Konstant hackande vid uppspelning av 1080p

Permalänk
Medlem

Funderar på om det är ett av de där gamla iGpu problemen. Förr i tiden (ja jag är antik) när jag hade problem med hz och skärmar, så var det ett problem med Intels inbyggda gpus. Detta var dock väldigt länge sedan. Felet var att intels gpus inte matchade hz mot skärmen. Särskilt när men i begynnelsen byggde HTPC. Filmer har ju en viss framerate och om inte hz på skrämen matchar detta dubbelt. Så kan man på filmer se små hack när den försöker synca mot skärmen. Trodde detta fenomen inte fanns längre.

Om det är någon här som är lika gammal så kanske ni förstår vad jag försöker förklara. Vet inte riktigt vad jag skall söka på, annars hade jag postat någon länk med förklaringen på fenomenet. Det har att göra med att film inte är 24/fps utan snarare 23.976 fps.

Ofta när man söker på frame stutter så dyker det upp trådar med gaming. Vet inte hur de nya streaming tjänsterna kör för codecs, men är säker nått med omkodning och sync som skiter sig när det blir fel framrate på videon.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteKalle:

Jag menar inte att problemet i sig skulle kunna ha något att göra med magician. Problemet fanns innan jag hade detta program. Jag ville bara meddela att samma typ av lagg uppenbarligen uppstår i samband med att processorn blir överbelastad.
Frågan är om det är en ledtråd att gå på eller om det ändå är något helt annat.
Just nu funderar jag på om det kan ha något att göra med det integrerade grafikkortet. Om det är det som blir överbelastat på något sätt så syns kanske inte det i aktivitetshanteraren. Ska se om jag kan hitta något program som kan visas hur det integrerade grafikkortet belastas i samband med uppspelning.

Gällande Sandra så tror jag att just benchmarkfunktionen var låst i gratisversionen. Men jag är inte helt hundra, ska kolla igen lite senare idag.

jag körde benchmark med lite versionen igår

Har svårt att tro att din cpu inte ska orka med(hmm kör du 4k?) jag körde en 3770k som htpc för 1080P under många år, inga problem med prestandan alls

// LZ

Permalänk

Okej, jag ska se om jag kan få fram en benchmark sen då.

Ja, jag har också svårt att tro att det skulle ha med prestandaproblem att göra. Vet att jag tänkte att jag egentligen köpte en onödigt dyr dator för att ha som htpc. Betydligt mindre kraftfulla maskiner klarar vad jag vet att streama 1080p och surround ljud.
Om det har med prestanda att göra så är det förhoppningsvis någon inställning eller liknande som behöver justeras. Alternativt att någon hårdvara är defekt på något sätt.

Min TV klarar max 1080p så det är det som jag kör. Och den klarar ju det som sagt utan problem när jag exempelvis kör via Kodi. Det är bara i vissa lägen som det blir problem (se min första post).

Permalänk
Skrivet av Ctrl:

Funderar på om det är ett av de där gamla iGpu problemen. Förr i tiden (ja jag är antik) när jag hade problem med hz och skärmar, så var det ett problem med Intels inbyggda gpus. Detta var dock väldigt länge sedan. Felet var att intels gpus inte matchade hz mot skärmen. Särskilt när men i begynnelsen byggde HTPC. Filmer har ju en viss framerate och om inte hz på skrämen matchar detta dubbelt. Så kan man på filmer se små hack när den försöker synca mot skärmen. Trodde detta fenomen inte fanns längre.

Om det är någon här som är lika gammal så kanske ni förstår vad jag försöker förklara. Vet inte riktigt vad jag skall söka på, annars hade jag postat någon länk med förklaringen på fenomenet. Det har att göra med att film inte är 24/fps utan snarare 23.976 fps.

Ofta när man söker på frame stutter så dyker det upp trådar med gaming. Vet inte hur de nya streaming tjänsterna kör för codecs, men är säker nått med omkodning och sync som skiter sig när det blir fel framrate på videon.

Ja, jag har fått upp lite trådar kring detta problem men jag tror inte det har med det att göra.
Jag har testat att ändra till både 50hz, 60hz och 24hz och det blir samma problem.
Eller är det något annat du tänker att jag borde göra för att få det att fungera i så fall?

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är hjälpsamt men hittade denna sida: https://www.cpu-monkey.com/en/igpu-intel_hd_graphics_6000-63

Kan det ha något med vilken codec som används av tjänsten och därmed vara så att inte processorn orkar med när den använder vissa codecs för den inte har hårdvarusupport för den?

Info om hårdvarukodare på Intel HD Graphics 6000:

Hardware codec support h264: Decode / Encode AV1: No h265 / HEVC (8 bit): No h265 / HEVC (10 bit): No VP8: Decode VP9: No VC-1: Decode AVC: Decode / Encode JPEG: Decode

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteKalle:

Ja, jag har fått upp lite trådar kring detta problem men jag tror inte det har med det att göra.
Jag har testat att ändra till både 50hz, 60hz och 24hz och det blir samma problem.
Eller är det något annat du tänker att jag borde göra för att få det att fungera i så fall?

I många av fallen verkar det var knutet till drivrutiner och vilket program som används. Men såg i ett inlägg att du testat andra drivrutiner. Funderar på om det är något som vi inte tänker på. T.ex. chipset eller så. Ser nästan ut som ett buffringsproblem, men då du testat ladda ner filmen så borde det inte vara ett problem med nätverket. Känns som hacket är för att något annat tar fokus ifrån uppspelningen och får den att pausa tills resurserna finns tillgängliga. Jag upplever att en del belastningar inte syns i aktivitetshanteraren då den inte mäter tillräckligt bra.

I ditt fall skulle jag köra benchmarks som belastar datorns olika delar och se om man kan återskapa fenomenet på någon annan form av belastning.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Skrivet av Shiftypants:

Vet inte om det är hjälpsamt men hittade denna sida: https://www.cpu-monkey.com/en/igpu-intel_hd_graphics_6000-63

Kan det ha något med vilken codec som används av tjänsten och därmed vara så att inte processorn orkar med när den använder vissa codecs för den inte har hårdvarusupport för den?

Info om hårdvarukodare på Intel HD Graphics 6000:

Hardware codec support h264: Decode / Encode AV1: No h265 / HEVC (8 bit): No h265 / HEVC (10 bit): No VP8: Decode VP9: No VC-1: Decode AVC: Decode / Encode JPEG: Decode

Det här ser ju ut att kunna vara en möjlig förklaring. Frågan är i så fall om jag kan komma runt det på något sätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteKalle:

Det här ser ju ut att kunna vara en möjlig förklaring. Frågan är i så fall om jag kan komma runt det på något sätt?

Då går det inte att komma runt det om du inte moderniserar. Min kompis hade en laptop som inte gick att spela upp vissa filmer på för datorn inte orkade med samt saknade hårdvarukodare. Det blev hackigt och gick inte att titta på något då. Såvida du inte kan använda en codec som den inbyggda gpu:n klarar av så får du skaffa något som klarar av det. Så då får du hålla dig till tjänster med "kompatibla" codecs.

Jag säger inte att det är 100 % säkert att detta är problemet. Men låter som en rimlig förklaring.

Permalänk

Väldigt konstigt att den inte klarar av vp9. Vad jag kan se så släpptes vp9 redan 2013 och denna PC såldes som sagt med reklam om att den bland annat är lämplig som HTPC och att den klarar upp till 4k och 7.1 ljud.

Ska strax testa detta kommando för att se vilken codec Netflix använder sig av - Display A/V Stats (Ctrl + Shift + Alt + D)

Permalänk

Netflix via Edge visar att den använder AVC1 så jag antar att det då inte borde ha något att göra med codec trots allt. Står ju att mitt grafikkort klarar av AVC.

Även kollat hur gpu belastas nu i aktivitetshanteraren och den ser knappt ut att belastas. Ligger på upp mot 10% medan den spelar upp.

Permalänk

Nu har jag testat och kollat på Netflix loggsida lite mer. Med följande resultat..

Edge = Över 500 dropped frames på 2-3 minuter.
Firefox + 1080p add on med forced vp9 = 1080p vp9 och 3 dropped frames.
Firefox + 1080p add on = 1080p avc1 och 0 dropped frames.

Försökt att jämföra allt överigt på Netflix loggsida men jag ser inget som ger någon ledtråd till varför Edge tappar så mycket frames (och även Netflix app och Disney+ via Edge)..

Permalänk
Medlem

Jag körde som sagt 1080p på en 3770k i 6-7år, såg aldrig några tappade frames.... vi körde oftast i Chrome

Det enda "problem" som jag har är att ibland så tar HDCP handshake 1-2 sekunder på t.ex. Disney, så när jag trycker play, så hör jag ljudet men bilden är svart i 1-2 sekunder innan allt flyter på som vanligt. Gissar att det har att göra med att jag har en Denon surroundförstärkare inkopplad mellan dator o TV

// LZ

Permalänk

Nu även testat att ändra uppspelningsinställning i Netflix till Låg. När jag då kör en film i Edge så ser jag att det blir 720p AVC1 och trots detta så laggar det.

Permalänk

Något av ett genombrott kring denna felsökning.

Jag pratade med Netflix support idag och lyckades få Netflix att fungera utan lag i Edge genom att gå in på edge://flags och ändra Playready till avaktiverad och Widevine till aktiverad.

Det tråkiga är att det inte går att göra samma sak i Netflix appen (i alla fall inte enligt supporten). Och det är appen som jag vill kunna använda för att få 5.1 -ljud.

Det här förklarar i alla fall vart problemet ligger. Av någon anledning så hanterar inte min dator playready drm så bra. Frågan är om vi kan lista ut varför. Om det är en hårdvarubegränsning eller om det är någon inställning som jag kan justera eller om det är något annat.

Permalänk

Mer förvirrad igen.
Jag hittade några sidor där man kan testa playready och när jag aktiverar det i Edge så får jag inga problem när jag kör testvideos.
bitmovin.com/demos/drm

https://testweb.playready.microsoft.com/Content/Content4X

Permalänk

Väntar på att få hem begagnade RAM-minnen som jag köpt. Gör det ingen skillnad så tror jag att jag har slut på idéer att testa. Dyker det inte upp några nya tips så får jag nog ge upp att försöka förstå detta fenomen. Extra surt eftersom jag egentligen kände att jag köpte en onödigt dyr enhet för filmuppspelning.
Återkommer med uppdatering när jag testat de "nya" RAM:en.

Permalänk

Det gjorde ingen skillnad med de "nya" RAM-minnena.

Märkte dock nu att när jag startade något nytt som jag inte sett tidigare på Netflix så fungerade det som det ska i en minut eller så. Sen blev bilden svart en sekund och när den kom tillbaka så började det lagga igen. Det första jag tänker vid den typen av fel är att det är grafikdrivrutinen. Men den har jag ju redan provat att installera om flera gånger (även testat två olika varianer av drivrutin).

Tror det sista testet nu får bli att köpa en ny HDMI -kabel.

Permalänk
Medlem

Testa att släng in nån Linux-dist (tex Ubuntu) på ett usb-minne och liveboota.

Hårdvaran borde ju definitivt klara 1080p så det känns som något drivrutin/mjukvarurelaterat.

Tror ej det hjälper med annat RAM, hdmi-kabel osv.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MatteKalle:

Det gjorde ingen skillnad med de "nya" RAM-minnena.

Märkte dock nu att när jag startade något nytt som jag inte sett tidigare på Netflix så fungerade det som det ska i en minut eller så. Sen blev bilden svart en sekund och när den kom tillbaka så började det lagga igen. Det första jag tänker vid den typen av fel är att det är grafikdrivrutinen. Men den har jag ju redan provat att installera om flera gånger (även testat två olika varianer av drivrutin).

Tror det sista testet nu får bli att köpa en ny HDMI -kabel.

Du kan "testa kabelteorin" genom att minska bandbredden som behöver överföras, du ska alltså sänka upplösningen och bildfrekvensen på datorn för att sänka den, du skrev att du ändrat till 720p på filmen men ändra till 1280x720 på datorn och om möjligt även 30 bilder i sekunden så avlastar du kabeln i stället för bara videoavkodningen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Gling:

Testa att släng in nån Linux-dist (tex Ubuntu) på ett usb-minne och liveboota.

Hårdvaran borde ju definitivt klara 1080p så det känns som något drivrutin/mjukvarurelaterat.

Tror ej det hjälper med annat RAM, hdmi-kabel osv.

Ja det fungerar som sagt med 1080p vid flera andra scenarion så det är inte problemet. Vet tyvärr inte vad det skulle ge att testa med Ubuntu då felet specifikt handlar om Netflix och Disney+ via deras Windows appar och netflix via Edge

Permalänk
Medlem
Skrivet av MatteKalle:

Ja det fungerar som sagt med 1080p vid flera andra scenarion så det är inte problemet. Vet tyvärr inte vad det skulle ge att testa med Ubuntu då felet specifikt handlar om Netflix och Disney+ via deras Windows appar och netflix via Edge

Ja alltså bara för att testa någonting helt annat. Du verkar ju ha felsökt en hel del och inte lyckats få ordning på det. Linux renderingsmetod för videoström kanske lirar bättre helt enkelt. Eller inte. Men det var ett förslag

Även om du använder windows-appar idag så har väl både Disney+ och Netflix någon webbaserad lösning som går att testa direkt i webbläsaren isf.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Skrivet av Gling:

Ja alltså bara för att testa någonting helt annat. Du verkar ju ha felsökt en hel del och inte lyckats få ordning på det. Linux renderingsmetod för videoström kanske lirar bättre helt enkelt. Eller inte. Men det var ett förslag

Även om du använder windows-appar idag så har väl både Disney+ och Netflix någon webbaserad lösning som går att testa direkt i webbläsaren isf.

Jo precis, jag har slitit med det här ett tag nu :). Jätte tacksam för alla som försöker hjälpa till. Hoppar nog att lägga tid på linuxspåret i alla fall. Det lär säkert funka där men jag vet helt enkelt inte vad det skulle ge mig i min jakt på att få det att fungera i Netflix och Disney Windowsapparna.

Webbsidor har jag redan testat och det fungerar med allt förutom med Netflix i edge.
Målet är att få bästa möjliga bild och ljud och då räcker det tyvärr inte med att köra chrome t.ex.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan "testa kabelteorin" genom att minska bandbredden som behöver överföras, du ska alltså sänka upplösningen och bildfrekvensen på datorn för att sänka den, du skrev att du ändrat till 720p på filmen men ändra till 1280x720 på datorn och om möjligt även 30 bilder i sekunden så avlastar du kabeln i stället för bara videoavkodningen.

Det gjorde ingen skillnad när jag testade att dra ner skärminställningen till 720p

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MatteKalle:

Det gjorde ingen skillnad när jag testade att dra ner skärminställningen till 720p

Om det är möjligt att sänka upplösningen ännu mer så försök men desto lägre upplösning desto lägre chans att det är kabeln som inte orkar med, att en kabel som inte är fysiskt trasig utan "bara dålig" inte skulle orka överföra 720p är osannolikt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.