Veckans fråga: Vilken programvara använder du för bildredigering?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Extrapaj:

Kan rekommendera Krita. Som Photoshop fast gratis.

Får ta och testa krita tror jag. Har bara använt gimp

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Affinity Photo, även Publisher och Designer. Billiga men bra grafiska editorer.
https://affinity.serif.com/en-us/

Permalänk
Medlem

Dumpade själv gimp för 10 år sedan när det i praktiken slutade utvecklas. Finns bättre program för mina behov idag. Ska jag leka med foton så kör jag Pixlr och ska jag måla så är det Krita som gäller för mig (o procreate ibland).

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Gick inte att välja mer än ett program men använder både Photoshop och Lightroom kombinerat för bästa resultat.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master HAF X | Moderkort: ASUS P8P67 WS Revolution B3 | CPU: i7 2600K @ 4.5GHz | CPU-kylare: Noctua NH-D14 | RAM-minnen: G.Skill Sniper 8GB (2x4GB) PC3-14900 1866MHz | GPU: ASUS GeForce GTX 1070 8GB ROG STRIX OC | Nätagg: Corsair AX 1200W 80+ GOLD | HDD: Samsung 840 Pro, OCZ Vertex3 120GB MAX IOPS + Western Digital 1TB | Kringutrustning Windows 7 (64-bit), Fläktkontroll Scythe Kaze Master, Warthog Hotas, Razer Mamba, TrackIR5.

Permalänk
Medlem

Jag försöker hålla liv i en urgammal Photoshop 6.0 men mycket bök med kompatibilitet i Windows 10 och den har massa hyss för sig... Börjar tröttna!
Vill kunna göra grundläggande redigera foton och hobbymanipulera lite bilder med olika roliga filter, pilla lite med lager, ha en enkelt intuitiv ritpensel och klonverktyg osv...
Detta i ett enkelt, intuitivt, kompakt, rappt program som inte är prenumerationsbaserat och som inte kostar en förmögenhet.

Funderar lite på att kanske chansa på att köpa Affinity baserat på vad som nämnts i tråden!

Eller finns det någon Photoshopvariant man kan köpa som inte är prenumerationsbaserad? (elements? tappar man något viktigt då?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Affinity Photo, även Publisher och Designer. Billiga men bra grafiska editorer.
https://affinity.serif.com/en-us/

+1

Helt galet bra för de pengarna. Ersatte Adobe för 3 år sen och saknar i princip ingenting.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Photoshop, finns inget annat som ens kommer i närheten av att vara lika bra, vare sig det kommer till GUI, "Effekter" osv.

Affinity. Är bokstavligen photoshop.
Har gått över till det helt. Blev mäkta förvånad att Affinity inte fått fler röster.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

Ett tips är photopea.com för dem som vill köra gratis klon online av photoshop-ish, om nu inte någon nämn detta redan

Permalänk
Medlem

Jag behöver inget avancerat då jag inte jobbar med grafik, så det är oftast Irfanview jag använder om det är lite snabb cropping/resizing... och för lite mer avancerad redigering blir det PhotoFiltre Studio.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Affinity. Är bokstavligen photoshop.
Har gått över till det helt. Blev mäkta förvånad att Affinity inte fått fler röster.

Det stämmer ju inte riktigt. Affinity erbjuder mycket av det Photoshop gör men det saknar fortfarande en del, tenderar att vara mindre stabilt och har inte riktigt samma prestanda. Det är ett bra program men det är inte Photoshop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det stämmer ju inte riktigt. Affinity erbjuder mycket av det Photoshop gör men det saknar fortfarande en del, tenderar att vara mindre stabilt och har inte riktigt samma prestanda. Det är ett bra program men det är inte Photoshop.

Vad saknar du?

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem

darktable och XnView.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Vad saknar du?

Bättre motsvarighet till Camera RAW, "stroke path", object selection tool, puppet warp där kontrollpunkterna går att rotera, text warp, kortkommandon för allt, rotera bilden genom att hålla in r och dra med musen/pennan, smart objects, color match...

Finns helt enkelt mycket som saknas. Affinity har satsat mycket på att få grundbultarna på plats och sen marknadsföra sig som en ersättare till Photoshop men de är inte riktigt där än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Photoshop, finns inget annat som ens kommer i närheten av att vara lika bra, vare sig det kommer till GUI, "Effekter" osv.

Njaa, Affinity Photo kommer närmare hela tiden och har t.o.m vissa funktioner som är bättre än i Photoshop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enterthewoid:

Njaa, Affinity Photo kommer närmare hela tiden och har t.o.m vissa funktioner som är bättre än i Photoshop.

Håller med! Jag kör Affinity photo på en ipad pro. Funkar klockrent att editera RAW och hur skönt som helst att använda pennan.

Permalänk
Medlem

Köpte Pixelmator Pro när det var på halva priset (typ 200kr), så det försöker jag använda, men jag har Krita och ett par andra program installerat. Kör även Irfanview, Paint.Net, och en del annat. Jag är amatör och gör bara enklare saker som klippa, klistra, beskära, ändra färger/ljus/exponering , foga samman bilder, ta bort en del objekt, osv.

Ofta klarar jag mig med Iphoto eller Aperture (har ett bildbibliotek som dessa delar)

Tycker Photoshop är enklare att använda än Pixelmator. Har dock inte Photoshop längre, använde det under studietiden men vill inte köra någon fulkopia. (mest av praktiska skäl)

Som andra nämnt, Paint Shop Pro har man använt. Vet inte vilken licens jag hade *host*, jag tror egentligen jag fick det som fullversion på cover cd, men jag vill minnas att sista "bra" versionen för mig var psp6. Det var något med psp7-8 som fick mig att dumpa programmet. (körde dock psp6 tills Windows 10 kom, typ. Eller om det var 8.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag använder Photoshop/Lightroom CS 5 som jag köpte för ett antal år sedan och de nyare versionerna har inget som jag saknar. Åtminstone inget som jag är beredd att betala tusenlappar för per år.

Jag anser att prenumerationstjänsterna kom till för att företagen insåg att deras program var i princip färdigutvecklade och de inte längre kunde motivera kunderna att uppgradera till nästa version.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
NVIDIA GeForce GTX 4070 12 GB
WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

Darktable

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Lightroom Classic, Photoshop samt Topaz olika programvaror.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk

Jag använder Polarr rätt flitigt som ersättning av Lightroom.

Permalänk

Redigeraren inbyggd i android/google photos.

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem

Räknas Paint 3D in i MS paint?

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen 5600x | RAM: G.Skill 16GB 3200 MHz Ripjaws V | GPU: Powercolor RX 6800 | Mobo:ASUS ROG STRIX B550-F Gaming | SSD: Kingston SSD V300 240GB | Nätagg: Fractal Design Ion+ Platinum 660W | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 120mm | Chassi: Cooltek W2 | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Nuke. Egentligen ett compositing-program men om det funkar för rörligt material så funkar det ypperligt för stillbilder också.
Dock inget som gemene man har råd att köpa om man inte som jag jobbar med VFX och har tillgång till det på jobbet.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bmannu:

Räknas Paint 3D in i MS paint?

Yes

Permalänk

Paint och skärmklippsverktyget kommer jag långt med på jobbet.
Privat kan jag ibland köra gimp. Men ska slänga ett öga på Krita och Affinity ser det ut som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbordskrigare:

Paint och skärmklippsverktyget kommer jag långt med på jobbet.
Privat kan jag ibland köra gimp. Men ska slänga ett öga på Krita och Affinity ser det ut som.

GIMP är bra och gratis, kanske tar ett tag att sätta sig in i den bara. Jag kör den också även om jag föredrar Affinity som kostar en del pengar (jag tyckte det var värt det). Om du skulle gilla Affinity brukar de då och då ha rea på -20/25% ifall man vill komma ner lite i pris.

Permalänk

Paint Shop Pro 9 har jag använt sedan länge. Tyvärr är nyare versioner betydligt sämre.

Photoshop Elements 8 använder jag ibland till rå-filer. Jag har en 4K-skärm så texten blir mikroskopisk (några tips?).
Hanterar nya Elements alla trådar på CPUn?
Ett exempel: Waxholmsbolagets linjekarta är en rätt detaljerad PDF. Konvertering till TIFF tar en god stund....med en tråd!

GIMP använder jag på RPi 4- den verkar rätt omständig/avig....
Faststone Browser i Windows duger till enklare redigering

Permalänk
Medlem

Använder appen ”Bilder” i iOS/iPadOS!

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem

Mest vektorgrafik i Corel Draw, och iom Corel suit så blir det photo paint för bilder

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Gimpshop i linux, wonderbrush i Haiku, deluxepaint på amiga och photoshop7 i windows (avskyr nyare versioner av photoshop)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.