Hur mycket lägger du på mjukvara?

Permalänk
Medlem

Svarade också 3000:- , redan spenderat det här året på:

Horizon: forbidden west digital deluxe edition ps5 949:-
Lego star wars: the Skywalker saga deluxe edition pc 500:-
Miles morales ultimate edition ps5 639:-
Forspoken digital deluxe edition ps5 1049:-
Elden ring 500:- pc

Blir nog även dying light 2 och gran turismo 7 framöver + andra som ens är spikat än

Permalänk
Medlem

3k+
PC
Android

PC: Rimligen över 3k, det blir ganska många spel per år (främst hos GOG och Steam, backloggen växer kontinuerligt), och diverse programvara (inklusive donationer till LibreOffice, Firefox och Thunderbird som jag brukar göra var eller varannat år).

Android: Inte mycket per år; ett fåtal appar (varav 0 spel), senast en livstidslicens för en riktigt bra väderapp. Just ja, jag donerar kontinuerligt till LineageOS via Patreon också, det hade jag nästan glömt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd

3-4000kr förra året. Mestadels Switch spel

"Zelda" Age of Calamity 309kr och 499 på Dying Light 2 hittills i år

Blir väl beg Mario Kart 8 Deluxe till Switch näst och dess DLC paket

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Tror jag brukar hålla mig <1000kr. Endast PC-spel, köper i princip aldrig nya spel, och ofta spel som inte kostade "fullpris" ens när de var nya.

Edit:

Skrivet av Trihxeem:

Betalar bara för spel, ffxiv cirkus 250kr/mån.
Köpte en massa spel förr på steam som jag fortfarande inte har spelat sedan fick jag ffxiv och sedan dess har jag inte köpt mycket annat.
Edit: känns som en ganska billig hobby sett till kostnad per timme
https://i.imgur.com/Gh8tv68.png

Wow! Planerar du något speciellt för när det fyller 20'000 timmar?

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Räknar inte med spel då jag inte ser de som "mjukvara"

Köpte en W7 licens för massa år sedan, följde med i 3 byggen sen uppgraderades till W10 och ligger nu på denna datorn, så den blir inte många kronor/år. Tror den kostade typ 1200:-

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Betalar bara för spel, ffxiv cirkus 250kr/mån.
Köpte en massa spel förr på steam som jag fortfarande inte har spelat sedan fick jag ffxiv och sedan dess har jag inte köpt mycket annat.
Edit: känns som en ganska billig hobby sett till kostnad per timme
https://i.imgur.com/Gh8tv68.png

Mycket afk timmar det dar är ju mer en 2 hela år i ett endast ett spel tyckte min dryga 2000 timmar på CS:GO var extremt mycket.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Köper oförskämt få spel. Spelar bara samma gamla dängor om och om igen (OSRS, Diablo 3, Borderlands 2 och 3, League) bortsett från att jag köpte WoW:Shadowlands häromdagen

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av medbor:

Vad är det för appar folk spenderar pengar på till Android? Jag har som sagt aldrig köpt en app eller in-app-grejer...

Hälften säger ju att det är deras sekundära spenderingsplattform efter PC...

Jag köpte OBD2 programmet "Torque" eller vad det heter för 30 kr till min telefon. En investering som förmodligen sparat mig många hundralappar hittills.

Förtydligande
Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Tror jag brukar hålla mig <1000kr. Endast PC-spel, köper i princip aldrig nya spel, och ofta spel som inte kostade "fullpris" ens när de var nya.

Edit:
Wow! Planerar du något speciellt för när det fyller 20'000 timmar?

Hehe får se när det blir, spelar inte lika mycket nu. Är en filthy casual

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Joakim99, som svar på din fråga, om man bara installerar de programmen som finns i förråden så är de gratis, men det finns program som kostar. Men jag använder bara de program som finns i förråden.

Permalänk
Medlem

Över 3000 kr - Oj, har inte summerat men många månader går mer än 3k ja.
Classic Amiga främst spel
PlayStation 1-5 spel
8 andra plattformar förutom ovan med och sen PC också. Hmmm det är spelsamlande men nästan hoarding. Kanske dags att utvärdera de dåliga vanorna.

Permalänk
Medlem

Säkert över 3000kr totalt. Mest spel på Switch.

Permalänk
Medlem

Över 3000 på ett år... har bara nu i februari spenderat lite över 1000 på Steamspel Annars är nog Nintendo Switch den sekundära även om jag inte köpt något spel till den på över ett år. Har aldrig någonsin köpt något för mobilen (android) vad jag kommer ihåg.

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Räknar inte med spel då jag inte ser de som "mjukvara"

Köpte en W7 licens för massa år sedan, följde med i 3 byggen sen uppgraderades till W10 och ligger nu på denna datorn, så den blir inte många kronor/år. Tror den kostade typ 1200:-

Spel är mjukvara, och nästan alla andra skriver explicit ut dessa utgifter. Anledningen att jag inte bara frågade om spel är för att jag ville kolla andra plattformar med appar och sånt också. Du gör såklart som du vill, men spel var meningen att vara inkluderade från min sida i alla fall

Permalänk

Köper spel och musikinspelningsprogram och ljudbibliotek till PC, extremt sällan appar till mobil, köpt något lexikon och någon app eller två för att plugga kinesiska.
Känns som att inte bara jag saknade quest eller liknande för vr köp? Kommer köpa spel till min Quest 2 detta år för säkert 2000.

Har en lista på vad jag är sugen på att just nu, folk verkar ju inte tro att det finns spel att köpa till VR så kan ju klistra in min om någon är nyfiken på vad som finns.

---Köpt---
Resident Evil 4 - 400kr
In death unchained - 300kr
Ancient Dungeon - 200kr
bait! free
rec room - free
vr chat - free

---Tier 1---
Ultrawings 2 - 250kr
SimplePlanes VR - 100kr
Saints and sinners - 400kr
Song in the Smoke - 300kr
Lies beneath (horror anime) - 300kr
Real VR Fishing - 200kr
Eleven Table Tennis - 200kr
Beat Saber quest - 300kr

---Tier 2---
Warplanes: WW1 Fighters - 200kr
Demeo (dungeons and dragons) - 300kr
blade and sorcery nomad - 200kr
Walkabout Mini Golf - 150kr
Sniper Elite VR - 300kr
Cosmodread (roglite horror fps) - 150kr
Gorn
Travis saves the universe
moss
Onward
pavlov
Audio Trip
apex construct (pilbåge)
phantom cover ops (kayak stealth)

---Tier 3---
Jurassic World aftermath
Population one (fps battle royal?)
Fishermans Tale (story walker)
Contractors (fps)
Myst
Crashland (wave shooter)
Zombie land headshot fever (wave shooter)
the room vr
Robot recall
Until You Fall (puch out)
A Township Tale (mmo)
Crisis vrigade 2
Gunman Contracts - Chapter 1 (HL Alex mod)
harvest vr free (puzzle)
cactus cowboy portal vr (puzzle, portal)

Permalänk
Medlem

Valde 1000-3000.

Prenumeration på Lightroom Classic/Photoshop står för den största kostnaden. Enda prenumerationstjänsten jag någonsin kommer ha.

Sedan blir det några DLCs eller cosmetika till spel. Köper i regel inga dyra spel. Aldrig köpt något över 500 och de flesta för under 300. Ofta på rea dessutom.

Program är det extremt sällan jag införskaffar. Kör oftast med gratis/opensource. Dyraste till Android var SkySafari Pro (version 1) för över 500. Men den har jag kört sedan dess och det var herrans massa år sedan den införskaffades.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad är det för appar folk spenderar pengar på till Android? Jag har som sagt aldrig köpt en app eller in-app-grejer...

Hälften säger ju att det är deras sekundära spenderingsplattform efter PC...

spotify

Visa signatur

Kinnarps 8000

Permalänk
Medlem

De blir nog 1-2 AAA spel om året (sällan precis vid släpp dock då jag helst väntar in första patcharna) sen några indie-spel på det. Fysisk disk till PS4:an och (tyvärr) digitalt på PC.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av medbor:

Vad är det för appar folk spenderar pengar på till Android? Jag har som sagt aldrig köpt en app eller in-app-grejer...

Hälften säger ju att det är deras sekundära spenderingsplattform efter PC...

har man barn så....:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Betalar bara för spel, ffxiv cirkus 250kr/mån.
Köpte en massa spel förr på steam som jag fortfarande inte har spelat sedan fick jag ffxiv och sedan dess har jag inte köpt mycket annat.
Edit: känns som en ganska billig hobby sett till kostnad per timme
https://i.imgur.com/Gh8tv68.png

Herre gud de är ju över 2 år spel timmar på ett spel

Permalänk

För mig är den helt klart största utgiften Applikationskostnaden för mitt med Adobe Suiten, bokföringsapplikationer osv.
Resten blir nästan obefintligt i jämförelse 😂

Visa signatur

http://www.solliefoto.se - En hobbyfotografs hem - Datorsystem:
Många, har tappat räkningen....

Permalänk
Medlem

Så hälften lägger över 1000kr per år, 25% lägger under 250kr, sista 25% lägger däremellan...

Ca 3 av 4 har PC som primär plattform för utgifterna

1/6 lägger endast pengar på PC-mjukvara, men mer än hälften lägger mycket på mobilerna också.

Android är ca 2.5 gånger större än iOS sett till spenderingar, och konsolerna ligger på ca 25% (och förvånande jämnt mellan dem känns det som)

Permalänk
Avstängd

Väntar på steam sales, men säkert en 5-6000kr/år.
Men räknar jag in program jag köper in i mitt AB, tja, då får man lägga in 2 x Adobe CC konton, VS.Net Professional, så det blir väl kanske en 30k till.

Permalänk

Eftersom jag personligen aldrig har haft ett spel installerat i någon av mina datorer. Vilket efter lite fundering är fel då jag minns min älskade Leisure Suit Larry. Om det nu var PC-spel eller Atari-spel?

Men, nej... jag lägger inga slantar över huvud taget på mjukvara. När jag köper dator, nästan alltid begagnad, så ser jag till att det finns legala versioner installerat i datorn jag köper.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com