Bli av med telefonförsäljare?

Permalänk
Medlem

Bli av med telefonförsäljare?

Har alltid varit relativt försiktig med att lämna ut mitt nummer och de få gånger jag gör det är jag alltid noga mes att tacka nej till diverse erbjudande. Även tagit bort mig från nummerupplysningen, ratsit och är med i Nix sedan flera år tillbaka.

Trots detta har jag de senaste månaderna blivit spammad med telefonsamtal från olika bolag. T ex Santander, Göta Media med mera. I regel är det bara säljare som ringer 1-2 signaler så man hinner knappt ens svara.

Vad kan jag göra för att bli av med säljarna utan att byta nummer?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Baxtex:

Har alltid varit relativt försiktig med att lämna ut mitt nummer och de få gånger jag gör det är jag alltid noga mes att tacka nej till diverse erbjudande. Även tagit bort mig från Nummerupplysningen, ratsit och är mes i Nix.

Trots detta har jag de senaste månaderna blivit spammad med telefonsamtal från olika bolag. T ex Santander, Göta Media med mera. I regel är det bara säljare som ringer 1-2 signaler så man hinner knappt ens svara.

Vad kan jag göra för att bli av med säljarna utan att byta nummer?

Om du får tag på en säljare som ringer dig så måste de svara på följande enligt lag:
Hur har personuppgiftsansvarig fått tag på konsumentens uppgifter?
Till vem ska en säljare hänvisa till om kunden vill få personuppgiftsutdrag, bli bortglömd, få sina uppgifter flyttade?

Troligen så är det någon form av register som inte hanterats korrekt då du ständigt blir kontaktad.

Tänk på att om NIX är gjort nyligen så är det 3-6 månader innan det går igenom hos alla system.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag får mest Jehovas vittnen som ringer efter att ha skrivit upp mig på alla listor etc. Förstår inte riktigt hur många gånger de skall försöka få mig att se ljuset.

TrueCaller brukar blocka dem men vet att folk tycker olika om den appen.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag får mest Jehovas vittnen som ringer efter att ha skrivit upp mig på alla listor etc. Förstår inte riktigt hur många gånger de skall försöka få mig att se ljuset.

Jehovas vittnen skickar blev hem till oss!

Ang. telefonförsäljare, så svarar jag aldrig på okända nummer. Visar det sig senare (i 9 fall av 10) att det är en telefonförsäljare, så blocker jag numret i telefonen.

Har NIX:at både mitt telefonnummer och hemadress, men det finns många oseriösa aktörer på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Jehovas vittnen skickar blev hem till oss!

Ang. telefonförsäljare, så svarar jag aldrig på okända nummer. Visar det sig senare (i 9 fall av 10) att det är en telefonförsäljare, så blocker jag numret i telefonen.

Har NIX:at både mitt telefonnummer och hemadress, men det finns många oseriösa aktörer på marknaden.

Det har jag inte fått ännu De får steppa upp om jag skall bli övertygad.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Kanske svårt om man aldrig hinner svara men sen jag började med att lägga på i örat på dem så har jag otroligt få försäljare som ringer mig. Jag svarar, säger de att de ska sälja något så lägger jag bara på. Berättar de inte vad de vill direkt brukar jag avbryta och fråga om de ska sälja mig något, svarar de ja så lägger jag bara på.

Otrevligt? Ja kanske, men hellre det än dalta i 5minuter o ändå säga nej.

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Agera Jehovas vittne när telefonsäljaren ringer och informera dem om vår herre och frälsare.

Cthulhu!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har alltid varit relativt försiktig med att lämna ut mitt nummer och de få gånger jag gör det är jag alltid noga mes att tacka nej till diverse erbjudande. Även tagit bort mig från nummerupplysningen, ratsit och är med i Nix sedan flera år tillbaka.

Trots detta har jag de senaste månaderna blivit spammad med telefonsamtal från olika bolag. T ex Santander, Göta Media med mera. I regel är det bara säljare som ringer 1-2 signaler så man hinner knappt ens svara.

Vad kan jag göra för att bli av med säljarna utan att byta nummer?

Är det ett privat- eller företagsnummer?

Permalänk
Avstängd

Jag svarar men så fort jag hör att det är någon säljare så säger jag att jag inte är intresserad och lägger på luren. Spärrar sen alltid numret direkt efter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Svara bara att personen "om det är dig" de söker nyligen har avlidit. Du var på begravningen igår, ska dit i morgon osv. Det har fungerat bra för mig då den som hade mitt företagsnummer innan hade/har en hel del ekonomiska problem och jag blev bombarderad med försäljare i början. Från att få 10 samtal om dagen får jag nu cirka 5 i kvartalet.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem

Jag brukar blocka alla säljares nummer allteftersom dom ringer.

Vet inte hur det funkar på andra telefoner men jag har för mig att jag på min pixel 5 bara långtrycker och sen väljer block. Listan växer och växer 😁

Ett tag fick jag även sms spam men det är också bortblockat nu.

Permalänk
Medlem

Blockera eftersom de ringer, min operatör har filter där jag kan lägga in nummer så de inte ens kommer till min telefon, de blockas innan de kommer fram.

Regga dig på NIX

Tag bort dig från alla sidor som listar nummer, ink sociala medier.

Låt inte nätsidor sälja ditt nummer eller använda det för marknadsföring, läs igenom användaravtal även om det är jobbigt.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem

Nu kan jag ha fel i detta, men är det inte så att en telefonförsäljare kan inte teckna nått köp/avtal om det är säljaren som ringt kunden. Däremot om kunden ringer upp så kan de teckna köp. Tänker att det är därför de bara ringer 2 signaler och sedan lägger på och de hoppas på att kunden ska ringa upp?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Konstigt att de ringer trotts att du är med i nix. Ska jag gissa så finns ditt nr med i nått callcenter dokument (eller nått i den stilen). Kan det vara ett oseriöst callcenter som ringer åt företag A, B och C osv? Ring till Göta Media och fråga varför det ringer försäljare trots att du är med i Nix.

Testa att nixa om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Om du får tag på en säljare som ringer dig så måste de svara på följande enligt lag:
Hur har personuppgiftsansvarig fått tag på konsumentens uppgifter?
Till vem ska en säljare hänvisa till om kunden vill få personuppgiftsutdrag, bli bortglömd, få sina uppgifter flyttade?

Troligen så är det någon form av register som inte hanterats korrekt då du ständigt blir kontaktad.

Tänk på att om NIX är gjort nyligen så är det 3-6 månader innan det går igenom hos alla system.

Tack, ska försöka komma ihåg detta nästa gång om jag hinner svara!

Skrivet av Woaini:

Jag brukar blocka alla säljares nummer allteftersom dom ringer.

Vet inte hur det funkar på andra telefoner men jag har för mig att jag på min pixel 5 bara långtrycker och sen väljer block. Listan växer och växer 😁

Ett tag fick jag även sms spam men det är också bortblockat nu.

Det är alltid olika nummer, ibland mobilnummer, 010 eller med riktnummer, tex 031.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Jag får mest Jehovas vittnen som ringer efter att ha skrivit upp mig på alla listor etc. Förstår inte riktigt hur många gånger de skall försöka få mig att se ljuset.

TrueCaller brukar blocka dem men vet att folk tycker olika om den appen.

TrueCaller är inte att rekommendera. Installerar du den så läggs ditt nummer till i deras databas som sedan används vid direktmarknadsföring. På sidan för deras marknadsföringsplattform skryter de om hur många de når ut till.. https://advertisers.truecaller.com/

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tack, ska försöka komma ihåg detta nästa gång om jag hinner svara!

Det är alltid olika nummer, ibland mobilnummer, 010 eller med riktnummer, tex 031.

Jag har blivit av med samtliga telefonförsäljare genom att vara stenhård med GDPR och kräva information om vilka register som de fått mitt nummer från. De har i huvudsak fått mitt nummer via två företag:

  • TrueCaller

  • Bisnode

Efter att jag har dragit GDPR-kortet hos båda företagen så har det varit lugnt och skönt här.

Visa signatur

| 4 Wheels Move Your Body, 2 Wheels Move Your Soul |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffer:

Jag har blivit av med samtliga telefonförsäljare genom att vara stenhård med GDPR och kräva information om vilka register som de fått mitt nummer från. De har i huvudsak fått mitt nummer via två företag:

  • TrueCaller

  • Bisnode

Efter att jag har dragit GDPR-kortet hos båda företagen så har det varit lugnt och skönt här.

Faktiskt en bra idé!

Jag använder Truecaller idag, men läskigt om det kommer spam från det hållet.
Annars tycker jag det är fiffigt att se vem det är som ringer

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Många operatörer säljer ditt telefonnummer till diverse nummerupplysningsbolag som sedan säljer om du inte uttryckligen begär det när du tecknar abonnemang.

1.) Kontakta din operatör och begär att ditt nummer tas bort från, och att de inte får vidareföras till nummerupplysningstjänster, jag har fått göra det både med Tre och Tele2 för både mig och mina barns abonnemang.

2.) Registrera dig i NIX registret

3.) Om du blir uppringd av ett företag som du inte redan har någon form av avtal med så har du som tidigare upplysts i denna tråd rätt att få veta vart dom fått numret ifrån. Du kan sedan kontakta det företaget och kräva att bli bortglömd enligt GDPR lagstiftningen.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: MSI MEG X570 ACE | CPU: AMD Ryzen R7 5800X | CPU-kylare: Corsair H150i Elite Capellix | RAM: G.Skill Trident NEO 3600 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Samsung 980 Pro 1 TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850x | Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic XL | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem

Jag brukar se hur länge jag kan hålla säljaren på vänt. Slänger in lite "vänta lite", "jag ska bara..." Etc etc. Låter luren ligga bara men pratar lite då o då. Rekordet var sektor alarm när jag precis flyttat. Nästan 30 minuter!

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Jag brukar se hur länge jag kan hålla säljaren på vänt. Slänger in lite "vänta lite", "jag ska bara..." Etc etc. Låter luren ligga bara men pratar lite då o då. Rekordet var sektor alarm när jag precis flyttat. Nästan 30 minuter!

Kompis och jag hade en tävling om hur långt vi kunde "vandra" bort en sådan där "skriva-på-listan-person" på stan. Rekordet är drygt 800m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buffer:

TrueCaller är inte att rekommendera. Installerar du den så läggs ditt nummer till i deras databas som sedan används vid direktmarknadsföring. På sidan för deras marknadsföringsplattform skryter de om hur många de når ut till.. https://advertisers.truecaller.com/

Jo, vet. Andra liknande appar jag prövat har tyvärr inte alls vart lika bra dock :-/

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har alltid varit relativt försiktig med att lämna ut mitt nummer och de få gånger jag gör det är jag alltid noga mes att tacka nej till diverse erbjudande. Även tagit bort mig från nummerupplysningen, ratsit och är med i Nix sedan flera år tillbaka.

Trots detta har jag de senaste månaderna blivit spammad med telefonsamtal från olika bolag. T ex Santander, Göta Media med mera. I regel är det bara säljare som ringer 1-2 signaler så man hinner knappt ens svara.

Vad kan jag göra för att bli av med säljarna utan att byta nummer?

Testa https://play.google.com/store/apps/details?id=com.webascender...

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Har alltid varit relativt försiktig med att lämna ut mitt nummer och de få gånger jag gör det är jag alltid noga mes att tacka nej till diverse erbjudande. Även tagit bort mig från nummerupplysningen, ratsit och är med i Nix sedan flera år tillbaka.

Trots detta har jag de senaste månaderna blivit spammad med telefonsamtal från olika bolag. T ex Santander, Göta Media med mera. I regel är det bara säljare som ringer 1-2 signaler så man hinner knappt ens svara.

Vad kan jag göra för att bli av med säljarna utan att byta nummer?

Tyvärr inga seriösa aktörer, är du inte kund i Santander kan du utgå från att det inte stämmer. Dvs de flesta av dessa samtal kommer från ljusskygga företag eller individer där de anställda är mer eller mindre vetande om att de inte bedriver en legal business. Min favoritbluffare försöker sälja ID-Skydd. Ofta samma personer bakom företagen. Där det bara kommer några signaler är det från en sk predictive dialler, en maskin som ringer upp offren innan de finns en ledig lurendrejare, den går efter algoritmer och sannolikheter att en lurendrejare kommer bli ledig innan man hinner svara, ju mer oseriösa de är, desta högre ställer de upp tempot.

Dvs det finns inget mer du kan göra, bara att hoppas att det blir någon lagstiftning kring operatörernas ansvar kring routande av trafik, framförallt från IP-gateways. Idag är inte spoofing stoppat vare sig tekniskt eller juridiskt. Det skulle vara en bra start. Dolt nummer borde begränsas till x/samtal per tidsenhet och juridisk person. För att få tjänsten konstant borde det krävas skyddad identitet. Företag borde aldrig ha den rätten.

/Gammal från telemarketingbranschens uppgång och fall.

Permalänk
Medlem

Ibland blir jag så förbannat less på försäljare att jag bara surrar med dom i 30min, ställer massa frågor om olika funktioner, abbonemang eller vad dom nu säljer. Och sen säger tvärt att jag inte är intresserad av något och lägger på. Man verkar hamna på någon röd lista, ingen säljare vill ju slösa tid.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Medlem

Öppnade ett abbonemang i samband med P20 köp när den var ny (comviq), första jag gjorde var att logga in på mitt konto och klicka i Dolt Nummer samt Hemlig Nummer. Aldrig haft en försäljare på luren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag svarar men så fort jag hör att det är någon säljare så säger jag att jag inte är intresserad och lägger på luren. Spärrar sen alltid numret direkt efter.

Exakt min metod.
Svarar, och hör jag sen att det är nån mumbo jumbo snubbe som försöker kränga saker så är det bara att lägga på utan att säga ett ord.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av baner85:

Ibland blir jag så förbannat less på försäljare att jag bara surrar med dom i 30min, ställer massa frågor om olika funktioner, abbonemang eller vad dom nu säljer. Och sen säger tvärt att jag inte är intresserad av något och lägger på. Man verkar hamna på någon röd lista, ingen säljare vill ju slösa tid.

Det beror på, om säljaren har timlön och inte provision är du troligen dagens kund

Visa signatur

RIP 780