The Lord of the Rings: The Rings of Power

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexraptor:

Nehepp... visar sig att Rings of Power är inget mer än väldigt påkostad fan-fiction.

https://boundingintocomics.com/2022/02/16/the-lord-of-the-rin...

Skrivet av medbor:

Många spikar i kistan nu!

Alltså serien kan bli bra och sevärd, kanske får till lite vettiga interaktioner och händelseförlopp man kan minnas, men tråkigt att de alls kallar den för att komma från detta universum om de inte ens har de relevanta rättigheterna...

"Dont have the rights"

Låter utmärkt

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Nja, tror mer det är att man lyfter en forumtråd på framsidan. Brukar man göra lite då och då

Jag tror du har rätt! Tack för att du tog dig tid att förklara.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Alexraptor:

Nehepp... visar sig att Rings of Power är inget mer än väldigt påkostad fan-fiction.

https://boundingintocomics.com/2022/02/16/the-lord-of-the-rin...

Låter som serien kommer bli värre än Star Wars ep 7 till 9 efter man sett trailer och sen läst detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alexraptor:

Nehepp... visar sig att Rings of Power är inget mer än väldigt påkostad fan-fiction.

https://boundingintocomics.com/2022/02/16/the-lord-of-the-rin...

Så det såg inte bara ut som det, utan det är verkligen bara en "ny random fantasy-serie X" som dom slappat ett "Lord of the Rings"-klistermärke på?

Sen ska väl tilläggas att den där artikeln känns extremt vinklad:

Citat:

Interestingly, they try to justify their hubris by claiming[...]

Så här skriver man inte i min värld om man vill förhålla sig objektiv.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon233652:

Låter som serien kommer bli värre än Star Wars ep 7 till 9 efter man sett trailer och sen läst detta

Som var helt okej filmer. Att sedan den artikeln bara skriker prepubertal fanboy som inte klarar av att något ändras gör ju inte saken bättre.

"Nevertheless, Payne and McKay once again showed their hubris and pride that they could do Tolkien’s story better than Tolkien." Yes. För det är ju inte så att dessa två kanske vill göra något eget inom ramen av det universum som Tolkien skapat? Nej då. Det skall var exakt som denna person tolkar det för annars är det hybris..

Skrivet av MinscS2:

Så det såg inte bara ut som det, utan det är verkligen bara en "ny random fantasy-serie X" som dom slappat ett "Lord of the Rings"-klistermärke på?

Sen ska väl tilläggas att den där artikeln känns extremt vinklad:

Så här skriver man inte i min värld om man vill förhålla sig objektiv.

Den artikeln är dåligt skriven minst sagt. Mycket påståenden hur Tolkien allt skulle vara emot saker i denna serie allt detta baserad på ganska snäva tolkningar av en textrad.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xinpei:

Som var helt okej filmer. Att sedan den artikeln bara skriker prepubertal fanboy som inte klarar av att något ändras gör ju inte saken bättre.

"Nevertheless, Payne and McKay once again showed their hubris and pride that they could do Tolkien’s story better than Tolkien." Yes. För det är ju inte så att dessa två kanske vill göra något eget inom ramen av det universum som Tolkien skapat? Nej då. Det skall var exakt som denna person tolkar det för annars är det hybris..

Den artikeln är dåligt skriven minst sagt. Mycket påståenden hur Tolkien allt skulle vara emot saker i denna serie allt detta baserad på ganska snäva tolkningar av en textrad.

Problemet med ep7-9 är ju att de är samma filmer som ep4-6, så även om de är bra så blir det typ som ensam hemma 3 (utan Culkin)

Vi får se hur det går med den här serien, tycker bara det är tråkigt att de kör på namnet LOTR och sen inte har rättigheter för de andra böckerna för den tidsåldern som serien ska utspela sig i. Lite som att de försöker använda namnet till något som antagligen inte kommer grundas så hårt i universumet.

Serien kan vara bra ändå, inte så att jag förkastat den ännu, men känns som att det finns en avsevärd risk att det kommer bli som säsongerna av GoT när de inte längre hade böckerna att luta sig mot. Också ganska vanligt med kortsiktiga historier och saker som måste passa mönster när man pratar om säsonger och parallella händelser som ska sammanvävas. Kanske risk att man bränner för mycket krut för att lyckas med en säsong så man får göra fler, men inte har någon egentlig plan för fortsättningen. Vissa saker mår bra av att inte dra ut för länge (kolla ex. Chernobyl som till och med skippade ett avsnitt), dåliga exempel finns det gott om...

Hoppas verkligen detta blir bra, men tror tyvärr det kan ändra synen på hela LOTR och arvet från böckerna. Vi får se snart

Permalänk
Medlem

Det räcker med att kolla på denna video för att förstå att dom inte respekterar Tolkien.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xinpei:

Som var helt okej filmer. Att sedan den artikeln bara skriker prepubertal fanboy som inte klarar av att något ändras gör ju inte saken bättre.

"Nevertheless, Payne and McKay once again showed their hubris and pride that they could do Tolkien’s story better than Tolkien." Yes. För det är ju inte så att dessa två kanske vill göra något eget inom ramen av det universum som Tolkien skapat? Nej då. Det skall var exakt som denna person tolkar det för annars är det hybris..

Jag delar inte åsikten att de var okej filmer tyvärr. Ren skit om du frågar mig.

Om man vill göra något eget av någon annans verk så får man nog även räkna med kritik. Speciellt när det ser ut som ett mediokert påkostat fanfiction skapat av folk som inte bryr sig ett dugg om om böckerna egentligen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon233652:

Jag delar inte åsikten att de var okej filmer tyvärr. Ren skit om du frågar mig.

Om man vill göra något eget av någon annans verk så får man nog även räkna med kritik. Speciellt när det ser ut som ett mediokert påkostat fanfiction skapat av folk som inte bryr sig ett dugg om om böckerna egentligen

Visa mig en film/tvseries av en bok som inte ändrar på saker.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HenrikM:

Visa mig en film/tvseries av en bok som inte ändrar på saker.

Jag ser inte hur det är relevant. Det handlar inte endast om att man ändrar saker. Kolla på ursprunliga trilogin av lotr till exempel. De ändrade saker men de togs emot relativt bra ändå, ellerhur?

För att de var välgjorda. Detta är bara ett hån

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon233652:

Jag ser inte hur det är relevant. Det handlar inte endast om att man ändrar saker. Kolla på ursprunliga trilogin av lotr till exempel. De ändrade saker men de togs emot relativt bra ändå, ellerhur?

För att de var välgjorda. Detta är bara ett hån

Hur f-n vet du nått om ring of powers kvalitet eller ändringar av en 30 sekunders filmsnutt? Och så är vi tillbaka till "de enda ändringar vi vet är hudfärgen på en alv och en dvärg"

Och rörande ditt första stycke så tycker jag att man borde föra in det i ett lexicon under uttrycket hypokrat.
"Ändringar är ok så länge jag tycker de är bra ändringar"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HenrikM:

Hur f-n vet du nått om ring of powers kvalitet eller ändringar av en 30 sekunders filmsnutt? Och så är vi tillbaka till "de enda ändringar vi vet är hudfärgen på en alv och en dvärg"

Och rörande ditt första stycke så tycker jag att man borde föra in det i ett lexicon under uttrycket hypokrat.
"Ändringar är ok så länge jag tycker de är bra ändringar"

Så nu är man hypokrat för att man har olika åsiker? Skärp dig.

Men ja, man kan se tillräckligt av trailern för att se att det är mediokert. Jag har aldrig sagt att hudfärger är basen för att jag tycker som jag gör så lägg inte ord i munnen på mig.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av HenrikM:

Och rörande ditt första stycke så tycker jag att man borde föra in det i ett lexicon under uttrycket hypokrat.
"Ändringar är ok så länge jag tycker de är bra ändringar"

Är inte helt med på hur detta är hyckleri. Om någon tycker en ändring på något är bra så bör denne väl tycka att ändringen är ok?

Hyckleri är ju mer att säga en sak och göra en annan, i min mening.

När det kommer till åsikter så kommer inte alla att hålla med dig och underlaget för att kunna ha en fungerande diskussion är att vara medveten om det och acceptera det.

Så vill ni diskutera ämnet så försök att diskutera vad ni tycker istället för att diskutera att den andre har fel.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Är inte helt med på hur detta är hyckleri. Om någon tycker en ändring på något är bra så bör denne väl tycka att ändringen är ok?

Hyckleri är ju mer att säga en sak och göra en annan, i min mening.

När det kommer till åsikter så kommer inte alla att hålla med dig och underlaget för att kunna ha en fungerande diskussion är att vara medveten om det och acceptera det.

Så vill ni diskutera ämnet så försök att diskutera vad ni tycker istället för att diskutera att den andre har fel.

Men personen gör ju en sak och sedan en annan i samma stycke. Kritiserar ändringar och tycker att man skall hålla sig till källmaterial för att sen säga att "bra" ändringar är ok.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av HenrikM:

Men personen gör ju en sak och sedan en annan i samma stycke. Kritiserar ändringar och tycker att man skall hålla sig till källmaterial för att sen säga att "bra" ändringar är ok.

Jag tror du missuppfattar innebörden något men kan såklart ha fel

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av HenrikM:

Hur f-n vet du nått om ring of powers kvalitet eller ändringar av en 30 sekunders filmsnutt? Och så är vi tillbaka till "de enda ändringar vi vet är hudfärgen på en alv och en dvärg"

Och rörande ditt första stycke så tycker jag att man borde föra in det i ett lexicon under uttrycket hypokrat.
"Ändringar är ok så länge jag tycker de är bra ändringar"

En perfekt summering till alla som tycker det är "för politiskt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av BritishTeaparty:

En perfekt summering till alla som tycker det är "för politiskt"

Men egentliga problemet är ju inte rasism eller hur politiskt det verkar vara. Poängen är att de ändrar för mycket, saker som var skrivna på ett sätt av en anledning för det passade i den världen.

Skulle vara lite som att skriva en serie om amerikanska inbördeskriget utan att få nämna slavar, eller klippa in massa svarta män som stred som samurajer i en historisk film från asien.

Vissa saker är ändringar för att ny publik ska känna sig inkluderade, som aktivt ändrar ’för mycket’ för att det ska kunna gå obemärkt förbi.

De de totalt missar är ju att dvärgarna är perfekta exempel på hen-väsen, Gimli kanske rent av är en kvinna. Inget jag vet om den karaktären i sig visar något annat (jag har inte lusläst alla böcker), det är ju det som är poängen med skägget. Man behöver inte raka en dvärg för att universumet ska tilltala alla, de har ju explicit sagt att målet med ändringarna är inklusion om du kollar i videon från ovan:

Självklart är videon vinklad, och snubben som gjort den riktigt extrem, men kolla på vad människorna som pratar om serien säger

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon233652:

Jag delar inte åsikten att de var okej filmer tyvärr. Ren skit om du frågar mig.

Om man vill göra något eget av någon annans verk så får man nog även räkna med kritik. Speciellt när det ser ut som ett mediokert påkostat fanfiction skapat av folk som inte bryr sig ett dugg om om böckerna egentligen

Kritik ja. En massa struntprat baserat på lite eller noll? Nej.

Kritiks syfte är att förbättra något och vara konstruktiv. Allt jag läste i den artikeln var meningslöst gnäll och påståenden utan grund.

Skrivet av anon233652:

Jag ser inte hur det är relevant. Det handlar inte endast om att man ändrar saker. Kolla på ursprunliga trilogin av lotr till exempel. De ändrade saker men de togs emot relativt bra ändå, ellerhur?

För att de var välgjorda. Detta är bara ett hån

Sorry men hur vet du hur slutprodukten här kommer att vara?

Skrivet av anon233652:

Så nu är man hypokrat för att man har olika åsiker? Skärp dig.

Men ja, man kan se tillräckligt av trailern för att se att det är mediokert. Jag har aldrig sagt att hudfärger är basen för att jag tycker som jag gör så lägg inte ord i munnen på mig.

Så du lyckas i ett klipp på en minut se hur hela serien kommer att se ut?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Skrivet av medbor:

Men egentliga problemet är ju inte rasism eller hur politiskt det verkar vara. Poängen är att de ändrar för mycket, saker som var skrivna på ett sätt av en anledning för det passade i den världen.

Skulle vara lite som att skriva en serie om amerikanska inbördeskriget utan att få nämna slavar, eller klippa in massa svarta män som stred som samurajer i en historisk film från asien.

Vissa saker är ändringar för att ny publik ska känna sig inkluderade, som aktivt ändrar ’för mycket’ för att det ska kunna gå obemärkt förbi.

De de totalt missar är ju att dvärgarna är perfekta exempel på hen-väsen, Gimli kanske rent av är en kvinna. Inget jag vet om den karaktären i sig visar något annat (jag har inte lusläst alla böcker), det är ju det som är poängen med skägget. Man behöver inte raka en dvärg för att universumet ska tilltala alla, de har ju explicit sagt att målet med ändringarna är inklusion om du kollar i videon från ovan:

https://www.youtube.com/watch?v=Zmb5RWhSMOc

Självklart är videon vinklad, och snubben som gjort den riktigt extrem, men kolla på vad människorna som pratar om serien säger

Alright kollade igenom videon, ja tror jag förstår din poäng. Alltså att man öppet och medvetet skriver kvinnliga roller eller ger roller till folk som inte ser forn nordiska ut. Jag tänker inte alls låtsas som om det inte skulle gå ifrån min egen tolkning av Tolkien världen.

När det kommer till att det är "politiskt" så tror jag kruxet är det här. För de som jag som antingen är obrydda eller för det så är den "politiska" tanken bakom saken så självklart god och konstiga är snarare hur man kan i alla fall i Sverige känna sig kränkt av den. Så när den kallas politisk så är det väll lika avvikande som om folk skulle gå igång på att kungens tal tog upp alla likas värde som om det vore marxistisk propaganda.

I slutet av dagen så är kostnaden av den här ändringen att det sticker sig i några petiga fans att se en svart alv. Och det vi får ut av det som samhälle är tjejer och barn till invandrare får se sig själva i karaktärer. Ja tror på det hela att de ungar som växer upp med den här serien kommer känna sig och vara mycket mer en del av Sverige till exempel än om vi var petiga med vilken hudfärg som fick finnas med i en tv serie

Permalänk
Medlem
Skrivet av BritishTeaparty:

Alright kollade igenom videon, ja tror jag förstår din poäng. Alltså att man öppet och medvetet skriver kvinnliga roller eller ger roller till folk som inte ser forn nordiska ut. Jag tänker inte alls låtsas som om det inte skulle gå ifrån min egen tolkning av Tolkien världen.

När det kommer till att det är "politiskt" så tror jag kruxet är det här. För de som jag som antingen är obrydda eller för det så är den "politiska" tanken bakom saken så självklart god och konstiga är snarare hur man kan i alla fall i Sverige känna sig kränkt av den. Så när den kallas politisk så är det väll lika avvikande som om folk skulle gå igång på att kungens tal tog upp alla likas värde som om det vore marxistisk propaganda.

I slutet av dagen så är kostnaden av den här ändringen att det sticker sig i några petiga fans att se en svart alv. Och det vi får ut av det som samhälle är tjejer och barn till invandrare får se sig själva i karaktärer. Ja tror på det hela att de ungar som växer upp med den här serien kommer känna sig och vara mycket mer en del av Sverige till exempel än om vi var petiga med vilken hudfärg som fick finnas med i en tv serie

Just bråket om hudfärg med alver känns så extremt, låt det för all del finnas alver som inte är kritvita. Men jag tror inte ändringarna stannar där. Kommer säkert finnas asiatiska dvärgar utan skägg, hober med små fötter, varför inte några flygande tefat eller rymdraketer också?

Är man villig att pilla på vissa saker för att inkludera till varje pris tror jag man lätt missar andra saker och går över gränser helt enkelt för man har slutat respektera källan till det man skriver om.

Det kan bli jättebra om fler känner igen sig, och att bredda publiken för denna magiska värld är inget problem alls för mig. Men att ändra källmaterialet bara för att inkludera känns fel för mig och som en brist på respekt. Jag tror det kan betyda att man tar sig för fria tyglar i andra aspekter då med... men det kanske kan bli bra ändå, vi får helt enkelt se

Permalänk
Medlem
Skrivet av BritishTeaparty:

Alright kollade igenom videon, ja tror jag förstår din poäng. Alltså att man öppet och medvetet skriver kvinnliga roller eller ger roller till folk som inte ser forn nordiska ut. Jag tänker inte alls låtsas som om det inte skulle gå ifrån min egen tolkning av Tolkien världen.

När det kommer till att det är "politiskt" så tror jag kruxet är det här. För de som jag som antingen är obrydda eller för det så är den "politiska" tanken bakom saken så självklart god och konstiga är snarare hur man kan i alla fall i Sverige känna sig kränkt av den. Så när den kallas politisk så är det väll lika avvikande som om folk skulle gå igång på att kungens tal tog upp alla likas värde som om det vore marxistisk propaganda.

I slutet av dagen så är kostnaden av den här ändringen att det sticker sig i några petiga fans att se en svart alv. Och det vi får ut av det som samhälle är tjejer och barn till invandrare får se sig själva i karaktärer. Ja tror på det hela att de ungar som växer upp med den här serien kommer känna sig och vara mycket mer en del av Sverige till exempel än om vi var petiga med vilken hudfärg som fick finnas med i en tv serie

Jag kan bara tala för mig själv; men jag associerar mig med välskrivna karaktärer, inte efter karaktärernas utseende eller kön. Vad du säger är att människor ska känna sig inkluderade för att de har samma geografiska ursprung, vilket är motsatsen till vad vi ska göra om vi ska ta vårat samhälle framåt. Hade detta varit ’Byggare Bob’ 3-10 år så hade mina åsikter varit annorlunda.
Jag tycker inte att Amazons politiska instick är en god handling. Det är likt ett barn som räddar en fisk genom att lyfta upp fisken från vattnet och krama det nu kvävande djuret. Avsikten kanske var god, men dåligt utförande.
Jag tror inte heller Amazon har som syfte att skapa ett mästerverk (eller att skapa konst överhuvudtaget). De vill kommersialisera LOTR och göra det så generiskt som möjligt för att maximera inkomsten.
Jag älskar film och jag vill ha konst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Itsnotme:

Jag kan bara tala för mig själv; men jag associerar mig med välskrivna karaktärer, inte efter karaktärernas utseende eller kön. Vad du säger är att människor ska känna sig inkluderade för att de har samma geografiska ursprung, vilket är motsatsen till vad vi ska göra om vi ska ta vårat samhälle framåt. Hade detta varit ’Byggare Bob’ 3-10 år så hade mina åsikter varit annorlunda.
Jag tycker inte att Amazons politiska instick är en god handling. Det är likt ett barn som räddar en fisk genom att lyfta upp fisken från vattnet och krama det nu kvävande djuret. Avsikten kanske var god, men dåligt utförande.
Jag tror inte heller Amazon har som syfte att skapa ett mästerverk (eller att skapa konst överhuvudtaget). De vill kommersialisera LOTR och göra det så generiskt som möjligt för att maximera inkomsten.
Jag älskar film och jag vill ha konst.

Instämmer helt.

Filmer kan inte fokusera på "Politisk korrekthet" och välskrivna karaktärer och handling samtidigt. Vad jag vet finns ingen serie/film som klarat av det. Därför vet jag att detta kommer bli en flopp.

Peacekeeper på HBO är ett bra exempel på en serie som vågar vara extrem, riktigt rasistiska kommentarer från en vit makt-karaktär, men man vet att han är ett asshole. Istället för att fega och låtsas att alla är bomullstussar som inte klarar av något.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Självklart är videon vinklad, och snubben som gjort den riktigt extrem, men kolla på vad människorna som pratar om serien säger

Här är originalet utan någon kommentator. Känsliga tittare varnas för extrema nivåer av cringe.

Det finns dock en positiv sak här. Alla negativa reaktioner. Kanske finns det visst hopp om mänskligheten ändå.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Här är originalet utan någon kommentator. Känsliga tittare varnas för extrema nivåer av cringe.
https://youtu.be/APQuy_mB1dw

Det finns dock en positiv sak här. Alla negativa reaktioner. Kanske finns det visst hopp om mänskligheten ändå.

Herregud xD Skämskudden är inte stor nog för detta.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Herregud xD Skämskudden är inte stor nog för detta.

"Sauron walks in and he's like YO!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Här är originalet utan någon kommentator. Känsliga tittare varnas för extrema nivåer av cringe.
https://youtu.be/APQuy_mB1dw

Det finns dock en positiv sak här. Alla negativa reaktioner. Kanske finns det visst hopp om mänskligheten ändå.

Jag klarade bokstavligen 15 sekunder, vadan är det för hemsk supercut i början? Ska ge det en chans till men om Amazon tror det där är rätt målgrupp, eller de som tycker dessa är coola är målgruppen, så blir ju serien allt närmare branten

Edit: en helt okej poäng som de har i videon är ju att LOTR-filmerna är väldigt mansdominerade, den typen av inklusion (mer kvinnor) i denna serien är jag helt för (men man behöver inte raka dvärgar för det)

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag klarade bokstavligen 15 sekunder, vadan är det för hemsk supercut i början? Ska ge det en chans till men om Amazon tror det där är rätt målgrupp, eller de som tycker dessa är coola är målgruppen, så blir ju serien allt närmare branten

Edit: en helt okej poäng som de har i videon är ju att LOTR-filmerna är väldigt mansdominerade, den typen av inklusion (mer kvinnor) i denna serien är jag helt för (men man behöver inte raka dvärgar för det)

Jag ser helst att de glömmer allt vad representation och inklusion heter, och bara fokuserar på en bra serie. Där bör ju förvisso finnas bra kvinnliga karaktärer, blir lite märkligt annars. Fast med tanke på att Amazon gör "mah gurrl Galadriel" till en svärdssvingande actionhjältinna så kommer det garanterat inte bli bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag ser helst att de glömmer allt vad representation och inklusion heter, och bara fokuserar på en bra serie. Där bör ju förvisso finnas bra kvinnliga karaktärer, blir lite märkligt annars. Fast med tanke på att Amazon gör "mah gurrl Galadriel" till en svärdssvingande actionhjältinna så kommer det garanterat inte bli bra.

Köper det, men att ha två kvinnor som pratar med varandra är ju inte att bryta med känslan av världen eller?

Skulle vara kul att se lite mer av hur världen hålls samman, hälften av varelserna bör ju vara ganska underrepresenterade i de existerande filmerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Köper det, men att ha två kvinnor som pratar med varandra är ju inte att bryta med känslan av världen eller?

Skulle vara kul att se lite mer av hur världen hålls samman, hälften av varelserna bör ju vara ganska underrepresenterade i de existerande filmerna

Jag ser inget problem med det i sig men jag gillar inte att det ska hittas på nya karaktärer. Nu kan jag förvisso tänka mig viss, begränsad, frihet med det i och med att källmaterialet inte är så uttömmande.
Peter Jackson liknade sin approach vid en historiker. Det är något som skulle passa här. Alltså, studera materialet i detalj för att sy ihop en rättvis dramatisering för "bioduken". Under de premisserna kan det funka att hitta på biroller för att supporta huvudkaraktärerna och göra att världen känns mer levande.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av DasIch:

Fast med tanke på att Amazon gör "mah gurrl Galadriel" till en svärdssvingande actionhjältinna så kommer det garanterat inte bli bra.

Är det bara jag som har en väldigt tydlig minnesbild av Galadriel som just en rebellisk svärdsvingande hjältinna…typ? 🤔
Speciellt under första och andra tidsåldern.

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord