Permalänk
Medlem

Tror det behövs en ledtråd

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waliant:

Tror det behövs en ledtråd

Verkar vara till Mac i första hand..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Verkar vara till Mac i första hand..

New Centurions tror jag det kan vara, baserat på Realmz. Har inte kört och bortsett från att enhetsgrafiken verkar väl enkel hade jag nog gärna testat det back in the day.

Nu ska jag försöka hitta ett spel som inte varit här.. (på ett tag åtminstone)

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av Videoapan:

New Centurions tror jag det kan vara, baserat på Realmz. Har inte kört och bortsett från att enhetsgrafiken verkar väl enkel hade jag nog gärna testat det back in the day.

Nu ska jag försöka hitta ett spel som inte varit här.. (på ett tag åtminstone)

Stämmer bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrEkberg:

Stämmer bra!

Då kör vi på det här som jag suktade efter i datorbutiken som ung. Nu läste jag att det inte var så bra, men minnet av att jag trodde att det var bra finns kvar 😁

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Då kör vi på det här som jag suktade efter i datorbutiken som ung. Nu läste jag att det inte var så bra, men minnet av att jag trodde att det var bra finns kvar 😁

https://i.ytimg.com/vi/SKfx_PetfjE/maxresdefault.jpg

https://i.ytimg.com/vi/4T880x116JY/hqdefault.jpg

Ett dygn har gått så lägger till att det här är uppföljaren till ett spel med samma namn, fast detta har en tvåa efter sig då.. Olika undertitlar också. Kom 1991 till Amiga men versionen jag suktade efter var på PC.
Namnet får en att tänka på Capcoms leading "man", även om han såg ut som en pojke.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Efter mycket rotande i gamla spellistor gissar jag på megatravellor 2.
Jag antar att capcomreferensen var megaman

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

Efter mycket rotande i gamla spellistor gissar jag på megatravellor 2.
Jag antar att capcomreferensen var megaman

Bra kämpat, det var uppenbarligen ett mindre känt spel än jag trodde. Lite dålig ledtråd kanske men den gick att förstå 😁

Nästa spel!

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Då provar vi den här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

Wow, ser bekant ut men ändå inte...
Är det ACE på C64?
(om det skulle vara rätt får gärna någon annan hoppa in )

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Wow, ser bekant ut men ändå inte...
Är det ACE på C64?
(om det skulle vara rätt får gärna någon annan hoppa in )

Rätt.
Bra jobbat

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

Rätt.
Bra jobbat

Naaajjs, hade lite flyt där med minnet
(länge sen man spelade det spelet!!!)
Men nån annan får gärna hoppa in som sagt!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Vilket spel är det här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LearningExperience:

Jag gissar på "wheel of fortune/lyckohjulet" då det ser ut som en gammal tv-show.

Permalänk
Skrivet av reverend benny:

Jag gissar på "wheel of fortune/lyckohjulet" då det ser ut som en gammal tv-show.

Spelet är förvisso en klon av Wheel of Fortune men heter inte det. Kan tillägga att det är från andra halvan av 80-talet.

Permalänk
Medlem

Phraze craze plus?

Permalänk
Skrivet av tomas1976:

Phraze craze plus?

Stämmer!

Permalänk
Medlem

Då provar vi denna.

Permalänk
Medlem

Inga gissningar.
Tveksamt då om fler bilder hjälper.
Det handlar om ett spel som släpptes 1987. Jag har spelat det på Amiga men det fanns även till Atari, C64, PC och Apple.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tomas1976:

Inga gissningar.
Tveksamt då om fler bilder hjälper.
Det handlar om ett spel som släpptes 1987. Jag har spelat det på Amiga men det fanns även till Atari, C64, PC och Apple.

Vete 17... Rätt säker på att jag inte spelat det men ringer nån klocka. Kanske spelet till och med varit med förut för många år sen?
Får kolla runt lite...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jodå, spelet hade varit med förut (2020)
#18602167
Empire - Wargame of the Century ska vara namnet.

...

Ny bild:

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jodå, spelet hade varit med förut (2020)
#18602167
Empire - Wargame of the Century ska vara namnet.

...

Ny bild:
https://i.ytimg.com/vi/qjFDb4kPMsU/hqdefault.jpg

Rätt. Bra jobbat

Permalänk
Medlem

En bild till på samma spel som ovan:

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Tänker i banorna Ace of Aces och b-17 men verkar inte helt rätt. C64 åtminstone (bekräftat i första bilden 😁)

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Tänker i banorna Ace of Aces och b-17 men verkar inte helt rätt. C64 åtminstone (bekräftat i första bilden 😁)

Jepp, definitivt i den andan
Gräver man bland liknande spel borde det här dyka upp tycker jag!
(det här kom lite tidigare dock tror jag)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Vi avslutar med en ganska ledande bild från samma spel

länk om embed inte funkar:
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQHwHWE0...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Oh, då tror jag det är baserat på samma händelse som ett gammalt magnavox-spel jag delat här tidigare 😁
Låter någon annan slå in den bollen då jag inte har något på g 😇

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Oh, då tror jag det är baserat på samma händelse som ett gammalt magnavox-spel jag delat här tidigare 😁

Hehe jo samma namn åtminstone

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Skulle lägga in en bild eller hint till om jag kunde komma någon meningsfull som ger något mer än som redan postats.

Men ett förtydligande:
Sista bilden (och hintarna här ovanför) avslöjar namnet på spelet.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Skulle lägga in en bild eller hint till om jag kunde komma någon meningsfull som ger något mer än som redan postats.

Men ett förtydligande:
Sista bilden (och hintarna här ovanför) avslöjar namnet på spelet.

Då slänger jag in ett Dam Busters till C64 här. Ska tydligen vara baserat på verkliga händelser (och möjligen Biggles-romaner (oj, de har jag inte tänkt på detta årtusende)).

Men nu får ni detta lite modernare spel:

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W