Väldigt långsam start Windows 10

Permalänk
Inaktiv

Väldigt långsam start Windows 10

När jag startade datorn idag kom jag till Windows loggan och de snurrande vita prickarna !

Så jag återställde med en image från en backup jag lyckligtvis gjort för några dagar sedan !
Problemet visade sig till slut vara att datorn funkar men tar flera minuter på sig att starta inkusive bootsekvensen !

Därefter har jag gjort följande utan framgång:

1. Återställt BIOS !
2. Uppdaterat BIOS
3. Kollat SSD
4. Viruskollat

Någon som har kännedom om detta ?

Permalänk
Medlem

Låter som att det kan vara en driver eller annat som bråkar, kolla event viewer i Windows för att se om det är några Erfors eller fullt med varningar som ser udda ut

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ferrat:

Låter som att det kan vara en driver eller annat som bråkar, kolla event viewer i Windows för att se om det är några Erfors eller fullt med varningar som ser udda ut

Jag läste någonstans om någon som hade samma problem och hade problem med Intels Intel® Rapid Storage Technology och avinstallerade därför det !
Hjälpte dock inte mitt problem !

Har inte särskilt koll på Loggboken och hur den funkar i nuläget !
Vet inte vart man ska kolla för att hitta rätt information !

Permalänk
Medlem

Låter som en USB enhet som krånglar.

Edit:
Ja som ovan nämnt så kan vara en disk som har problem och då den timmar ut. SMART errors ska man du då kolla på. De är inkonsekventa men bättre än inget att titta på.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hACmAn:

Låter som en USB enhet som krånglar.

Edit:
Ja som ovan nämnt så kan vara en disk som har problem och då den timmar ut. SMART errors ska man du då kolla på. De är inkonsekventa men bättre än inget att titta på.

Har kopplat bort alla USB enheter och kollat hårdisk och minne och allt är OK !

Permalänk
Medlem

Jag hade precis samma problem du beskriver. Jag försökte många lösningar som rekommenderas på nätet men slutade med ominstallation vilket hjälpte. (X370 Ryzen 1700)

Permalänk
Rekordmedlem

Inga vantande uppdateringar ?
Och menar du verkligen omstart eller menar du att du väljer stäng av och sedan trycker på strömbrytaren för det är inte samma sak, du kanske ska prova att starta om datorn på riktigt, det måste du i så fall välja i startmenyn för det kanske är nått strul med energisparlägena, har du tex en nästan full systemenhet? (säg mindre än 30 Gbyte ledigt utrymme)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Argammon:

Jag hade precis samma problem du beskriver. Jag försökte många lösningar som rekommenderas på nätet men slutade med ominstallation vilket hjälpte. (X370 Ryzen 1700)

Det märkligaste är att jag hämtade tillbaka en backup som jag gjorde när datorn fungerade utmärkt och ändå är det samma problem!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Inga vantande uppdateringar ?
Och menar du verkligen omstart eller menar du att du väljer stäng av och sedan trycker på strömbrytaren för det är inte samma sak, du kanske ska prova att starta om datorn på riktigt, det måste du i så fall välja i startmenyn för det kanske är nått strul med energisparlägena, har du tex en nästan full systemenhet? (säg mindre än 30 Gbyte ledigt utrymme)

Inga väntande uppdateringar !
Jag stänger av via startmenyn samma gäller omstart !
Strömbrytaren på datorn startar jag med !

Över 100 GB ledigt på systemenheten så inga problem där !

Detta påminner mig om när jag körde Windows 2000 och fick en mask ombord för att jag missat ett servicepack !
Fastän jag laddade en backup fick jag samma problem och då var datorn allt från helt OK till seg som kola.

Nuvarande problem är bara att det tar flera minuter att starta upp datorn annars funkar allt som det ska!

Jävligt enerverande särskilt när man har jobb som väntar !

Permalänk
Medlem

För mig var det att Windows försökte göra uppdatering utan att lyckas. När man sedan var inloggad gick allting snabbt som vanligt. Jag förstod aldrig varför den höstuppdateringen faila, för det var aldrig problem att installera Windows från scratch med alla uppdateringar. Löser du problemet utan ominstallation får du en klapp på axeln av mig, men jag tror du sparar tid på att bara installera om. Lycka till vad du än väljer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Argammon:

För mig var det att Windows försökte göra uppdatering utan att lyckas. När man sedan var inloggad gick allting snabbt som vanligt. Jag förstod aldrig varför den höstuppdateringen faila, för det var aldrig problem att installera Windows från scratch med alla uppdateringar. Löser du problemet utan ominstallation får du en klapp på axeln av mig, men jag tror du sparar tid på att bara installera om. Lycka till vad du än väljer.

Min maskin vägrade också att installera en stor uppdatering förra året flera gånger!
Windows Update tankade ner men sedan gick det inte att installera.
Men detta löste sig av sig självt.

Jag testade igen att köra backupen jag gjorde för en vecka sedan och när den är laddad och man startar tar det nu cirka 1,30 minuter. Det kan jag leva med!

När jag får tid ska jag dock göra en ren nyinstallation !

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon288685:

När jag startade datorn idag kom jag till Windows loggan och de snurrande vita prickarna !

Så jag återställde med en image från en backup jag lyckligtvis gjort för några dagar sedan !
Problemet visade sig till slut vara att datorn funkar men tar flera minuter på sig att starta inkusive bootsekvensen !

Därefter har jag gjort följande utan framgång:

1. Återställt BIOS !
2. Uppdaterat BIOS
3. Kollat SSD
4. Viruskollat

Någon som har kännedom om detta ?

Dra ur alla inkopplade prylar, USB-diskar etc. Annars har man oftast ett problem med startdisken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunde:

Dra ur alla inkopplade prylar, USB-diskar etc. Annars har man oftast ett problem med startdisken.

Dra ut alla inkopplade prylar, USB-diskar etc, Det var det första jag gjorde i vanlig ordning !

Nu i morse när jag startade datorn tajmade jag den och det tog 45 sekunder och då använde jag backupen jag gjorde förra veckan !

Märkligt nog finner jag inga uppdateringar från Windows Updates uppdateringshistorik gjorda i fredags som skulle kunna vara anledningen till att datorn var så jävla långsam till att starta i lördags ????

Well well You live and learn

Permalänk
Inaktiv

Problemet löst !

Uppdatering !

Ny ren Win 10 Pro installation !

Samma problem WTF !!! ?????

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En vecka av ren ångest är över !

Problemet visade sig vara en av mina 5 hårddiskar som semipajat och orsakat boottider på upp till 13 MINUTER !

Disken på 1TB har arbetat hårt i 11 år eftersom enda uppgiften har varit nedladdningar !

Boottiden nu är cirka 40 sekunder !

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon288685:

Uppdatering !

Ny ren Win 10 Pro installation !

Samma problem WTF !!! ?????

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En vecka av ren ångest är över !

Problemet visade sig vara en av mina 5 hårddiskar som semipajat och orsakat boottider på upp till 13 MINUTER !

Disken på 1TB har arbetat hårt i 11 år eftersom enda uppgiften har varit nedladdningar !

Tänkte köpa en Seagate Firecuda 1TB men de finns inte längre så har ni ett tips på liknande eller bättre så får ni gärna dela med er !

Boottiden nu är cirka 40 sekunder !

Hur fragmenterad är disken, har du provat att tömma den helt och partitionera och formatera den ?
1 Tbyte är så litet att telefonerna snart slutar med det, mest prisvärt är kring 8 Tbyte idag så det är där du borde leta om du inte tvunget ska ha en liten disk.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Hur fragmenterad är disken, har du provat att tömma den helt och partitionera och formatera den ?
1 Tbyte är så litet att telefonerna snart slutar med det, mest prisvärt är kring 8 Tbyte idag så det är där du borde leta om du inte tvunget ska ha en liten disk.

Du missade helt mitt förra inlägg, eller ?

1TB räcker gott och väl till nedladdningsdisk !

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon288685:

Du missade helt mitt förra inlägg, eller ?

1TB räcker gott och väl till nedladdningsdisk !

Jasså? Det är ju inte mycket plats, snart är det väl det man kör som ramdisk. ! Tbyte är i vart fall inte prisvärt på nått sätt längre.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Jasså? Det är ju inte mycket plats, snart är det väl det man kör som ramdisk. ! Tbyte är i vart fall inte prisvärt på nått sätt längre.

Minns min första "extra" hårddisk som kostade 2000 SEK och hade hela 20 GB
100 Spänn per GB !

Beställde just en ny som kostar cirka 40 öre per GB

https://www.komplett.se/product/898979/datorutrustning/lagrin...

Få se om den håller tills den framtid där det endast existerar hårddiskar som inte har några rörliga delar alls !

PS

Önskvärt vore om prisutvecklingen på bilar varit likadan

DS

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon288685:

Minns min första "extra" hårddisk som kostade 2000 SEK och hade hela 20 GB
100 Spänn per GB !

Lite offtopic...

Gav över 4000 SEK för 52 MB en gång i tiden och det ansågs billigt då! Hade nog kostat 6000:- om jag hade köpt samma disk i Sverige. Gissar på att detta var 1992.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon288685:

Minns min första "extra" hårddisk som kostade 2000 SEK och hade hela 20 GB
100 Spänn per GB !

Beställde just en ny som kostar cirka 40 öre per GB

https://www.komplett.se/product/898979/datorutrustning/lagrin...

Få se om den håller tills den framtid där det endast existerar hårddiskar som inte har några rörliga delar alls !

PS

Önskvärt vore om prisutvecklingen på bilar varit likadan

DS

Du är så ung... Den första hdd jag verkligen använde regelbundet var 20 Mbyte stor, en Apple Hard Disk 20SC, den kostade omräknat till dagens valutakurs $ 3100.
Det var väl där nånstans det började ta fart med hdder för mindre företag och hemmabruk och en 5,25" floppy av bra kvalitet kunde kosta 200 kr

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av walkir:

Lite offtopic...

Gav över 4000 SEK för 52 MB en gång i tiden och det ansågs billigt då! Hade nog kostat 6000:- om jag hade köpt samma disk i Sverige. Gissar på att detta var 1992.

Minns när man hade Atari musikdator på 90 talet och det var heller inte direkt billigt för några MB !

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon288685:

Minns när man hade Atari musikdator på 90 talet och det var heller inte direkt billigt för några MB !

Jag har köpt ram för över 1000 kr per kilobyte.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du är så ung...

Tack! Fortfarande ett par år kvar till 50 här Min Amiga 500 med just den gamla 52MB SCSI-disken bootar fortfarande snabbare än många datorer idag När den väl börjat spinna upp, så tar det inte många sekunder innan Workbench är inladdat.