Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

På vintern bör man i vart fall inte ha vanliga sommarcykelskor utan en känga och MTB varianterna har en sula man kan gå med, är man seriös nyttocyklist och det alltid ska funka så är det bra att ha en öppen plattformspedal åtminstone på vintern så det inte blir is på kontaktytan eller i SPD mekaniken och ett par riktiga vinterstövlar är väldigt funktionella i modd, på is och när det är riktigt kallt.

Så, kortare sagt "ja"? (till mitt föregående påstående)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon257891:

Så, kortare sagt "ja"? (till mitt föregående påstående)

Det går ju att ha en vinter-cykelsko om det inte är väldigt blött eller väldigt kallt, de har ju ofta en styvare och hårdare sula än en vanlig vintersko så de är ju bättre att cykla med i vissa väder men plattformspedaler är nog i vart fall att föredra om man riskerar att råka ut för halka.
Däremot är låga sommarcykelskor eller överdrag ofta inte tillräckligt bra i vårt klimat och definitivt inte om det är lite värre väder, ibland är inte heller vintercykelskor bra nog om man tex behöver kliva av och gå för att passera snödrivor eller vattenpölar, dessutom verkar många dedikerade cykelskor läcka vatten genom skruvhålen i sulan men det går kanske att ha gänglåsning på skruvarna för att täta.

Byt till plattformspedaler (åtminstone på vintern) och sedan väljer du skor efter vädret.
Själv har jag ett par olika cyklar så jag brukar även välja däck efter väder genom att ta en passande cykel för dagen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Det går ju att ha en vinter-cykelsko om det inte är väldigt blött eller väldigt kallt, de har ju ofta en styvare och hårdare sula än en vanlig vintersko så de är ju bättre att cykla med i vissa väder men plattformspedaler är nog i vart fall att föredra om man riskerar att råka ut för halka.
Däremot är låga sommarcykelskor eller överdrag ofta inte tillräckligt bra i vårt klimat och definitivt inte om det är lite värre väder, ibland är inte heller vintercykelskor bra nog om man tex behöver kliva av och gå för att passera snödrivor eller vattenpölar, dessutom verkar många dedikerade cykelskor läcka vatten genom skruvhålen i sulan men det går kanske att ha gänglåsning på skruvarna för att täta.

Byt till plattformspedaler (åtminstone på vintern) och sedan väljer du skor efter vädret.
Själv har jag ett par olika cyklar så jag brukar även välja däck efter väder genom att ta en passande cykel för dagen.

Så med andra (och kortare/färre) ord: Ja?
(till frågeställningen i min ursprungliga fråga: #19514092 )

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon257891:

Så med andra (och kortare/färre) ord: Ja?
(till frågeställningen i min ursprungliga fråga: #19514092 )

Du kan väl tolka det som ja om du förenklar det väldigt mycket.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Du kan väl tolka det som ja om du förenklar det väldigt mycket.


Im a simple guy
! Jag gillar förenklingar!
Tack för ditt/dina svar! (Det har givit mig kunskap!)

Permalänk

Jag tänkte ta tillfället i akt och köpa en cykel för stadspendling, på grund av hälsoskäl, miljöskäl och inte minst ekonomiska skäl. Jag har endast promenerat och kört bil i ett antal år och har noll koll på vad man ska tänka på vid köp av en cykel ämnad för stadspendling. Är det stor praktisk skillnad mellan mekaniska skivbromsar och hydrauliska skivbromsar vad gäller säkerhet och underhåll? Byter ni andra alltid till vinterdäck på vintern? Jag tänker själv att dubbdäck bör göra en markant skillnad på halt underlag så jag är väl i nuläget i princip 99% säker på att jag både ska ha sommardäck och vinterdäck till cykeln. Finns det någon guide till vilka växelpaket man "minst" bör köpa för att ha ett hyfsat problemfritt ägande? Efter att ha läst en guide vad gäller cykelköp så tror jag att jag ska köpa en hybridcykel och inte en racer eller något annat, är det något som många efter en tid brukar ångra för att sedan övergå till en racer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenzhendev:

Är det stor praktisk skillnad mellan mekaniska skivbromsar och hydrauliska skivbromsar vad gäller säkerhet och underhåll?

Säkerhet: Kanske inte jättemycket, även om hydraliska bromsar är att föredra. Min erfarenhet är att vajrar kan kärva om man inte tar hand om dem ordentligt. Just bromsar är det ju väldigt tråkigt om de inte fungerar 100%.

Underhåll: Har man rätt verktyg ska (jag har inte gjort det själv, än) det inte vara svårt att blöda ett par hydraliska bromsar. Fyll på med olja, lufta dem, klart. Vajrar behöver dras, hakas i/ur, osv. När man väl gjort det en eller två gånger är det kanske hugget som stucket.

Skrivet av shenzhendev:

Byter ni andra alltid till vinterdäck på vintern?

Nej. Vintern bakom oss var första gången jag hade vinterdäck (bor i Göteborg, cyklade till jobbet vintrarna 2019 och 2020). Det ska dock sägas att jag jobbade hemifrån hela vintern, så pendlingscykeln står på balkongen med oanvända dubbdäck...

Skrivet av shenzhendev:

Finns det någon guide till vilka växelpaket man "minst" bör köpa för att ha ett hyfsat problemfritt ägande?

Det beror på vem du frågar, men jag landade i att Shimano 105 var "mest för pengarna" när jag köpte min landsvägscykel. Jag paserade precis 160 mil på den cykeln och tycker att 105 fungerar OK. De är inte perfekta men fungerar bra. De är relativt enkla att ställa in själv, även om trimmet inte är mycket att hänga i granen, om du frågar mig.

Jag hade inte köpt en cykel med "sämre" grupp än Shimano Tiagra, eller motsvarande.

Skrivet av shenzhendev:

Efter att ha läst en guide vad gäller cykelköp så tror jag att jag ska köpa en hybridcykel och inte en racer eller något annat, är det något som många efter en tid brukar ångra för att sedan övergå till en racer?

Jag jobbpendlade med en Crescent Atto i två år. Den var OK, men för just jobbpendling var det asnice att ha pakethållar-grejen att hänga sidoväskor på. Min Atto hade därtill dynamolampa i fram, vilket jag verkligen rekommenderar för en pendlingscykel!

Detta sagt sålde jag min Atto och köpte en landsvägscykel + en pendlingscykel, för att jag ville ta cyklingen ett steg längre Det är ju dock inte säkert att du hamnar i samma situation.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

Säkerhet: Kanske inte jättemycket, även om hydraliska bromsar är att föredra. Min erfarenhet är att vajrar kan kärva om man inte tar hand om dem ordentligt. Just bromsar är det ju väldigt tråkigt om de inte fungerar 100%.

Underhåll: Har man rätt verktyg ska (jag har inte gjort det själv, än) det inte vara svårt att blöda ett par hydraliska bromsar. Fyll på med olja, lufta dem, klart. Vajrar behöver dras, hakas i/ur, osv. När man väl gjort det en eller två gånger är det kanske hugget som stucket.

Nej. Vintern bakom oss var första gången jag hade vinterdäck (bor i Göteborg, cyklade till jobbet vintrarna 2019 och 2020). Det ska dock sägas att jag jobbade hemifrån hela vintern, så pendlingscykeln står på balkongen med oanvända dubbdäck...

Det beror på vem du frågar, men jag landade i att Shimano 105 var "mest för pengarna" när jag köpte min landsvägscykel. Jag paserade precis 160 mil på den cykeln och tycker att 105 fungerar OK. De är inte perfekta men fungerar bra. De är relativt enkla att ställa in själv, även om trimmet inte är mycket att hänga i granen, om du frågar mig.

Jag hade inte köpt en cykel med "sämre" grupp än Shimano Tiagra, eller motsvarande.

Jag jobbpendlade med en Crescent Atto i två år. Den var OK, men för just jobbpendling var det asnice att ha pakethållar-grejen att hänga sidoväskor på. Min Atto hade därtill dynamolampa i fram, vilket jag verkligen rekommenderar för en pendlingscykel!

Detta sagt sålde jag min Atto och köpte en landsvägscykel + en pendlingscykel, för att jag ville ta cyklingen ett steg längre Det är ju dock inte säkert att du hamnar i samma situation.

Tack så mycket för alla svar. Råden om vilka shimano man bör titta på är väldigt uppskattade. Jag kommer inte att börja använda cykel som ett motionsverktyg så det är endast stadspendlingen som behöver tas i beaktande. Ok, jag ska välja hydrauliska skivbromsar. Varför rekommenderar du verkligen dynamolampa? Pga att man slipper byta batteri?

Permalänk

Jag kom att tänka på en ytterligare fråga, är det allmänt ansett som överkurs att köpa hydrauliska skivbromsar istället för v-bromsar för vanlig stadspendling eller är det en god investering för säkerhet? Alltså gör de skillnad även när man tex inte lerar ner en mountainbike i skogen/trail och liknande? Blir bromssträckan markant längre med v-bromsar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenzhendev:

Varför rekommenderar du verkligen dynamolampa? Pga att man slipper byta batteri?

För att det är en lampa som alltid sitter på cykeln och "alltid" fungerar. Det är så många gånger som mina batterilampor gått in i limp-mode och jag behövt cykla hem i halvmörker.

Skrivet av shenzhendev:

Jag kom att tänka på en ytterligare fråga, är det allmänt ansett som överkurs att köpa hydrauliska skivbromsar istället för v-bromsar för vanlig stadspendling eller är det en god investering för säkerhet? Alltså gör de skillnad även när man tex inte lerar ner en mountainbike i skogen/trail och liknande? Blir bromssträckan markant längre med v-bromsar?

Jag hade bara övervägt fälgbroms om jag ville göra allt för att få ner vikten på cykeln. Det är inte overkill med skivbroms!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Skrivet av GLaDER:

För att det är en lampa som alltid sitter på cykeln och "alltid" fungerar. Det är så många gånger som mina batterilampor gått in i limp-mode och jag behövt cykla hem i halvmörker.

Jag hade bara övervägt fälgbroms om jag ville göra allt för att få ner vikten på cykeln. Det är inte overkill med skivbroms!

Ok, tack för all information. Många bra tips.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av mrqaffe:

Det går ju att ha en vinter-cykelsko om det inte är väldigt blött eller väldigt kallt, de har ju ofta en styvare och hårdare sula än en vanlig vintersko så de är ju bättre att cykla med i vissa väder men plattformspedaler är nog i vart fall att föredra om man riskerar att råka ut för halka.
Däremot är låga sommarcykelskor eller överdrag ofta inte tillräckligt bra i vårt klimat och definitivt inte om det är lite värre väder, ibland är inte heller vintercykelskor bra nog om man tex behöver kliva av och gå för att passera snödrivor eller vattenpölar, dessutom verkar många dedikerade cykelskor läcka vatten genom skruvhålen i sulan men det går kanske att ha gänglåsning på skruvarna för att täta.

Byt till plattformspedaler (åtminstone på vintern) och sedan väljer du skor efter vädret.
Själv har jag ett par olika cyklar så jag brukar även välja däck efter väder genom att ta en passande cykel för dagen.

Jag kör SPD året om, även i snöslask, med XC/MTB-skor.
Till mina skor fick jag en liten klisterlapp att sätta inuti där klossen är fastskruvad för att täta ev. läckage av vattenspray från marken.

Det finns gängtätning att köpa om man bara vill täta gängan och inte låsa fast den. Att köra gängtätning på klossarna på skorna låter som en dum idé, speciellt vintertid med salt och skit. Klossarna fastnar ju som de gör redan innan gänglåsning. (Jag kör ingen tätning utan bara en massa smörjfett alt. zinkpasta för att slippa att klossarna låser fast.

Skrivet av shenzhendev:

Jag kom att tänka på en ytterligare fråga, är det allmänt ansett som överkurs att köpa hydrauliska skivbromsar istället för v-bromsar för vanlig stadspendling eller är det en god investering för säkerhet? Alltså gör de skillnad även när man tex inte lerar ner en mountainbike i skogen/trail och liknande? Blir bromssträckan markant längre med v-bromsar?

Jag instämmer här, skivbroms alla dagar i veckan!

  • Bättre stoppkraft.

  • Mindre stök med vilka hjul och däck som passar.

  • Sliter på bromsskivan som kostar 100kr istället för hjulet som kostar 1000-10000 kr.

  • Bättre i blött väder

För mig som väger lite mer känns det extra tryggt att ha bra bromsar.
Har haft både vajer skivbroms och vajer-hydral-hybrid broms. Båda duger för ändamålet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Det går helt bra att använda laddningsbar lampa om man köper rätt modell och orkar koppla lite själv. Kör själv med en e-bike lampa och ett batteri från enerprof.de med 2st 18650-celler. Räcker 8+ timmar användning mellan laddningarna, och en B+M Ixxi som baklampa, USB-laddbar den med och tycks gå nästan hur länge som helst.

Lyser väl inte upp hela världen men man syns bra och ser saker före man kör på dom.

Edit: Min lampa är en Herrmans H-Black Pro men t.ex. Busch + Müller IQ-XS E skulle funka lika bra och tar 6-24V input. Fastmonterad på cykeln med kabel upp till en top tube-väska där batteriet sitter, som jag tar med då jag går in nånstans. Baklampan sitter med en gummisnodd runt sadelstolpen och tas loss på 2 sekunder.

Lite tillägg
Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av shenzhendev:

Jag tänkte ta tillfället i akt och köpa en cykel för stadspendling, på grund av hälsoskäl, miljöskäl och inte minst ekonomiska skäl. Jag har endast promenerat och kört bil i ett antal år och har noll koll på vad man ska tänka på vid köp av en cykel ämnad för stadspendling. Är det stor praktisk skillnad mellan mekaniska skivbromsar och hydrauliska skivbromsar vad gäller säkerhet och underhåll? Byter ni andra alltid till vinterdäck på vintern? Jag tänker själv att dubbdäck bör göra en markant skillnad på halt underlag så jag är väl i nuläget i princip 99% säker på att jag både ska ha sommardäck och vinterdäck till cykeln. Finns det någon guide till vilka växelpaket man "minst" bör köpa för att ha ett hyfsat problemfritt ägande? Efter att ha läst en guide vad gäller cykelköp så tror jag att jag ska köpa en hybridcykel och inte en racer eller något annat, är det något som många efter en tid brukar ångra för att sedan övergå till en racer?

Hydrauliska skivbromsar är det du vill ha, de ger en mycket bättre känsla vid bromsning än när det är en wire då det inte är nån friktion i kraftöverföringen mellan reglage och bromsok, de är framförallt helt överlägsna på vintern genom att de är lättare att reglera kraften och wirar kan också frysa fast. Jag har cyklar med både mekaniska och hydrauliska skivbromsar och wire är verkligen både mycket tyngre att bromsa med och ger en mycket sämre känsla, lika tungt som fälgbromsar så försök verkligen undvika wirar.

Hydrauliska bromsar är också väldigt lätta att sköta om, inga justeringar och om man fyller på olja när man känner att det försvunnit lite så behöver de inte luftas heller utan det räcker med att fylla på. På Shimanos bromsar går det rätt bra att fylla dem från en vanlig oljekanna så man behöver inte ha specialverktyg utan det går med en oljekanna och en insexnyckel. Tänk bara på att det inte är vanlig smörjolja så man ska ha en separat oljekanna så man inte blandar bromsolja med smörjolja och välj rätt bromsolja.

Interna växlar ger mindre underhåll och de bättre systemen idag är verkligen bra även om de är dyrare än kedjeväxlar, har du råd så är interna växlar och remdrift det som ger minst underhåll, cykeln blir lite tyngre men på en pendelcykel är det inte vikt man jagar utan underhållsfrihet och bra funktion så har du råd satsa på en bra intern växel och remdrift.

Bra interna växlar är Shimano Alfine 11 (inte Alfine 8 den är inte bättre än Nexus 8) Rohloff och Pinion, likheterna mellan de bra växlarna är att de går i oljebad i stället för att vara fettsmorda.
Du kan alltså få 11, 14 eller 18 nästan underhållsfria växlar internt med större växelomfång än kedjeväxlar idag om du vill. Att inte ha kedjeväxlar ger även mycket mindre slitage på kedjan och väljer man remdrift så försvinner all kedjesmörjning.

Bästa billiga växelupsättning är antagligen 3x9 kedjeväxlar, de har billiga reservdelar och stort omfång medans det blir betydligt dyrare om man går upp till kassetter med mer än 9 kugghjul.

Du bör verkligen satsa på en dynamodriven belysning för den fungerar alltid om du kan cykla, batteriljus kan man ha som komplement men de är inte lika pålitliga. Dessutom finns det förvånansvärt få batteriljus som är lämpliga i trafik, de flesta MTB ljus har inte en riktig reflektor utan de är fruktansvärt bländande för mötande trafik så en bra dynamodriven belysning som uppfyller stvzo kraven är det man vill ha. Spanninga Elips bak, den har ingen konkurrens utan är bara bäst https://spanninga.com/product/elips/
Spanninga eller Buch+Muller fram https://www.bumm.de/de/ men där finns det lite olika modeller som är bra med lite olika egenskaper så där är det en smaksak för vilken ljusbild man föredrar.

Bra belysning är ganska dyrt och då speciellt om cykeln inte har en dynamo från början för då behöver du ju bygga om eller köpa ett nytt framhjul så budgetera realistisk säg åtminstone 3000kr om cykeln saknar dynamo om du inte köper begagnat.

Dubbdäck är bra när de verkligen behövs men kan man ha 2 hjulset eller 2 cyklar för att kunna välja efter väder är det ännu bättre.

En gravelbike kan vara nått att fundera på som ett alternativ till en hybrid men du kan ju även välja en färdig cykel, dvs en som levereras med skärmar, pakethållare och belysning så du slipper pussla ihop allt själv.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har sagt det förr, men har kört skivbromsar i ett par år nu och det är som natt och dag jämfört med fälgbromsar. Kommer aldrig gå tillbaka till någonting sämre.

Permalänk
Medlem

Angående bromsar; skivbromsar underlättar nåt enormt men det *går* att få helt acceptabel bromsförmåga med fälgbroms med. Mycket mera underhåll och tvättande dock.

Av mekaniska skivbromsar föredrar jag TRP Spyre, hydrauliska har jag mindre erfarenhet av men Shimano Deore är bra, nya modeller är busenkla att lufta och fylla på vätska i och funkar bra i kallt väder med till skillnad från tidigare.

Enda andra hydraulbromsen jag använt är ett par hemska Hayes(anno 2005) som skulle servas hela tiden och vars bromskolvar kärvade stup i kvarten, men dom lär inte vara representativa för moderna modeller. Använder fortfarande DOT4-bromsvätska som är frätande och allmänt jävligt samt hygroskopiskt, dvs tar åt sej fukt ur luften.

Styckat för läslighet, fixat stavfel
Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FlyingFinn:

Det går helt bra att använda laddningsbar lampa om man köper rätt modell och orkar koppla lite själv. Kör själv med en e-bike lampa och ett batteri från enerprof.de med 2st 18650-celler. Räcker 8+ timmar användning mellan laddningarna, och en B+M Ixxi som baklampa, USB-laddbar den med och tycks gå nästan hur länge som helst.

https://photos.smugmug.com/Other/Most-junx/n-c8T5RM/i-wXbzCtW/0/d623e5b6/X2/i-wXbzCtW-X2.jpg

Lyser väl inte upp hela världen men man syns bra och ser saker före man kör på dom.

Edit: Min lampa är en Herrmans H-Black Pro men t.ex. Busch + Müller IQ-XS E skulle funka lika bra och tar 6-24V input. Fastmonterad på cykeln med kabel upp till en top tube-väska där batteriet sitter, som jag tar med då jag går in nånstans. Baklampan sitter med en gummisnodd runt sadelstolpen och tas loss på 2 sekunder.

Men lyser inte den lampan på bilden upp trädet väldigt högt så den bländar ? Det är väl inte en ljusbild från en stvzo klassad lampa ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men lyser inte den lampan på bilden upp trädet väldigt högt så den bländar ? Det är väl inte en ljusbild från en stvzo klassad lampa ?

Nej, det är gatulampan som lyser upp träden.

Dåligt foto men sådär ser ljusbilden ut. Både denna och B+M:en är stvzo-godkända.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FlyingFinn:

Nej, det är gatulampan som lyser upp träden.

https://photos.smugmug.com/Other/Most-junx/n-c8T5RM/i-X4TpF57/0/0afff305/X2/i-X4TpF57-X2.jpg

Dåligt foto men sådär ser ljusbilden ut. Både denna och B+M:en är stvzo-godkända.

Aha, jag har ett par MTB lampor och de slösar ju bort en massa ljus på att lysa upp träd, de har inte längre räckvidd än tex en B&M IQ fastän de avger 20 ggr mer ljus för de lyser ju inte på rätt ställe där ljuset behövs när man cyklar i trafiken men de bländar som bara den
Har däremot börjat fundera på att skaffa en E märkt e bike lampa med hel och halvljus och köra på separat batteri, tror jag har länkat till Supernova tidigare men jag är lite nyfiken på denna med batteripack.

https://supernova-lights.com/en/products/e-bike-lights-45-kmh...
Jag har mindre Supernova lampor på min elcykel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Aha, jag har ett par MTB lampor och de slösar ju bort en massa ljus på att lysa upp träd, de har inte längre räckvidd än tex en B&M IQ fastän de avger 20 ggr mer ljus för de lyser ju inte på rätt ställe där ljuset behövs när man cyklar i trafiken men de bländar som bara den
Har däremot börjat fundera på att skaffa en E märkt e bike lampa med hel och halvljus och köra på separat batteri, tror jag har länkat till Supernova tidigare men jag är lite nyfiken på denna med batteripack.
https://supernova-lights.com/wp-content/uploads/2018/08/M99-PRO_awards-2.jpg
https://supernova-lights.com/en/products/e-bike-lights-45-kmh...
Jag har mindre Supernova lampor på min elcykel.

Söta jesus vad dyrt. Fick min billigt som andrasortering, dom kostar ca 80-90€ i butik här. Batteriet gick på kanske 40 inkl frakt. Glömde nämna att dom är lokalt producerade, i Jakobstad, Finland. Komponenter, LED etc utomlandsifrån såklart och inte närapå lika hög ljuseffekt som en Supernova men fullt tillräckligt och mycket snällare för plånboken. Supernova är bra byggkvalitet men totalt overkill tycker jag.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Hydrauliska skivbromsar är det du vill ha, de ger en mycket bättre känsla vid bromsning än när det är en wire då det inte är nån friktion i kraftöverföringen mellan reglage och bromsok, de är framförallt helt överlägsna på vintern genom att de är lättare att reglera kraften och wirar kan också frysa fast. Jag har cyklar med både mekaniska och hydrauliska skivbromsar och wire är verkligen både mycket tyngre att bromsa med och ger en mycket sämre känsla, lika tungt som fälgbromsar så försök verkligen undvika wirar.

Hydrauliska bromsar är också väldigt lätta att sköta om, inga justeringar och om man fyller på olja när man känner att det försvunnit lite så behöver de inte luftas heller utan det räcker med att fylla på. På Shimanos bromsar går det rätt bra att fylla dem från en vanlig oljekanna så man behöver inte ha specialverktyg utan det går med en oljekanna och en insexnyckel. Tänk bara på att det inte är vanlig smörjolja så man ska ha en separat oljekanna så man inte blandar bromsolja med smörjolja och välj rätt bromsolja.

Interna växlar ger mindre underhåll och de bättre systemen idag är verkligen bra även om de är dyrare än kedjeväxlar, har du råd så är interna växlar och remdrift det som ger minst underhåll, cykeln blir lite tyngre men på en pendelcykel är det inte vikt man jagar utan underhållsfrihet och bra funktion så har du råd satsa på en bra intern växel och remdrift.

Bra interna växlar är Shimano Alfine 11 (inte Alfine 8 den är inte bättre än Nexus 8) Rohloff och Pinion, likheterna mellan de bra växlarna är att de går i oljebad i stället för att vara fettsmorda.
Du kan alltså få 11, 14 eller 18 nästan underhållsfria växlar internt med större växelomfång än kedjeväxlar idag om du vill. Att inte ha kedjeväxlar ger även mycket mindre slitage på kedjan och väljer man remdrift så försvinner all kedjesmörjning.

Bästa billiga växelupsättning är antagligen 3x9 kedjeväxlar, de har billiga reservdelar och stort omfång medans det blir betydligt dyrare om man går upp till kassetter med mer än 9 kugghjul.

Du bör verkligen satsa på en dynamodriven belysning för den fungerar alltid om du kan cykla, batteriljus kan man ha som komplement men de är inte lika pålitliga. Dessutom finns det förvånansvärt få batteriljus som är lämpliga i trafik, de flesta MTB ljus har inte en riktig reflektor utan de är fruktansvärt bländande för mötande trafik så en bra dynamodriven belysning som uppfyller stvzo kraven är det man vill ha. Spanninga Elips bak, den har ingen konkurrens utan är bara bäst https://spanninga.com/product/elips/
Spanninga eller Buch+Muller fram https://www.bumm.de/de/ men där finns det lite olika modeller som är bra med lite olika egenskaper så där är det en smaksak för vilken ljusbild man föredrar.

Bra belysning är ganska dyrt och då speciellt om cykeln inte har en dynamo från början för då behöver du ju bygga om eller köpa ett nytt framhjul så budgetera realistisk säg åtminstone 3000kr om cykeln saknar dynamo om du inte köper begagnat.

Dubbdäck är bra när de verkligen behövs men kan man ha 2 hjulset eller 2 cyklar för att kunna välja efter väder är det ännu bättre.

En gravelbike kan vara nått att fundera på som ett alternativ till en hybrid men du kan ju även välja en färdig cykel, dvs en som levereras med skärmar, pakethållare och belysning så du slipper pussla ihop allt själv.

Ett enormt tack för all information. Det här kanske är helt omöjligt att svara på, men väldigt ungefärligt, vad skulle en realistisk budget för en cykel med de egenskaper och delar du nämner kunna ligga på? Inklusive allt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FlyingFinn:

Söta jesus vad dyrt. Fick min billigt som andrasortering, dom kostar ca 80-90€ i butik här. Batteriet gick på kanske 40 inkl frakt.

Du syftar väl på priset på Hermanlampan nu, (€ 80-90) ?
99pro är ingen stvzo lampa utan e-godkänd, den lyser som de värsta mtb lamporna men har en reflektor och går att blända av så det är en lampa avsedd att användas i trafiken och inte med en löjligt stor spridning mot ställen man inte behöver ljus när man lämnat skogen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du syftar väl på priset på Hermanlampan nu, (€ 80-90) ?
99pro är ingen stvzo lampa utan e-godkänd, den lyser som de värsta mtb lamporna men har en reflektor och går att blända av så det är en lampa avsedd att användas i trafiken och inte med en löjligt stor spridning mot ställen man inte behöver ljus när man lämnat skogen.

Säkert en bra lampa, men inget jag sulle sätta på en icke-elcykel då den drar 16W i stadsläge och 27W i terrängläge, man ska ha en jäkel till batteripack för att driva den nån längre sund.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Säkert en bra lampa, men inget jag sulle sätta på en icke-elcykel då den drar 16W i stadsläge och 27W i terrängläge, man ska ha en jäkel till batteripack för att driva den nån längre sund.

Typ en sån här: https://www.bikester.se/cube-editor-M1011284.html?vgid=G14841..., men den har inte lampor, skärmar, eller pakethållare, så det tillkommer ju

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Typ en sån här: https://www.bikester.se/cube-editor-M1011284.html?vgid=G14841..., men den har inte lampor, skärmar, eller pakethållare, så det tillkommer ju

Ser bra ut i stora drag, Cube gör bra cyklar men har aldrig provat en då jag faller percis mellan två storlekar och skulle få kompromissa med mycket. Sen hade jag nog funderat huruvida jag vill ge bort massor med energi till interna växlar och remdrift, en cykel ska ju vara effektiv med. Det minskar ju en del på underhållet men det är ganska lätt att sköta själv med kedjeväxlar och så är det rätt dyrt. En 2x10(billig) eller 1x12(dyrare men lika bra och bara ett växelreglage om det lockar) MTB-drivlina är lättskött och effektiv. Sen tar man en byxbensklämma modell 50-tals för 20kr så hålls benen rena.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Sådär ser min vardags/pendlar/allmän ärendeshoj ut. Cyklar sällan längre sträckor med den men har gjort kortare campingturer utan problem.

Kommer dock byta till stora plattformspedaler på den när jag beställer tillbehör nästa gång. SPD är bra men egentligen överflödigt till vad jag använder den för. Stora greppiga plattformar har visat sej minst lika bra till det och är dels billigare, dels bekvämare i varierande skor. Cyklar rätt ofta med vanliga skor trots SPD-pedalerna på den och även om dom har lite plattform så är det inte idealiskt.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av FlyingFinn:

Det går helt bra att använda laddningsbar lampa om man köper rätt modell och orkar koppla lite själv. Kör själv med en e-bike lampa och ett batteri från enerprof.de med 2st 18650-celler. Räcker 8+ timmar användning mellan laddningarna, och en B+M Ixxi som baklampa, USB-laddbar den med och tycks gå nästan hur länge som helst.

https://photos.smugmug.com/Other/Most-junx/n-c8T5RM/i-wXbzCtW/0/d623e5b6/X2/i-wXbzCtW-X2.jpg

Lyser väl inte upp hela världen men man syns bra och ser saker före man kör på dom.

Edit: Min lampa är en Herrmans H-Black Pro men t.ex. Busch + Müller IQ-XS E skulle funka lika bra och tar 6-24V input. Fastmonterad på cykeln med kabel upp till en top tube-väska där batteriet sitter, som jag tar med då jag går in nånstans. Baklampan sitter med en gummisnodd runt sadelstolpen och tas loss på 2 sekunder.

Skrivet av FlyingFinn:

Nej, det är gatulampan som lyser upp träden.

https://photos.smugmug.com/Other/Most-junx/n-c8T5RM/i-X4TpF57/0/0afff305/X2/i-X4TpF57-X2.jpg

Dåligt foto men sådär ser ljusbilden ut. Både denna och B+M:en är stvzo-godkända.

Rikta ner lamporna, åka runt och blända folk är varken bra för din eller deras trafiksäkerhet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av FlyingFinn:

Ser bra ut i stora drag, Cube gör bra cyklar men har aldrig provat en då jag faller percis mellan två storlekar och skulle få kompromissa med mycket. Sen hade jag nog funderat huruvida jag vill ge bort massor med energi till interna växlar och remdrift, en cykel ska ju vara effektiv med. Det minskar ju en del på underhållet men det är ganska lätt att sköta själv med kedjeväxlar och så är det rätt dyrt. En 2x10(billig) eller 1x12(dyrare men lika bra och bara ett växelreglage om det lockar) MTB-drivlina är lättskött och effektiv. Sen tar man en byxbensklämma modell 50-tals för 20kr så hålls benen rena.

Moderna interna växlar kan ha bättre verkningsgrad än normala kedjeväxlar, på en brukscykel gör man inte rent och smörjer kedjan varje dag och man har inte heller kedjeväxlarna med lägst förluster, bra kedjeväxlar är dyra i både inköp och underhåll och de flesta sköter inte om cykeln så bra att verkningsgraden bibehålls. Pinion börjar leta sig in hos tävlingsåkare för de funkar väldigt bra om man skitar ner cykeln jämfört med en skitig kedjeväxel. Rohloff är också ganska vanligt bland vintercyklister. Själv har jag råkat ut för problem med is på kedjeväxlarna så att de inte kan växlas utan att behöva tinas upp.
Det handlar om hur man ska använda cykeln och hur man förvarar den men interna växlar ger definitivt mindre underhåll och växlar säkrare på vintern, dessutom går det att växla när man inte trampar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Sen hade jag nog funderat huruvida jag vill ge bort massor med energi till interna växlar och remdrift, en cykel ska ju vara effektiv med.

Per TS inlägg:

Skrivet av shenzhendev:

Det här kanske är helt omöjligt att svara på, men väldigt ungefärligt, vad skulle en realistisk budget för en cykel med de egenskaper och delar du nämner kunna ligga på? Inklusive allt.

Grävde jag fram en cykel som var just remdriven med interna, oljebadande, växlar.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Har precis skaffat en gravel-cykel då vi fick bra deal på leasing via jobbet, och var igår och köpte skor.

Tänkte börja så smått och ge mig ut på kortare rundor nu när solen börjar titta fram.

Några generella tips för en fullständig novis? Misstänker att jag kommer ligga i diket några gånger i början och svära över att jag inte lyckades koppla ur skorna. Men i övrigt?