Rädda data från extern hårddisk?

Permalänk
Medlem

Rädda data från extern hårddisk?

Hej!

En kär väns externa hårddisk la plötsligt av. Jag vet tyvärr inte vilket felmeddelande han fick, men han fick hjälp av en "händig" granne att plocka ut den från sitt skal. Därefter gjorde de inget mer med hårddisken utan den levererades till mig

Framsidan av disken

Vad jag kan läsa mig till är det en "vanlig" internal HDD som går att stoppa i ens PC utan några modifikationer, korrekt? Jag provade i alla fall detta och kan höra hur disken bootar.

Tyvärr syns inget i utforskaren. Under enhetshanteraren ser jag en "okänd enhet" som "fungerar korrekt". Under händelser står det att disken startat, konfigurerats men inte migrerats.

När jag startar diskhantering hittas en disk 0 och jag möts direkt av en pop-up som vill initiera disken antingen via MBR eller GPT. Detta har jag inte vågat göra då jag antar att detta formaterar om disken och all data går förlorad.

Finns det något jag kan göra för att rädda datan? Jag kan tillägga att jag har 0 erfarenhet när det kommer till hårddiskar. Mitt OS är Windows 10 och kommer inte ha tid att ge mig in i Linuxträsket för att rädda datan, så all typ av programvara/åtgärder ni rekommenderar måste fungera på W10.

Tack för er hjälp!

Permalänk
Medlem

Kan jag på något vis klona hårddiskens innehåll (utan att jag ens kommer åt den från utforskaren). Så jag har en back-up att laborera med?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Kan jag på något vis klona hårddiskens innehåll (utan att jag ens kommer åt den från utforskaren). Så jag har en back-up att laborera med?

Helt rätt idé, tycker jag. Det förutsätter ju att den fungerar i någon utsträckning, men det låter helt klart som en lämplig första grej att göra innan du börjar experimentera.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Helt rätt idé, tycker jag. Det förutsätter ju att den fungerar i någon utsträckning, men det låter helt klart som en lämplig första grej att göra innan du börjar experimentera.

Rekommenderas Clonezilla för detta? Som tidigare sagt har jag noll erfarenhet kring data recovery, men jag är tillräckligt begåvad för att kunna följa en step by step guide från Google.

Permalänk
Medlem

Jag provade Clonezilla nu och följde en tutorial. Allting gick bra fram till steget när jag ska välja source disk att klona. I listan får jag endast upp mina vanliga 2 diskar.

Clonezilla verkar alltså inte hitta hårddisken.

Jag valde device-device (=work directly from a disk to another disk) och därefter disk to local disk som "mode".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Onion:

Jag provade Clonezilla nu och följde en tutorial. Allting gick bra fram till steget när jag ska välja source disk att klona. I listan får jag endast upp mina vanliga 2 diskar.

Clonezilla verkar alltså inte hitta hårddisken.

Jag valde device-device (=work directly from a disk to another disk) och därefter disk to local disk som "mode".

Ska jag tolka ovanstående som att hårddisken har ett mer seriöst hårdvarufel, då inte ens Clonezilla kan kopiera data från hårddisken, eller är det möjligt att jag gör något metodfel?

Hårddisken är ju inte helt död då den hittas både av Enhetshanteraren och vill formatera sig via Diskhantering när jag är inne i Windows.

Permalänk
Medlem

Då Windows ändå kunde "se disken" åtminstone via Enhetshanteraren provade jag DriveImage XML, men även denna går bet i att finna hårddisken.

När jag bootar datorn till BIOS och kollar mina ansluta SATA-enheter finner jag tyvärr endast min DVD-läsare och 2 ordinarie hårddiskar

Permalänk
Medlem

Prova med en linux-sticka i värsta fall. Om det grundläggande är ok så skall du få en devicefil kopplad till din fysiska disk. Därefter kan du provläsa med:

$ cat /proc/partitions Exempel; kan vara sda/sdb/sdc etc. /dev/sda Hela disken inklusive partitionstabeller och partitionsheaders. /dev/sda1 Den första partitionen. /dev/sda2 Den efterföljande partitionen. $ dd if=/dev/<din device> of=/dev/null bs=4096 count=1000

bs blocksize bytes, count antal blocks.

Du kan också lista partitionstabellerna med
$ fdisk -l /dev/sda

Permalänk
Medlem

Ojdå, nu kontrolläste jag och med "plockade ut ur sitt skal" tolkar jag det som att disken är utplockad från ett USB-kabinett.

Jag har varit med om USB-kabinett som på något mystiskt sätt hanterar disken annorlunda än om den ansluts direkt till datorn via SATA. Det gick alltså inte att flytta disken varken till eller från mellan kabinettet och internt i datorn och se partitionerna. Kan ha varit en fråga om 4K-blocks hantering (advanced format) då det var en 4T disk (den största jag har). Du borde dock kunna läsa datat rått, men sedan vet jag inte hur man tolkar det. Jag forskade inte vidare i det utan litade inte på disk-enheten. Den förvarar numera bara sådant som jag kan ladda ner från internet.

Jag kör som regel att alltid prova backup-planen innan jag tar saker i drift.

Permalänk
Medlem

regel 1 - undvik windows som disk-hanteringsplattform om möjligt vid dataräddning då windows själv kan förstöra alla möjligheter att rädda data i ett försök att 'rätta till saker' - med andra ord undvik windows helt tills diskimage i mer än 1 exemplar är säkrad.

När man försöker rädda data så skall ingenting alls köras automatiskt utan allt skall göras med manuella kommandon. Därför använder man ofta speciella linux-baserade rescue-distrubitioner på USB-sticka för den här typen av aktiviteter och även har program som 'ddrescue' för att extrahera ut diskimages från krassliga diskar. - ubuntu live-dvd rekommenderas ofta, men dessvärre automonterar den volymer i RW-mode när den kan och innan dess så måste man stänga av servicen för 'udev' för att det inte skall hända på automatisk väg.

Om det är sektor-translation mellan 512-bytes sektorer på disken och 4K-sektorer som läses ur USB-disk kabinettet som trasslar... (dock tror jag inte i det här fallet då det bara gäller externa USB-disk-kabinetter som är över 2TB storlek som såldes i början av 2010 - 2015-talet när windows XP fortfarande var vanligt hos de flesta användare) så är den enda vägen att läsa ur disken som full diskimage och sedan montera diskimagen med 'losetup -P -f diskimage' (eventuellt någon flagga till för att styra antagen sektorstorlek) och efter det bildas ett antal 'loopxx' enheter under /etc/ (kolla före och efter så att du ser om det blev några extra loopxx enheter och med 'lsblk' matchar med trolig storlek) som sedan kan monteras under mappar som "mount /dev/loop23 /mnt" om man tror att loop23 är partitionen för disken och innehållet i partitionen ligger då under /mnt/ om filsystemet är friskt.

När man kopplar in disken via SATA så är det även under linux hårt satt av vad disken fysiskt uppger för använda sektorstorlek som används senare med att tex. montera partitions-volymer och går inte att göra 'override' för tex. en disk som meddelar 512-bytes sektorer, men partitionstabeller och filsystemet antar att disken arbetar med 4k-sektorer - enda vägen är då att gå via 'losetup' på diskimage...