Rösta fram årets datorbutik 2021

Permalänk
Medlem

Amazon alla dagar i veckan.

Permalänk
Medlem

elgiganten platsar med på listan helt klart

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem

Märks att det varit en seg tid. Försvunnit en hel del namn från listan från andra år.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Amazon med Prime = oslagbart för mig 😁
Vet hur populärt det är att Hata Amazon. Det skiter jag fullkomligt i, då de är oslagbara. Billigast - gratifrakt till dörren + prime video och gaming!
Nuff Said!

Annars Komplett med råge, över alla andra!

Permalänk
Medlem

Ändå roligt hur man som aldrig handlat av en butik kan tycka att de är dåliga. Helt rätt att Amazon hamnade på listan De populärt att hata Apple, Razer och Amazon ser de ut som på sc

Amazon har räddat mig sjukt många gånger med produkter där jag vet att svenska åf bara hade gjort det extremt jobbigt. Deras navigering har blivit bättre och priserna har varit galna under t.ex black friday. Behövde inte dessutom tjafsa om en undersökning när min razer book fick blue screen, de sa bara att jag skulle skicka tillbaka den. En luftrenare efter 1 år som började bråka, samma där.

Andra plats så är de Inet och tredje Netonnet.

Webhallen försöker jag undvika nu så gått de går.

Permalänk
Avstängd

Otroligt enkelt för mig.

Inet är en självklar vinnare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Amazon haha wtf?

Måste tyvärr erkänna, att jag enbart handlat datordelar på amazon det senaste året.

Inte så mycket åt mej själv egentligen ,utan har mest för att jag hjälpt andra uppgraderat äldre stationära datorer/laptops, med mer minne och ssd diskar.

Det har fungerat smidigt, med snabba leveranser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Netonnet. För att de till skillnad från många andra klarar av att ofta vara billigast Och ha bra support. Men förutom Amazon så är det ingen av de nominerade som är dåliga butiker. Har handlat från alla utom Amazon under det gångna året.

ibland är lite högre pris värt saker som att man kan vara säker på att få hjälp med garantier, support och andra saker.
Något NetOnNet aldrig lyckats med eller övertyga mig om tyvärr :/

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Har handlat hos alla men handlar numera bara hos Inet för att stötta så de kan ha kvar sina fysiska butiker. Personalen i Malmö är super trevlig och kunnig.

Likadan är deras online-support blixtsnabb.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 MK3 | Asus ROG Strix B660-I Gaming WiFi | Intel Core i7 12700K | nVidia RTX 2070 Super FE | Corsair 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 Vengeance | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | Noctua NH-L12 Ghost S1 edition | Kablar från pslate customs | 2 stk Dell Ultrasharp 3014 | Logitech MX Keys | Logitech MX Anywhere

Permalänk
Medlem

Jaha det här spektaklet igen? Undrar om Inet vinner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Jaha det här spektaklet igen? Undrar om Inet vinner...

Klart dom gör kundservice 5 steg över övriga.

Permalänk
Medlem

Min röst går till Inet, ingen är i närheten när det kommer till kundservice, jag kommer köpa det mesta därifrån. Börjar värdera kundservice över pris nu för tiden då dom inte alltid är billigast.

Bubblare är faktiskt Amazon, vet att många har problem med de som företag men har köpt flera saker ingen annan haft i sverige, bra priser och snabb leveranstid. Har inte haft med deras kundservice att göra än.

Permalänk
Avstängd

Inet, de få gånger jag har behövt skicka tillbaka så har det varit gratis. Plus fick en hyfsat bra deal på 3070 och sn850

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoku:

Jag tycker det är hög klass på alla utvalda. Har beställt från alla 5 och tycker tyvärr att Komplett lägger sig sist i ledet.

Jag kan inte säga så mycket än. Alla har levererat bra, jag har haft tre* RMA ärenden sen jag var ung och då var det tre fall av DoA. På Komplett var det aldrig ett problem, jag mailade och fick svar och skickade tillbaka och fick pengar för ena och det andra ersatt trots att båda var "fyndvaror". Det tredje* som inte var köpt hos Komplett men en annan känd butik blev tyvärr aldrig ett ärende då det var för krångligt, ett Cooltek CT600 som hade en död +5v-lina men det gick inte att komma fram via telefon till butiken då jag försökte så jag sket i det och svartlistade dem personligt, för det fanns ingen mail för reklamation då vad jag fann. Men detta var längesedan och har på senare tid gett dem en ny chans.

Utöver DoA har jag aldrig haft en enda produkt som gått sönder sedan 1998~ tills nu. Problem har jag haft med både svarta/vita prickar som dykt upp likt artefakter, artefakter och annat, men det har alltid varit mjukvarurelaterat. Tills nyligen, men det var väl tyvärr på tiden. Nu tänker jag inte röja vad det rör sig om men min röst hänger ju ganska gravt på hur de hanterar mitt ärende då jag vet till 99% att produkten är defekt då datorn fungerar med en likvärdig produkt av annan modell.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Inet sticker som vanligt ut, de brukar vara generellt lite bättre än de andra, dock inte alltid priserna.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Netonnet. För att de till skillnad från många andra klarar av att ofta vara billigast Och ha bra support. Men förutom Amazon så är det ingen av de nominerade som är dåliga butiker. Har handlat från alla utom Amazon under det gångna året.

Så uteslutningsmetoden? Det kan inte finnas fler än fyra bra?

Ja jag missförstår lite med flit men vill bara påpeka att våra fördomar spelar minst lika stor roll som våra erfarenheter, även för mig. Är övertygad att många som hyllar en affär endast handlat därifrån.

Permalänk
Medlem

Min årets positiva överraskning var Proshop, har alltid trott att de är dåliga har tom utan anledning haft de på min uteslutlista på prisjakt. En dansk kompis har hjälpt mig se lite bredare i år. Har handlat från en massa olika de senaste åren, chansat lite mer än vanligt, både privat och för jobbet. Även om det funnits problem har det i ur mitt perspektiv varit brister från distributörer och tillverkare som satt ÅF i kläm/dålig dager. Troligen haft mycket tur men tror faktiskt att det generellt blivit bättre, ffa inom EU. Köpte nyligen en för liten integralhjälm från Tyskland och är helnöjd med allt från ledtider till attityd.

Det nya problemen (bristvaror, hög efterfrågan, scalpers) kanske det inte finns perfekta lösningar på vilket för mig är lite konstigt då jag minns det som att redan när webhallen startade hade man kösystem på nysläpp etc. Där skulle man helt klart önska ökad transparens med köplatsnummer, antal inkomna per datum och prognos etc. Jag misstänker att ÅF har en aning om hur de skulle kunna stävja scalping men man är en gnutta för girig/konservativ/feg vilket jag har full förståelse för.

Nya leveransformer älskar jag, har en instabox i huset och bor såpass till att jag kan få det mesta hemlevererat till dörren mycket snabbt.

Permalänk

Inet för att de lyckades skaka fram en leverans av Raspberry Pi 4 utan allt för mycket extra pålägg på priset.

Permalänk

Netonnet, dom andra butiker jag inte vet var ligger.

Permalänk
Medlem

Var faktiskt lite svårare det här året:

Inet - Bra som vanligt, under deras kampanjer har de ibland riktigt bra priser. Köpte på mig 3 LG bildskärmar när de hade black friday kampanjen. Beställt en del i år, alltid smidigt, även handlat i fysiska butiken i Stockholm några gånger.

Amazon - Oavsett vad folk säger så är de oslagbara i utbud och, på många produkter, pris. Ingen annan har i närheten samma utbud av skit som man faktiskt behöver ibland. Ett bra exempel är att jag behövde massa custom modding till Philips Hue - Amazon hade allt jag behövde. Ingen annan butik i Sverige hade något liknande. Prime och samma dag leverans är otroligt smidigt, visst känns det lite slöseri att beställa en kabel för 10kr och få gratis hemleverans, men det är vad det är.

Behövde även göra en RMA hos Amazon för en SSD jag köpte tidigare som gick sönder efter några månader, smidigaste jag varit med om. Hade en ny SSD på eftermiddagen efter att jag skickat in RMA-ansökan kl23 kvällen tidigare. Var bara skriva ut returetiketten och packa ner den gamla och lämna in på ombudet, klart. Inga frågor eller konstigheter.

Netonnet är en butik jag handlat mer på i år än vad jag gjorde tidigare, och har varit bra, men deras leveranser är riktigt hit or miss. Har beställt (och betalat) för prioriterad hemleverans och fått saker hem typ 4-5 arbetsdagar senare. Under all kritik där, kommer nog handla mindre om inte priset är väsentligt billigare än konkurrenterna.

Blev en röst på inet även om Amazon är nära, men Amazons jävla skit hemsida drar ner deras betyg rejält.

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem

När det gäller de flesta datorkomponenter så köper jag nästan alltid från Webhallen eller Inet, gärna ur fyndhörnan framförallt på Webhallen. För min del har båda dess butiker varit stabila val under en lång tid som jag känner mig trygg att handla ifrån om det skulle uppstå problem, då också ett stort plus för att de har fysiska butiker.

Den butiken jag handlat mest ifrån är dock Amazon, helt oslagbara på sånt som DP-kablar, sata-kablar, batterier och annat löst bråte som tidigare var sånt som jag kunde köpa från kina, för att inte nämna alla olika typer av adaptrar och annat. Varje gång jag ska ha sånt som jag tidigare köpte antingen från Kina i bulk eller från Kjell o Co beställer jag från Amazon.

Komplett köper jag ifrån ibland när de är billigast men är ingen favoritbutik för mig mest för att jag inte har någon relation till dom som jag har med Inet och Webhallen.

Även Netonnet tycker jag är helt okej, men likt Komplett har jag ingen närmare relation till butiken men handlar där ibland då det är det jag har närmast hemifrån.

Rösten föll till slut på Inet men det var jämnt skägg mellan dom och Webhallen egentligen.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Avstängd

Amazon kommer jag rösta på. Nu går det dock inte att rösta.

Permalänk
Medlem

Valde Inet när man vägde samman allt. På god andra plats så kommer Webhallen, Servicen är nästintill lika bra, men gillar butiken på Inet bättre och som sagt servicen är väldigt bra tycker jag.

Köpt en del på Netonnet ibland, inget större fel på affären i sig, men numera känns Netonnet lite som att gå in på ett lager, inte mycket att se och titta på förutom kartonger. Tycker personalen allt för ofta inte kan något om det man frågar om.

Amazon skulle jag aldrig rösta på.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Köpt en del på Netonnet ibland, inget större fel på affären i sig, men numera känns Netonnet lite som att gå in på ett lager, inte mycket att se och titta på förutom kartonger. Tycker personalen allt för ofta inte kan något om det man frågar om.

Du beskrev precis NetOnNet:s koncept?

Visa signatur

Dator: AMD Ryzen 5800X | Arctic Freezer II 280 | Arous X570S Pro AX | 2x16GB Hyper X Fury DDR4 3600MHz | 980 PRO 1TB | EVGA 3080 FTW Ultra | Fractal Design Torrent | Enermax Revolution 1050W | Win 10 PRO | Asus PG279Q
Server: HP Microserver Gen8 | Intel Xeon E3-1260L | 16GB DDR3 ECC | 240GB SSD | 2x8TB WD White Label | TrueNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biermann:

Du beskrev precis NetOnNet:s koncept?

Precis "Direkt från lagerhyllan" och jag gillar Inets koncept bättre, dessutom brukar nog de flesta produkter inte vara dyrare.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Så uteslutningsmetoden? Det kan inte finnas fler än fyra bra?

Ja jag missförstår lite med flit men vill bara påpeka att våra fördomar spelar minst lika stor roll som våra erfarenheter, även för mig. Är övertygad att många som hyllar en affär endast handlat därifrån.

Jag sa väl inte att de övriga fyra var de enda jag handlar från under året? Finns fler men de var inte med på listan så kändes inte relevant i sammanhanget.

Men ja det är klart att vissa är ju sånna att de svär vid en viss butik och då är det den som gäller oavsett pris. Och får de dålig support någon gång så ser det det som ett undantag etc. Det är inte så smart men samtidigt ganska mänskligt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Det är nog krångligt med RMA via Amazon.

Inet är bäst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

ibland är lite högre pris värt saker som att man kan vara säker på att få hjälp med garantier, support och andra saker.
Något NetOnNet aldrig lyckats med eller övertyga mig om tyvärr :/

Ja allas upplevelser är väl olika. Men jag har aldrig haft problem om det strulat med produkter och jag har behövt hjälp. Inte med Inet heller men att bara handla av dem för att ha den garantin känns inte värt tusentals kronor om året. Så jag handlar av dem om de någon gång är billigast eller varan jag ska ha inte är I lager någon annanstans.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Det är nog krångligt med RMA via Amazon.

Inet är bäst.

Borde inte vara krångligt alls hos Amazon, iallafall inte om du köpt från Amazon. Har bara goda erfarenheter från Amazon

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Netonnet. För att de till skillnad från många andra klarar av att ofta vara billigast Och ha bra support. Men förutom Amazon så är det ingen av de nominerade som är dåliga butiker. Har handlat från alla utom Amazon under det gångna året.

Du har inte handlat på Amazon under det gångna året, men vet ändå att dom är dåliga?

Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Amazon haha wtf?

Vad syftar du på?

Skrivet av CymbalCrasher:

Folk använder alltså Amazon? Suck.

Ja, varför inte? Dom har ett utbud som få kan mäta sig med. Jag handlar på Amazon när jag behöver något som typ ingen annan har till rimliga priser.

Normalt sett köper jag det mesta host Inet, men jämför självklart priser och handlar även på Dustin, Netonnet och komplett om dom har bättre priser. Men Inet har bra kundservice. Det har också Amazon dock. Jag har fått några smashade paket tack vare PostNord och paket som kommit bort. Har aldrig varit ett problem hos Amazon. Får tillbaka pengarna direkt utan trassel. Leveranserna går fort, sjukt fort ibland och sällan något strul. Hittar jag en vara hos någon svensk aktör så väljer jag oftast den framför Amazon, men Amazon har så mycket grejer som saknas hos många och då är det kanon att kunna handla det där.
Tycker det är smått intressant att så många dissar Amazon utan att ens ha testat butiken.

I slutändan faller min röst på Inet. Dom har bra utbud, skapliga priser och bra kundservice. Kundservice har aldrig lagt sig på tvären om det varit något. Dock finns det butiker med billigare priser om man tittar lite.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |