Prestanda i spel med olika kärnantal

Permalänk
Medlem

4C till 4C/8T ger rejäl boost.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Som sagt beror på vad man anser är många men klart det finns folk med kortet, tror dock det är långt från vad de flesta har.

Jag kan köpa att man kanske kan ge en viss fingervisning för hur spelmotorerna hanterar fler trådar/cores i extrem fall men slutsatsen är missvisande enligt mig. Titeln är "Prestanda i spel med olika kärnantal" och tar därmed bort flera parametrar som påverkar. Nu kan man ju säga "Ja, exakt det som testas" och det är sant men hur överförbart är det egentligen? Om slutsatsen är att 8C är där gräsen går för att inte tappa prestanda, detta gäller ju bara i 1080p och med ett 3080 som kan trycka ut extremt mycket FPS i det läget. Du kan troligen inte föra över det på ett 3070 eller 3060 etc, inte heller på andra upplösningar eller liknande. Jag medger att jag kan ha fel, det kan vara så att även ett 3060 eller annat kort förlorar 15% lows i 1080p när man går från 12C till 6C men jag skulle inte dra den slutsatsen av att titta på hur ett 3080 agerar.

Det är även en avsaknad av belastningen på GPU och CPU i testerna, så exempelvis för Metro, ska man anta att GPU ligger på 100% konstant och isf visar det att Metro är dåligt trådat eller visar det att det är effektivt nog även för färre trådar? Eller är taket pga CPU och 4C ligger på 100% låst medan 12C ligger på 25% av cores på 100% eller är det 25% jämt fördelat? Om så är fallet, ligger GPU under 100%?

Känns lite för mig som att det är mer en argumentation för att köpa AMD med fler cores än faktiskt se när och hur antal cores påverkar prestandan i spel.

Detta test visar inga extrem fall utan exakt hur många kärnor det kan dra nytta av, sen kan givetvis ditt grafik kort flaska och du inte märker av något men det kommer bli märkbart när du sedan uppgraderar. men inget ändrar hur många kärnor spelet kan dra nytta av.

Du kan överföra det på vilka kort du vill? ta 5 av alla kända kort på marknaden. ta alla spel och ställ in upplösningen på 720p och alla detaljer på off eller low så kommer du få samma resultat = cpun kommer flaska. Sen att ingen spelar så ändrar inte det faktum att man inte vill att ens cpu ska flaska kortet.
Tänk om du väljer en så svag cpu att ett spel inte kan komma över 30 fps oavsett inställningar. det är en jobbig sits oavsett vilket kort du har såvida inte KORTET flaskar.
De flesta väljer en cpu som ska var god nog och helst inte flaska sen lägger dom alla pengar på ett bra grafikkort. gör du en miss här kan du ha ett 3090 ultra turbo super extra performance och ändå ha dippar nedåt 20 fps för du valde en riktigt billig cpu med 2 kärnor och 2 trådar eftersom du hört att inga spel använder mer än max 4 trådar.
Det är en gammal myt som jag hör lite då och då än idag och detta test krossar den myten(i alla fall upp till 8 trådar/kärnor).

hur mycket olika tråda används är ganska ointressant om du får bättre prestanda av 16 trådar i 20% än 4 trådar i 100%?

sen kan man se det på så sätta att om du väljer en 8c som trycker ut 750 fps med ditt system och en 4 core klarar 500 så är det ganska irrelevant men där har vi också en bit av framtids säkring.

Har en egen upplevelse faktiskt. jag har en extradator där jag hade en gammal trotjänare i form av en gammal i5 2500k och 7970. körde med en kompis breakpoint spelet och han fick enbart ut 21 fps oavsett inställningar. en tid senare köpte jag en ny cpu och satte i min 1700 i extradatorn och helt plötsligt hade jag 50-60 fps. så det var cpun som flaskade och inget annat i det fallet. då snackar vi endå ett 7970, det är ett gammalt kort. körde 1080p i medium inställningar. drog upp det från 720p allt på low eller off.

Du kan lika gärna köpa en intel med flera cores om du vill det, detta test är inte märkes bundet utan kärn bundet. dom testade säkert med en AMD pga av att dom kanske hade en liggandes eller tyckte det var lättast att inaktivera kärnor på denna?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Intressant att jag ligger än vid en icke flaskhals trots en CPU 6 år på nacken.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av Vangen:

Intressant att jag ligger än vid en icke flaskhals trots en CPU 6 år på nacken.

Kan sitta på first gen i7 10 + år gammal å de endå funkar

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Detta test visar inga extrem fall utan exakt hur många kärnor det kan dra nytta av, sen kan givetvis ditt grafik kort flaska och du inte märker av något men det kommer bli märkbart när du sedan uppgraderar. men inget ändrar hur många kärnor spelet kan dra nytta av.

Du kan överföra det på vilka kort du vill? ta 5 av alla kända kort på marknaden. ta alla spel och ställ in upplösningen på 720p och alla detaljer på off eller low så kommer du få samma resultat = cpun kommer flaska. Sen att ingen spelar så ändrar inte det faktum att man inte vill att ens cpu ska flaska kortet.
Tänk om du väljer en så svag cpu att ett spel inte kan komma över 30 fps oavsett inställningar. det är en jobbig sits oavsett vilket kort du har såvida inte KORTET flaskar.
De flesta väljer en cpu som ska var god nog och helst inte flaska sen lägger dom alla pengar på ett bra grafikkort. gör du en miss här kan du ha ett 3090 ultra turbo super extra performance och ändå ha dippar nedåt 20 fps för du valde en riktigt billig cpu med 2 kärnor och 2 trådar eftersom du hört att inga spel använder mer än max 4 trådar.
Det är en gammal myt som jag hör lite då och då än idag och detta test krossar den myten(i alla fall upp till 8 trådar/kärnor).

hur mycket olika tråda används är ganska ointressant om du får bättre prestanda av 16 trådar i 20% än 4 trådar i 100%?

sen kan man se det på så sätta att om du väljer en 8c som trycker ut 750 fps med ditt system och en 4 core klarar 500 så är det ganska irrelevant men där har vi också en bit av framtids säkring.

Har en egen upplevelse faktiskt. jag har en extradator där jag hade en gammal trotjänare i form av en gammal i5 2500k och 7970. körde med en kompis breakpoint spelet och han fick enbart ut 21 fps oavsett inställningar. en tid senare köpte jag en ny cpu och satte i min 1700 i extradatorn och helt plötsligt hade jag 50-60 fps. så det var cpun som flaskade och inget annat i det fallet. då snackar vi endå ett 7970, det är ett gammalt kort. körde 1080p i medium inställningar. drog upp det från 720p allt på low eller off.

Du kan lika gärna köpa en intel med flera cores om du vill det, detta test är inte märkes bundet utan kärn bundet. dom testade säkert med en AMD pga av att dom kanske hade en liggandes eller tyckte det var lättast att inaktivera kärnor på denna?

Fast om frågeställningen är hur prestanda skiljer sig beroende på antal cores måste du även se till helheten, slutsatsen är inte överförbar. Att du kan dra ner upplösning för att eventuellt få liknande resultat betyder inte att det validerar slutsatsen.

Säg att man gör samma test när 40 serien kommer eller för den delen flera generationer fram på gpu men med samma cpuer, allt annat är samma bara gpu byts men då börjar även 8C och 12C halka efter för de kan inte leverera snabbt nog i 1080p till de GPUerna.
Vad är slutsatsen då? Att det har slutat räcka för att gpu blivit snabbare? Att spelen trots ingen skillnad på version blivit bättre på att hantera fler trådar?

Det enda du isf kan dra från detta är just att ett 3080 börjat eventuellt flaska vid 8 cores och mindre i vissa titlar när du kör i 1080p, varken mer eller mindre och därmed är premissen för frågan fel.
Utan specifikationen av vilket GPU och vilket upplösning är svaret inte giltigt, därmed är det inte ett generellt svar på när antalet cores påverkar prestandan i spel.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk

Vart tog csgo vägen?

Ni har tidigare haft med csgo ett fåtal gånger i CPU-tester. Tycker det är ett högst relevant spel då moderna spel oftast flaskar på grafikmotorn. Ta gärna med csgo igen i framtiden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Fast om frågeställningen är hur prestanda skiljer sig beroende på antal cores måste du även se till helheten, slutsatsen är inte överförbar. Att du kan dra ner upplösning för att eventuellt få liknande resultat betyder inte att det validerar slutsatsen.

Säg att man gör samma test när 40 serien kommer eller för den delen flera generationer fram på gpu men med samma cpuer, allt annat är samma bara gpu byts men då börjar även 8C och 12C halka efter för de kan inte leverera snabbt nog i 1080p till de GPUerna.
Vad är slutsatsen då? Att det har slutat räcka för att gpu blivit snabbare? Att spelen trots ingen skillnad på version blivit bättre på att hantera fler trådar?

Det enda du isf kan dra från detta är just att ett 3080 börjat eventuellt flaska vid 8 cores och mindre i vissa titlar när du kör i 1080p, varken mer eller mindre och därmed är premissen för frågan fel.
Utan specifikationen av vilket GPU och vilket upplösning är svaret inte giltigt, därmed är det inte ett generellt svar på när antalet cores påverkar prestandan i spel.

Flaskar cpun så kan du har 50 st 4090 och du får inga ändrade resultat, cpun i dessa fall sätter gränsen och inte grafik korten hur snabba de än är.
ett system kan aldrig bli snabbare än den del som flaskar. därav namnet flaskar.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Processor
AMD Ryzen 9 5950X @ 4 GHz (16C/32T och 16C)
AMD Ryzen 9 5900X @ 4 GHz (12C/24T och 12C)
AMD Ryzen 7 5800X @ 4 GHz (8C/16T och 8C)
AMD Ryzen 5 5600X @ 4 GHz (6C/12T, 6C, 4C/8T och 4C)

Det vi saknar är motsvarande artikel med Intel processorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Flaskar cpun så kan du har 50 st 4090 och du får inga ändrade resultat, cpun i dessa fall sätter gränsen och inte grafik korten hur snabba de än är.
ett system kan aldrig bli snabbare än den del som flaskar. därav namnet flaskar.

Ja och om man då inte ser belastning i testerna vet du ju inte vad som flaskar eller varför, men du hävdar att resultatet är samma även med snabbare gpu? Vart har du denna info?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

4C till 4C/8T ger rejäl boost.

Det är inte förvånande.
Vad som förvånade mig mer är att 4/8 i de flesta fall presterar sämre än 6/6, eftersom jag trodde att de flesta spel nu optimeras för åtta trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Processor
AMD Ryzen 9 5950X @ 4 GHz (16C/32T och 16C)
AMD Ryzen 9 5900X @ 4 GHz (12C/24T och 12C)
AMD Ryzen 7 5800X @ 4 GHz (8C/16T och 8C)
AMD Ryzen 5 5600X @ 4 GHz (6C/12T, 6C, 4C/8T och 4C)

Det vi saknar är motsvarande artikel med Intel processorer.

"Misstaget" jag tyckte de gjorde som Yoshman påpekade är att det är olika processorer trots att det är samma frekvens. Borde använt den med flest kärnor och sen stängt av.
Har väldigt svårt att se att resultatet kan bli annorlunda med Intel. Då är det andra faktorer som stör och då har det inget med kärnornas antal att göra.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Wiinis:

"Misstaget" jag tyckte de gjorde som Yoshman påpekade är att det är olika processorer trots att det är samma frekvens. Borde använt den med flest kärnor och sen stängt av.
Har väldigt svårt att se att resultatet kan bli annorlunda med Intel. Då är det andra faktorer som stör och då har det inget med kärnornas antal att göra.

Positiva är att, som @Carl Uhlhorn påpekade här, så har HU/TechSpot gjort ett test lite åt det hållet.

Själv vill jag normalt läsa den här typen av information, inte titta på YT. Finns som tur är även en artikel på TechSpot med samma innehåll som videon här.

Vad som också gjordes i det testet var att kika lite på effekten av mer L3-cache, effekten av detta är större än i alla fall jag skulle gissat. Är medveten om att det har en effekt, men att effekten att t.ex. gå från 8C 16 MB -> 20 MB L3$ är så pass stor överraskar

Klicka för mer information
Visa mer

Raptor Lake kändes initialt lite "men" över Alder Lake då det i praktiken handlar om samma kärnor, ett gyllne tillfälle för AMD att kunna ta tillbaka spelkronan med Zen4. Fast givet ovan och givet att toppmodellen av Raptor Lake av allt att döma kommer öka L3$ från 30 MB till 40 MB samt det ryktas att L2$ ska ökas från 1,25 MB till 2,0 MB så kan det bli ett hyfsat lyft i just spel.

Det lite märkliga är att mer cache har typiskt väldigt liten effekt på nästan allt annat, det samtidigt som stora mängder cache äter upp mycket kretesyta. CPU-flaskhalsen i spel måste vara rejält annorlunda är flaskhalsen i de flesta andra fall!

Fördelen med att låsa alla parametrar utom en är att man då faktiskt ser effekten av just den parameter man vill studera.

Nackdelen med att låsa just frekvens när man kikar på skalning med kärnor på x86 är att alla moderna "high-end" x86 CPUer har aggressiv "turbo-boost", vilket kombinerat med att spel har extremt stark skalning med prestanda per kärna gör att man missar en stor nackdel med t.ex. 5950X över 5800X: då spelmotorer i allt större utsträckning använder "så många CPU-trådar som finns, oavsett om det är optimalt eller ej" påverkas 5950X negativt i form av att den kommer dra ned CPU-frekvens mer än 5800X.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xinpei:

IPC är fortfarande king och antal trådar verkar vara viktigare än antal kärnor (över en viss gräns).

Mja 6 kärnor > 4c/8tr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Ja och om man då inte ser belastning i testerna vet du ju inte vad som flaskar eller varför, men du hävdar att resultatet är samma även med snabbare gpu? Vart har du denna info?

3080 är så snabb att i 1080p så flaskar inte grafik kortet och det var därför de gjorde testet på det sättet och inte i 4k eftersom då hade gpun flaskat.
infon kommer från logik och långt datorintresse.

säg att du har en bil med däck som enbart klarar 200km/h och kör du snabbare så exploderar dom. då spelar det ingen som helst roll om du sätter dom på en volvo 240 eller en bugatti veyron du kan fortfarande inte köra snabbare än 200 km/h. däcken är flaskhalsen och det spelar ingen roll vilken bil du sätter dom på dom klarar inte av att gå snabbare än 200km/h.

Likadant här, cpun är flaskhalsen och då spelar det ingen roll hur snabbt grafik kortet är för det kommer alltid få vänta på cpun

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Tack för uppslaget @GuessWho! Hoppas det var något i den här stilen du tänkte dig.

Tack för intressant test! En sak jag funderade över är hur temperaturer och last på de olika kärnorna ser ut. Om det kan spela in om temperaturerna drar iväg. Eller om man kan se på lasten att de med färre kärnor belastar alla till 100% och de med flera kärnor kanske belastar alla till 50% eller så. Ingen aning om hur enkelt eller svårt det är att få med i testbänken. Men det hade varit intressant att se.

Skrivet av Calle2003:

Någon som testat Star Citizen med mer än 6C/12T? Jag frågar pga alla mina 6C/12T var nära på 100 procent när testade.

Jag körde Star Citizen på min gamla i7 4770k med ett nvidia 1080Ti. Hade rätt låg fps och dåligt flyt generellt. Men det gick att ta sig runt. Provade igen på min nya 12600k med samma grafikkort och döm av min förvåning att fps och flytet var minst lika kasst. Och alla kärnor belastades till 100%. Var övertygad om att det var min cpu som var flaskhals tidigare. Men det verkar ju vara spelet som är sjukt dåligt optimerat. Jag hade tänkt prova att sänka grafikinställningarna till lägsta (om de inte redan var det) men har inte blivit så än.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Olle P:

Det är inte förvånande.
Vad som förvånade mig mer är att 4/8 i de flesta fall presterar sämre än 6/6, eftersom jag trodde att de flesta spel nu optimeras för åtta trådar.

Grovt sett har spelmotorer genomgått tre generationer m.a.p skalning med kärnor.

I första generationen utfördes allt på en enda tråd, de skalade därför inte alls.

I andra generationen började man optimera för dual-core, saker som inte behövdes synkroniseras varje frame samt andra "bakgrundsuppgifter" lades på en tråd som kördes parallellt med spellogik-tråden. Så här optimerade man explicit för två kärnor.

Finns ingen naturlig väg att efter det optimera för 3, 4 eller X antal trådar. Samma sak gäller väldigt mycket annat, många algoritmer kan också delas in i "kan bara köras effektivt på en tråd" (tyvärr hamnar många av mest effektiva algoritmerna sett till tidskomplexitet här), "kan köras effektivt på exakt två trådar" (ett sådant exempel är sökning där man söker från start och mål parallellt), sen hittar man algoritmer som på olika sätt delar upp problemet i mindre bitar och kan därmed skala till hur många kärnor som helst (hur bra detta går styrs dels av algoritmen och dels hur stort problemet är, just större problem ju bättre går det att skala).

Så tredje generationen spelmotorer är numera också i den sista kategorin. Alla moderna spelmotorer jag sett en beskrivning av kring hur de utnyttjar flera kärnor bygger på någon form av "work-stealing".

Fördelen med det angreppssättet är man får "automatisk" skalning, i teorin kan alltid alla kärnor används. I praktiken begränsas skalningen av andra faktorer där en av de viktiga är "hur stort är den del av problem som faktiskt kan skala över kärnor" i spel är just animeringar av 3D-modeller en sak som med fördel kan skalas med denna metod (Unreal Engines skalning med kärnor kommer mycket här + de har explicit skalning av rendering som körs på en egen tråd m.a.p. game-thread).

Problemet med work-stealing är just att den kommer försöka använda alla CPU-trådar som finns, om man överanvänder trådar så kan resultatet bli att prestanda minskar när man lägger på fler kärnor. Detta p.g.a. att CPU-frekvensen minskar mer än vad man vinner på att använda flera kärnor + kostnaden för sprida ut jobbet ökar ju fler kärnor man har (är därför Amdals lag är en överskattning, där förutsätts att kostnaden för att sprida jobbet är samma oavsett antal kärnor, i praktiken ökar det).

Vissa spelmotorer har därför en hård gräns på hur många CPU-kärnor som används för "work-stealing", i princip alla sådana ramverk har möjligheten att sätta en sådan gräns. Vad gränsen är styrs av normalt av speldesignern, detta då högsta användbara värde beror av saker som hur stor spelvärlden är, vad som är primär flaskhals etc.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@jonast

Hade kunnat köra bara 5950x för att ta bort så många påverkande faktorer som möljigt?

Sen hade du sparat tid att bara köra en processor och stängt av kärnor där?

Förövrigt riktigt intressant. Gillar dessa typer av test! Keep it up.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

"Misstaget" jag tyckte de gjorde som Yoshman påpekade är att det är olika processorer trots att det är samma frekvens. Borde använt den med flest kärnor och sen stängt av.
Har väldigt svårt att se att resultatet kan bli annorlunda med Intel. Då är det andra faktorer som stör och då har det inget med kärnornas antal att göra.

Det handlar slutligen om vilken processor man väljer, då bör frekvens räknas in.

Permalänk
Medlem

Det är skummt när cpu användningen i spel ligger på max 20%, så det border inte spela mycket roll vilken cpu som används så länge 4 trådade prestandan är bra.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Det är skummt när cpu användningen i spel ligger på max 20%, så det border inte spela mycket roll vilken cpu som används så länge 4 trådade prestandan är bra.

Nä, det är inte skumt faktiskt, det är stor skillnad på latens och rå beräkningsprestanda.

Det är helt enkelt så att det är CPU-uppgifter som inte är parallella med grafikberäkningarna utan de ligger i serie med GPU-beräkningarna och därför blir en flaskhals här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Squallie:

Väldigt intressant test. Tack så mycket!

// Vänliga hälsningar en 6700K (4c8t) ... och alla som på den tiden sa att i7 var bortkastat kan ju gå o lägga sig nu!!!

Kör på samma och är nöjd med mitt köp då det var länge sen. Tillsammans med mitt 1080 så driver den Cyberpunk 2077 i 60FPS med höga inställningar så är riktigt nöjd. Blir inte priserna mer normala i framtiden så får man helt enkelt börja klocka lite försiktigt.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Det handlar slutligen om vilken processor man väljer, då bör frekvens räknas in.

Tror du missuppfattar testet eller mig. Det handlar om skalbarhet över kärnor och om du då har fler parametrar än kärnor då tappar du lite av meningen med testet. Därav endast en frekvens på processorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

3080 är så snabb att i 1080p så flaskar inte grafik kortet och det var därför de gjorde testet på det sättet och inte i 4k eftersom då hade gpun flaskat.
infon kommer från logik och långt datorintresse.

säg att du har en bil med däck som enbart klarar 200km/h och kör du snabbare så exploderar dom. då spelar det ingen som helst roll om du sätter dom på en volvo 240 eller en bugatti veyron du kan fortfarande inte köra snabbare än 200 km/h. däcken är flaskhalsen och det spelar ingen roll vilken bil du sätter dom på dom klarar inte av att gå snabbare än 200km/h.

Likadant här, cpun är flaskhalsen och då spelar det ingen roll hur snabbt grafik kortet är för det kommer alltid få vänta på cpun

Fast problemet med det är ju att då när alla FPS ligger ungefär på samma är det ju just det som inte sker, det är inte CPUn som flaskar utan GPU, så vid 8C flaskar den typ inte. Detta gäller ju bara för just ett 3080, nästa generation eller de efter har inte samma.

Problemet med det blir då att nu säga att 8C är gränsen för prestanda förlust men det betyder ju bara i detta fallet att de inte flaskar ett 3080, förstår du problemet? Med exakt samma setup men med en GPU som är mycket snabbare så börjar helt plötsligt 8C flaska den i 1080p för den kan pressa ut fler frames, det är det du inte får något svar på av detta utan du får bara svar på hur många cores i specifika spel som ett 3080 kan dra nytta av (under förutsättningarna att de är låsta till just den frekvensen etc.).

Belastningen och vart den ligger spelar roll.

Liknelsen med bilar och däck är något haltande men ska försöka vidga den för att visa på vad jag menar.

Om du säger att CPU är däcken.

Det är sant att bugatti veyron då kan maxa dessa däck, men säg att i testet finns även två däck som klarar över 410km/h, vilket av dessa däck håller tillbaks hastigheten? Ingen, båda kan leverera det som bilen i testet behöver men då är det inte längre ett test på däckens förmåga att hålla tillbaks annat än just bugatti veyron, om du sedan skaffar en Bugatti Veyron SuperSport som klarar just över 430km/h men ena däcket klarar 450 men andra bara 420. Det kan du dock inte se i orignaltestet för grund versionen kan inte nå deras gränser.

Om du tittar på hur väl hanterar spelmotorn trådar, då måste du se till belastning eller köra till när varje CPU slutar kunna leverera och för det krävs då mer. Vidare så ger testet inget mer i slutet än just vad den CPU kan leverera i just det fallet, precis som däcken inte säger något om hur lämpliga de är eller för hur de påverkar prestandan för bilen baserat på att de kan just på en Bugatti Veyron levererar maxhastigheten.
Prestandan på en annan bil är inte samma, i de hastigheterna vinner du troligen på andra egenskaper än när du kör din 240 på motorvägen.

Så åter till "Spelprestanda i spel med olika kärnantal", detta beror ju på omständigheterna, slutsatsen att då 8C är gränsen gäller ju bara under de omständigheter som testet är gjort. Du kan inte ta testet och sedan peka på annan hårdvara och säga utifrån detta hur den kommer prestera. Om testet är på endast när spelmotorn inte längre kan hantera fler kärnor måste man ju köra tills det att det faktiskt är motorn som avgör vilket i så fall antingen måste vara när belastningen visar att ingen vinst görs eller att även 8C och 12C börjar komma efter i att leverera.

Delvis pratar vi om samma poäng, dvs något är en flaskhals men det är vad vi läser av det som verkar skilja.

Exempelvis, säg att en 6C med ett 3060 i spelen ligger med 100% både på CPU och GPU, medan 8C ligger på 100% på GPU men bara 75% och FPS är mer eller mindre identisk, där blir då prestandan i det spelet, på den hårdvaran opåverkad om du går från 6C till 8C. Men den slutsatsen kan du inte applicera på ett 3080, lika lite som att du kan applicera resultatet i artikeln på något generellt fall. Säg att du hade gjort testet innan 3080 kommit ut, du använde ett 2080ti, det är bara några få % skillnad i prestanda mellan korten men där där hade kanske 6C legat i samma grupp av de "opåverkade" som 8C och 12C. Vad hade de testet faktiskt sagt om behovet av cores?

Så svaret på frågan "påverkar antalet cores? och hur många är nog?" så är svaren, det kan göra och det varierar men det beror på omständigheterna och annan hårdvara.

Du får inte ut något i detta som faktiskt är givande generellt, begränsningarna gör att ingen med ett 3080, även om de kör i lägre upplösningar, kommer köra med artificiell begränsning på sin CPU. Så om någon kör exakt samma spel men säg med en 12400, då kommer den inte ha samma begränsningar och därmed kan du inte direkt utan att testa säga om du förlorar på att inte har 8C eller inte förrän efter du testat med ditt 3080, om du inte förlorar något så påverkas ju inte prestandan av att inte ha fler cores.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Sitter på en 4690K fortfarande och det känns.

När det väl blir dags att bygga nytt kommer jag skippa 6/12 för 8/16, mht till detta testet.

Superbra att ni testar detta, skrev och frågade efter ju detta när AoE 4 släpptes, tacksam för att ni tog er tid!

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

Sim spel

Hade varit kul å se någon av paradox spel varaed i testet eller andra mer som/AI tunga spel. Kan tänka mig att det gör mer skillnad där 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Trevliga tester, bra jobbat! Förlåt om jag verkar dryg men tycker det saknas grafer med frame time, för det är där man verkligen ser skillnaden mellan antalet kärnor. Exempelvis är en 5600x snabbare än en 3700x i spel om man jämför ren fps, men 3700x har jämnare bildflyt på grund av fler kärnor. Märkte detta direkt när jag bytte från 3600 till 5800x, högre IPC men framförallt jämnare flyt och mindre "stuttering", även inte lika drastiska sänkningar i fps.

Nog för att frametimes är trevligt, med det är i princip det som visas med 1% low (och eventuellt 0.1% low), bara att det är inversen och alltså din framerate (de visar att 1%/0.1% av frames renderas med en frametime högre än detta).
Du får gärna ta fram exempel på ditt första påstående att 3700x skulle vara en bättre upplevelse än en 5600x, då ditt eget byte inte motsvarar samma resa; du går från färre cores och lägre ips till fler cores och högre ips, kontra att gå från fler cores och lägre ips till färre cores och högre ips

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweisdapro:

Nog för att frametimes är trevligt, med det är i princip det som visas med 1% low (och eventuellt 0.1% low), bara att det är inversen och alltså din framerate (de visar att 1%(0.1% av frames renderas med en frametime högre än detta).
Du får gärna ta fram exempel på ditt första påstående att 3700x skulle vara en bättre upplevelse än en 5600x, då ditt eget byte inte motsvarar samma resa; du går från färre cores och lägre ips till fler cores och högre ips, kontra att gå från fler cores och lägre ips till färre cores och högre ips

Det är något som är svårt att förklara, det behöver upplevas. Detta är egentligen felet med många tester idag, man fokuserar för mycket på mängden fps och inte "flytet". Gammalt test nu men. Spelar man bara är 5600x perfekt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Fast problemet med det är ju att då när alla FPS ligger ungefär på samma är det ju just det som inte sker, det är inte CPUn som flaskar utan GPU, så vid 8C flaskar den typ inte. Detta gäller ju bara för just ett 3080, nästa generation eller de efter har inte samma.

Problemet med det blir då att nu säga att 8C är gränsen för prestanda förlust men det betyder ju bara i detta fallet att de inte flaskar ett 3080, förstår du problemet? Med exakt samma setup men med en GPU som är mycket snabbare så börjar helt plötsligt 8C flaska den i 1080p för den kan pressa ut fler frames, det är det du inte får något svar på av detta utan du får bara svar på hur många cores i specifika spel som ett 3080 kan dra nytta av (under förutsättningarna att de är låsta till just den frekvensen etc.).

Belastningen och vart den ligger spelar roll.

Liknelsen med bilar och däck är något haltande men ska försöka vidga den för att visa på vad jag menar.

Om du säger att CPU är däcken.

Det är sant att bugatti veyron då kan maxa dessa däck, men säg att i testet finns även två däck som klarar över 410km/h, vilket av dessa däck håller tillbaks hastigheten? Ingen, båda kan leverera det som bilen i testet behöver men då är det inte längre ett test på däckens förmåga att hålla tillbaks annat än just bugatti veyron, om du sedan skaffar en Bugatti Veyron SuperSport som klarar just över 430km/h men ena däcket klarar 450 men andra bara 420. Det kan du dock inte se i orignaltestet för grund versionen kan inte nå deras gränser.

Om du tittar på hur väl hanterar spelmotorn trådar, då måste du se till belastning eller köra till när varje CPU slutar kunna leverera och för det krävs då mer. Vidare så ger testet inget mer i slutet än just vad den CPU kan leverera i just det fallet, precis som däcken inte säger något om hur lämpliga de är eller för hur de påverkar prestandan för bilen baserat på att de kan just på en Bugatti Veyron levererar maxhastigheten.
Prestandan på en annan bil är inte samma, i de hastigheterna vinner du troligen på andra egenskaper än när du kör din 240 på motorvägen.

Så åter till "Spelprestanda i spel med olika kärnantal", detta beror ju på omständigheterna, slutsatsen att då 8C är gränsen gäller ju bara under de omständigheter som testet är gjort. Du kan inte ta testet och sedan peka på annan hårdvara och säga utifrån detta hur den kommer prestera. Om testet är på endast när spelmotorn inte längre kan hantera fler kärnor måste man ju köra tills det att det faktiskt är motorn som avgör vilket i så fall antingen måste vara när belastningen visar att ingen vinst görs eller att även 8C och 12C börjar komma efter i att leverera.

Delvis pratar vi om samma poäng, dvs något är en flaskhals men det är vad vi läser av det som verkar skilja.

Exempelvis, säg att en 6C med ett 3060 i spelen ligger med 100% både på CPU och GPU, medan 8C ligger på 100% på GPU men bara 75% och FPS är mer eller mindre identisk, där blir då prestandan i det spelet, på den hårdvaran opåverkad om du går från 6C till 8C. Men den slutsatsen kan du inte applicera på ett 3080, lika lite som att du kan applicera resultatet i artikeln på något generellt fall. Säg att du hade gjort testet innan 3080 kommit ut, du använde ett 2080ti, det är bara några få % skillnad i prestanda mellan korten men där där hade kanske 6C legat i samma grupp av de "opåverkade" som 8C och 12C. Vad hade de testet faktiskt sagt om behovet av cores?

Så svaret på frågan "påverkar antalet cores? och hur många är nog?" så är svaren, det kan göra och det varierar men det beror på omständigheterna och annan hårdvara.

Du får inte ut något i detta som faktiskt är givande generellt, begränsningarna gör att ingen med ett 3080, även om de kör i lägre upplösningar, kommer köra med artificiell begränsning på sin CPU. Så om någon kör exakt samma spel men säg med en 12400, då kommer den inte ha samma begränsningar och därmed kan du inte direkt utan att testa säga om du förlorar på att inte har 8C eller inte förrän efter du testat med ditt 3080, om du inte förlorar något så påverkas ju inte prestandan av att inte ha fler cores.

men i detta fallet är den cpun du har 200km/h. då KAN du omöligt få det snabbare vad det än gör. det tar stop vid 200 km/h. finns inga snabbare däck till bilen.

testet baseras ju på att testa lite generellt antal trådar som spelen använder nu börjar du gå in på vanliga flaskhalsar. detta är inte ett sådant test. detta är för att se om man kan tjäna något på flera kärnor och det kan man definitivt.

Såklart att typ av cpu spelar roll en 4 core cpu på 20ghz springer nog åttor runt dagens 16 core cpuer i dessa spel men det är inte det som testas här.

har du en sämre gpu så kommer det bli en flaskhals istället. ta ett 2080ti och ett 3080 och dra ned dom till 720p med allt på low så kommer skillnaden bli liten då eventuella flaskhalsar flyttas till cpun.

"Så svaret på frågan "påverkar antalet cores? och hur många är nog?" så är svaren, det kan göra och det varierar men det beror på omständigheterna och annan hårdvara." detta stämmer om du inte ställer in allt så att enbart cpu kan flaska...då kommer den göra det och inget annat. inte så svårt faktiskt.

gör samma test med grafik kort så kommer du får snarlika resultat. billigt grafik kort på 4k och riktigt tung last så du får ut låt säga 10fps. kommer inte bli NÅGON skillnad alls i prestanda om du väljer en billigare eller dyrare cpu eftersom kortet flaskar. i detta test ville dom visa om det blir skillnad på kärnantal och har medvetet får cpun att flaska så man kan se på det.

vill du testa olika och mycket äldre kort kan du med fördel köra alla spel i 320*200 med allt på low så kommer inga moderna grafik kort flaska utan enbart cpun.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

Det är något som är svårt att förklara, det behöver upplevas. Detta är egentligen felet med många tester idag, man fokuserar för mycket på mängden fps och inte "flytet". Gammalt test nu men. Spelar man bara är 5600x perfekt.
https://www.youtube.com/watch?v=SirkX7mG-24

Fast, fps ÄR frametime, det är bara olika sätt att redovisa det på. Så länge en cpu inte har spikar i frametime som är mycket högre än den som den ska jämföras med så kommer den med högst average fps (lägst frametime) vara den som ger bäst upplevelse.
säg t.ex att 3700X ligger på 7ms avg och spikar till 10, och 5600X ligger på 5ms med spikar till 12 (spikar i 0.1% low) så kommer 5600X fortfarande vara den bästa upplevelsen.

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

men i detta fallet är den cpun du har 200km/h. då KAN du omöligt få det snabbare vad det än gör. det tar stop vid 200 km/h. finns inga snabbare däck till bilen.

testet baseras ju på att testa lite generellt antal trådar som spelen använder nu börjar du gå in på vanliga flaskhalsar. detta är inte ett sådant test. detta är för att se om man kan tjäna något på flera kärnor och det kan man definitivt.

Såklart att typ av cpu spelar roll en 4 core cpu på 20ghz springer nog åttor runt dagens 16 core cpuer i dessa spel men det är inte det som testas här.

har du en sämre gpu så kommer det bli en flaskhals istället. ta ett 2080ti och ett 3080 och dra ned dom till 720p med allt på low så kommer skillnaden bli liten då eventuella flaskhalsar flyttas till cpun.

"Så svaret på frågan "påverkar antalet cores? och hur många är nog?" så är svaren, det kan göra och det varierar men det beror på omständigheterna och annan hårdvara." detta stämmer om du inte ställer in allt så att enbart cpu kan flaska...då kommer den göra det och inget annat. inte så svårt faktiskt.

gör samma test med grafik kort så kommer du får snarlika resultat. billigt grafik kort på 4k och riktigt tung last så du får ut låt säga 10fps. kommer inte bli NÅGON skillnad alls i prestanda om du väljer en billigare eller dyrare cpu eftersom kortet flaskar. i detta test ville dom visa om det blir skillnad på kärnantal och har medvetet får cpun att flaska så man kan se på det.

vill du testa olika och mycket äldre kort kan du med fördel köra alla spel i 320*200 med allt på low så kommer inga moderna grafik kort flaska utan enbart cpun.

Testet om tanken är att visa hur många trådar ett spel använder saknas både belastning och vidare tester hur du än vrider och vänder på det.
Metros fördelning är ju av intresse då, inte FPS låset? Lika så är det enda du får ut det som jag tidigare sagt att fördelningen mellan 8C och 16C inte visas.
Om spelet helt jämnt fördelar loaden på alla cores eller om det då är just 8C som är belastade måste du ju hålla med om har ett värde i att se när det kommer till att se om testet är att se hur trådar/cores hanteras?

Du säger själv att det beror på men sedan säger du även att man kan se att man tjänar på fler kärnor, detta är inte en korrekt slutsats av testet om du inte enbart avser med parametrarna för testet, vinsten för fler cores upphör med högre clock etc. Slutsatsen funkar inte "detta är för att se om man kan tjäna något på flera kärnor och det kan man definitivt" håller inte, det är inte definitivt utan enbart där andra faktorer inte spelar in.

edit:
Jag kan sträcka mig till att man från testet kan påstå att det finns en chans att tjäna på fler cores i moderna spel om alla andra parametrar är samma och att moderna spel som regel verkar kunna hantera fler kärnor bättre.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood