Helgsnack: Vilka datortidningar brukade du läsa?

Permalänk

Läste Datormagazin (på Amiga-tiden) samt en del engelska Amiga-tidningar typ "CU Amiga", "Amiga Format". Svenska "Super Play" var bra med. Tragiskt att det knappt finns såna här tidningar längre och det är allas vårt fel.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

var inte pc gamer och det var 100% alt-f4 för det var någon gång jag skulle stänga av datorn snabbt som jag hamrade alt-f4 som jag upptäckte det. var en skiva med vanliga spel och shareware spel och programmet tog upp hela skärmen. var ofta någon bakgrund på kanterna som ofta hade mönster som påminde om många bakgrunder på den tiden, ganska enkla mönster och färger.

Kan ha varigt windows 2000. Men Hamra Alt+F4 brukade jag lära då XP Sp 1 eller två kom men kan ha varigt sunt 1999 2000. eler runt detta då vi börkade leka med nt 5.

Någon som minst o, alt f4 fungerade in windows 98se eller me?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Någon som minst o, alt f4 fungerade in windows 98se eller me?

Alt-F4 har alltid stängt aktivt program i windows, det är sen gammalt!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Kan ha varigt windows 2000. Men Hamra Alt+F4 brukade jag lära då XP Sp 1 eller två kom men kan ha varigt sunt 1999 2000. eler runt detta då vi börkade leka med nt 5.

Någon som minst o, alt f4 fungerade in windows 98se eller me?

Hittade lite info här om alt f4.

Permalänk
Medlem

Läste ofta Illustrerad Vetenskap när jag var liten, sedan PC för alla lite då och då men den var absolut inte lika intressant som förstnämnda

Permalänk
Medlem

Dmz såklart, och så en del pcmag (amerikanska) och Linux Journal på 90-talet....

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Denna såklart! (Terrorpods var kanske inte världens roligaste spel...)

http://www.atarimania.com/mags/hi_res/atari-st-user-vol-02-issue-10.jpg

Finns att läsa flera nummer här: http://www.atarimania.com/atari-magazine-atari-st-user_17.html

Den där hade jag en hel drös av på gamla goda tiden. Körde också Atari ST trots att Amigan hade bättre grafik

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Läste varje nummer av Datormagazin, Amiga Info och Tekno

Hände att man köpte något lösnummer av t.ex. Amiga Format och senare PC Gamer och andra speltidningar för att få demoversioner man inte orkade ladda hem med modem.

Kul höra du var en trogen läsare av min gamla tidning AmigaInfo 😀

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragin Pig:

På 90 talet hade jag någon tidning som skickade med demo disketter som var gula med ett (rött?) K på, hade jätte många av dom men minns inte vad den hette, antar att jag fick föräldrarna att prenumerera på den tidningen eftersom jag hade så många.

edit: hittade en bild, antar att det var någon svensk variant - pc för alla?

Kom inte på vad den hette mer än K, men den hade jag några nummer av. Tydligen inte jättepopulär av tråden att döma?

Hade enstaka nummer av ett fåtal olika tidskrifter. Någon PC för alla. Attack Games tror jag när jag ser folk nämna det. Några nummer Incite Games el vad den nu hette. Senare landade jag dock på PC Gamer i några år.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Datormagazin och Amiga Transactor (bl.a).

Har sparat mina gamla Amiga Transactor tidningar. Tänker att det kanske nån gång kan bli värdefulla.

Permalänk
Skrivet av L'ombra:

Kom inte på vad den hette mer än K, men den hade jag några nummer av. Tydligen inte jättepopulär av tråden att döma?

Hade enstaka nummer av ett fåtal olika tidskrifter. Någon PC för alla. Attack Games tror jag när jag ser folk nämna det. Några nummer Incite Games el vad den nu hette. Senare landade jag dock på PC Gamer i några år.

Jo men den minns jag! ”Komputer för alla”. Har inget specifikt minne men kommer ihåg loggan väldigt väl så jag hade nog också flertalet nummer av den.

https://bokborsenlive.objects.dc-sto1.glesys.net/product/137/...

Permalänk
Medlem

Byte! Tjock som en tegelsten.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av L'ombra:

Kom inte på vad den hette mer än K, men den hade jag några nummer av. Tydligen inte jättepopulär av tråden att döma?

Nej, precis - jag har nog inget direkt minne av att tidningen var särskilt bra jämfört med t.ex. dmz men jag var dels ganska liten och mest intresserad av programmen som brukade följa med tidningen. Den kan också ha varit något billigare än andra - dom kunde var ganska dyra vad jag minns.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av noxela:

Byte! Tjock som en tegelsten.

Åhh, den kommer jag ihåg att en kompis pappa satte i händerna på mig i mitten/slutet av 80-talet. Rejäl lunta minst sagt och SJUKT mycket reklam.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Åhh, den kommer jag ihåg att en kompis pappa satte i händerna på mig i mitten/slutet av 80-talet. Rejäl lunta minst sagt och SJUKT mycket reklam.

Jo, mycket reklam. Men också rejält med artiklar. Och det var där man fick reda på vad som var på gång. Kommer ihåg numret där den första macen presenterades.

Visa signatur

R7 2700, X470 Aorus G5, 16GB, RX6700XT, RM750x, Phanteks P400S, CQ32G1 32" 1440p@144Hz
i7 9700, Z390 Gaming X, 32GB, RTX 2060, Phanteks 300, S70A 27" 4K@60Hz
i3 9100F, Z390-i Auros Pro, 16GB, GTX1660ti, NZXT h200i, 275E1S 27" 1440p@75Hz

Permalänk
Medlem

Datormagazin läste jag de flesta från 1987-1995. Svenska Hemdatornytt läste jag en del. Oberoende Computer också, den var egentligen mest dansk kanske? Läste nåt där om att Steve Jobs garvade läppen av sig när han såg första Amigan, stereoljud, multitasking och färggrafik var verkligen inte framtiden, eller hur det nu var.

Senaste svenska datortidningen var Macworld. Hade prenumeration fram tills den gick i graven som papperstidning kring 2015.

Jag tycker överlag det är kul att läsa papperstidningar, gärna med en stor kopp te.

Bland utländska tidningar vill jag hålla fram Markt&Technik Amiga-Magazin, jag har aldrig varit så bra på tyska som i början av 1990-talet. Amiga Special var också bra, lite "billigare" men jämfört med svenska och engelska tidningar fanns ändå mycket att läsa om rolig hårdvara osv. Överlag var tyska och amerikanska tidningar mest intressanta för rolig (ofta dyr) hårdvara. Engelska tidningar kändes väldigt spelfokuserade.

Köpte amerikanska BYTE Magazines nummer med Amiga 3000, oj så bra. Fantastisk tidning förresten, Byte. En sådan så var tågresan räddad oavsett hur lång den var, man blev inte klar med läsningen ändå...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Prenumererade på Mikrodatorn och Maxidata och senare M3.
Windows World, PC Aktiv och ibland PC Gamer är dom jag kommer ihåg.

Permalänk

Super Power/Play HemmaBio

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsvenson:

Kul höra du var en trogen läsare av min gamla tidning AmigaInfo 😀

Min bror prenumererade på DMZ. När den gick i graven så var det ett vacuum. Sedan kom AmigaInfo som en räddare. Började prenumerera på den och höll på till den lades ner 1999 tror jag.

AmigaInfo var väldigt bra tyckte jag. Snygg layout och bra innehåll.

Annars prenumererade jag sporadiskt på M3 (också riktigt bra) och nya Datormagasin.

Har beställt varje nummer av Datormagasin Retro såklart!

Permalänk
Medlem

Framförallt Datormagazin, men nån gång då och då PC för alla. Men Datormagazin var ju något mer avancerad och därmed mer intressant. 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av iRonNuke:

Min bror prenumererade på DMZ. När den gick i graven så var det ett vacuum. Sedan kom AmigaInfo som en räddare. Började prenumerera på den och höll på till den lades ner 1999 tror jag.

AmigaInfo var väldigt bra tyckte jag. Snygg layout och bra innehåll.

Annars prenumererade jag sporadiskt på M3 (också riktigt bra) och nya Datormagasin.

Har beställt varje nummer av Datormagasin Retro såklart!

Tack för du gillade vad vi gjorde 😀 1999 var sista året för AmigaInfo.

Alla 19.9 tidningarna finns att läsa digitalt på https://dmzarkivet.se/, för den som känner för nostalgitripp. Längst ner i indexet till vänster.

Permalänk
Medlem

PC Gamer, PC för alla, Mikrodatorn och Datormagazin, som jag kan komma på så här på rak arm.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Amiga Format och senare AmigaInfo var tidningarna för mig.

Permalänk

Jag brukar inte lösa någon tidning dock hänger jag mycket på ett forum som heter www.sweclockers.com. Finns allt från färska nyheter till varför startar inte min dator.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Kan ha varigt windows 2000. Men Hamra Alt+F4 brukade jag lära då XP Sp 1 eller två kom men kan ha varigt sunt 1999 2000. eler runt detta då vi börkade leka med nt 5.

Någon som minst o, alt f4 fungerade in windows 98se eller me?

vet inte är alt-f4 blev en grej kanske redan i 3.11?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Minns knappt vad alla hette, läste de flesta som nämnts.
Det var så man fick all info innan internet blev vanligt!
Även speldemon kom på skiva med tidningarna.

Läste datortidningar under perioden runt 1995-2005, innan det olika tidningar om spel.
Minns bl a när Datormagazin blev betydligt tjockare, orkade inte läsa igenom en tidning på ett par hundra sidor.

Har kvar en massa tidningar välbevarade i kartonger, vette tusan vad jag ska göra med dem. Kommer knappast att läsa dem, men känns synd att slänga. Är lite för tunga för att skicka, bor ju dessutom i Norrbotten så inte alltför många potentiella köpare lokalt heller.
Kanske borde lägga in annons, men har inte orkat räkna och sortera dem..

Permalänk
Medlem

Var det PC Gamer som hade skivor inkluderade tidigare?
Vet att jag älskade dom för ibland hade dom gratis spel och massor med program på skivorna!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Amiga Computing. Den var lite seriösare än speltidningarna och hade en diskett som det ofta var bra saker på.

Ja, det var en fröjd på den tiden med alla spännande datortidningar. Brukade läsa tidningarna flera gånger.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Jag köpte PC Gamer mellan ca 1999-2005.
Kunde köra demospel hela dagarna, det räckte långt för mig

Kommer ni ihåg vilken datortidning det var som hade smygit in halvnakna tjejer på CD-skivan? Minns att man tryckte alt+F4 flera gånger i huvudmenyn och till slut dök det upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BloodFarmer:

Jo men den minns jag! ”Komputer för alla”. Har inget specifikt minne men kommer ihåg loggan väldigt väl så jag hade nog också flertalet nummer av den.

https://bokborsenlive.objects.dc-sto1.glesys.net/product/137/...

Kommer ihåg att den upplevdes lite töntig. Jag var iaf mer intresserad av en så teknisk tidning som möjligt. Maxidata var riktigt bra. När den blev M3 tyckte jag den tappade lite.

Sen var ju lite av grejen med datortidningarna då att man dreglade över annonserna på datorer och hårdvara.