Elden Ring - Action-RPG

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Fick den när jag slutade spela igår, men håller mig nog till Claymore. Det är ju så otroligt fult

När man har uppgraderat den så är den verkligen OP. Bossarna dör så snabbt så det blir nästan för enkelt

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Moderator
Forumledare

Spelet går från klarhet till klarhet. Nu vill jag bara ha lite patchning till pc där man fixar prestandaproblemen och gärna ser över UI:t (är trött på att konstant behöva lägga över pilar i kistan!)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Funkar det att spela spelet med min i7 2600k? Står att minimum är INTEL CORE I5-8400

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Funkar det att spela spelet med min i7 2600k? Står att minimum är INTEL CORE I5-8400

Man får väl en refund inom 2h på Steam? Men det verkar väl som om spelet är någorlunda CPU-krävande så det vete katten om det kommer funka speciellt bra.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Rasmus117:

Funkar det att spela spelet med min i7 2600k? Står att minimum är INTEL CORE I5-8400

Ser ut som att det ska funka, så det kan vara värt att testa

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Man får väl en refund inom 2h på Steam? Men det verkar väl som om spelet är någorlunda CPU-krävande så det vete katten om det kommer funka speciellt bra.

aldrig gjort en refund, hur fungerar det? Är att man köpt spelet som man har 2 timmar på sig eller 2 timmar speltid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

aldrig gjort en refund, hur fungerar det? Är att man köpt spelet som man har 2 timmar på sig eller 2 timmar speltid?

Tror det är speltid, ja

Permalänk
Medlem

Klockan 4 i natt så kommer Critical Role spela ett rollspel som utspelar sig i Elden Rings värld. Det är en officiellt sponsrad spelsession. Matt Mercer kommer vara spelledare och de andra närvarande kommer vara Marisha Ray, Sam Riegel, Brennan Lee Mulligan, Alexander Ward och Krystina Arielle.

Kommer streams live på Twitch och Youtube.

De har gjort liknande spel tidigare, som tre avsnitt där de spelade Elder Scrolls i samband med att expansionen Blackwood kom ut till Elder Scrolls Online. De gjorde även en snabbis på två timmar för Diablo samt en på nära fyra timmar för Doom Eternal.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Rasmus117:

aldrig gjort en refund, hur fungerar det? Är att man köpt spelet som man har 2 timmar på sig eller 2 timmar speltid?

2h speltid eller 2 veckor från köpet

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felidae:

Då var å andra sidan njutningen, när man väl fick trycka in den där kasetten/cd:n i t.ex. spelkonsolen, så väldigt mycket större. Förutsatt att det var ett bra spel man fick tag på. Det var inte ovanligt att jag när jag var väldigt liten gick litegrann på känsla när det kom till vilket spel jag skulle köpa, och även om hur omslaget till spelet såg ut. Ibland fick man tji, och köpte någonting som visade sig vara riktigt kasst. Det hände mer än en gång till GameBoy, t.ex.!
Tack för de betryggande orden! Nog för att vi alla blir äldre, och att det inte borde hindra en så länge man rent fysiskt och psykiskt kan fortsätta göra vad det än är man nu vill pyssla med, men det känns ändå som att jag borde göra någonting annat. Det lustiga är att när jag inte arbetar, studerar eller läser en bok så slösurfar jag i vilket fall som helst, och den tiden borde jag ju lika gärna kunna lägga på datorspel. Såvida det inte blir överdrivet, så tycker jag att du har helt rätt om att tid spenderat med att göra någonting som ger en glädje är bra spenderad tid. Jag har hört det förut, och ibland tycker jag att människor rättfärdigar lite för mycket med den logiken, men överlag är det ju sant. Så länge man sköter sitt ansvar, så ska man få chilla.

Work hard, play hard!
Haha, du är en förebild! Hur är spelet hittills?

Hahaha jag tänkte precis likadant när jag var runt 33-34 år. Spelade i en CS clan och var äldst och fick frågan många gånger av motståndarlag "har du inget liv?" (hade villa, två barn och bra jobb) Där satt jag och HSade tillsammans med en massa 17-19 åringar
Nu är jag 55 år och har lämnat snabba FPS spel bakom mig. Tröttnade helt enkelt och har blivit mer och mer en solospelare i MMORPGs osv. Helt casual.
Du har mååååånga underbara gaming-år framför dig

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Första soulsspelet för mig och mkt är nytt. Kör en Astrologer och funderar en del på hur jag ska välja att levla upp nu för att inte få problen senare i spelet?

Har prioriterat Int och Mind, slängt på lite på Str och Vigor. Gissar att Faith och Arcane kanske inte är jätteviktiga för en Astrologer? Hur gör ni andra?

Also, älskar spelet. Kommer på mig själv att sitta och fundera över problem, fiender och strategier när jag borde göra annat, läs jobba

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Första soulsspelet för mig och mkt är nytt. Kör en Astrologer och funderar en del på hur jag ska välja att levla upp nu för att inte få problen senare i spelet?

Har prioriterat Int och Mind, slängt på lite på Str och Vigor. Gissar att Faith och Arcane kanske inte är jätteviktiga för en Astrologer? Hur gör ni andra?

Also, älskar spelet. Kommer på mig själv att sitta och fundera över problem, fiender och strategier när jag borde göra annat, läs jobba

Alla klasser är egentligen samma. Att välja en klass i början påverkar bara ditt starting gear och stats. Därefter så bygger du din gubbe hur du vill enligt dina stats. Vill du satsa på int och mind so go for it Själv kör jag väldigt mycket str och endurance/vigor, så stora bonk vapen för min del

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Inte köpt spelet ännu, men läst många kommentarer om att kontrollen på PC ska vara under all kritik med t-bord/mus? Inte läst något om det i alla recensioner som get spelet 10/10 typ. Stämmer detta? Pinsamt om man måste köpa till handkontroll för att spela på PC.

Det stämmer alldeles utmärkt, katastrofalt dåligt.
Ganska intressant när man kommer ifrån att precis har varvat God of War två ggr, vilken skillnad.
Tycker Elden ring är ett riktigt dåligt i jämförelse.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd

Souls spel har aldrig ens haft tanken för Mus/TB. Och kommer nog aldrig ha det heller.

Sedan går det inte jämföra God of War med ett Souls spel då man rör sig helt annorlunda. Moddare har inte ens lyckats få till det.

Prova spela Sekiro, Nioh med Mus/TB.

Permalänk
Medlem

Verkar vara fruktansvärt dåligt optimerat. Inväntar rea och patcher innan köp.

Permalänk
Medlem

Så jag köpte spelet och när jag kom ut till open world så får jag 30-40 fps bara, även med Low preset.

I grottan innan man kommer ut så hade jag 60fps fram till en stentrappa vid ett guldigt träd då sjönk de till typ 20 något sen efter trappan runt 40.

Är det pga min processor eller dålig optimering tror ni?

Har en i7 2600k stock med ett rtx 2070 och 16gb ram.

Edit: Mixade lite med resolution men de verkade inte göra något heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Så jag köpte spelet och när jag kom ut till open world så får jag 30-40 fps bara, även med Low preset.

I grottan innan man kommer ut så hade jag 60fps fram till en stentrappa vid ett guldigt träd då sjönk de till typ 20 något sen efter trappan runt 40.

Är det pga min processor eller dålig optimering tror ni?

Har en i7 2600k stock med ett rtx 2070 och 16gb ram.

Edit: Mixade lite med resolution men de verkade inte göra något heller.

Det kom ju en patch idag som fixade PC prestanda

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlemRune:

Spelar du på PS5? Baserat på att du har Horizon. Ladda ner Ps4-versionen isåfall, den flyter mycket bättre än performance mode på PS5.

jag såg digital foundrys vidoe. Nästan lite sugen på att göra så.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av ronz:

Det kom ju en patch idag som fixade PC prestanda

Gjorde det? Jag har inte fått någon uppdatering

Edit: Aha, missade 1.02.2. Det är inte den ”stora” patchen alla väntar på tyvärr, men ett steg i rätt riktning

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Är intresserad… men tror det blir för svårt för mig… i witcher, skyrim, drar jag ner ett par hack för att njuta av storyn, gameplay…

Vilken story?😁
Har själv undvikit sånna här spel men nu efter några timmar spelande och man uppgraderat gear och levlat lite så är inte bossarna helt omöjliga längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmus117:

Så jag köpte spelet och när jag kom ut till open world så får jag 30-40 fps bara, även med Low preset.

I grottan innan man kommer ut så hade jag 60fps fram till en stentrappa vid ett guldigt träd då sjönk de till typ 20 något sen efter trappan runt 40.

Är det pga min processor eller dålig optimering tror ni?

Har en i7 2600k stock med ett rtx 2070 och 16gb ram.

Edit: Mixade lite med resolution men de verkade inte göra något heller.

Du har ju en 11 år gammal CPU, att du ens kan starta spelet är ju helt magiskt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Du har ju en 11 år gammal CPU, att du ens kan starta spelet är ju helt magiskt

Helt rätt. I det här fallet är det dock spelet som är dåligt optimerat och inget man kommer ifrån. Förhoppningen är väl att det blir bättre, men From Software har aldrig varit speciellt duktiga på att optimera sina spel eller patcha in optimering i efterhand.

Man bör räkna med att den prestanda man får idag på både PC och konsol är den prestanda som kommer vara tills nästa generation (om ens någonsin).

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Verkar vara fruktansvärt dåligt optimerat. Inväntar rea och patcher innan köp.

Med tanke på att denna kille lyckas spela spelet på en i3 12300 med processorns inbyggda grafikddel skulle jag säga att det är bra optimerat.

Skrivet av Rasmus117:

I grottan innan man kommer ut så hade jag 60fps fram till en stentrappa vid ett guldigt träd då sjönk de till typ 20 något sen efter trappan runt 40.

Det där har inget med optimeringen att göra. Det handlar om att när 3D motorn laddar in ett nytt område så sjunker fpsen tillfälligt vilket upplevs som stutter. Spelar ingen roll vilken hårdvara man har, folk med 12900K och RTX3090 får det också.

Sen kan man fråga sig varför FromSoftware valt den approachen istället för att ladda in chunks eller liknande (är ingen hejare på 3D motorer).

Utöver detta finns även shader cache stutter vilket vissa verkar få när de startar spelet för första gången eller precis bytt drivrutiner. Har själv knappt sett det så det verkar vara hårdvaruberoende.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Det där har inget med optimeringen att göra. Det handlar om att när 3D motorn laddar in ett nytt område så sjunker fpsen tillfälligt vilket upplevs som stutter. Spelar ingen roll vilken hårdvara man har, folk med 12900K och RTX3090 får det också.

Låter nästan som definitionen för att något är dåligt optimerat - om det fungerar dåligt på allt utan att vara krävande i sig.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ernesto:

Du har ju en 11 år gammal CPU, att du ens kan starta spelet är ju helt magiskt

Men i videon som postas ovanför så kan han spela spelet https://www.youtube.com/watch?v=zZRoWStKL5o

Visserligen har han överklockat sin cpu och har dubbelt med ram men gör det så himla mycket?

Permalänk
Medlem

För nöjes skull startade jag upp en ny karaktär för att testa en rekad farming spot. Skulle tiippa det tog mig totalt 1,5ish timmar från start tills jag hade 300k runes att spendera på stats. Får se om jag spelar vidare på den

Greyolls Dragonbarrow boulder farming location

Dold text
Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Låter nästan som definitionen för att något är dåligt optimerat - om det fungerar dåligt på allt utan att vara krävande i sig.

Det är en definitionsfråga.

Jag tänkte mer att 3D motorn utför en uppgift på ett felaktigt sätt istället för ett dåligt sätt. Ett dåligt sätt kan optimeras men ett felaktigt sätt måste rättas?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Det är en definitionsfråga.

Jag tänkte mer att 3D motorn utför en uppgift på ett felaktigt sätt istället för ett dåligt sätt. Ett dåligt sätt kan optimeras men ett felaktigt sätt måste rättas?

När världens bästa dator inte kan hålla stabila 60 FPS är spelet dåligt optimerat.

Jag inväntar några patcher till innan jag testar det iaf.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Kan vi inte bara sluta slämga ur oss subjektiva åsikter som om det vore sanningar, det har sällan hjälpt någon?

Har spelet vissa stutter- och framedropsproblem? Jomenvisst verkar det ha det. Lär det patchas framöver? Jo, lär väl det.

Är det spelbart? Absolut.

Varning, subjektiv åsikt - det är inte bara väldigt spelbart utan också fantastiskt underhållande 🤣

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TotalF:

Kan vi inte bara sluta slämga ur oss subjektiva åsikter som om det vore sanningar, det har sällan hjälpt någon?

Har spelet vissa stutter- och framedropsproblem? Jomenvisst verkar det ha det. Lär det patchas framöver? Jo, lär väl det.

Är det spelbart? Absolut.

Varning, subjektiv åsikt - det är inte bara väldigt spelbart utan också fantastiskt underhållande 🤣

Att spelet har kass prestanda är ingen subjektiv åsikt dock

Visa signatur

Mr. Scriptman