The Lord of the Rings: The Rings of Power

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Satariel:

Jaha det hade jag helt missat det med snön och ja det där hoppet har jag stört mig på mycket måste jag säga men det får ju då sin förklaring nu då. Är det någonsin uttalat i filmerna varför Alver väger mindre? Om det är enligt lore så är det naturligtvis helt ok men dom kanske borde ha undvikit att visa just det knivhoppet i trailern eftersom om jag förstått det rätt så behöver Amazon få med alla på tåget om det här ska bära sig och den outbildade massan (med mig i spetsen) som då inte är bekant med aktuell lore i fallet kommer ju då sannolikt göra samma tolkning som jag gjorde att något känns fel. Men överlag så ser det helt fantastiskt ut och kommer nog bli bättre än GOT i slutändan.

Det har inget med vikt att göra, då jag antar att alverna fortfarande faktiskt har en massa. Annars är det svårt att slåss hand to hand combat (som hans wrestling move i slutet på klippet).

Men det är stor skillnad på att inte göra fotavtryck i snön och att kunna hoppa omkring motsvarande "viktlöst".

Kan han också hoppa ner från 10 meters höjd oskadd?

Kan de konstruera vingar som han kan flappa omkring med och därmed flyga?

Jag tyckte den där scenen i Hobbit var fruktansvärt dålig, men filmerna var redan så kassa så det spelade inte så stor roll egentligen

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Det har inget med vikt att göra, då jag antar att alverna fortfarande faktiskt har en massa. Annars är det svårt att slåss hand to hand combat (som hans wrestling move i slutet på klippet).

Men det är stor skillnad på att inte göra fotavtryck i snön och att kunna hoppa omkring motsvarande "viktlöst".

Kan han också hoppa ner från 10 meters höjd oskadd?

Kan de konstruera vingar som han kan flappa omkring med och därmed flyga?

Jag tyckte den där scenen i Hobbit var fruktansvärt dålig, men filmerna var redan så kassa så det spelade inte så stor roll egentligen

Du har såklart rätt det är inte vikt utan är väl något magiskt kanske? Detta är nog dock ett av de fall där något funkade bättre i bokform än när man faktiskt måste försöka visa det praktiskt.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Jaha det hade jag helt missat det med snön och ja det där hoppet har jag stört mig på mycket måste jag säga men det får ju då sin förklaring nu då. Är det någonsin uttalat i filmerna varför Alver väger mindre? Om det är enligt lore så är det naturligtvis helt ok men dom kanske borde ha undvikit att visa just det knivhoppet i trailern eftersom om jag förstått det rätt så behöver Amazon få med alla på tåget om det här ska bära sig och den outbildade massan (med mig i spetsen) som då inte är bekant med aktuell lore i fallet kommer ju då sannolikt göra samma tolkning som jag gjorde att något känns fel. Men överlag så ser det helt fantastiskt ut och kommer nog bli bättre än GOT i slutändan.

Här kan du förkovra dig i allt som har med alver att göra
https://lotr.fandom.com/wiki/Elves

TL;DR
"Elves are light of foot, can travel long distances without leaving tracks, and often can walk lightly across snow where the boots of Men would sink.[20] They do not require sleep, but are able to enter a waking meditative state to regain their strength which means they can be exhausted and tire.[21] Although the Elves are more resistant to adverse environments and lack of food than Men, they can succumb to them thus Elves do require sustenance."

PS. läste lite snabbt och fick förklaring till varför alver ser så feminina ut. Det var också enligt lore

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Här kan du förkovra dig i allt som har med alver att göra
https://lotr.fandom.com/wiki/Elves

TL;DR
"Elves are light of foot, can travel long distances without leaving tracks, and often can walk lightly across snow where the boots of Men would sink.[20] They do not require sleep, but are able to enter a waking meditative state to regain their strength which means they can be exhausted and tire.[21] Although the Elves are more resistant to adverse environments and lack of food than Men, they can succumb to them thus Elves do require sustenance."

PS. läste lite snabbt och fick förklaring till varför alver ser så feminina ut. Det var också enligt lore

Där ser man.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Fick en jävla Narnia känsla när jag såg trailern. Något känns väldigt off.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem

Jag tycker trailern ser cool ut. Ser fram emot att se resultatet.

Nästa blir att se hur dom gör med loren.
Följer dom den eller kasta den ut genom fönstret.

Synd om dom ändrar till något som inte stämmer. Som exempel... censur.....
Jrr Tolkien kommer då att vända sig i graven.

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Som en disney+ show med lite stänk amazon, inget att bry sig om, hoppas jag har fel.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Satariel:

Jaha det hade jag helt missat det med snön och ja det där hoppet har jag stört mig på mycket måste jag säga men det får ju då sin förklaring nu då. Är det någonsin uttalat i filmerna varför Alver väger mindre? Om det är enligt lore så är det naturligtvis helt ok men dom kanske borde ha undvikit att visa just det knivhoppet i trailern eftersom om jag förstått det rätt så behöver Amazon få med alla på tåget om det här ska bära sig och den outbildade massan (med mig i spetsen) som då inte är bekant med aktuell lore i fallet kommer ju då sannolikt göra samma tolkning som jag gjorde att något känns fel. Men överlag så ser det helt fantastiskt ut och kommer nog bli bättre än GOT i slutändan.

Skrivet av Lagerlöf:

Det har inget med vikt att göra, då jag antar att alverna fortfarande faktiskt har en massa. Annars är det svårt att slåss hand to hand combat (som hans wrestling move i slutet på klippet).

Men det är stor skillnad på att inte göra fotavtryck i snön och att kunna hoppa omkring motsvarande "viktlöst".

Kan han också hoppa ner från 10 meters höjd oskadd?

Kan de konstruera vingar som han kan flappa omkring med och därmed flyga?

Jag tyckte den där scenen i Hobbit var fruktansvärt dålig, men filmerna var redan så kassa så det spelade inte så stor roll egentligen

Skrivet av Satariel:

Du har såklart rätt det är inte vikt utan är väl något magiskt kanske? Detta är nog dock ett av de fall där något funkade bättre i bokform än när man faktiskt måste försöka visa det praktiskt.

Har för mig att det har med deras härkomst att göra. De är ju inte från Arda utan Valinor och beskrivs som ”lättfotade(!)” (light of foot). Om det är en tillfällig förmåga att kunna bryta mot Ardas fysiska lagar som tyngdlagen eller att man helt enkelt väger lite beskrivs inte så bra i böckerna men kommer inte ihåg vad som skrevs i silmarillion

Edit: pffft, tvåa på bollen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Questions. Questions that need answering:

* Sagan om ringen-filmerna var kanske inte renodlade "vuxenfilmer". Jag vet inte ens vad definitionen av en vuxenfilm innebär och om det är viktigt. Men denna tv-serie verkar långt ifrån. En viskande barn-röst som voice-over? Barn-skådisar?

Vuxenfilmer är väl någonting helt annat.!?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syyynd:

Jag har noll förväntningar.
Håller de sig till source materialet kan det bli bra, men det verkar som allt ska morderniseras/anpassas till dagens klimat, så flera från produktionen kommer säkert vara in och peta på massa onödigt som förstör. Fortfarande knäckt av hur illa min favorit bokserie Wheel of Time blev behandlad.

Skrivet av superapan:

Om man slaviskt behöver hålla sig till material från 50-talet blir det genast problem. Måste man sitta med böckerna som referens till allt, och får det absolut inte bygga vidare på något nytt koncept i universumet?

Skrivet av anon259487:

Tragiskt att man ska förstöra gammalt källmaterial endast för att vara politiskt korrekt under dagens rådande klimat. Varför inte skriva nya originella historier där man kan ha vilka karaktärer man vill? Ogillar starkt att man ska ändra på detta viset i etablerat material. Det tjänar inget syfte alls förutom att öka mångfalden i vad man anser är "problematiskt" källmaterial.

Jag tyckte det var uttalat långt innan trailers släpptes att de tvunget behövde förändra saker för att inte klampa in på det material som de inte licensierat från Tolkien estate. De får alltså inte följa hela källmaterialet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

Jaha det hade jag helt missat det med snön och ja det där hoppet har jag stört mig på mycket måste jag säga men det får ju då sin förklaring nu då. Är det någonsin uttalat i filmerna varför Alver väger mindre? Om det är enligt lore så är det naturligtvis helt ok men dom kanske borde ha undvikit att visa just det knivhoppet i trailern eftersom om jag förstått det rätt så behöver Amazon få med alla på tåget om det här ska bära sig och den outbildade massan (med mig i spetsen) som då inte är bekant med aktuell lore i fallet kommer ju då sannolikt göra samma tolkning som jag gjorde att något känns fel. Men överlag så ser det helt fantastiskt ut och kommer nog bli bättre än GOT i slutändan.

Samtidigt väldigt tråkigt om filmen/serien ska explicit förklara allting. Hoppas verkligen inte det är en väg som man väljer att gå.

Permalänk
Inaktiv

Känns som denna serie är mer grundad på förakt till Tolkien än kärlek. De vill bara ändra och förstöra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon279748:

Känns som denna serie är mer grundad på förakt till Tolkien än kärlek. De vill bara ändra och förstöra.

De borde bara kallat den något annat. För det är inte LOTR iaf

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

De borde bara kallat den något annat. För det är inte LOTR iaf

Det är ju andra åldern denna serie handlar om.
Inte tredje som LOTR-böckerna utspelar sig i.
Så detta är definitivt inte LOTR.

Även om det fortfarande kanske handlar om ringar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sidde:

Det är ju andra åldern denna serie handlar om.
Inte tredje som LOTR-böckerna utspelar sig i.
Så detta är definitivt inte LOTR.

Även om det fortfarande kanske handlar om ringar.

Man hade ju trott att det är Lord of the Rings när det heter Lord of the Rings. Men Lord of the Rings: Rings of Power är alltså inte Lord of the Rings?

Nice!

Jag får väl förtydliga mitt inlägg och skriva att den här serien har ingenting med Tolkiens värld (som Lord of the Rings och Hobbit bl a utspelar sig i) att göra.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

De borde bara kallat den något annat. För det är inte LOTR iaf

Helt korrekt, det är inte LoTR som utspelar sig under TA3018 till FA120 (om man tar med att den berättar att aragorn dör)
Denna serie är någon gång under Second Age som är en 3400 års tidsera innan third age som är 3019 år lång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Man hade ju trott att det är Lord of the Rings när det heter Lord of the Rings. Men Lord of the Rings: Rings of Power är alltså inte Lord of the Rings?

Nice!

Jag får väl förtydliga mitt inlägg och skriva att den här serien har ingenting med Tolkiens värld (som Lord of the Rings och Hobbit bl a utspelar sig i) att göra.

Det håller jag med om, dvärg kvinnor som inte har skägg har inget i Middle earth att göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HenrikM:

Det håller jag med om, dvärg kvinnor som inte har skägg har inget i Middle earth att göra.

De kanske hade extremt bra barberare dock. En konst som sen glömdes bort till tredje tidsåldern

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Jag kommer att se den. Dock längtar jag mer till Halo och The Orville

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem

Tyckte att det såg intressant ut (såg den utan ljud). Ska se den.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Man hade ju trott att det är Lord of the Rings när det heter Lord of the Rings. Men Lord of the Rings: Rings of Power är alltså inte Lord of the Rings?

Nice!

Jag får väl förtydliga mitt inlägg och skriva att den här serien har ingenting med Tolkiens värld (som Lord of the Rings och Hobbit bl a utspelar sig i) att göra.

Det är definitivt Tolkiens värld, men några tusen år innan och i helt andra "länder".
Men boken(trilogin) Lord of the Rings är inte hela tidsperioden eller hela Tolkiens värld.
Tänk dig en spindelmannen-film, men utspelar sig i antikens grekland eller för att göra en bättre liknelse kanske på Atlantis.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sidde:

Det är definitivt Tolkiens värld, men några tusen år innan och i helt andra "länder".
Tänk dig en spindelmannen-film, men utspelar sig i antikens grekland

Jag är 99.9 % säker på att alla har koll på detta redan, inklusive jag själv. Det har ingenting med saken att göra för min del i alla fall.

Och nej, det är verkligen inte samma sak som att jämföra nutid med hur vi hade det för 3 000 år sedan.

Snarare att jämföra med en annan fantasyvärld, t ex ASOIAF, och se att det inte riktigt händer något på flera tusen år.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag är 99.9 % säker på att alla har koll på detta redan, inklusive jag själv. Det har ingenting med saken att göra för min del i alla fall.

Och nej, det är verkligen inte samma sak som att jämföra nutid med hur vi hade det för 3 000 år sedan.

Snarare att jämföra med en annan fantasyvärld, t ex ASOIAF, och se att det inte riktigt händer något på flera tusen år.

Med så olika uppfattningar tror jag också det förklarar hur olika våra förväntningar av denna serie är.
Och kanske då direkt blir kopplad till om vi blir nöjda eller mindre nöjda.

Jag ser fram emot serien, det kan inte vara sämre än att jag slutar följa den.
Skadar ingen att de skapas massa serier om detta ämne.

Permalänk
Medlem

Om Tolkien fans är irriterade över att nya förändringar förstör Tolkiens värld som Tolkien spenderade större delen av sitt liv på att bygga på, Tolkien fantiserade/kom på nya världar, språk, kulturer, raser, sagoväsen, politik... Alltså Tolkien, skapade NYA språk, egen uttal av ord, hur dom skrevs osv osv...

Om då Tolkien fansen är upprörda över JUST detta livsverk förstörs.

Ett exempel, i Tolkiens värld är det beskrivit att dvärgarnas kvinnor lever långt in i bergen skyddade från omvärlden.
Att ALLA dvärgar även kvinnor har skägg, från dagen föds så har dom skägg.
Det är även en extrem skam att få skägget avrakat, och heder är något som dvärgar värderar högre än sina liv i deras kultur.

Finns andra exempel om vad som är fel i trailern... men det var bara ett kort exempel.
Jag kan förstå folk som inte har någon som helst kolla på Tolkien inte bryr sig, men folk som brinner är FAN's för detta, låt dom älska det, låt dom ha passion för Tolkien.

Om då en TV serie, kommer och gör en skit trailer/TV serie som då går raka motsatsen mot vad Tolkien har sagt/skrivit, då ska inte de som älskar Tolkien få lov att förklara varför detta är fel, inte få yttra sina röster och förklara varför detta är fel?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Och allt vad jag har skrivit är högst relevant till tråden, allt handlar om trailern, och varför vissa kanske inte är så positiva till trailern.

Kommentarer om hur forumet modereras hänvisas till feedback-delen.
Visa signatur

www.TWITCH.tv/WOLFBANE/
🗄️Corsair Carbide Air 540 🔲Ryzen 7 7800X3D 🏬Gigabyte X670 Gaming X AX 💾 M2 2TB Samsung 980 Pro 🎞️G.Skill Z5 Neo 64GB, 6000MHz, CL30🔌FD R2 1000W 📺GTX 1080 🖱️Mionix Naos 8200 ⌨️Ducky Shine 4 🎧Sennheiser 595 🎤EV RE20 🎤Shure SM7B 🎤AT 2035 🎤Blue Yeti 📹Logitech c922 c920, c910 +mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheWolfbane:

Om Tolkien fans är irriterade över att nya förändringar förstör Tolkiens värld som Tolkien spenderade större delen av sitt liv på att bygga på, Tolkien fantiserade/kom på nya världar, språk, kulturer, raser, sagoväsen, politik... Alltså Tolkien, skapade NYA språk, egen uttal av ord, hur dom skrevs osv osv...

Om då Tolkien fansen är upprörda över JUST detta livsverk förstörs.

Ett exempel, i Tolkiens värld är det beskrivit att dvärgarnas kvinnor lever långt in i bergen skyddade från omvärlden.
Att ALLA dvärgar även kvinnor har skägg, från dagen föds så har dom skägg.
Det är även en extrem skam att få skägget avrakat, och heder är något som dvärgar värderar högre än sina liv i deras kultur.

Finns andra exempel om vad som är fel i trailern... men det var bara ett kort exempel.
Jag kan förstå folk som inte har någon som helst kolla på Tolkien inte bryr sig, men folk som brinner är FAN's för detta, låt dom älska det, låt dom ha passion för Tolkien.

Om då en TV serie, kommer och gör en skit trailer/TV serie som då går raka motsatsen mot vad Tolkien har sagt/skrivit, då ska inte de som älskar Tolkien få lov att förklara varför detta är fel, inte få yttra sina röster och förklara varför detta är fel?

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Och allt vad jag har skrivit är högst relevant till tråden, allt handlar om trailern, och varför vissa kanske inte är så positiva till trailern.

När du skriver så där utförligt och förklarande så är det nog ingen som protesterar eller säger att du inte får säga din åsikt.
Men denna rant och användandet av diverse ord som har ett ursprung från *bort/mod* och även tenderar att vara misogyna, de är ganska tråkiga och är inte konstruktiva utan flyttar fokus till något annat.

Ditt inlägg var väl ett perfekt exempel på hur man kan skriva och förklara sin ståndpunkt och varför. Mycket bra inlägg!
Nu kan jag till och med respektera din åsikt även om jag inte bryr mig lika mycket om det finns skägg eller att den italienska alven egentligen borde vara en norrbottning.

§1.5-formulering /Kent, forumledare
Permalänk
Medlem

Jag tycker folk tolkar ALLDELES för hårt från denna korta teaser. Det enda jag kan tolka är att den ser bättre ut än vad WoT-trailerserna gjorde iaf, mer än så är jävligt svårt att säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

Samtidigt väldigt tråkigt om filmen/serien ska explicit förklara allting. Hoppas verkligen inte det är en väg som man väljer att gå.

Det kan jag hålla med om men samtidigt så när det rör större saker som att en alv kan hoppa på stenar som i ett TV-spel från 80-talet så hade det kanske inte skadat med någon sorts förkunskap för tittaren innan scenen.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem

Jag tycker det såg bra ut. Lite för cleant kanske....men så länge serien är bra handlingsmässigt så blir det nog bra.
Att dvärgkvinnorna saknar skägg är för mig ingen katastrof.
Hade älskat att de haft skägg måste jag lägga till, speciellt om det kommer vara dvärgbarn med i serien 😀

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Satariel:

Det kan jag hålla med om men samtidigt så när det rör större saker som att en alv kan hoppa på stenar som i ett TV-spel från 80-talet så hade det kanske inte skadat med någon sorts förkunskap för tittaren innan scenen.

Ja, om bara någon hade skrivit en eller flera böcker på ämnet…

Skämt åsido så vet vi ju inte hur/om man kommer förklara olika saker, serien är ju inte släppt ännu

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av UndaC:

Man undrar ju lite vad alla pengarna gått åt

Antar en hel del CGI, nu tycker jag inte the hobbit är så dålig som en del uttrycker men där lyckades de inte riktigt heller med en övertygande CGI. Känns lite samma här. Livlöst på något sätt, även om det är estetiskt vackert. Svårt att beskriva. Det märker man inte av i originaltribologin fast den är med åren.

Jag tänker inte ge upp hoppet än dock, 1 minut är ingenting i en hel serie.