GPU fläktar startar och stannar under load

Permalänk
Medlem

GPU fläktar startar och stannar under load

Hallå!

Bytte ut mina fläktar på grafikkortet här om dagen då ena var trasig. Märkte nyss att när jag spelar eller stressar GPUn så varvar fläktarna upp för att sedan varva ner, sen fortsätter det så.

På de gamla fläktarna står det 12V DC 0.50 AMP. Och på de nya 12V DC 0.40 AMP.

Vad jag läst online ska det funka, men det kanske det inte gör? Någon som kan det här?

Här är video på GPUn under load: https://streamable.com/42lfrv

Permalänk
Medlem

Vad som händer är att dina nya fläktar lättare varvar upp då dom har mindre motstånd för spänningen originalfläktarna är gjorda för.
Ditt grafikkort förstår inte att du bytt fläktarna så det matar på spänning som vanligt.
Gör en ny jämnare fläktkurva i MSI Afterburner.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad som händer är att dina nya fläktar lättare varvar upp då dom har mindre motstånd för spänningen originalfläktarna är gjorda för.
Ditt grafikkort förstår inte att du bytt fläktarna så det matar på spänning som vanligt.
Gör en ny jämnare fläktkurva i MSI Afterburner.

Tack! Skall testa!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Vad som händer är att dina nya fläktar lättare varvar upp då dom har mindre motstånd för spänningen originalfläktarna är gjorda för.
Ditt grafikkort förstår inte att du bytt fläktarna så det matar på spänning som vanligt.
Gör en ny jämnare fläktkurva i MSI Afterburner.

Ok så har testat lite olika kurvor men vet inte om jag hänger med. Oavsett vilken kurva jag väljer och i vilken fart fläktarna går så varvar den upp och ner. Både i idle och load. Lägger jag kurvan helt spikrak så har jag fortfarande kvar problemet.

Permalänk
Medlem

Om du sätter ett statiskt värde på 50% stannar dom på 50% då eller dom varvar fortfarande upp och ned?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Om du sätter ett statiskt värde på 50% stannar dom på 50% då eller dom varvar fortfarande upp och ned?

Hade satt statiskt på 40%, nu när jag testade 50% så verkar de hålla jämt.

EDIT: Nej det verkar hända fortfarande fast med längre mellanrum...