Permalänk
Medlem

Värd 2000kr mer?

Beställde, som många andra, den här datorn för 8 890kr på mellandagsrean:

https://www.amazon.se/gp/product/B08GTH8KYD/ref=ppx_yo_dt_b_a...

Lite sugen på den här istället för 2000kr mer:

https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/barbar-gamingd...

Som sagt 2000kr mer men bättre processor, bättre GPU och går att ladda via USB c om jag förstår det rätt och något högre frekvens på skärmen om det har någon större betydelse.
Egentligen räcker den första för mina ändamål så som enklare bildredigeringen i Photoshop, vanlig surf och enklare spel som Starcraft 2 och liknande. Dock är det bra om den är hyfsat framtidssäker, allround och man slipper den mindre snygga loggan på locket. Om någon av grabbarna skulle få för sig att spela lite tyngre spel så gör det ju inget om den är lite vassare också.
Är den andra datorn värd 2000kr mer för mina ändamål?

Permalänk
Medlem

Den första står att den kostar 25k. Andra finns som fyndvara, 1500kr rabatt. Prismässigt skulle jag nog säga att det är värt det, dock duger den första för dina ändamål så om det är värt de pengarna kan bara du svara på. Skiljer det bara 500kr hade jag lätt kört på den andra

Visa signatur

Tröttnat på att ha signatur

Permalänk
Medlem

TS skriver ju att laptopen blev köpt för 8,900 och att skillnaden är ca 2,000 kr (Legion 5 med RTX3060 har tidigare hittats för ca 10,600 kr och kommer säkert att reas ut igen i.o.m. kommande nysläpp).

Här är en bra jämförelse mellan GPU:erna, dock gäller det då båda GPU har full TGP vilket Razer:n inte har, den är en strypt Max-Q-version vilket alltså presterar något sämre än jämförelsen i videon.
Så prisskillnaden blir väl runt 20% medan prestandaskillnaden i spel i snitt verkar vara över 35% så på pappret ser det ut som en bra uppgradering, ifall du fortfarande har öppet köp alltså.

I tillägg till bättre prestanda per krona så borde andrahandsvärdet vara aningen bättre på den nyare modellen.
RTX2060 är väl redan snart 3 år gammalt.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Det blev lenovo, dyrare men bättre på i princip allt, förutom chassit och vikt möjligen. Fullstort tangentbord med numpad, skönare tangenter(testade razer på mediarkt), ingen logga på skärmen, iaf inte som razer mm.
Dessutom ingick Office 365 i ett år, om man värdesätter det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ojva:

Det blev lenovo, dyrare men bättre på i princip allt, förutom chassit och vikt möjligen. Fullstort tangentbord med numpad, skönare tangenter(testade razer på mediarkt), ingen logga på skärmen, iaf inte som razer mm.
Dessutom ingick Office 365 i ett år, om man värdesätter det.

Det var nog bra att du inte köpte Razer, har en Blade Stealth (2019, MX150) som är stendöd, det knäppte till och sen startade den inte alls.
Batteriet hade svällt så bytte det men fortfarande stendöd...