vilket växelpaket man ska sikta på till en hybridcykel för jobbpendling? Tiagra, Deore, 105 (eller något annat, kanske till och med något annat märke?). Det är bitvis väldigt backigt och brant på sträckan som ska cyklas. Det ska cyklas året runt.

Det är snarare enklare att säga vilka växlar du inte bör välja, inga tävlingsväxlar och inga budgetväxlar, tävlingsdelar är extremt dyra, bräckliga och underhållskrävande och de ger en väldigt hög milkostnad, budgetdelarna ger "tråkig funktion" de funkar men brukar inte ge nån särskilt bra känsla, jag cyklar året om och bland kedjeväxlar är 3x9 eller 3x8 det som verkar ge minst milkostnad och bra utväxlingsförhållanden med tillräckligt omfång och bekvämt små steg.

Väljer man nått med 1-2 klingor fram funkar det inte lika bra på en brukscykel för priserna skenar och omfånget och stegen blir inte bra, åtminstone brukar jag vilja kunna ha last med mig och kunna klara av backar.
Håller man sig hos Shimano är det typ Deore växlarna som är prisvärdast på en brukscykel, racerserierna tycker jag är helt ointressanta.

Interna växlar är väldigt bekvämt och då gäller fler=bättre. Undvik bara Alfine 8 för den är så lik Nexus 8 att den inte är värd merkostnaden men Alfine 11 är en väldigt trevlig växel och i princip en budgetversion på Rohloff (de går båda i oljebad istället för att vara fettsmorda som billigare växlar) Pinion är väl däremot dagens spjutspetsväxlar men de är rätt dyra och definitivt inte Shimano.

Alfine 11 har dock bara triggershifter och ingen roterande vilket är synd för det är svårare att växla många steg snabbt, den finns däremot i DI version om man verkligen vill lyxa till växlandet.

Väljer du nån bakväxel med long-cage kan du byta kassett lite enklare efter väder typ lägre utväxlingar på vintern, man kan även ha mindre vinterhjul om man har skivbromsar och det både sänker utväxlingen givet samma kassett men ger också plats för bredare vinterdäck och gott om plats mot stänkskärmarna för dubbdäck så att ha 620 sommarhjul och 584 vinterhjul är inte så tokigt på en brukscykel.

Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag funderar på denna 21 växlad från Biltema för 3500kr
https://www.biltema.se/cykel-elcykel/herrcyklar/herrcykel-28-...

Är den farlig för tyngre personer?

Jag skulle lugnt kunna lägga väldigt mycket på cykel. Men jag är ointresserad av en som blir stulen direkt. Även om man har försäkring, så är det roligt om man fick ha kvar cykeln i en vecka.
Jag tänker tillbaka 10år. Jag köpte en 6000kr cykel, fick ha den någon månad. Den blev stulen, jag fick en ny cykel, hade kätting och annat. Men vad hjälpte det, den fick jag typ ha i en vecka.

Den lär inte vara farlig om den sköts, det är ofta så att billiga cyklar är billiga för att de är tunga pga grova dimensioner och att man inte använder reducerade rör.
Se till att ha bra/högt lufttryck och om ekerspänningen minskar så serva den, en del billiga hjul är inte välbyggda utan ekrarna "sätter sig" när de börjar belastas så håll koll på ekerspänningen och att hjulen är raka. Det kan även vara värt att smörja hela cykeln direkt för det kan också vara dåligt gjort på nya budgetcyklar.

Du kan också skaffa nått begagnat och då kan du nog även få en cykel med dynamobelysning för det priset eller ännu mindre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är snarare enklare att säga vilka växlar du inte bör välja, inga tävlingsväxlar och inga budgetväxlar, tävlingsdelar är extremt dyra, bräckliga och underhållskrävande och de ger en väldigt hög milkostnad, ...

Kan inte låta bli att reagera på detta. Du får det att låta som att "tävlingsväxlar" (men jag misstänker att du menar de dyraste komponentgrupperna) är ömtåliga och nästan skräp. Det är ingen större skillnad på de billigare och dyrare växelgrupper rent hållbarhetsmässigt. De dyrare är gjorda i mer exotiska material för att få ner vikten, och i Shimanos fall så är numera både Ultegra och Dura-Ace enbart elektriska. De kräver inte mer underhåll, de är inte mer ömtåliga, men de är dyrare och de är tyngre. I övrigt är det väldigt liten skillnad på exempelvis 11-delade 105 och mekaniska 11-delade Dura-Ace i funktion.

Gällande kejdor så har 10-, 11- och 12-delade växlar samma invändiga mått, det är enbart yttermåttet som skiljer. Av de tester jag har sett så håller en bättre 11-delad kedja bättre än motsvarande 10-delade då den 11-delade har lite tåligare ytterplåtar för att ha samma draghållfasthet som sin 10-delade variant. Har inte sett motsvarande test på 12-delade kedjor än, men eftersom 12-delat är ovanligt är det heller inte många som måste ha en 12-delad kedja.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mrqaffe:

Väljer man nått med 1-2 klingor fram funkar det inte lika bra på en brukscykel för priserna skenar och omfånget och stegen blir inte bra, åtminstone brukar jag vilja kunna ha last med mig och kunna klara av backar.
Håller man sig hos Shimano är det typ Deore växlarna som är prisvärdast på en brukscykel, racerserierna tycker jag är helt ointressanta.

LVG och MTB-serierna i samma växelklass passar med varandra, undantaget kassetten som inte kan vara riktigt stor på LVG som MTB pga längden på bakre växelföraren i LVG-grupperna. Omfånget går att lösa. Du har dock rätt i att en cykel från butik med GRX eller MTB-växelgrupp troligen har bättre omfång för en nybörjare och för brukscykling.

Ska man gå längre så hade jag nog sagt att GRX-serierna (Gravel) är typ samma sak som MTB-serien men med STI-broms/växelreglage, omfånget är densamma, välj själv om det ska vara 1-by eller 2-by.

För mig är det raka motsatsen, pga handledsskador så fungerar inte ett rakt cykelstyre alls för mig så det är endast GRX och LVG-grupperna som är intressanta.

Jag använder en 11-speed 105-cykel för min dagliga pendling till jobbet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av whisky:

Kan inte låta bli att reagera på detta. Du får det att låta som att "tävlingsväxlar" (men jag misstänker att du menar de dyraste komponentgrupperna) är ömtåliga och nästan skräp. Det är ingen större skillnad på de billigare och dyrare växelgrupper rent hållbarhetsmässigt. De dyrare är gjorda i mer exotiska material för att få ner vikten, och i Shimanos fall så är numera både Ultegra och Dura-Ace enbart elektriska. De kräver inte mer underhåll, de är inte mer ömtåliga, men de är dyrare och de är tyngre. I övrigt är det väldigt liten skillnad på exempelvis 11-delade 105 och mekaniska 11-delade Dura-Ace i funktion.

Gällande kejdor så har 10-, 11- och 12-delade växlar samma invändiga mått, det är enbart yttermåttet som skiljer. Av de tester jag har sett så håller en bättre 11-delad kedja bättre än motsvarande 10-delade då den 11-delade har lite tåligare ytterplåtar för att ha samma draghållfasthet som sin 10-delade variant. Har inte sett motsvarande test på 12-delade kedjor än, men eftersom 12-delat är ovanligt är det heller inte många som måste ha en 12-delad kedja.

När man går över 9 drev i kassetten så ökar priserna väldigt mycket på alla delar i drivlinan ( inte bara kassetten) och de verkar även behöva mer underhåll för att fungera bra så jag tycker inte de hör hemma på brukscyklar som man inte her tid att rengöra och smörja efter varje gång man använt dem. De pålitligaste kedjaväxlar jag kört med på vintern har varit 8 delade, de har pålitlig och bra teknik från början vad gäller prestanda på sommaren och verkar funka bra även i modd och snö och isar inte ihop riktigt lika lätt som de med flera klingor.

Ultegra och Dura-Ace är ju dessutom för landsvägscyklar, ska man ha mer exklusiva växlar ska man i så fall gå mot MTB växlar för de erbjuder mycket lägre lägstaväxlar och det har man stor nytta av på en brukscykel. jag tycker inte att man bör överväga en "short cage" växel utan medium eller lång ska det vara.

De dyraste komponentgrupperna är inte skräp men de prioriterar låg vikt och att de är välservade vilket gör dem mer olämpliga än mellanklassen sett till prisvärdhet på en brukscykel där man vill ha låga milkostnader och landsvägsserierna är inte lika tåliga mot skit, snö och is så de funkar sämre på vintern. Kan man välja fritt så väljer man alltså hellre xtr än dura ace om det är en brukscykel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

När man går över 9 drev i kassetten så ökar priserna väldigt mycket på alla delar i drivlinan ( inte bara kassetten) och de verkar även behöva mer underhåll för att fungera bra så jag tycker inte de hör hemma på brukscyklar som man inte her tid att rengöra och smörja efter varje gång man använt dem. De pålitligaste kedjaväxlar jag kört med på vintern har varit 8 delade, de har pålitlig och bra teknik från början vad gäller prestanda på sommaren och verkar funka bra även i modd och snö och isar inte ihop riktigt lika lätt som de med flera klingor.

Ultegra och Dura-Ace är ju dessutom för landsvägscyklar, ska man ha mer exklusiva växlar ska man i så fall gå mot MTB växlar för de erbjuder mycket lägre lägstaväxlar och det har man stor nytta av på en brukscykel. jag tycker inte att man bör överväga en "short cage" växel utan medium eller lång ska det vara.

De dyraste komponentgrupperna är inte skräp men de prioriterar låg vikt och att de är välservade vilket gör dem mer olämpliga än mellanklassen sett till prisvärdhet på en brukscykel där man vill ha låga milkostnader och landsvägsserierna är inte lika tåliga mot skit, snö och is så de funkar sämre på vintern. Kan man välja fritt så väljer man alltså hellre xtr än dura ace om det är en brukscykel.

Även en "vanlig" cykel behöver underhåll. Man kanske behöver byta kjedja ca 1 gång per år som pendlare.
Gör man inte det börjar den nu längre kjedjan äta upp framdreven och kassetten (bakväxelkuggarna), vilket blir dyrare underhåll. (men även kassetten behöver bytas rätt ofta beroende på hur mycket man cyklar)

Man ska även smörja kjedjan, kolla luft och bromsar rätt ofta.
Hör rätt många cyklar det gnisslar om. Sen är de många som har cykeln dåligt inställd, för låg sadel och ser ut som kalle anka.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Även en "vanlig" cykel behöver underhåll. Man kanske behöver byta kjedja ca 1 gång per år som pendlare.
Gör man inte det börjar den nu längre kjedjan äta upp framdreven och kassetten (bakväxelkuggarna), vilket blir dyrare underhåll. (men även kassetten behöver bytas rätt ofta beroende på hur mycket man cyklar)

Man ska även smörja kjedjan, kolla luft och bromsar rätt ofta.
Hör rätt många cyklar det gnisslar om. Sen är de många som har cykeln dåligt inställd, för låg sadel och ser ut som kalle anka.

Ja service behövs men tex kedjorna får kortare livslängd ju fler klingor man har för de är inte bara smalare utan kassetterna är bredare, även naven blir bredare och gränsen för där det händer är när man går över 9 drev.
Dessutom påverkar det vinklarna på kedjan så slitaget ökar när man väljer nått med 1 klinga fram.
Min erfarenhet säger mig att billigaste underhållet får man med 3x8-9 drivlinor om man inte ska offra cyklingskänsla och välja nått med färre kedjeväxlar. (nterna växlar är lite annorlunda då de oftast har en grövre rak kedja som håller väldigt länge och går växlarna i oljebad är de närmast outslitliga.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenzhendev:

Om man väljer en cykel med shimano-växlar, hur ska man tänka kring vilket växelpaket man ska sikta på till en hybridcykel för jobbpendling? Tiagra, Deore, 105 (eller något annat, kanske till och med något annat märke?). Det är bitvis väldigt backigt och brant på sträckan som ska cyklas. Det ska cyklas året runt.

Alla shimanoväxlar håller rätt hög kvalitet idag.
De har lite knepiga produkt benämningar: Deore spåret är för mountainbikes. Och finns olika Deore varianter.

Skulle jag köpa en året om cykel i dag skulle jag nog ta en cyclocross eller gravelbike med skivbromsar och 105 växlar.
Beroende på budget kan man skaffa ett par extra hjul och ha vinterdäck på eller byta varje säsong.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies