Permalänk
Medlem

DVI-D till Displayport 144 hz?

Tja, börjar kolla på att köpa mig ett nytt grafikkort men hittar inget i 30-serien som har DVI.
Min skärm har ingen displayport så jag tänkte om det finns någon adapter som löser detta?
Fett cringe om jag ska behöva byta skärm för att jag köper nytt grafikkort.
Är det en aktiv adapter man ska ha?

mvh

Permalänk
Medlem

Har ni inge HDMI?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Har ni inge HDMI?

Skärmen har HDMI men stödjer inte mer än 60 hz.
Den stödjer bara 144 hz genom DVI

Permalänk
Medlem

Tror det här har diskuterats tidigare och det kommer sluta med att du måste köpa ny skärm.

Permalänk
Medlem

Det finns ett gammalt men sannolikt fortfarande lika relevant och väldigt detaljerat svar av Laxpudding här:
#17638968

Det korta svaret är att för att få 144hz så behöver du troligen antingen leta upp en dyr obskyr dual link adapter för 1000+ kr eller byta skärm

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Det finns ett gammalt men sannolikt fortfarande lika relevant och väldigt detaljerat svar av Laxpudding här:
#17638968

Det korta svaret är att för att få 144hz så behöver du troligen antingen leta upp en dyr obskyr dual link adapter för 1000+ kr eller byta skärm

Tack, missade den där tråden helt!
Blir nog lättast att hitta en dyr aktiv adapter då.
Min skärm är ganska så "inbyggd" i min setup och kan inte bytas utan att ta ner och flytta en hel hylla.

Tacktack

Permalänk
Medlem
Skrivet av psyksjuk:

Tack, missade den där tråden helt!
Blir nog lättast att hitta en dyr aktiv adapter då.
Min skärm är ganska så "inbyggd" i min setup och kan inte bytas utan att ta ner och flytta en hel hylla.

Tacktack

även om det är "billigast/lättast" bör du kanske fundera på om det är värt det.
om det nu skulle vara så att du har en Benq XL2411 (eller liknande)
Så är det en skärm som av mer än en person beskrivits som ganska... arslig vad gäller färger, betraktningsvinklar med mera, och de är dessutom av sådan ålder att de kanske, inte lever så länge till oavsett, och du står med en helt överflödig adapter för en tusenlapp eller två.
Pengarna är antagligen bättre investerade i en aningen mer modern begagnad gamingskärm än en dyr adapter (som antagligen dessutom riskerar fungera halvdant)

Nu vet jag inte hur krånglig bokhyllan ifråga är att få ner, men...
"jag använder silvertejp till att tejpa igen hålen i mina byxor istället för att köpa ett par nya, för jag har bältet och plånboken i dem och orkar inte ta ur det"
(obs, sagt på skämt)

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

https://www.amazon.se/StarTech-com-DisplayPort-DVI-Adapter-Du...

om det är värt det eller ej är väl tveksamt dock då om skärmen är så pass gammal att den fortfarande använder DVI är det ganska troligt att den är så pass gammal att den snart kommer kasta in handduken och dö.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

https://www.amazon.se/StarTech-com-DisplayPort-DVI-Adapter-Du...

om det är värt det eller ej är väl tveksamt dock då om skärmen är så pass gammal att den fortfarande använder DVI är det ganska troligt att den är så pass gammal att den snart kommer kasta in handduken och dö.

står ju att den bara stödjer 60hz. ? vilket inte hjälper TS. (Eller missar jag något?)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bagarbosse:

står ju att den bara stödjer 60hz. ? vilket inte hjälper TS. (Eller missar jag något?)

Står det inte. Det står att den stöder 2560x1600 @ 60Hz. Vilket kräver nästan exakt samma bandbredd som 1920x1080 @ 120Hz
Och läser du recensionerna så är det åtminstone en person som med framgång använt den för 120Hz

Permalänk
Medlem

Har ditt moderkort DVI och och CPUn iGPU så kanske det går att "routa" grafikkortet via moderkortets DVI.
https://linustechtips.com/topic/1094672-how-to-use-gpu-throug...

Hittar inte direkt några fler källor på det men kan ju vara värt att experimentera med redan nu innan du köper någon adapter

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Har ditt moderkort DVI och och CPUn iGPU så kanske det går att "routa" grafikkortet via moderkortets DVI.
https://linustechtips.com/topic/1094672-how-to-use-gpu-throug...

Hittar inte direkt några fler källor på det men kan ju vara värt att experimentera med redan nu innan du köper någon adapter

Det verkar ytterst osannolikt att det skulle gå att göra - komponenterna är normalt inte hopkopplade på ett sådant sätt att det skulle vara möjligt att skicka grafikkortets utsignal via moderkortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Det verkar ytterst osannolikt att det skulle gå att göra - komponenterna är normalt inte hopkopplade på ett sådant sätt att det skulle vara möjligt att skicka grafikkortets utsignal via moderkortet.

Kollade du länken? Handlar mer om en mjukvarugrej, låt GPUn renderar och OS kopierar framebuffern från GPU till iGPU.

Hitta en till som påstår lyckats:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/gkgrws/rendering_using_...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av kinkyboo:

Har ditt moderkort DVI och och CPUn iGPU så kanske det går att "routa" grafikkortet via moderkortets DVI.
https://linustechtips.com/topic/1094672-how-to-use-gpu-throug...

Hittar inte direkt några fler källor på det men kan ju vara värt att experimentera med redan nu innan du köper någon adapter

Skrivet av psyksjuk:

Tja, börjar kolla på att köpa mig ett nytt grafikkort men hittar inget i 30-serien som har DVI.
Min skärm har ingen displayport så jag tänkte om det finns någon adapter som löser detta?

Det är fel rubrik, det som söks är en DP till dvi-d dl signalomvandlare, få nya grafikkort har dvi (inga spelkort) och de flesta moderna bildvisare har inte heller dvi-ingågar längre så felskriven rubrik är mycket sannolikt eller kanske att TS inte insett att signalrikningen är viktig att ange rätt.

Jag tycker man ska byta monitor för det kommer inte att sluta bra att undvika det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av kinkyboo:

Kollade du länken? Handlar mer om en mjukvarugrej, låt GPUn renderar och OS kopierar framebuffern från GPU till iGPU.

Hitta en till som påstår lyckats:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/gkgrws/rendering_using_...

Problemet är inte att hur man routar renderingen. Problemet är att det saknas modern hårdvara som kan alstra en signal över dubbellänkad DVI. De äldre moderkort som fortfarande har en DVI-anslutning är single-link. I grunden en HDMI-anslutning fast med en DVI-kontakt. Måste backa ganska långt tillbaka i tiden för att moderkorten ska ha DVI-DL. Även under sin storhetstid på 00-talet var DVI på moderkorten aldrig en garanti för att det fanns DVI-DL.

Lösningen för TS ifall han inte kan byta ut skärmen är en dyr omvandlare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

https://www.amazon.se/StarTech-com-DisplayPort-DVI-Adapter-Du...

om det är värt det eller ej är väl tveksamt dock då om skärmen är så pass gammal att den fortfarande använder DVI är det ganska troligt att den är så pass gammal att den snart kommer kasta in handduken och dö.

Det nämndes även en annan biligare adapter i förra tråden, se här:
#18331484
Oklart om den funkar för detta syfte (144hz) men KAN ju vara värd att testa om man orkar krångla med returer om det inte vill sig.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är fel rubrik, det som söks är en DP till dvi-d dl signalomvandlare, få nya grafikkort har dvi (inga spelkort) och de flesta moderna bildvisare har inte heller dvi-ingågar längre så felskriven rubrik är mycket sannolikt eller kanske att TS inte insett att signalrikningen är viktig att ange rätt.

Jag tycker man ska byta monitor för det kommer inte att sluta bra att undvika det.

Skrivet av Laxpudding:

Problemet är inte att hur man routar renderingen. Problemet är att det saknas modern hårdvara som kan alstra en signal över dubbellänkad DVI. De äldre moderkort som fortfarande har en DVI-anslutning är single-link. I grunden en HDMI-anslutning fast med en DVI-kontakt. Måste backa ganska långt tillbaka i tiden för att moderkorten ska ha DVI-DL. Även under sin storhetstid på 00-talet var DVI på moderkorten aldrig en garanti för att det fanns DVI-DL.

Lösningen för TS ifall han inte kan byta ut skärmen är en dyr omvandlare.

Då kanske ett tredje alternativ istället fungerar: behåll gamla kortet i kombination med ett nytt. Det gamla kortet får helt enkelt agera som "adapter"

Om det finns plats i chassit osv