Bang & Olufsen släpper trådlöst headset för lyxlirare

Permalänk
Melding Plague

Bang & Olufsen släpper trådlöst headset för lyxlirare

Bang & Olufsen riktar sig till gamers sugna på lyx, med hörlurskuddar i lammskinn, USB Type-C-mottagare och stöd för Bluetooth 5.1.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bang och Lufsen!

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Inaktiv

Synd att ingen kan släppa ett par bra trådlösa openback med låg latens. Dessa är dock ganska intressanta och kommer testa dem någon gång

Permalänk

Bang & Olufsen det är bra de försöker. Teknikutvecklingen har varit för snabb det senaste för en stor del av deras kundgrupp som var av typen. Jag köper något riktigt påkostat som jag har i väldigt många år och under dessa år kommer ha bra saker. Där det t.om. går se en liten förbättring på tvapparater varje år för gamers, bra bild i all ära men t.ex 60Hz uppdatering är inte mer än 60Hz.

För mig när jag läste om dessa hörlurar, så var det första jag tänkte på aha Bluetooth 5.1, när 5.2an ar kommit och 5.3an är på intågade. (LE audio är det jag väntar på)

*edit*
Jag hade förr flera äldre bekanta män som på inte något sätt var rika, utan snarare undre medelklassen som sparade ihop och köpte en Bang & Olufsen tv som de tänkte ha i typ 20år. Denna grupp har nog Bang & Olufsen nu förlorat.

Permalänk
Medlem

Själv hoppas jag på bone-conduction hörlurar med 2.4ghz till PC, så man kan få några sådana utan någon som helst delay.
Då jag inte vill ha hörlurar pga tinnitus o hörselproblem så vore det trevligt istället för högtalare när man sitter i discord/spelar med andra.

Dock minimal marknad för detta så lär aldrig komma

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon233652:

Synd att ingen kan släppa ett par bra trådlösa openback med låg latens. Dessa är dock ganska intressanta och kommer testa dem någon gång

Tänk dig ett par trådlösa AKG k240-II -- drömmen! Man kan ha på sig dem verkligen HUR länge som helst utan att det känns...

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KroesusSork:

Tänk dig ett par trådlösa AKG k240-II -- drömmen! Man kan ha på sig dem verkligen HUR länge som helst utan att det känns...

Drömma går ju! 🙂 Jag hade nog drömt om Sennheiser hd599 alt. Beyerdynamic Dt 990 som trådlöst. Något i den stilen iallafall

Permalänk
Medlem

Hifiman Sundara + Fiio BTR5 funkar fint om man behöver trådlöst

Permalänk
Medlem

Behöver ett par ersättare till mina sennheiser momentum 2. Batteriet börjar bli dåligt. Eller så köper jag bara ett nytt batteri....

Permalänk
Medlem

Så enda skillnaden mot de "gamla" Beoplay Portal är att dom använder sin egen RF-adapter nu, ist för Xbox?

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel med att ha utbytbara batterier likt steelseries arctic pro wireless?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av SellahiR:

Vad är det för fel med att ha utbytbara batterier likt steelseries arctic pro wireless?

Förstår inte heller. Inget kan slå den tryggheten i att bara "byta magasin" när dom piper om låg batterinivå.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wille90:

Hifiman Sundara + Fiio BTR5 funkar fint om man behöver trådlöst

Skulle inte vilja gå runt i mataffären eller sitta på bussen med ett par Sundara. Blir ju knäpp på folk som spelar upp musik med högtalaren i telefonen och ett par öppna hörlurar låter ju lika mycket för omgivningen..

Permalänk
Skrivet av SellahiR:

Vad är det för fel med att ha utbytbara batterier likt steelseries arctic pro wireless?

Planerat åldrande...
Det som är skit är att mycket man köper idag vet man att batterier hela tiden kommer bli sämre för varje dag.
En dag kommer det passera den gräns som man skulle vilja byta batteriet.
Ofta har vi konsumenter inte en susning om när denna dag inträffar eller om batterier finns enkelt att få tag och vad priset på ett byte ungefär är?
Och jag själv upplever ofta en liten aggression från fanboys (inom de större märkena) som tycker det är kätteri att man ens ställer denna fråga.

Jag själv försöker vara pragmatisk. Hur många år skulle jag ha ett par trådlösa hörlurar för över 5000kr? Mer än 10 år, absolut, sedan kanske jag kompletterar med fler, då man ofta har fler hörlurar.
Nå skulle batteriet bli så dåligt inom denna tid så jag skulle vilja kosta på 1000kr för nya batterier, ja, det beror på när det inträffar. Och nu idag vet jag inte ens om det är enkelt att byta batterier på enheten.

*edit*
Jag är uppvuxen på den gamla tiden. Då när man köper precis vad som helst tänker, denna detalj kommer en dag gå sönder. Hur enkel är den att laga då? Och detta påverkar en stor del av ens val. Dagens folk skiter mer eller mindre helt i detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon233652:

Synd att ingen kan släppa ett par bra trådlösa openback med låg latens. Dessa är dock ganska intressanta och kommer testa dem någon gång

När hade du velat använda ett par sådanna lurar? Är genuint nyfiken, för själv använder jag bara trådlösa när jag är ute, i mataffären, på kollektivtrafik etc. Då föredrar jag definitivt slutna så man inte stör alla runt omkring sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Vad är det för fel med att ha utbytbara batterier likt steelseries arctic pro wireless?

Det hade dom ju på h-serien, h8, h9, h8i och h9i etc. Sjukt smidigt att kunna ha med sig ett extrabatteri i fickan etc, men iaf mitt orginalbatteri tappade väldigt lite prestanda under 2 år, dagligt användande. Jag märker större skillnad på mina sony wh-1000xm4 som tappat mer kapacitet. Är det samma modell av batteri i dessa som i dom äldre skulle jag inte vara orolig öht över denna design.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För mig när jag läste om dessa hörlurar, så var det första jag tänkte på aha Bluetooth 5.1, när 5.2an ar kommit och 5.3an är på intågade. (LE audio är det jag väntar på)

Kan du förklara vilken skillnad på ljudsidan 5.2 och 5.3 gör över 5.1?
LE Audio är ju bara snäppet upp från SBC och hamnar någonstans runt samma kvalitet som AAC, men ska eventuellt dra mindre ström. Annars vet inte jag om några finesser som gör att det är bättre.
Personligen tycker jag saker som aptX Adaptive eller LDAC är mycket viktigare, även om dom kanske borde ha inkluderat aptX Low Latency i det här fallet också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Planerat åldrande...
Det som är skit är att mycket man köper idag vet man att batterier hela tiden kommer bli sämre för varje dag.
En dag kommer det passera den gräns som man skulle vilja byta batteriet.
Ofta har vi konsumenter inte en susning om när denna dag inträffar eller om batterier finns enkelt att få tag och vad priset på ett byte ungefär är?
Och jag själv upplever ofta en liten aggression från fanboys (inom de större märkena) som tycker det är kätteri att man ens ställer denna fråga.

Jag själv försöker vara pragmatisk. Hur många år skulle jag ha ett par trådlösa hörlurar för över 5000kr? Mer än 10 år, absolut, sedan kanske jag kompletterar med fler, då man ofta har fler hörlurar.
Nå skulle batteriet bli så dåligt inom denna tid så jag skulle vilja kosta på 1000kr för nya batterier, ja, det beror på när det inträffar. Och nu idag vet jag inte ens om det är enkelt att byta batterier på enheten.

*edit*
Jag är uppvuxen på den gamla tiden. Då när man köper precis vad som helst tänker, denna detalj kommer en dag gå sönder. Hur enkel är den att laga då? Och detta påverkar en stor del av ens val. Dagens folk skiter mer eller mindre helt i detta.

Arctis pro wireless har en enkel batterilucka och kommer med två pack batterier. Det kommer finnas stöd för dom öurarna föera år framöver. Jag tycker den lösningen är genialisk för att slippa laddsladden under session.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DevilsDad:

När hade du velat använda ett par sådanna lurar? Är genuint nyfiken, för själv använder jag bara trådlösa när jag är ute, i mataffären, på kollektivtrafik etc. Då föredrar jag definitivt slutna så man inte stör alla runt omkring sig.

Bara skönare att ha trådlöst när man sitter vid tvn, även inte negativt att slippa sladd vid skrivbordet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Det hade dom ju på h-serien, h8, h9, h8i och h9i etc. Sjukt smidigt att kunna ha med sig ett extrabatteri i fickan etc, men iaf mitt orginalbatteri tappade väldigt lite prestanda under 2 år, dagligt användande. Jag märker större skillnad på mina sony wh-1000xm4 som tappat mer kapacitet. Är det samma modell av batteri i dessa som i dom äldre skulle jag inte vara orolig öht över denna design.

Jag tycker det är en genialisk lösning. Men väldigt få tillverkare använder den så tänkte det var något uppenbart dåligt med det.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Så enda skillnaden mot de "gamla" Beoplay Portal är att dom använder sin egen RF-adapter nu, ist för Xbox?

Svar: Nej.
Batteriet är nu mycket större och påstås räcka upp till 18 timmar längre.

Permalänk
Skrivet av TheLostSwede:

Kan du förklara vilken skillnad på ljudsidan 5.2 och 5.3 gör över 5.1?
LE Audio är ju bara snäppet upp från SBC och hamnar någonstans runt samma kvalitet som AAC, men ska eventuellt dra mindre ström. Annars vet inte jag om några finesser som gör att det är bättre.
Personligen tycker jag saker som aptX Adaptive eller LDAC är mycket viktigare, även om dom kanske borde ha inkluderat aptX Low Latency i det här fallet också.

Framtiden får utvisa. I praktiken används väl inte LE Audio till ett skit idag så man märker ingen skillnad. Min poäng är dock att vi har en snabb teknikutveckling. Det går att läsa mycket om LE Audio och samtligt som denna håller på att implementeras så blir alternativen bättre.
Jag själv bryr mig inte vilken teknik som vinner. Det jag vill ha är bättre ljudkvalite, mindre känslig för störningar, minde latens, bättre räckvidd, mindre strömförbrukning. Enklare att koppla upp flera enheter till en källa snabbt och enkelt. Jag tänker mig på ett gym som har en tv och där 10st personer om de vill kan koppla upp så deras headset hör på denna tv.

Det är då bra att det finns olika alternativ som konkurrerar om att förbättra detta. Det är dock inte bra om det blir för mycket produktspecifika ej öppna standarder, som kräver ett visst märke på hörlurar och uppspelningsenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Jag tycker det är en genialisk lösning. Men väldigt få tillverkare använder den så tänkte det var något uppenbart dåligt med det.

Ja, det är det, för tillverkarna, eftersom dom inte får sälja dig ett par nya hörlurar vart femte år eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Framtiden får utvisa. I praktiken används väl inte LE Audio till ett skit idag så man märker ingen skillnad. Min poäng är dock att vi har en snabb teknikutveckling. Det går att läsa mycket om LE Audio och samtigt som denna håller på att implementeras så blir alternativ bättre.
Jag själv bryr mig inte vilken teknik som vinner. Det jag vill ha är bättre ljudkvalite, mindre känslig för störningar, bättre räckvidd, mindre strömförbrukning. Enklare att koppla upp flera enheter till en källa snabbt. Jag tänker mig på ett gym som har en tv och där 10st personer om de vill kan koppla upp så deras headset hör på denna tv.

Tror jag har sett någon enstaka grej med det, men det är såpass nytt att nästan ingenting använder det.

Det som är trist med många Bluetooth grejor är att tillverkarna inte uppdaterar firmwaren när det är möjligt, så även om hårdvaran kan stödja nya finesser, så vill tillverkarna hellre att du köper nästa, nya, något bättre pryl från dom.

Bluetooth verkar ha stöd för max två saker på en gång när det kommer till ljud, eftersom standarden saknar tillräckligt med bandbredd för fler saker. Så den begränsningen lär inte försvinna, LE eller inte.

Räckvidden är egentligen en "påtvingad" begränsning när det kommer till Bluetooth, för det är tekniskt möjligt i dagsläget att skicka en Bluetooth signal med tillräcklig bandbredd för ljud i en till två kilometer. Är det praktiskt? Nej. Kommer det att vara störningar? Antagligen. Så 10-20 meter verkar vara vad tillverkarna har kommit överens om när det kommer till hörlurar, telefoner och sånt.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av anon233652:

Bara skönare att ha trådlöst när man sitter vid tvn, även inte negativt att slippa sladd vid skrivbordet

Kan skriva under på den. Jag har tills ganska nyligen kört med enbart kabelanslutna lurar framför datorn. Av flera anledningar och en av dem har varit att det inte spelar någon roll när man ändå sitter vid skrivbordet… Nu när jag skaffat bekväma trådlösa lurar som används vid spelande/underhållning så finns det ingen väg tillbaka. Har man inte provat så gör det!

För lite seriösare lyssning så använder jag kabelanslutna lurar men det gör man kanske ändå inte bäst framför datorn

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SellahiR:

Vad är det för fel med att ha utbytbara batterier likt steelseries arctic pro wireless?

Inte ens Steelseries fortsätter med de konceptet , det funkar alldeles för bra och ger kunden mindre anledning att ”uppgradera”.

Permalänk
Skrivet av TheLostSwede:

Tror jag har sett någon enstaka grej med det, men det är såpass nytt att nästan ingenting använder det.

Det som är trist med många Bluetooth grejor är att tillverkarna inte uppdaterar firmwaren när det är möjligt, så även om hårdvaran kan stödja nya finesser, så vill tillverkarna hellre att du köper nästa, nya, något bättre pryl från dom.

Bluetooth verkar ha stöd för max två saker på en gång när det kommer till ljud, eftersom standarden saknar tillräckligt med bandbredd för fler saker. Så den begränsningen lär inte försvinna, LE eller inte.

Räckvidden är egentligen en "påtvingad" begränsning när det kommer till Bluetooth, för det är tekniskt möjligt i dagsläget att skicka en Bluetooth signal med tillräcklig bandbredd för ljud i en till två kilometer. Är det praktiskt? Nej. Kommer det att vara störningar? Antagligen. Så 10-20 meter verkar vara vad tillverkarna har kommit överens om när det kommer till hörlurar, telefoner och sånt.

Håller med. Att firmwaren inte uppdateras så tror jag få användare bryr sig. Och ofta i praktiken så får det gå några år mellan innan man märker någon större skillnad.

Angående broadcast så är det något som kommer med Bluetouth Le. Frågan är hur lång tid tar det innan t.ex. gym lägger till denna funktion? Troligen över 10år. Men jag tycker då upplevelsen blir helt annorlunda när man är på motionsbandet/cykeln och även hör ljudet från tv:
LE Audio will also add Broadcast Audio, enabling an audio source device to broadcast one or more audio streams to an unlimited number of audio sink devices. Broadcast Audio opens significant new opportunities for innovation, including the enablement of a new Bluetooth use case, Audio Sharing.
https://www.bluetooth.com/learn-about-bluetooth/recent-enhanc...

Permalänk
Medlem

är nöjd med mina Sennheiser GSP370 bruka ladda dom på måndagar sen kör man hela veckan bra ljud underbar batteri tid på dom
att köpa ett par B&L för 5 loppor nää inte värt de .

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Inte ens Steelseries fortsätter med de konceptet , det funkar alldeles för bra och ger kunden mindre anledning att ”uppgradera”.

Dock älskar jag denna funktion med mina Pro.. Sitter och spelar och man ser att batteriet är dött så tar det typ 20sek att byta utan att ens behöva ta av sig lurarna
Dock tar väl det bästa med dom lurarna slut där... Varken sköna att ha på sig då bandet är för litet och trycker på hjässan på min vattenskalle och ljudet är väl inget att hänga i granen heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Håller med. Att firmwaren inte uppdateras så tror jag få användare bryr sig. Och ofta i praktiken så får det gå några år mellan innan man märker någon större skillnad.

Angående broadcast så är det något som kommer med Bluetouth Le. Frågan är hur lång tid tar det innan t.ex. gym lägger till denna funktion? Troligen över 10år. Men jag tycker då upplevelsen blir helt annorlunda när man är på motionsbandet/cykeln och även hör ljudet från tv:
LE Audio will also add Broadcast Audio, enabling an audio source device to broadcast one or more audio streams to an unlimited number of audio sink devices. Broadcast Audio opens significant new opportunities for innovation, including the enablement of a new Bluetooth use case, Audio Sharing.
https://www.bluetooth.com/learn-about-bluetooth/recent-enhanc...

Bluetooth 5 har ju gått vansinnigt fort framåt jämfört med tidigare versioner utav Bluetooth, antagligen för att det används till mer och mer saker och stöd för mycket behöver förbättras.

Sådär på sidan om, så finns det ju också en codec som heter LHDC från Savitech, men den verkar inte vara så populär ännu, men verkar få mer och mer stöd.

Ah, hade missat det, inget som har varit relevant för saker jag har jobbat med.
Det handlar väl inte så mycket om gymmet, men snarare TV tillverkarna, som ofta verkar tröga, fastän ett flertal tillverkar telefoner som ofta har mycket bättre finesser.
Iofs så kunde någon sorts grej som man pluggar in i TVn funka, men finns det tillräckligt med intresse?
Verkar som det redan finns en sån pryl, eller kommer att finnas snart.
https://www.kickstarter.com/projects/nexumaudio/voce-the-firs...
Airhoa är en del av Mediatek, sådär helt apropå.
Har ingen aning vad deras MACH codec är för något däremot.