Google, Microsoft, Apple och Mozilla går samman för bättre webbläsare

Permalänk
Melding Plague

Google, Microsoft, Apple och Mozilla går samman för bättre webbläsare

Med nytt initiativ ska kompatibilitetsproblem mellan olika webbläsare förpassas till historien.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Intressant, jag är inte webbutvecklare själv men har hört från bekanta att Safari är lite av ett svart får som sticker ut jämfört med andra webbläsare. Detta verkar ju snarare peka på att Chrome ligger sämst till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Intressant, jag är inte webbutvecklare själv men har hört från bekanta att Safari är lite av ett svart får som sticker ut jämfört med andra webbläsare. Detta verkar ju snarare peka på att Chrome ligger sämst till?

De flesta webbutvecklare utvecklar mot chromium, därmed sätter chromium "standarden" oavsett vem som tekniskt sätt gör rätt implementationsmässigt.

Permalänk
Medlem

Better surveillance for the win. BSftw

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Intressant, jag är inte webbutvecklare själv men har hört från bekanta att Safari är lite av ett svart får som sticker ut jämfört med andra webbläsare. Detta verkar ju snarare peka på att Chrome ligger sämst till?

Det här resultaten som de har med sina utvecklarversioner. Alla tre är klart sämre om du tar det de levererar idag, men jag tror jag såg att Firefox ändå var bäst. Skall se om jag hittar den länken igen.

EDIT: Här:

https://wpt.fyi/interop-2022?stable

Du kan flippa till Experimental för att se siffrorna från artikeln, och sedan till Stable för att se hur det är på det som skeppas. Safari har då sämst med 50, Firefox har 69, och Chrome i mitten med 65. Slutsatsen man kan kan dra är väl att Apple såg sitt resultat och jobbade hårt på att förbättra det, medan de andra två har gjort mindre förbättringar.

En snabbkoll indikerar att Safari låg på 0 på flera områden och sedan rakade upp ganska högt i Experimental. Det verkar som om Apple inte lägger in något i Stable förrän det är ganska bra, medan Google och Mozilla snarare lägger upp något att börja med och sedan jobbar påd et.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kotz:

Better surveillance for the win. BSftw

... va?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Better surveillance for the win. BSftw

Ha! Exakt.

Antar att de andra känner att de ligger efter Googles spionprogramvara Chrome och vill komma ikapp.

Permalänk
Medlem

aldrig upplevt nåt kompatibilitets problem själv. iaf inte i layout vis. nån gång har det funkar bättre i edge med nåt formulär men har snarar varit att sidan krånglat till det med cookies och det är där felet legat. jag har bara varit för lat att använda chrome private tab...

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Den var otippad 👀

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ha! Exakt.

Antar att de andra känner att de ligger efter Googles spionprogramvara Chrome och vill komma ikapp.

Tror ni missförstått. Detta handlar om att olika webbläsare skiljer sig i hur de ritar upp hemsidor, så att vissa hemsidor ser annorlunda ut beroende på vilken webbläsare man använder. Handlar inte om någon användardata.

Permalänk
Medlem

Den stora filosofiska frågan... vad är "bättre"?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ha! Exakt.

Antar att de andra känner att de ligger efter Googles spionprogramvara Chrome och vill komma ikapp.

Och jag antar att du inte läst sidan?
Det handlar alltså om att olika webbläsare ska rendera CSS på samma sätt, så att samma kod ger samma layout i alla webbläsare.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Troligt kompatibilitetsproblem: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1657790-problem-med-in...

Är första gången jag har råkat ut för något liknande men det är ju bra om det här initiativet råder bot på sånt som i tråden.

Permalänk
Medlem

Intressant det där med att Safari TP ligger jävligt mycket bättre till än skarpa Safari i nuläget. Kanske ska testa köra TP ett tag och se.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 16GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

En sak mindre att tänka på när man bygger hemsidor, nice!

Permalänk
Medlem

Behövs verkligen! Är ju skrämmande att statliga myndigheter kan ha hemsidor som vägrar stödja annat än Chrome år 2020+. Får hoppas att webbutvecklarna börjar testa med annat än Chrome innan de sjösätter hemsidor.

Arbetsförmedlingen tog ju flera månader på sig innan de stödde inloggning med Firefox eller Safari.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Det var på tiden!

Nog för att det har blivit bättre med åren (när jag var nyexad behövde man fortfarande ta hänsyn till IE), men kompabilitetsproblem orsakar fortfarande åtskilliga timmars merjobb varje år.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A7V:

Behövs verkligen! Är ju skrämmande att statliga myndigheter kan ha hemsidor som vägrar stödja annat än Chrome år 2020+. Får hoppas att webbutvecklarna börjar testa med annat än Chrome innan de sjösätter hemsidor.

Arbetsförmedlingen tog ju flera månader på sig innan de stödde inloggning med Firefox eller Safari.

Själv har jag kunder som är tvingade till IE11...

Permalänk
Medlem

HTML och CSS har redan standarder i olika versioner. Problemet skulle inte existera om man bara följde standarderna, och givetvis hanterade felaktig kod på samma sätt i alla motorer. Men det kanske är det självklara som de äntligen börjar fatta.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

HTML och CSS har redan standarder i olika versioner. Problemet skulle inte existera om man bara följde standarderna, och givetvis hanterade felaktig kod på samma sätt i alla motorer. Men det kanske är det självklara som de äntligen börjar fatta.

Nej, det handlar inte om att fatta, det handlar om två saker:

1) Standarderna utvecklas hela tiden, och folk prioriterar olika vad de skall lägga tid på
2) Standarderna är ibland inte solklara över hur man skall hantera trasig kod eller saknade resurser. Det var detta som AcidTest fokuserade på.

Det här är ett sätt att försöka komma till rätta med det. 2 är alltid ett svårt problem - 1 hade man kunnat lösa om man hade hållit igen på hur många nya standard-tillägg som man gjorde samtidigt. För några år sen var det lite liv om nån databas-funktion som gjordes till standard och sedan ingen implementerade för att det var så jobbigt och inte prioriterat.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

HALLELUJAH! Som front-end utvecklare kan detta inte komma snabbt nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Nej, det handlar inte om att fatta, det handlar om två saker:

1) Standarderna utvecklas hela tiden, och folk prioriterar olika vad de skall lägga tid på
2) Standarderna är ibland inte solklara över hur man skall hantera trasig kod eller saknade resurser. Det var detta som AcidTest fokuserade på.

Det här är ett sätt att försöka komma till rätta med det. 2 är alltid ett svårt problem - 1 hade man kunnat lösa om man hade hållit igen på hur många nya standard-tillägg som man gjorde samtidigt. För några år sen var det lite liv om nån databas-funktion som gjordes till standard och sedan ingen implementerade för att det var så jobbigt och inte prioriterat.

Fast om det inte är tydligt i standarden vad som skall göras är det ju fel där och som bör tas upp i w3c dokumentationen.

Är bra att man börjar ta åt sig att följa standard dock har det alltid varit att Safari skitigt i att göra det medans Firefox nitiskt följt eller undvikit att implementera medans Chromium hamnat lite mellan där de för in massa halvfärdiga lösningar som blir pseudo standard bara för att folk utvecklar mot Chromium.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Bra initiativ

Visa signatur

Citera för svar

MSI Z490 MAG TOMAHAWK | Intel Core i7 10700K | Corsair 64GB DDR4 3200MHz | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1TB | WD Black 6TB Desktop Drive | Corsair RM750X 750W | Fractal Design Define R6

Permalänk
Medlem

Dom enda kompabilitetsmässiga problemen jag stöter på är när svenska streaming-tjänster helt hjärn-dött artificiellt blockerar alla webbläsare som inte identifierar sig som Firefox/Chrome/Safari/Edge utan någon som helst legit anledning.

"sTöDs iNtE"

Men sen om man trycker ctrl+shift+i

more tools
network conditions
och ändrar user agent till tillexempel "Chrome - Windows"

Och nu helt plötsligt så kan jag se på live-streams på cmore trots min "ej stödda webbläsare"

Förstår verkligen inte poängen med att bland andra Cmore aktivt ska blockera alla webbläsare förutom dom som identifierar som just dom 4 som dom nämner? Speciellt inte när man är på en Chromium-baserad webbläsare precis som Chrome och Edge som är med på listan. Varför ska dom hålla på och dryga sig så genom att aktivt blockera webbläsare istället för att låta det fungera på alla webbläsare som är tekniskt kapabla till att spela upp deras videor/streams

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusHuddinge:

Dom enda kompabilitetsmässiga problemen jag stöter på är när svenska streaming-tjänster helt hjärn-dött artificiellt blockerar alla webbläsare som inte identifierar sig som Firefox/Chrome/Safari/Edge utan någon som helst legit anledning.
https://i.imgur.com/ClzOfSr.png
https://i.imgur.com/4PLXcGI.png
"sTöDs iNtE"

Men sen om man trycker ctrl+shift+i
https://i.imgur.com/bMiPmBO.png
more tools
network conditions
och ändrar user agent till tillexempel "Chrome - Windows"
https://i.imgur.com/OsAPg4j.png
Och nu helt plötsligt så kan jag se på live-streams på cmore trots min "ej stödda webbläsare"
https://i.imgur.com/4e9Oy9Z.png

Förstår verkligen inte poängen med att bland andra Cmore aktivt ska blockera alla webbläsare förutom dom som identifierar som just dom 4 som dom nämner? Speciellt inte när man är på en Chromium-baserad webbläsare precis som Chrome och Edge som är med på listan. Varför ska dom hålla på och dryga sig så genom att aktivt blockera webbläsare istället för att låta det fungera på alla webbläsare som är tekniskt kapabla till att spela upp deras videor/streams

Ett alternativ i stället för att blockera som ovanstående är att ha en modal som säger att man kanske inte renderar sidan som förväntat. Ett element som alltid syns kommer bara vara ivägen.

Men att "blockera folk" är ju helt otroligt.

Permalänk
Medlem

Standarden ska ju följas, men känns inte som att det skulle vara något problem idag hur olika webbläsare renderar sidorna utifrån CSSen. Stora problemet är väl att webbutvecklare inte kollar kompatibiliteten när de använder en viss funktion (css/js).

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Trodde det var ett tidigt aprilskämt, varför skulle Apple frivilligt samarbeta med något annat företag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Trodde det var ett tidigt aprilskämt, varför skulle Apple frivilligt samarbeta med något annat företag?

Apple samarbetar med en del saker, t.ex. trådlös laddning, USB-C mm

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stan Carley:

Trodde det var ett tidigt aprilskämt, varför skulle Apple frivilligt samarbeta med något annat företag?

Just webbläsare har Apple samarbetat med andra inom i många år. Webkit var baserat på KHTML och användes av Google som basen för Chrome innan Google valde att göra en fork (Blink) för vidare utveckling.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Nu har inte jag pysslat med webbutveckling på några år, så rätta mig gärna om jag har fel. Jag minns det som att då, när Opera fortfarande var Opera och använde Presto som renderingsmotor, så var Opera ovanligt bra på att följa webbstandarder. Problemet var att webbutvecklare utvecklade för de då stora webbläsarna som IE 9 m.fl., vilket gjorde att många webbsidor ändå inte fungerade i Opera. Minns jag rätt?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit