Hårddisk för masslagring till PC

Permalänk
Medlem

Hårddisk för masslagring till PC

Hej!

Nu behövs det mer lagringsutrymme i datorn. Jag har två SSDs som jag just nu både och jobbar på (skapar videor och musik) samt lagrar media på men nu behöver jag som sagt ett kostnadseffektivt lagringsutrymme för färdiga projekt etc.

Kapacitet (minst 3Tb) och tystnad är prioriterade över hastighet då jag inte kommer föra filer fram och tillbaka så mycket och de filer som kommer läsas från HDDn är mest filmer och ljud. Jag har sneglat på Seagates Ironwolf-diskar då de verkar pålitliga, men vad jag förstått så snurrar de hela tiden = konstant ljud. Har ni några förslag på en hårddisk som motsvarar önskemålen? Jag vill om möjligt undvika SMR-diskar. Min budget är på max 2000 kr.

Tack!

Visa signatur

Ryzen 3600 - MSI X570 Unify - 32 Gb Corsair 3200 Cl 16 - RTX 2060 Super - 1Tb 970 Evo Plus - 1Tb 860 EVO - Seasonic 650W Gold - Noctua N-DH15 - Meshify C

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Tack, men dels gillar jag inte att mixtra med sådant och dels så är ex Ironwolf 4Tb på rea på Webhallen just nu vilket innebär ungefär samma pris/Tb som Exos. Någon som har erfarenhet av ex Toshiba-diskar?

Visa signatur

Ryzen 3600 - MSI X570 Unify - 32 Gb Corsair 3200 Cl 16 - RTX 2060 Super - 1Tb 970 Evo Plus - 1Tb 860 EVO - Seasonic 650W Gold - Noctua N-DH15 - Meshify C

Permalänk
Medlem

Några nämnde om kvalitetsproblem på toshibadiskar, troligen batchrelaterat i förra och förrförra året men mina jag köpte innan har inte visat några alls problem, vare sig dem hemma eller på jobbet (8TB diskar främst).

Toshiba är i grunden från en HGST-plant och ett villkor för att WD skulle få köpa HGST fullt ut, så kvaliten bör vara på samma nivå som Seagate (som har bättrat sig rejält) och WD (som idag är bara HGST-diskar då Tandon-plant (som gjorde WD-green, WD-RED etc. tidigare) är nedlagd sedan länge)

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Kaludis:

Någon som har erfarenhet av ex Toshiba-diskar?

Jag har kört ett par N300 8tb i en nas några år nu med gott resultat. Enda nackdelen de har (som också kan vara fördel) är att de snurrar i 7200rpm. De låter lite mer och blir lite varmare än exempelvis wd-red 5400rpm diskar. Skulle jag köpa igen? Absolut, om priset är rätt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är inte helt lätt med hur tysta diskar ska vara. Vissa tillverkare publicerar data om ljudnivå (acoustics i Seagates manual, hittade dock bara idle-volym för Toshiba). Låg RPM är generellt tystare, mindre diskar brukar också vara tystare när jag jämfört specs. WD har fejk-RPM på vissa produkter vilket kan vara störigt men specs för ljud borde ändå vara ok. Ironwolf icke pro 4 TB är rätt tysta, har nyligen skaffat några och de låter mindre än fläktarna i det Define 7 de sitter i hittills.

https://www.seagate.com/gb/en/products/nas-drives/ironwolf-ha... (du får olika PDF:er beroende på om Ironwolf/Ironwolf pro är valt och vilken storlek.)

Tillägg: Glöm inte ta hänsyn till backups (åtminstone för dina viktigare filer) när du planerar lagring

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jpau94:

Det är inte helt lätt med hur tysta diskar ska vara. Vissa tillverkare publicerar data om ljudnivå (acoustics i Seagates manual, hittade dock bara idle-volym för Toshiba). Låg RPM är generellt tystare, mindre diskar brukar också vara tystare när jag jämfört specs. WD har fejk-RPM på vissa produkter vilket kan vara störigt men specs för ljud borde ändå vara ok. Ironwolf icke pro 4 TB är rätt tysta, har nyligen skaffat några och de låter mindre än fläktarna i det Define 7 de sitter i hittills.

https://www.seagate.com/gb/en/products/nas-drives/ironwolf-ha... (du får olika PDF:er beroende på om Ironwolf/Ironwolf pro är valt och vilken storlek.)

Tillägg: Glöm inte ta hänsyn till backups (åtminstone för dina viktigare filer) när du planerar lagring

Tack för ditt svar! Det låter lovande angående Ironwolf-diskarna.

Angående backups så hittade jag en hemsida som beskriver hur man kan tänka så tack för den inspirationen också!
https://www.vmwareblog.org/3-2-1-backup-rule-data-will-always...

Visa signatur

Ryzen 3600 - MSI X570 Unify - 32 Gb Corsair 3200 Cl 16 - RTX 2060 Super - 1Tb 970 Evo Plus - 1Tb 860 EVO - Seasonic 650W Gold - Noctua N-DH15 - Meshify C

Permalänk
Medlem

Som avslutning på tråden så vill jag meddela att det blev en 4tb IronWolf 5900rpm-disk och jag är jättenöjd! "Klickar" lite som hårddiskar gör när den används men är annars väldigt tyst och tillräckligt snabb! Tack för all hjälp.

Visa signatur

Ryzen 3600 - MSI X570 Unify - 32 Gb Corsair 3200 Cl 16 - RTX 2060 Super - 1Tb 970 Evo Plus - 1Tb 860 EVO - Seasonic 650W Gold - Noctua N-DH15 - Meshify C