Funderingar kring att börja plugga igen.

Permalänk
Medlem

Funderingar kring att börja plugga igen.

Godkväll gott folk!

Har kommit till ett vägval in livet där jag kommer behöva byta jobb eller börja plugga.
Har arbetat som bilmekaniker i 10 år, har pga det fått hälsoproblem som gör att jag inte kan arbeta kvar i den miljön.

Har alltid haft stort intresse kring IT, så man har givetvis kollat upp utbildningar inom detta och har fått upp ögonen för en utbildning på Högskolan Väst som heter Nätverksteknik med IT-säkerhet. Tänkte kolla ifall någon har läst denna utbildningen och har några åsikter om hur den är?

https://www.hv.se/utbildning/program/natverksteknik-med-it-sa...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk

Jag vet folk som har läst liknande utbildning på denna skola, jag vill minnas den var 3årig. Men det finns ett påbyggnadsnadsprogram som kanske motsvarar den gamla: https://www.hv.se/utbildning/kurs/natverkstekniskt-pabyggnads...

Min åsikt det är en helt okej utbildning. Jag vet folk som har gått liknande på samma högskola, där en jobbar som undersköterska på ett vårdhem och en annan har doktorerat på KTH efteråt. Min poäng är att det är helt upp till individen.
Om man jämför utbildningen emot denna: https://www.hv.se/utbildning/program/datateknik-hogskoleingen...
Så är det otroligt mycket mer fokus på nätverk i den första, men den är även mer begränsad till dessa jobb.

*edit*
Förtydligande en person som är social, gillar trixa med nätverk, har lätt för att lära sig inom området. Läser på betydligt mer än vad skolan kräver så kan den komma långt på utbildningen ovanför.
En person som är mer raka motsatsen till detta och ändå fixar utbildningen, så finns det en risk att det blir en person i skaran som säger att utbildningen inte var så bra.

Permalänk
Medlem

Kan inget om den specifika utbildningen eller skolan men vill bara säga grattis att du kommit till denna insikt och kör på!

Det är inte alls ovanligt att man hittar folk i din sits på dessa utbildningar, har känt flera som sadlat om från verkstad och plåtmeck/bilmeck till högskoleingenjör och liknande. Kom bara ihåg att målet med utbildningen är ju att det ska leda till nytt jobb, så plugga hårt och få bra betyg och se sedan till att ha god kontakt med flera företag under sista året på utbildningen.

Man kan skriva något i stil med "Hej, har haft livslångt intresse av IT och går denna utbilding just nu och planerar att ta examen om ett år. Om ni på företag x är intresserade skulle jag gärna jobba på erat företag när jag är klar med utbildningen etc". Det kan vara smart att vara lite social och nätverka lite och snacka med lärare och så också, ibland dyker det upp jobb och tillfällen.

Annars kanske börja repetera matten, det brukar alltid vara en hel del matte på sådana här utbildningar och har man inte läst matte på 10 år kan man nog får en chock. Så frächa upp gymnasiematten och kolla lite på högskoleförberedande matte kan vara en bra ide. Finns rätt mycket på nätet idag, khan academy och brilliant etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CFSsss:

Kan inget om den specifika utbildningen eller skolan men vill bara säga grattis att du kommit till denna insikt och kör på!

Det är inte alls ovanligt att man hittar folk i din sits på dessa utbildningar, har känt flera som sadlat om från verkstad och plåtmeck/bilmeck till högskoleingenjör och liknande. Kom bara ihåg att målet med utbildningen är ju att det ska leda till nytt jobb, så plugga hårt och få bra betyg och se sedan till att ha god kontakt med flera företag under sista året på utbildningen.

Man kan skriva något i stil med "Hej, har haft livslångt intresse av IT och går denna utbilding just nu och planerar att ta examen om ett år. Om ni på företag x är intresserade skulle jag gärna jobba på erat företag när jag är klar med utbildningen etc". Det kan vara smart att vara lite social och nätverka lite och snacka med lärare och så också, ibland dyker det upp jobb och tillfällen.

Annars kanske börja repetera matten, det brukar alltid vara en hel del matte på sådana här utbildningar och har man inte läst matte på 10 år kan man nog får en chock. Så frächa upp gymnasiematten och kolla lite på högskoleförberedande matte kan vara en bra ide. Finns rätt mycket på nätet idag, khan academy och brilliant etc.

Tack för ett väldigt bra svar samt motiverande och bra tips! Uppskattas verkligen

Väldigt bra tips om att nätverka, vara utåt och social för det kommer man långt på
Nätverka är ju helt klart det bästa sättet att komma in på marknaden och det är ju oftast tack vare att man lär känna någon eller lämnar ett gott intryck ifrån sig som gör att man får en fot in.
Alltid vart väldigt mån om att vårda mina gamla arbetsgivare och aldrig bränna några broar för man vet aldrig när man kan behöva ha deras hjälp igen.

Nytt jobb är absolut målet med utbildningen så det blir att plugga hårt Har tänkt söka in till hösten 2023 då min sambo är föräldraledig och börjar jobba i januari 2023, har själv tänkt vara föräldraledig hela våren det året så ska passa på att klämma in lite högskoleförberedande matte som du tipsar om där! Det blir att plugga upp Matte 2 på komvux tänkte jag under detta året, har även funderat på att läsa lite mer engelska också för det känns som om det inte är så dumt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreasa64:

Tack för ett väldigt bra svar samt motiverande och bra tips! Uppskattas verkligen

Väldigt bra tips om att nätverka, vara utåt och social för det kommer man långt på
Nätverka är ju helt klart det bästa sättet att komma in på marknaden och det är ju oftast tack vare att man lär känna någon eller lämnar ett gott intryck ifrån sig som gör att man får en fot in.
Alltid vart väldigt mån om att vårda mina gamla arbetsgivare och aldrig bränna några broar för man vet aldrig när man kan behöva ha deras hjälp igen.

Nytt jobb är absolut målet med utbildningen så det blir att plugga hårt Har tänkt söka in till hösten 2023 då min sambo är föräldraledig och börjar jobba i januari 2023, har själv tänkt vara föräldraledig hela våren det året så ska passa på att klämma in lite högskoleförberedande matte som du tipsar om där! Det blir att plugga upp Matte 2 på komvux tänkte jag under detta året, har även funderat på att läsa lite mer engelska också för det känns som om det inte är så dumt.

Kul! Kör på stenhårt o/ Det är riktigt skoj att läsa, när man väl vet vad man vill göra. Lycka till!

Permalänk
Avstängd

Kan inget om utbildningen så ville bara säga att det är en bra tanke att utbilda sig men du kan också göra en snabbare och enklare förändring i ditt liv om du också är intresserad av sälj. Att sälja produkter mot bilverkstäder kanske kan vara en väg att gå. Du kan sälja verktyg, lack, oljor eller vad som helst som en bilverkstad kan behöva och som du säkerligen har bättre koll på än jag. Du har säkert träffat säljarna som kommit till er verkstad så kanske kan du ta kontakt med dem direkt eller börja kolla på olika företag i branschen.

Jag har själv gjort en liknande resa fast gått ifrån industrielektriker och automationstekniker till att sälja automationsprodukter mot industrierna, maskinbyggare och konsulter. Att få åka runt och se olika industrier och verkstäder varje dag gillar iallafall jag och även med min kunskap så kan jag förstå vad kunden faktiskt behöver och inte bara säga att vi har bra pris på denna produkten idag.

Allt beror på dina intressen men ville bara komma med ett förslag där du kanske inte behöver sätta dig i skolbänken då du redan nu har en hel del kunskap om produkter och vilka fördelar det finns att använda det ena eller andra.

Bara ett tips men givetvis så är det du som bestämmer vad du ska göra med ditt liv. Lycka till hur du än gör och hoppas att du blir nöjd och mår bättre för det är det viktigaste.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10