Permalänk
Medlem

Stor hand (20cm), Vilken mus? hjälp tack!

Som rubriken lyder så har jag stor hand, strax över 20 cm lång och 11 cm bred. Just nu kör jag med razer deathadder v2 och den funkar men känner att det går att hitta en mer ergonomisk mus. Jag spelar för det mesta Apex Legends/fps. Den är precis så jag kan köra palm grip men samtidigt inte (palm men pekfinger/långfinger claw) vilket gör att det blir väldigt konstigt/obekvämt när det väl blir intensivt. Någon som vet om det finns en motsvarande modell fast större? Vad jag kan hitta så är steelseries rival 310 eller sensei 310 den som är störst och har nästan samma utförande. Tips mottages gärna, pris, sladd eller inte spelar ingen roll utan det är storleken och passformen som är viktigast.

Tack på förhand mvh Karl

Permalänk
Medlem

Microsoft Pro IntelliMouse är väl en av de största tror jag, snäppet längre än Rival 310 t.ex. Tyvärr dras den med vissa kvalitetsproblem och är förbannat tung (140g), har en själv.

Storlek och form är dock underbar för större nävar IMO. Enligt recension av Rocket Jump Ninja så bedömer han att handlängd upp till 19.5cm kan köra palm, så även den kanske blir aningen för kort. Haft en Deathadder innan också och den "effektiva" längden är i alla fall betydligt längre på IntelliMouse:n jämfört med DA:n.

Corsair Sabre Pro är också rätt bitig, men aningen mindre än ovan.

Annars blir det nog svårt att hitta en mus som går att köra 100% palm à la plattfisk med så pass långa händer.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk

har händer i liknande mått på händerna något smalare och kör palm grip också.

men jag upplever att en mus med en riktig hump på mitten passar mig bäst.

jag kör på g502 då jag upplever den som värdig ersättare till MX 510/518 som jag hade innan och var bättre då den var lite mer humpback och upplevde den lite större men de finns typ ingen stans att köpa längre så g502 är det närmaste jag hittade.

har även en g402 som är typ samma som g502 i chassit men utan freescroll funktionen och med scrollhjul i plast istället för metall.

personligen håller jag mig så långt ifrån Razerbajs jag kan pga erfarenheten att deras byggkvalitet är lite sådär...
men det är mer personlig åsikt.

Razer Basilisk V2 ser ju ut att kunna vara en modell med ordentlig bula på ryggen.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5275230

här har du urval på möss som har liknande mått g502 eller större
https://www.prisjakt.nu/c/moss-pekdon?767=1662&r_1426=40-255....

men skulle defentivt rekommendera att åka till närmsta elektronikkedja och testa en g502á för 350:- är det lätt värt pengarna enligt mig svårslaget om man går efter kvalitet/prestanda per krona

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Gissar att jag har drygt 19.5/10 I handmått, vet inte hur man mäter, men jag har kört mx518 sen urminnes tider med typ palmgrip
Har nyligen bytt till en g604, lite mindre men har massa andra fördelar
Och är det inte specifikt en gaming mus du behöver så tycker jag logitech mx 2 master är extremt skön, kör med den till bärbara datorn

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlitoo:

Som rubriken lyder så har jag stor hand, strax över 20 cm lång och 11 cm bred. Just nu kör jag med razer deathadder v2 och den funkar men känner att det går att hitta en mer ergonomisk mus. Jag spelar för det mesta Apex Legends/fps. Den är precis så jag kan köra palm grip men samtidigt inte (palm men pekfinger/långfinger claw) vilket gör att det blir väldigt konstigt/obekvämt när det väl blir intensivt. Någon som vet om det finns en motsvarande modell fast större? Vad jag kan hitta så är steelseries rival 310 eller sensei 310 den som är störst och har nästan samma utförande. Tips mottages gärna, pris, sladd eller inte spelar ingen roll utan det är storleken och passformen som är viktigast.

Tack på förhand mvh Karl

Hej.
Min hand är 21cm och 12cm bred och jag har testat väldigt många möss. Jag har fastnat för Roccat Kone Pro " wireless " som är en skön mus.

Mvh Mange

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Du kan även kika på Zowie EC1-C eller annan Zowie-mus. Zowie erbjuder sina modeller i olika storlekar och exakta mått finner du här https://zowie.benq.com/en/product/mouse/ec/ec1-c.html#specifi...

Permalänk

Samma storlek på hand, gör om formen på mössen med sugru. (Även gjort om greppet på min pilbåge med det)
https://www.amazon.de/-/en/Sugru-Malleable-All-purpose-Adhesi...

Går att forma bra, man kan räffla det, man kan kavla ut det o göra kanaler i det för värme.
Jag lägger som strängar så blir inte musen supertung. (Gillar dock inte lätta möss)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Zowie EC1 är en av de större ergonomiska mössen. Påminner lite om Deathadders form men mycket bättre imo, tvingar dig inte riktigt till något grepp som Deathadder gör.

Permalänk
Medlem

Som andra har sagt - åk till nån elektronikkedja och känn på dem. Till alla de andra bra förslagen skulle jag vilja lägga MX Master 3, som också är rejäl.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Har också stora händer och föredrar palm grepp.
Asus Gladius passar fint för mig.
Har både gen 1 och 2, båda är liknande form.
Ersatte MX518 (rip).

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Microsoft Pro IntelliMouse är väl en av de största tror jag, snäppet längre än Rival 310 t.ex. Tyvärr dras den med vissa kvalitetsproblem och är förbannat tung (140g), har en själv.

Storlek och form är dock underbar för större nävar IMO. Enligt recension av Rocket Jump Ninja så bedömer han att handlängd upp till 19.5cm kan köra palm, så även den kanske blir aningen för kort. Haft en Deathadder innan också och den "effektiva" längden är i alla fall betydligt längre på IntelliMouse:n jämfört med DA:n.

Corsair Sabre Pro är också rätt bitig, men aningen mindre än ovan.

Annars blir det nog svårt att hitta en mus som går att köra 100% palm à la plattfisk med så pass långa händer.

Tack! Jag körde med intelli mus när jag va liten men kom inte på vad den hette för jag har inte kört pc på nästan 15 år. Jag hade 1,1a men fick för mig att den fanns med två sidoknappar bredvid varann som deathadder eller har jag fel? senare modell? Om man kollar på 3,0an så ser den lite lägre ut än 1,1a men kan också vara jag som ser helt fel. Antar att 3,0an är det närmsta jag kommer 1,1a? Förlåt för mycket frågor men det är så jäkla intensivt i Apex så jag måste hitta en perfekt mus för min hand för jag kan bli tokig ibland att man inte har 100% kontroll.

Även tack till alla andra som har svarat! Som svar till att jag ska gå till en affär och prova så bor jag i en relativt liten stad med dåligt utbud med möss så jag känner att jag provar här innan jag sätter mig i bilen och kör 10 mil för närmsta stad med stora varuhus

Mvh Karl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karlitoo:

Tack! Jag körde med intelli mus när jag va liten men kom inte på vad den hette för jag har inte kört pc på nästan 15 år. Jag hade 1,1a men fick för mig att den fanns med två sidoknappar bredvid varann som deathadder eller har jag fel? senare modell? Om man kollar på 3,0an så ser den lite lägre ut än 1,1a men kan också vara jag som ser helt fel. Antar att 3,0an är det närmsta jag kommer 1,1a? Förlåt för mycket frågor men det är så jäkla intensivt i Apex så jag måste hitta en perfekt mus för min hand för jag kan bli tokig ibland att man inte har 100% kontroll.

Även tack till alla andra som har svarat! Som svar till att jag ska gå till en affär och prova så bor jag i en relativt liten stad med dåligt utbud med möss så jag känner att jag provar här innan jag sätter mig i bilen och kör 10 mil för närmsta stad med stora varuhus

Mvh Karl

3.0 (IM Pro) är ganska mycket större än 1.1 om jag inte minns helt snett. Sen är den ju inte ambidextriös som 1.1 heller.

I och med att den sluttar så pass mycket i framkant och har avrundade knappar så är det inte hela världen om fingertopparna skulle hamna lite utanför i en het eldstrid heller, det går fortfarande att klicka relativt komfortabelt. Mina händer är strax över 19cm och jag skulle uppskatta att det är upp mot en cm kvar vid full palm, men då skulle fingertopparna hamna allra längst ut på knapparna.

Den väger dock bokstavligen dubbelt så mycket som många gamingmöss så jag vet inte om jag kan rekommendera den egentligen, men prioriterar man storlek så är det iaf ett alternativ. Tyvärr verkar det vara standard att scrollhjulet börjar krångla efter ett tag, min har börjat scrolla fram och tillbaka ibland efter drygt två års användning.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk

Funk MS-3 (MS-3.2)
En mus för stora händer
Ergonomisk, mycket skön då varken tumme eller lillfingret släpar i musmattan (iallafall för mig (185mm hand))
Finns andra liknande
https://linustechtips.com/topic/1054726-looking-for-palm-grip...
vet dock ej om den går att köpa längre

Visa signatur

Gigabyte Z390 gaming-X, Intel I9 - 9900K, 32Gb DDR4 (3200mhz), Nvidia GTX 1080Ti 11Gb, M.2-SSD:250Gb Samsung 970evo+, SSD 240Gb S-ata, HDD:1 Tb, Nätdel Fraktal Design"Integra" 650W
(CPU+GPU vattekylt, customloop 5x120rad. ca 3L vätska)
Skärm:AOC 32" 100hz (1440)