Stänga av widgetar i Windows 11?

Permalänk
Medlem

Stänga av widgetar i Windows 11?

Är det någon som vet hur man stänger av Widgets helt och hållet i Windows 11? Jag har stängt av det via den vanliga vägen från Inställningar->Anpassning men processen startas ändå upp vid varje omstart om gör så CPUn och fläktar får jobba hela tiden. Så IRRITERANDE!

Permalänk
Medlem

Jag har EXAKT samma problem. Något måste ha hänt i senaste Windows Update.

Kolla mina bilder och främst temp till vänster. Fattade inte vad det var för fel på datorn när det började igår. Hoppas MS kommer med en fix snart!

Permalänk
Medlem

Om du inte kör Windows 11 Home kan man stänga av med hjälp av Group Policy. Följ guiden nedan.

  1. Search for gpedit.msc

  2. Dropdown Local Computer Policy -> Computer Configuration -> Administrative Templates -> Windows Components -> Widgets

  3. Double Click on "Allow Widgets" and set it to "Disabled"

  4. Restart your computer

Permalänk
Medlem

Detta följde jag igår:

Titta under

Disable Windows Widgets using Windows Registry

https://appuals.com/msedgewebview2-exe-consuming-memory-windo...

Visa signatur

| Fractal Design Meshify 2 Compact | Corsair AX860i |
| Msi Mag X570 Tomahawk | Ryzen 7 5800X | Noctua NH D15S |
| 2x16 GB G.Skill F4-3200C14 @ 3600C14| Acer XB271HU |
| Asus 2080 Strix Gaming OC |

Permalänk
Medlem

Jag upplever samma problem på Win 11 som jag kör i en VM. Sökte lite halvlojt på nätet men hittade inget då. Tack för tips på lösningar, ska kika på det sen

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk

Hade samma problem när jag startade datorn när jag kom hem idag. Processorn var rätt varm och fläktarna gick rätt högt. Såg sedan att det enda som belastade CPU var just widgetar (ca 8-10%) och orsakade höga temperaturer.

Stängde av widgetar i inställningar och stängde sedan widgetar via aktivitetshanteraren. Funkade i alla för för stunden, men då har jag inte startat om datorn något ännu.

På sätt och vis "skönt" att jag inte var ensam om detta.

Uppdaterade "KB5010386" uppdateringen igår, då den tydligen skulle åtgärda prestandaproblem med SSD'er. Märkte dock ingen skillnad i prestanda (körde CrystalDiskMark innan och efter). Men uppenbarligen verkar Microsoft gjort något konstigt med widgetar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Svantesson666:

Om du inte kör Windows 11 Home kan man stänga av med hjälp av Group Policy. Följ guiden nedan.

  1. Search for gpedit.msc

  2. Dropdown Local Computer Policy -> Computer Configuration -> Administrative Templates -> Windows Components -> Widgets

  3. Double Click on "Allow Widgets" and set it to "Disabled"

  4. Restart your computer

Tack!!
Funka skitbra här.

Permalänk
Medlem

Har samma problem! Avinstallerade massor av skit men insåg att det faktiskt är Widget-applikationen i Windows som är trasig. Man får helt enkelt avsluta processen i Aktivitetshanteraren tills Microsoft fixar till buggen.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Har samma problem! Avinstallerade massor av skit men insåg att det faktiskt är Widget-applikationen i Windows som är trasig. Man får helt enkelt avsluta processen i Aktivitetshanteraren tills Microsoft fixar till buggen.

Stänger man processen som drar CPU i Aktivitetshanteraren så startar den om sig, så det hjälper inte. Stäng av Widgets genom något av sätten här i tråden så stängs processen av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Stänger man processen som drar CPU i Aktivitetshanteraren så startar den om sig, så det hjälper inte. Stäng av Widgets genom något av sätten här i tråden så stängs processen av.

Det fungerar för mig att stänga ner processen, ingen återstart av programmet alls förrän man bootar om datorn.

Btw Widget-programmet är för övrigt totalpaj hos mig. Kan inte öppna upp den alls utan får en stor tom blurrad bild.

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Det fungerar för mig att stänga ner processen, ingen återstart av programmet alls förrän man bootar om datorn.

Btw Widget-programmet är för övrigt totalpaj hos mig. Kan inte öppna upp den alls utan får en stor tom blurrad bild.

Det var samma för mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Det fungerar för mig att stänga ner processen, ingen återstart av programmet alls förrän man bootar om datorn.

Btw Widget-programmet är för övrigt totalpaj hos mig. Kan inte öppna upp den alls utan får en stor tom blurrad bild.

Skrivet av m4gnify:

Det var samma för mig

Samma för mig. Bör komma en fix snart men tills dess funkar guiden som jag postade för oss som inte kör Home. Dessutom hade jag de avstängda då de ändå var skräp så bryr mig knappt om det kommer en fix. Men givetvis bra för alla andra som inte är så kunniga på datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Samma för mig. Bör komma en fix snart men tills dess funkar guiden som jag postade för oss som inte kör Home. Dessutom hade jag de avstängda då de ändå var skräp så bryr mig knappt om det kommer en fix. Men givetvis bra för alla andra som inte är så kunniga på datorer.

Kollade igen nu i Aktivitetshanteraren, det jag gjorde fungerade tydligen inte längre. Processen försvann en stund när jag stängde av i Inställningar, men nu var den tillbaks. Provar din metod istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svantesson666:

Om du inte kör Windows 11 Home kan man stänga av med hjälp av Group Policy. Följ guiden nedan.

  1. Search for gpedit.msc

  2. Dropdown Local Computer Policy -> Computer Configuration -> Administrative Templates -> Windows Components -> Widgets

  3. Double Click on "Allow Widgets" and set it to "Disabled"

  4. Restart your computer

Tack det här fungerade på Windows 11 Pro. Grymt!

Permalänk
Medlem

Kör ThisIsWin11 för att ta bort oönskade funktioner och program/processer.

https://github.com/builtbybel/ThisIsWin11

Visa signatur

🖥️ Intel 12700K@5.3GHz ~ ASUS TUF Z690 PLUS WIFI D4 ~ 32GB Ballistix 4000MHz CL16 ~ PNY GeForce RTX 4080 Verto ~ Fractal Define 7 Compact ~ Seasonic FOCUS GX 750W ~ Noctua NH-D15 ~ WD SN850 NVMe 1TB ~ Kingston NV1 NVMe 2TB

Permalänk

Detta funkar

Skrivet av s010di:

Detta följde jag igår:

Titta under

Disable Windows Widgets using Windows Registry

https://appuals.com/msedgewebview2-exe-consuming-memory-windo...

Tack för denna länk. Funkar perfekt!