Rädda data från gammal NAS.

Permalänk
Medlem

Rädda data från gammal NAS.

Hej,

Hittade en gammal NAS från glömda tider och hade velat rädda datan på diskarna, mest för skojs skull. Problemet är nu att när jag kör igång NASen (Netgear RND2000/ReadyNas2 Duo v1) så säger den att den inte hittar några diskar. Har testat med andra diskar(som jag vet fungerar) än dom jag vill rädda data ifrån och får samma meddelande. Är rätt säker på att diskarna kör Netgears egna, vad dom kallar XRAID. Har svårt att se att jag skulle kört t.ex raid0 för performance i en NAS, även om jag var ung och dum på den tiden så vad jag inte SÅ dum hoppas jag.

Stoppar jag diskarna i en hdd docking bay kommer dom fram i disk manager som "Unallocated" med ett meddelande som lyder "Disk not initialized".

Så min fråga är:

Vad kan jag göra? Finns det något att göra?

Mvh,
WW

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem

Prova att boota en Linux Live CD (lättast med en USB-pinne) och se om du kommer åt diskarna i dockan där. Förmodligen använde din Nas inte FAT eller NTFS och det är därför Windows inte kan läsa dem.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Prova att boota en Linux Live CD (lättast med en USB-pinne) och se om du kommer åt diskarna i dockan där. Förmodligen använde din Nas inte FAT eller NTFS och det är därför Windows inte kan läsa dem.

Det här är resultaten:

Första disken i Linux:
https://drive.google.com/file/d/1-T3gWRxLR9YBH4-2yS2yKPJaY9bT...

Andra disken i Linux:
https://drive.google.com/file/d/1-MWkNXyPUzp3DrPJu6iZFP__AGXa...

Försök att mounta första disken i Linux:
https://drive.google.com/file/d/1-K1gNWNxs9E7vpWz6hocmWzSb-UA...

Första disken i Win10:
https://drive.google.com/file/d/1-TruWTrL8Tfm5oUpVkVMkwGzEzCt...

Andra disken i Win10:
https://drive.google.com/file/d/1-Tq2eJ2Sse02wl4bwsPrGBAiegsR...

Några förslag till nästa steg? Tack oavsett!

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av WhakkaWhack:

Det här är resultaten:

[...]

Några förslag till nästa steg? Tack oavsett!

Att du får fram LVM-info är ett bra tecken, det tyder på att din NAS kört ett *nix-operativ och det borde gå att mounta disken i en annan maskin. Tyvärr är det lite över min nivå, jag har aldrig lärt mig LVM, men det finns en hel hop med lv/pv/vg-kommandon och -flaggor att använda. Du får googla på "mount partial lvm" eller liknande.

Här är en länk som kanske kan vara nyttig: LVM recovery after loss of system drive

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Lite olika det där, duon kör om jag minns rätt vanlig lvm med ext4, senare varianter med Raidiator/ReadyNas OS (6.0+) kör btrfs.

Oavsett, som tidigare nämnts så läs på om LVM så löser du det där!

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

fast gamla Netgear använder mdadm-RAID och inte LVM - så det är lite konstigt att det hänvisar till LVM-volymer och luktar mer att diskarna hör till senare Synology, som numera använder LVM.

för att RAID:en skall sättas ihop 'automagiskt' i ubuntu så måste samtliga diskar vara insatta - annars måste man mickla manuellt med kommandorader då bara 1 disk i en RAID1-par accessbar så anses det köra i icke redundant läge och gör inget automatiskt.

XRAID mfl. är bara skript-paket som gör kommando-strängar med in grunden att skicka rätt parametrar och hantera mdadm-RAID eller LVM och även expandera olika filsystem när utökningen är klar på LVM/mdadm-RAID nivån.

allt som XRAID gör och motsvarande på HDR i synology, kan du göra manuellt mot LVM/mdadm-RAID med en rad kommandorader efter varandra.

Att köra diskarna från NAS i windows är meningslöst och tom. kan förvärra möjligheterna att rädda data om du råka klicka fel att tex. formatera enheterna fast du inte tänkte göra det med en musklick för mycket i hastigheten - så håll windows borta från diskarna tills det finns en diskimage på var och en, säkrad off-line och urkopplad media.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

fast gamla Netgear använder mdadm-RAID och inte LVM - så det är lite konstigt att det hänvisar till LVM-volymer och luktar mer att diskarna hör till senare Synology, som numera använder LVM.

för att RAID:en skall sättas ihop 'automagiskt' i ubuntu så måste samtliga diskar vara insatta - annars måste man mickla manuellt med kommandorader då bara 1 disk i en RAID1-par accessbar så anses det köra i icke redundant läge och gör inget automatiskt.

XRAID mfl. är bara skript-paket som gör kommando-strängar med in grunden att skicka rätt parametrar och hantera mdadm-RAID eller LVM och även expandera olika filsystem när utökningen är klar på LVM/mdadm-RAID nivån.

allt som XRAID gör och motsvarande på HDR i synology, kan du göra manuellt mot LVM/mdadm-RAID med en rad kommandorader efter varandra.

Att köra diskarna från NAS i windows är meningslöst och tom. kan förvärra möjligheterna att rädda data om du råka klicka fel att tex. formatera enheterna fast du inte tänkte göra det med en musklick för mycket i hastigheten - så håll windows borta från diskarna tills det finns en diskimage på var och en, säkrad off-line och urkopplad media.

Mdraid gäller vad jag minns de gamla infrant-burkarna med sparc-processor. Duo är så pass ny ändå så den bör köra LVM, fast kanske blandar ihop duo och duo v2.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

jag har gammal ReadyNAS NV+ v2 med ext4 och mdadm-RAID och ReadyNAS 204 med BTRFS och mdadm-RAID - båda är ARM-modeller

men mina modeller kanske är äldre än de aktuella...

Permalänk
Medlem

Efter lite pillande och letande har jag lyckats hitta Hetman Raid Recovery som faktiskt efter många timmars tuggande hittat lite gammal nostalgi på diskarna. Programmet verkar hitta samma saker på båda diskarna, mer eller mindre. Någon enstaka skillnad här och där men till 99% ser det ut som att diskarna innehåller samma-samma. Lite kul att hitta gamla saker som får en att känna sig ung igen, hah. Däremot verkar programmet vara långt ifrån att hitta allt. Vad jag vill minnas hade jag ett ganska stort filmarkiv och den verkar bara hitta några enstaka. Många bilder och liknande verkar också bli korrupta vid recovery.

Ett exempel HÄR.

Vet inte om jag skall nöja mig eller om det finns ytterligare steg att ta?

Mvh,
WW

Visa signatur

|| i7 5820K @ 4400Mhz || 32GB Corsair 2400Mhz CL14 || Gigabyte RTX 3080 Ti || X99 SLI PLUS || Samsung 850 EVO 500GB || Acer Predator XB271HU G-Sync IPS || W10 64bit ||