Permalänk
Medlem

Ser ut att inte vara ett så bra moderkort har googlat runt lite och man har problem med minnerna

https://forums.lenovo.com/topic/view/2251/5075873

https://www.google.com/search?q=lenovo+3716+motherboard&clien...

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Medlem

Löst!

Skrivet av Pepsin:

Det ska gå att ändra i Ryzen Master. Ingen aning om OEMs även kan låsa ner det, men troligen ska det funka. Du kan ju testa om det ö.h.t. går att ändra timings med de minnena du har idag. Prova t.ex. ändra till 3200 CL20 och behåll alla andra inställningar på default så ser du om den tar det.

Dock handlar det om kanske 10% mer prestanda så det kommer inte göra någon jätteskillnad i t.ex. Vermintide 2.

Skrivet av Tip Top:

Ser ut att inte vara ett så bra moderkort har googlat runt lite och man har problem med minnerna

https://forums.lenovo.com/topic/view/2251/5075873

https://www.google.com/search?q=lenovo+3716+motherboard&clien...

Det var minnet som var problemet, och mer exakt latensen. Stoppade i några 3200 Mhz CL15 som först kördes i 2133 MHz och det gav bättre resultat än med 3200 MHz CL22. Använde Ryzen Master för att ändra minnet från 2133 → 3200 och allting lirar som det bör. TimeSpy gav mig nu 9565. Ska testa att leka med medföljande RAM, annars beställer jag ett nytt par

Tack till AMD för Ryzen Master (var inget fel på 3700X), tack till SweC-forumet och en till Lenovo som strypt en annars fin maskin.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

@milo_: Hur är GPU:n inkopplad? Är det med 2 separata PCIE-kablar eller har man råkat koppla in 1 kabel med två kontakter?

Vad skulle det göra för skillnad i detta fallet?

Permalänk
Medlem

Könt det löste sig

Visa signatur

If it can't run Crisys its a calculater

The New Build The Torrent 2,0

Permalänk
Skrivet av milo_:

Det var minnet som var problemet, och mer exakt latensen. Stoppade i några 3200 Mhz CL15 som först kördes i 2133 MHz och det gav bättre resultat än med 3200 MHz CL22. Använde Ryzen Master för att ändra minnet från 2133 → 3200 och allting lirar som det bör. TimeSpy gav mig nu 9565. Ska testa att leka med medföljande RAM, annars beställer jag ett nytt par

Tack till AMD för Ryzen Master (var inget fel på 3700X), tack till SweC-forumet och en till Lenovo som strypt en annars fin maskin.

Gott att höra! Funkar vermintide också nu då eller är det fortfarande något vajsing med det? Hittade någon forumstråd för prestandaproblem där just 3700x verkade överrepresenterad så ev inte fel på just din rigg i det fallet.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av BMac:

Vad skulle det göra för skillnad i detta fallet?

Tänkte om kortet inte matades med kraft nog om det var daisychainat.
Som tur var så var inte det fallet

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Testade med Ryzen High och Windows High, inom felmarginalen båda två och igen skillnad från innan tyvärr.

Testade du med Time Spy eller spelen du hade problem med? Time Spy CPU test kommer inte förbättras av detta. Det är konstant hög belastning. Däremot spel med som inte lägger hög belastning på CPU'n kommer påverkas positivt.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

Lenovo, Dell, HP mfl är kända för att (dum)spara på varje komponent som sätts i deras färdigbyggda system, så detta förvånar mej inte. Det såg säkert bra ut på pappret/annonsen med "3200mhz ram" för dej som köpare men i verkligheten så sabbar dom en annars kraftfull maskin, enbart för att spara några få kronor på varje maskin som säljes.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Tänkte om kortet inte matades med kraft nog om det var daisychainat.
Som tur var så var inte det fallet

Du har nog missförstått hur det fungerar Kort matas med kraft - ja. Dock är det kortet som bestämmer hur mycket kraft det vill ha och klarar inte "givaren" av det hela så antingen brinner den upp eller så stänger skyddskretsarna av hela rasket för att förhindra just detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gripenthemute:

Gott att höra! Funkar vermintide också nu då eller är det fortfarande något vajsing med det? Hittade någon forumstråd för prestandaproblem där just 3700x verkade överrepresenterad så ev inte fel på just din rigg i det fallet.

Testade snabbt och upplevde en klar förbättring vad gäller lägsta FPS och överlag en jämnare upplevelse. Ska testa mer men hoppas att det råder bot på dipparna – mest irriterande med allt.

Intressant! Har du kvar länken?

Skrivet av kibatronic:

Testade du med Time Spy eller spelen du hade problem med? Time Spy CPU test kommer inte förbättras av detta. Det är konstant hög belastning. Däremot spel med som inte lägger hög belastning på CPU'n kommer påverkas positivt.

Ahh, testade bara i TimeSpy. Får hålla det i minnet om jag upplever fortsatta problem

Skrivet av Adde_77:

Lenovo, Dell, HP mfl är kända för att (dum)spara på varje komponent som sätts i deras färdigbyggda system, så detta förvånar mej inte. Det såg säkert bra ut på pappret/annonsen med "3200mhz ram" för dej som köpare men i verkligheten så sabbar dom en annars kraftfull maskin, enbart för att spara några få kronor på varje maskin som säljes.

Tyvärr är det så, men allting har sitt pris. Hade inte kunnat få dessa komponenter till priset jag betalade annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Tänkte om kortet inte matades med kraft nog om det var daisychainat.
Som tur var så var inte det fallet

Du har nog en del att lära dig om ellära

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Jaegrlicious:

Du har nog en del att lära dig om ellära

Absolut, med tanke på att jag har exakt 0 kunskap

Jag fick för mig att pcie utgångarna på PSU:erna enbart kunde leverera en begränsad effekt och det var därför man eventuellt kunde behöva utnyttja fler utgångar på PSU:n för att pressa ut den sista kraften ur GPU:n men tji fick jag

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

"Hade inte kunnat få dessa komponenter till priset jag betalade annars."Jag är ganska säker på att du kunde ha fått en likadann maskin, som inte var strypt och inte har tvivelaktiga delar som Lenovos egna moderkort/psu/sunkiga minnen m.m, för mindre pengar om du plockade ihop delarna själv från typ Inet.se. Din Lenovo maskin var "billig" pga Lenovos egna delar i den som är tvivelaktiga som bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Från imorse, PBO och dragit upp strömbudget på GPU (Sorry för bild, hittar inte hur jag delar länk, kanske inte går i provversionen?).

https://i.imgur.com/QifEdMj.png

Körde en helt ny installation via USB. Om man fabriksåterställer (snabba ominstallationen i Windows) får du tillbaka diverse bloatware.

Testade att köra i slot 1-3 istället för 2-4, det ville inte.

Ska testa High och köra en runda, återkommer med resultat.

Min CPU går dock aldrig under 3500MHz. Energiprofilen i Ryzen Balanced har lägsta CPU-state till 99%

Nått är fel, har 2080 Ti och R7 3700x och jag har 14k+ i timespy med standard inställningarna.

men visst, våra cpu'er är inget vidare för gaming, r5 5600x är betydligt vassare för det ändamålet

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adde_77:

"Hade inte kunnat få dessa komponenter till priset jag betalade annars."Jag är ganska säker på att du kunde ha fått en likadann maskin, som inte var strypt och inte har tvivelaktiga delar som Lenovos egna moderkort/psu/sunkiga minnen m.m, för mindre pengar om du plockade ihop delarna själv från typ Inet.se. Din Lenovo maskin var "billig" pga Lenovos egna delar i den som är tvivelaktiga som bäst.

Sätt ihop en likvärdig dator med delar som finns i lager. Du har 11 099:-, vilket var priset jag betalade. Billigaste 3070 som finns i lager kostar 9 499:- på Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Sätt ihop en likvärdig dator med delar som finns i lager. Du har 11 099:-, vilket var priset jag betalade. Billigaste 3070 som finns i lager kostar 9 499:- på Inet.

Lite svårt att göra nu, pga de flesta butiker säljer inte äns Ryzen 3700x längre, men jag köpte mitt RTX 3070Ti till det urspungliga mrsp priset så det är inte omöjligt.Men visst, köper man en gammal färdigbyggd eller en återlämnad fyndvara från HP/Dell/Lenevo så kan man säkert få en maskin till det priset. I mina ögen så skulle jag hellre lägga några tusenlappar till men men, det är jag och inte du.