Någon annans aviseringar i min postnord-app

Permalänk
Medlem

Någon annans aviseringar i min postnord-app

Jag får någon annans notifieringar i min postnord-app. Människan har tydligen skrivit fel telefonnummer någonstans och nu får jag sota för det.
Det är inte bara från en butik jag får notiser och det är ingen engångsföreteelse.
Jag har kontaktat postnord men de kan inte göra något. Jag har kontaktat butikerna som notiserna kommer från men de verkar inte vara sugna på att hjälpa mig heller.
Personen som beställt sakerna kommer jag ju inte närmare än en ort samt postnummer.
Finns det fler saker jag kan prova för att bli av med detta problem?

Visa signatur

///Arch

Permalänk

Om jag förstått GDPR rätt så är telefonnummer en personuppgift, så du borde kunna testa gå den vägen för att komma i kontakt med någon GDPR-ansvarig som kanske kan se till att ditt telefonnummer försvinner ur deras system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil-Bosse:

Om jag förstått GDPR rätt så är telefonnummer en personuppgift, så du borde kunna testa gå den vägen för att komma i kontakt med någon GDPR-ansvarig som kanske kan se till att ditt telefonnummer försvinner ur deras system.

Exakt. En av de grundläggande rättigheterna i GDPR är just "rätten till rättelse". Dom ska skyndsamt fixa det. Gör dom inte det kan man hota med anmälan till IMY.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jumpcut:

Exakt. En av de grundläggande rättigheterna i GDPR är just "rätten till rättelse". Dom ska skyndsamt fixa det. Gör dom inte det kan man hota med anmälan till IMY.

Do it!

Permalänk
Medlem

Kanske kan lösa sig nu. Har fått två företag att höra av sig till kunden och be denne rätta till telefonnumret.
Jag håller ett par tummar. 🙂

Visa signatur

///Arch

Permalänk
Hedersmedlem

Jag råkade ut för en liknande sak, men då var det samma avsändare. Ett företag som hade skickat ut ett tiotal produkter och angett mitt nummer som mottagare för samtliga försändelser.

Innan jag förstod att så var fallet så ringde jag Postnord som sade att någon troligen hade skrivit in mitt nummer av misstag och att jag ingenting behövde göra.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X